Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perheenäiti Miia syöttää lapsilleen pelkkiä eineksiä tässä erikoinen syy

Vierailija
21.10.2024 |

Ruokaa on liian vähän ja epäsäännöllisesti tyttöjen harrastusten määrään nähden, ja äiti määrää keittiössä. Minka ja Minka kertovat, että tarjolla on usein esimerkiksi kylmiä nakkeja ja pinaattilettuja sekä äidin spesiaalia makkaraperunoita. 

Äiti itse joko unohtaa syödä tai syö popcornia ja Coca-Colaa. Kotona keittiössä ei mielellään saa valmistaa ruokaa, koska äiti on erityisen tarkka keittiön siisteydestä.

Mä en ole ikinä tykännyt ruoanlaitosta, en missään määrin. Ja leipomista mä inhoan. Jos on sellainen sanonta, että tie miehen sydämeen vie vatsan kautta, niin ei ole ihan ollut mun sellainen näyte, että kyllä ihan muilla avuilla ollaan siinä vaiheessa menty, Miia sanailee jaksossa.

Tyttäret kertovat, ettei heille ole syntynyt innostusta ruuanlaittoon äidin asenteiden vuoksi.

Kun se on niin tarkkaa äidin kanssa, niin sitten se on vähän sellaista, että mitä mä uskallan tehdä siinä, etten mä nyt vaan sotke mitään.

Mä olen sellainen, että mä tykkään, että keittiö on aina tip top. Ei saisi naarmuttaa liettä, eikä saisi sotkea uunia, eikä saisi mitään, että se varmaan on se mun mielestä ehkä se suurin haaste, et mä en anna kenenkään muun tehdä mun keittiössä ruokaa, Miia myöntää.

https://www.seiska.fi/katso/perheenaiti-miia-syottaa-lapsilleen-pelkkia…

No huuhhuh. Mitä tuolla perheessä sitten saa tehdä? 

Kommentit (257)

Vierailija
201/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliks nää Kinder-yllärit niitä mustia kohtia?

Tavallaan. Kinder-yllätysperuna on sellainen, joka näyttää päältä päin tavalliselta kumiperunalta, mutta sisältä paljastuu musta "ylläri" eli isohko musta möykky. Näitä oli ainakin minun lapsuudessani 90-luvulla lähes joka kerta koulussa. Jostain syystä kotona tai kaverin luona en ikinä saanut lautaselle Kinder-yllätysperunaa. Tiedä sitten, mitä lama-ajan kouluissa perunoille tehtiin.... 

Vierailija
202/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi Miia on ihan perus palsamamma, paitsi miinus 50 kg laihempi.

Tässä on palstamamma!

https://www.threads.net/@janerva_s/post/C_6S0D6OTl5

Siitä ei pääse mihinkään!

Hei, sä kirjoittelet tänne itsekin!

Itselläni osuu tuosta listasta keski-ikäinen, uniongelmainen, uskonnoton ja yliajatteleva. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi sanoinkin, että jos osaa jo ilmoittautua ohjelmaan (oikeasti 13v osasi ja otti asiakseen - wow), niin voi varmaan mennä sinnä kauppaan mukaan, tai jopa hakea itse lähikaupasta tarvittavia (äidin rahoilla tietenkin). 13-vuotiaalla on kotitalous alkanut koulussa, ja varmaan sieltä ammentaisi ideoita. Itse ainakin muistan lapsena kokkailleeni kotonakin ja kertoneeni vanhemmilleni, mitä halusin tehdä, että ostivat tarpeet, silloin, kun kotitalous oli uusi juttu.

--

Miten ajattelit hoitaa kokkaamisen, kun äiti ei päästä keittiöön, koska keittiöön ei saa tulla sotkua eikä tasot saa naarmuuntua? Katsoitko edes ohjelmaa vai kommentoitko näkemättä?

Vierailija
204/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan. Kinder-yllätysperuna on sellainen, joka näyttää päältä päin tavalliselta kumiperunalta, mutta sisältä paljastuu musta "ylläri" eli isohko musta möykky. Näitä oli ainakin minun lapsuudessani 90-luvulla lähes joka kerta koulussa. Jostain syystä kotona tai kaverin luona en ikinä saanut lautaselle Kinder-yllätysperunaa. Tiedä sitten, mitä lama-ajan kouluissa perunoille tehtiin.... 

Muistin siis oikein :D

Vierailija
205/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja peruskoulun käynyt juurikin ysärillä. 1991-2000.

Vierailija
206/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastuutonta. Jenkeissä toi on aika yleistä, ne laittaa sipsejä ja colaa ja kaikkea muuta skeidaa evääksi lapsille kouluunkin. Ei oo lapsen kehitykselle mitenkään hyvä juttu. 

Puhumattakaan siitä että kun se lapsi vihdoin muuttaa omaan kotiin, se ei osaa tehä mitään ite, eikä sen tulevat lapset myöskään. 

Kyllähän se yleensä on ollut niin, että keillä eväät on, niin heillä on terveellisemmät sapuskat mukana. Koulujen keittiö kun myy ulos sitä, minkä ketjun sponsori sattuu olemaan. Sieltä tulee siten näitä hamppareita, ranuja, pussimuussii, hotdogeja, perunanappuloita ja makkaraa. Pitsa siivuja unohtamatta.

Vierailija
207/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi sanoinkin, että jos osaa jo ilmoittautua ohjelmaan (oikeasti 13v osasi ja otti asiakseen - wow), niin voi varmaan mennä sinnä kauppaan mukaan, tai jopa hakea itse lähikaupasta tarvittavia (äidin rahoilla tietenkin). 13-vuotiaalla on kotitalous alkanut koulussa, ja varmaan sieltä ammentaisi ideoita. Itse ainakin muistan lapsena kokkailleeni kotonakin ja kertoneeni vanhemmilleni, mitä halusin tehdä, että ostivat tarpeet, silloin, kun kotitalous oli uusi juttu.

Helppohan sun oli kokkailla, kun sun äiti ei ollut neuroottinen keittiönsuojelija. Etpä sinäkään olisi mitään kokkaillut, jos äitisi olisi sanonut, että keittiöön ei saa mennä, koska ei saa tulla yhtään sotkua. Ei kannata syyllistää lapsia, kun et selkeästi ole nähnyt, mikä tuossa perheessä oli tilanne. 

Vierailija
208/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolle äidille pitäisi ideoida ruokia, jotka ei sotke, mutta on terveellisempiä. Uunia ilmeisesti sai käyttää (koska tekivät ranskalaisia). Uunissa voi tehdä vaikka kanaa, siis ostaa maustamattomat kanafileet, maustaa omassa rasiassaan, asetella uunipellille (vuoassa tulisi ehkä parempaa, mutta jos ei saa sotkea vuokaa :D ) jne. Kasviksista esim. parsa- ja kukkakaalit voisi höyryttää höyrykattilassa aika vähin sotkuin, kun irrottelee kukinnat nätisti. Keitetyistä kananmunista ei tule juuri mitään sotkua, ja olisi hyvä ravinne- ja proteiinilähde.

Inhoan itsekin sitä, että kun oikein pitää kokkailla, on keittiö täynnä ruuanlaittoaastioita ja sotkuja jne. Hirveä vaiva vielä itse ruuanlaiton päälle. Olen vaativassa työssä ja parin lapsen yhteishuoltaja, eli ainoa aikuinen taloudessani. Itsekin suosin ns. helppoja ja vähäsotkuisia ruokia. Mm. tuoreet lohifileet pannulla on muuten maailman nopein ja pitää vain pestä se yksi pannu sitten. Siihen vähän tuorepastaa lapsille kylkeen ja tuoreita kasviksia (esim. kirsikkatomaatit voi tarjota kokonaisina ja salaatin repiä suoraan lautaselle sotkematta leikkuualustoja).

Vierailija
209/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se kouluruoka ei edelleenkään ole mitään Saarioisten tekemää, mikä säilyy päiviä, vaan on oletettavasti 24h sisään valmistettu kaupungin omissa suurtalouskeittiöissä, ja menee syötäväksi ja loput hävikkiin heti seuraavana päivänä.

--

Ei välttämättä Saarioisten, mutta valmisruokaa me keskuskeittiöllä lämmitämme. Kastikkeet tehdään jauheista. Sä elät jossain 1980-luvun puolella, jos kuvittelet, että raastepihvien juurekset raastetaan omin käsin keittiöllä ja muutama keittäjä pyörittelee tuhansia lihapullia koko kaupungin laitosten tarpeisiin.

t. keskuskeittiön työntekijä

Kuvittelisin, että tähän päivään mennessä olisi raastamiseen keksitty jo jonkinlainen laite, jolla saa suuret määrät raastetta helposti. Se nyt on selvää, ettei sellaista käsin kannata tehdä, jos suuris

Nimeltään vihannesleikkuri, jolla tosiaan leikataan kaikki salaattipöydän kasvikset ehdasta tavarasta silpuksi. Keittiössä on kylmäkkö tähän hommaan. Verkkokaupasta leikkureita taitaa saada ihan omaksikin jos on joutilaat pari tonnia taskussa.

T. kokki

Vierailija
210/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppohan sun oli kokkailla, kun sun äiti ei ollut neuroottinen keittiönsuojelija. Etpä sinäkään olisi mitään kokkaillut, jos äitisi olisi sanonut, että keittiöön ei saa mennä, koska ei saa tulla yhtään sotkua. Ei kannata syyllistää lapsia, kun et selkeästi ole nähnyt, mikä tuossa perheessä oli tilanne. 

Tarkoitus ei ollut syyllistää lapsia (hehän toimivat tässä esimerkillisesti), vaan hakea ratkaisua tilanteeseen. Selvästi lapsilla on parempi käsitys siitä, mitä pitäisi syödä, joten yksi ratkaisu olisi, että he saisivat hoitaa ainakin osan ruuan suunnittelusta ja ehkä kauppareissuista jne. Tai ainakin neuvoa äitiään.

Vierailija
211/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus ei ollut syyllistää lapsia (hehän toimivat tässä esimerkillisesti), vaan hak

Oletko hölmö? Ei kait noiden olisi tarvinut kutsua Kapea hätiin, jos äiti olisi antanut lasten osallistua tai neuvoa itseään?

Vierailija
212/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on varastotauti. Tarttuu perunaan varastotiloista, missä perunoita säilytetään pitkiä aikoja. On aika hankala ja säilyy varastointitiloissa jopa kymmenen vuotta, jos sitä ei saada sieltä hävitettyä. 

Vierailija
213/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus ei ollut syyllistää lapsia

No mutta toivottavasti Kape nyt sit sanoi, että lapset päättää jatkossa :)

Vierailija
214/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkin inhoan sotkua mikä ruuanlaitosta tulee :D Mutta silti teen kyllä aina kunnon ruuan lapsille, paitsi jos olen kipeänä tms. Niinku tänään. Paistoin heille grandiosat uunissa. Isompi toki osaa laittaa uuniin itse jne, mutta kuitenkin. 

Mies kun kokkaa, niin keittiö on aivan järkyttävässä siivossa sen jälkeen. Tekee tosi hyvää ruokaa ja yleensä kaikki alusta asti itse ja pitkän kaavan kautta. Mutta voi julmettu sitä sotkua mikä siitä tulee. En vaan voi käsittää. Jauhot ja tomaattikastiketta pitkin tasoja ja liettä. Vihannesten kuoria joka paikassa jne. Mutta onneksi tapahtuu vain viikonloppuisin (yleensä) koska arkena hän ei työaikojen vuoksi ehdi kokkaileen. 

Vierailija
215/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta toivottavasti Kape nyt sit sanoi, että lapset päättää jatkossa :)

Miksi kommentoit ohjelmaa, jota et ole katsonut? 

Vierailija
216/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolle äidille pitäisi ideoida ruokia, jotka ei sotke, mutta on terveellisempiä. Uunia ilmeisesti sai käyttää (koska tekivät ranskalaisia). Uunissa voi tehdä vaikka kanaa, siis ostaa maustamattomat kanafileet, maustaa omassa rasiassaan, asetella uunipellille (vuoassa tulisi ehkä parempaa, mutta jos ei saa sotkea vuokaa :D ) jne. Kasviksista esim. parsa- ja kukkakaalit voisi höyryttää höyrykattilassa aika vähin sotkuin, kun irrottelee kukinnat nätisti. Keitetyistä kananmunista ei tule juuri mitään sotkua, ja olisi hyvä ravinne- ja proteiinilähde.

Inhoan itsekin sitä, että kun oikein pitää kokkailla, on keittiö täynnä ruuanlaittoaastioita ja sotkuja jne. Hirveä vaiva vielä itse ruuanlaiton päälle. Olen vaativassa työssä ja parin lapsen yhteishuoltaja, eli ainoa aikuinen taloudessani. Itsekin suosin ns. helppoja ja vähäsotkuisia ruokia. Mm. tuoreet lohifileet pannulla on muuten maailman nopein ja pitää vain pestä se yksi pannu sitten. Sii

Tuon äidin pitää mennä hoitoon. Ei ole päästään terve.

Vierailija
217/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä hyvä. Noista tytöistä tulee johtajanaisia eikä mitään piikoja

Vierailija
218/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jennifer aniston söi huhujen mukaan samaa kvinoa-fetasalaattia joka ikinen päivä koko frendien tuotannon ajan. Tervellinen ruokavalio ei vaadi kokkaamista. Kokkaamista vaativat oikeastaan vain ihmiselle myrkylliset tai loisten vuoksi vaaralliset raaka-aineet

Leipominen on sitten vielä hölmömpää, kuin vaikkapa pihvin paistaminen.

Vierailija
219/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jennifer aniston söi huhujen mukaan samaa kvinoa-fetasalaattia joka ikinen päivä koko frendien tuotannon ajan. Tervellinen ruokavalio ei vaadi kokkaamista. Kokkaamista vaativat oikeastaan vain ihmiselle myrkylliset tai loisten vuoksi vaaralliset raaka-aineet

Leipominen on sitten vielä hölmömpää, kuin vaikkapa pihvin paistaminen.

Terveellinen ruokavalio ei ole samaa ruokaa joka päivä. Eikä kvinoaa voi keittämättä eli kokkaamatta syödä. 

Vierailija
220/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus ei ollut syyllistää lapsia

Hyvä kun köyhään perheeseen olisi tehty tuosta hyvästä lasu ja huosta-arvio, mutta keskiluokka menee telkkariin kikattelemaan höpsöliiniä äityliä :D yksi vitsi tämä yhteiskunta