Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perheenäiti Miia syöttää lapsilleen pelkkiä eineksiä tässä erikoinen syy

Vierailija
21.10.2024 |

Ruokaa on liian vähän ja epäsäännöllisesti tyttöjen harrastusten määrään nähden, ja äiti määrää keittiössä. Minka ja Minka kertovat, että tarjolla on usein esimerkiksi kylmiä nakkeja ja pinaattilettuja sekä äidin spesiaalia makkaraperunoita. 

Äiti itse joko unohtaa syödä tai syö popcornia ja Coca-Colaa. Kotona keittiössä ei mielellään saa valmistaa ruokaa, koska äiti on erityisen tarkka keittiön siisteydestä.

Mä en ole ikinä tykännyt ruoanlaitosta, en missään määrin. Ja leipomista mä inhoan. Jos on sellainen sanonta, että tie miehen sydämeen vie vatsan kautta, niin ei ole ihan ollut mun sellainen näyte, että kyllä ihan muilla avuilla ollaan siinä vaiheessa menty, Miia sanailee jaksossa.

Tyttäret kertovat, ettei heille ole syntynyt innostusta ruuanlaittoon äidin asenteiden vuoksi.

Kun se on niin tarkkaa äidin kanssa, niin sitten se on vähän sellaista, että mitä mä uskallan tehdä siinä, etten mä nyt vaan sotke mitään.

Mä olen sellainen, että mä tykkään, että keittiö on aina tip top. Ei saisi naarmuttaa liettä, eikä saisi sotkea uunia, eikä saisi mitään, että se varmaan on se mun mielestä ehkä se suurin haaste, et mä en anna kenenkään muun tehdä mun keittiössä ruokaa, Miia myöntää.

https://www.seiska.fi/katso/perheenaiti-miia-syottaa-lapsilleen-pelkkia…

No huuhhuh. Mitä tuolla perheessä sitten saa tehdä? 

Kommentit (257)

Vierailija
161/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kala sinulle sitten kelpaa, niin että se ei olisi "halpaa paskaa"? Puna-ahven? Kampela? Nieriä?

Itselleni kelpaa laadukas ruoka, jossa on ravintoarvot kohdillaan. Turhaan sinä siitä kiukuttelet, että kaikille ei riitä valmisruoka/puolivalmisteet, joilla vain siirretään nälkää. 

Ei seiti ole mikään puolivalmiste, vaan ihan ihkaoikea kala!

Eipä kukaan ole sitä puolivalmisteeksi väittänytkään. Lapsi on hyvä ja opettelee lukemaan. 

Vierailija
162/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vehnäjauho (gluteenia), maissitärkkelys, suola, palmurasva, aromi, väriaine: E150c, maltodekstriini, hiivauute, naudanlihauute, sokeri, tomaatti, omena, muunnettu tärkkelys, sipuli, emulgointiaine: E451.

Tuossa lapselle, joka ei osaa käyttää googlea. Tuo on ruskean kastikkeen tuoteseloste. Eikö kuulostakin terveelliseltä ja herkulliselta? Erityisesti naudanlihauute saa itselläni veden herahtamaan kielelle. 

Ja sinä luulet, että on vain yksi ainoa RUSKEAKASTIKE joka ikisellä keittiöllä. Ei sitä tuotemerkkiä edelleenkään sieltä ollut antaa? Miksi et voi laittaa edes lähdeviitettä siihen, minkä tuoteselosteen tuohon laitoit? No googletetaan sitten itse! Ilmeisesti Blå Band? Miksi se oli niin vaikea sanoa? 

Niitä kun on muitakin ja paljon vähemmillä lisäaineilla:

Valion:

maito*, kerma* (25 %), muunnettu tärkkelys, mausteet (paprika, maustepippuri, mustapippuri, inkivääri, sipuli, korianteri), suola, sokeri, hydrolysoitu maissiproteiini, aromit, happamuudensäätöaine (sitruunahappo).

Knorr: VEHNÄJAUHO, kasviöljyt (auringonkukka- ja maissiöljy), sokeri, perunatärkkelys, suola, aromit (sisältää SELLERIÄ), tomaattisose, sipuli, LAKTOOSI, OHRAMALLASUUTE, MAITOPROTEIINI, mausteet (mm. mustapippuri), punajuurijauhe, maltodekstriini, sitruunamehujauhe, hiivauute. Saattaa sisältää pieniä määriä kananmunaa, soijaa ja sinappia.

IsoMitta:

Maltodekstriini, muunnettu perunatärkkelys, maissitärkkelys, kasvirasvat (palmurasva, karitevoi), hiivauute, suola, väriaine (E 150c), lihauute, sokeri, sipuli, muunnettu maissitärkkelys, emulgointiaine (E 451), aromi, happo (sitruunahappo).

Naudanlihauute on ihan ok ainesosa. Teen itsekin alusta asti lihalientä. Joskus käytän ydinluuta keittoja maustamassa. Käytän joskus myös valmista fondia. Ekologisinta on käyttää ruhon kaikki osat. Ehkä et ole koskaan tehnyt itse oikeasti alusta asti esim makkaraa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kala sinulle sitten kelpaa, niin että se ei olisi "halpaa paskaa"? Puna-ahven? Kampela? Nieriä?

Itselleni kelpaa laadukas ruoka, jossa on ravintoarvot kohdillaan. Turhaan sinä siitä kiukuttelet, että kaikille ei riitä valmisruoka/puolivalmisteet, joilla vain siirretään nälkää. 

Eipä kukaan ole sitä puolivalmisteeksi väittänytkään. Lapsi on hyvä ja opettelee lukemaan. 

Eikä sinun tarvi kaikkia nimitellä lapsiksi (todennäköisesti olen vanhempi kuin sinä, ihan siis todennäköisyyksillä laskien, olen pitkästi yli keski-iän.) Täällä kun kirjoittelee useampia, niin yksi ja sama nimittely ei toimi. 

Vierailija
164/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalkkunkastike on tehty kalkkunasuikaleista ja pussiaineksista. 

Tonnikalapasta on tehty tonnikalasta, pastasta ja pussiaineksista.

Kalakeitto on tehty kaatamalla kattilaan pakasteseiti, pakastekasviksia ja pussiaineksista tehty keittopohja.

Että sellaista laadukasta ja ravitsevaa itsetehtyä ruokaa sinä siellä koulussa syöt.

t. keskuskeittiön työntekijä

Ja onko taas varma että jokainen keskuskeittiö toimii samoin? Missä päin työskentelet? Itse olen varsinais-Suomessa. 

Siks toisekseen, jos tuo on eineksen määritelmä että on käytetty pussista aineksia, niin meillä on sitten koko ajan ollut eri määritelmä. Itsekin voin käyttää kotona esim maustettua kermaa tai liemikuutiota, mutta en nimitä ruokiani eineks

Tämä selventääkin näkemyseroja ketjussa. Itse miellän pakastuksenkin jo yhdeksi prosessiksi tuoreeseen verrattuna. Ei toki kovinkaan vaarallinen prosessi, mutta sellainen kuitenkin. En neuroottisesti vältä kaikea prosessoitua tai syö pelkästään luonnon kalaa ja riistaa, mutta turha kuvitella syövänsä terveellisesti jos on taipumusta käyttää kaikkea helppoa ja kätevää, mitä kaupat ovat pullollaan. Omissa tutkimuksissani olen päätynyt siihen, että sairaudet räjähtivät käsiin kun rypsiöljy ja siirappikura yleistyivät. Tehokkuusajattelun luomat keskuskeittiöt ovat ymmärrettävä, mutta silti varsin ikävä ilmiö. Vaikea kuitenkaan sijoittaa epäterveellisen ruoan kriisiä nykyiselle kriisiasteikolla täysin tarkasti. Viiden joukkoon se kuitenkin keskeisyytensä vuoksi menee. 

Vierailija
165/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt osuu kyllä pilkka omaan nilkkaan. Seitikeskustelu lähti siitä, kun tämä yksi (ehkä sinä?) nimitteli ruokaa ulosteeksi ja mm. valitti, kun koulut käyttävät eineksiä ja halpaa kalaa. Varmaan hän haluaisi alkaa maksella vähän isompia veroprosentteja vielä, vaikka suomalaisten ostovoima on jo nyt ihan pohjasakkaa, että saadaan sitten jotain hänellekin kelpaavaa kalaa kouluruokaloihin. Muussa tapauksessa tuo ruuanhaukkuja vaikuttaa kyllä lähinnä itse todella lapselliselta.

Vierailija
166/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallisesti tämä keskustelu meni kouluruoasta riitelyksi. Ainakin omista kouluajoistani muistan, että kotiin tullessa oli kova nälkä, vaikka koulussa söin ihan hyvin. Ja kotona oli aina lämmintä ruokaa. Siitähän tässä oli kysymys, ettei yksi ateria riitä harrastaville ja kasvaville/kehittyville lapsille.

Vierailija
167/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En löydä yhtään lisäainetta Saarioisten kasvispihvin tuoteselosteesta.

--

Sille emme voi mitään, jos olet sokea. 

Mikä niistä saarioisren aineksista sinun mielestä on lisäaine? 

Aika monikin asia, mutta mainitaan nyt nimeltä vaikka sellainen kuin aromi. Lisä/täyteaineethan eivät ole pelkästään E-koodilla merkittyjä, vaan ne on joskus avattu sanoiksi, mikä saa tietämättömän kuluttajan kuvittelemaan, että tuotteessa ei ole lisäaineita, koska yhtään E-koodia ei näy. 

Saarioisten kasvispihvi:

Porkkana, kananmuna, kaali, sipuli, soijaproteiinivalmiste, kasvimargariini (rypsiöl

Ei se Saarioinen niitä kuukausia ennen valmista. Oikein hyvin ne ravintoaineet säilyy. Kuinka moni tarjoaa arkisin kotona jotain alusta lähtien valmistamiaan kasvispihvejä?

Suuri osa käyttää ruuanlaittoon mm. valmiita kasvissuikaleita, jotka saattaa olla pakastimesta. Tuoreempia ne einespihvit on. 

Vierailija
168/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalakeitto on tehty kaatamalla kattilaan pakasteseiti, pakastekasviksia ja pussiaineksista tehty keittopohja.

Että sellaista laadukasta ja ravitsevaa itsetehtyä ruokaa sinä siellä koulussa syöt.

Ja onko taas varma että jokainen keskuskeittiö toimii samoin? Missä päin työskentelet? Itse olen varsinais-Suomessa. 

Siks toisekseen, jos tuo on eineksen määritelmä että on käytetty pussista aineksia, niin meillä on sitten koko ajan ollut eri määritelmä. Itsekin voin käyttää kotona esim maustettua kermaa

Mielenkiinnosta, mitä rasvaa käytät itse paistamiseen?

Vierailija
169/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En löydä yhtään lisäainetta Saarioisten kasvispihvin tuoteselosteesta.

--

Sille emme voi mitään, jos olet sokea. 

Mikä niistä saarioisren aineksista sinun mielestä on lisäaine? 

Aika monikin asia, mutta mainitaan nyt nimeltä vaikka sellainen kuin aromi. Lisä/täyteaineethan eivät ole pelkästään E-koodilla merkittyjä, vaan ne on joskus avattu sanoiksi, mikä saa tietämättömän kuluttajan kuvittelemaan, että tuotteessa ei ole lisäaineita, koska yhtään E-koodia ei näy. 

Saarioisten kasvispihvi:

Porkkana, kananmuna, kaali, sipuli, soijaproteiinivalmiste, kasvimargariini (rypsiöl

Etkä ymmärrä, mikä ero on sillä, että Saarioinen valmistaa pihvit viikkoja tai kuukausia ennen kuin sinä syöt ne verrattuna siihen, että tuoreeltaan raastat juurekset ja syöt pihvit parin päivän sisällä? Tai mikä ero on sillä, että pihviin tulee vain maustetia, kananmunaa ja juureksia soijaproteiinivalmiisteen ynnä muun turhan täyteaineksen sijaan? Perunatkin ihan perunoina eikä hiutaleita, joissa ei ole ravinteita lainkaan. 

Isomummokin teki aina hapankaalia, suolasilakkaa, ruisleipää, isot mäåråt aina syksyllä ja niitä syötiin koko talvi. Ei pelottanut pitkät säilytysajat. Oma äiti säilöö kellariin tai pakasteeseen punajuuret, kurkut, kaalit, suolasienet, marjat, perunat ja niin edelleen. Pitkää ikää eikä syöpiä ollut missään sukupolvessa. 

Nykyään on näköjään toinen juttu kun ruoka pitää saada aina suoraan pellolta suuhun muuten se on menettänyt kaiken arvonsa. 

Nojoo on ehkä vähän eri asia, mutta ihan kuin olisi aina ennen ollut paremmin. Ruoka ei aina ole ollut "vain kaksi päivää vanhaa" ympäri vuoden. Ja jos joskus syö eineksen niin tämä monisivuinen stoori on jo täysin suhteellisuuden tajunsa menettänyt. 

Vierailija
170/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallisesti tämä keskustelu meni kouluruoasta riitelyksi. Ainakin omista kouluajoistani muistan, että kotiin tullessa oli kova nälkä, vaikka koulussa söin ihan hyvin. Ja kotona oli aina lämmintä ruokaa. Siitähän tässä oli kysymys, ettei yksi ateria riitä harrastaville ja kasvaville/kehittyville lapsille.

En ole nähnyt jaksoa, mutta tuon äidin ns. ongelma saattaa myös olla ihan vain se, että on itse todella pieniruokainen (kun kerran unohtaa syödä välillä kokonaan jne.). Ei ehkä aidosti ole tullut ajatelleeksi, että nuoret tarvitsisivat enemmän. Pikkulapsiaikaan lapset syö vain vähän ja äiti ei ole välttämättä vain herännyt siihen, että tyttärensä ovat urheilullisia ja kasvavat, ja tarvitsevat paljon enemmän ruokaa kuin äiti itse.

Vierailija
171/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastuutonta. Jenkeissä toi on aika yleistä, ne laittaa sipsejä ja colaa ja kaikkea muuta skeidaa evääksi lapsille kouluunkin. Ei oo lapsen kehitykselle mitenkään hyvä juttu. 

En kyllä huomannut tuollaista ilmiötä siellä asuessani. Ruoka laitettiin ja varsinkin lapsille oli tarjolla tereellistä ruokaa.

Vierailija
172/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrettävää ruoka on nykyään järkyttävän kallista. Hyllyltä ottaa kourallisen tuotteita niin huomaa että oho menny jo 20 euroo  ja vaikka mitä tarvis vielä

Ymmärrettävää pitää lapsia nälässä? Miten sairas olet?

Ei vaan että ostaa eineksiä

Vierailija
173/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tajua, miksi yhtä äitiä näin haukutaan. Hän selvästi tietää ongelmansa ja on hakenut siihen apua. Huolestumisen aihetta löytyy taatusti enemmän monesta muusta perheestä.

Vierailija
174/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siks toisekseen, jos tuo on eineksen määritelmä että on käytetty pussista aineksia, niin meillä on sitten koko ajan ollut eri määritelmä. Itsekin voin käyttää kotona esim maustettua kermaa

Tämä selventääkin näkemyseroja ketjussa. Itse miellän pakastuksenkin jo yhdeksi prosessiksi tuoreeseen verrattuna. Ei toki kovinkaan vaarallinen prosessi, mutta sellainen kuitenkin. En neuroottisesti vältä kaikea prosessoitua tai syö pelkästään luonnon kalaa ja riistaa, mutta turha kuvitella syövänsä terveellisesti jos on taipumusta käyttää kaikkea helppoa ja kätevää, mitä kaupat ovat pullollaan. Omissa tutkimuksissani olen päätynyt siihen, että sairaudet räjähtivät käsiin kun rypsiöljy ja siirappikura yleistyivät. Tehokkuusajattelun luomat keskuskeittiöt ovat ymmärrettävä, mutta silti varsin ikävä ilmiö. Vaikea kuitenkaan sijoittaa epäterveellisen ruoan kriisiä nykyiselle kriisiasteikolla täysin tarkasti. Viiden joukkoon se kuitenkin keskeisyytensä vuoksi menee. 

"omissa tutkimuksissani"

Missä tutkit, ja mikä tutkimusmenetelmä? Huomasit varmasti ilmansaasteiden, ympäristömyrkkyjen, mikromuovin ja elintason tuomat muuttujat? 

Vierailija
175/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niissä perheissä, joissa on näitä ongelmia laittaa ravintoa lapsille, kouluruuan merkitys kasvaa. Tästähän kohkattiin myös koronasulkujen aikaan, kun joissakin perheissä se on lapselle ollut se ainoa kunnon ateria. Toki noissa perheissä on muitakin ongelmia, yleensä köyhyys, mutta tässä äidin neuroottisuus.

Vierailija
176/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin että, kun keittiössä jotain tehdään sotkua tulee. Suomessa keittiöremontit ovat ylihinnoiteltuja. Ehkä tällä äidillä ei ole rahaa keittiöremonttiin. 

Vierailija
177/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syötiin oikeasti vielä viitisen vuotta sitten itse tehtyä koulussa (olin keittiössä) kunnes Servica alkoi tuottamaan palvelut ja näimpä meistä keittäjistä tuli vain pakasteiden sulattajia. No kurkkuja siivutellaan ja omenoita lohkotaan jos lohkotaan.

Vierailija
178/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siks toisekseen, jos tuo on eineksen määritelmä että on käytetty pussista aineksia, niin meillä on sitten koko ajan ollut eri määritelmä. I

Mielenkiinnosta, mitä rasvaa käytät itse paistamiseen?

Rypsiöljyä, kuin niin? 

Käytän sikin sokin kasvi- ja eläinrasvoja, ruoanlaitossa, mutta paistaminen on minusta helpoin öljyllä, se ei käryä. 

Nyt menen laittamaan lapsille jotain pastaa. En kaiva pastakonetta esille vaan kaupan VALMISTA täysjyväpastaa. En tee juustoa itse vaan kaupan VALMISTA pecorino -juustoa päälle. Ja sieniä ja kirsikkatomaatteja, jotka on molemmat olleet matkalla ja hyllyssä jo hyvän tovin. Ja jotain muutakin mutta en tiedä vielä mitä. 

Vierailija
179/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt osuu kyllä pilkka omaan nilkkaan. Seitikeskustelu lähti siitä, kun tämä yksi (ehkä sinä?) nimitteli ruokaa ulosteeksi ja mm. valitti, kun koulut käyttävät eineksiä ja halpaa kalaa. Varmaan hän haluaisi alkaa maksella vähän isompia veroprosentteja vielä, vaikka suomalaisten ostovoima on jo nyt ihan pohjasakkaa, että saadaan sitten jotain hänellekin kelpaavaa kalaa kouluruokaloihin. Muussa tapauksessa tuo ruuanhaukkuja vaikuttaa kyllä lähinnä itse todella lapselliselta.

--

Oikein mielelläni maksaisin korkeampaa veroprosenttia, jos sillä 100% varmuudella saataisiin kouluihin aidosti laadukasta ja ravintorikasta ruokaa. Nykyinen kouluruoka on oikeasti monin paikoin täysin ala-arvoista enkä ymmärrä, miksi sitä täällä yritetään glorifioida joksikin muuksi kuin mitä se on.

t. se, jolle paasaat

Vierailija
180/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästäisi liehuletti Kapea keittiöni kiroilemaan. 

Enkä mene hänen ravintoloihin syömään, koska pelkään löytäväni ruuasta herran hiuksia.

Kaunein kehu minkä olen pojaltani saanut : äiti sä oot siitä hyvä, että laitat joka päivä,oikeaa ruokaa.  Lämmin ruoka joka päivä töistä tultuani. Ei eineksiä. Onneksi hän löysi vaimon, joka tekee mielellään ruokaa.