Perheenäiti Miia syöttää lapsilleen pelkkiä eineksiä tässä erikoinen syy
Ruokaa on liian vähän ja epäsäännöllisesti tyttöjen harrastusten määrään nähden, ja äiti määrää keittiössä. Minka ja Minka kertovat, että tarjolla on usein esimerkiksi kylmiä nakkeja ja pinaattilettuja sekä äidin spesiaalia makkaraperunoita.
Äiti itse joko unohtaa syödä tai syö popcornia ja Coca-Colaa. Kotona keittiössä ei mielellään saa valmistaa ruokaa, koska äiti on erityisen tarkka keittiön siisteydestä.
Mä en ole ikinä tykännyt ruoanlaitosta, en missään määrin. Ja leipomista mä inhoan. Jos on sellainen sanonta, että tie miehen sydämeen vie vatsan kautta, niin ei ole ihan ollut mun sellainen näyte, että kyllä ihan muilla avuilla ollaan siinä vaiheessa menty, Miia sanailee jaksossa.
Tyttäret kertovat, ettei heille ole syntynyt innostusta ruuanlaittoon äidin asenteiden vuoksi.
Kun se on niin tarkkaa äidin kanssa, niin sitten se on vähän sellaista, että mitä mä uskallan tehdä siinä, etten mä nyt vaan sotke mitään.
Mä olen sellainen, että mä tykkään, että keittiö on aina tip top. Ei saisi naarmuttaa liettä, eikä saisi sotkea uunia, eikä saisi mitään, että se varmaan on se mun mielestä ehkä se suurin haaste, et mä en anna kenenkään muun tehdä mun keittiössä ruokaa, Miia myöntää.
https://www.seiska.fi/katso/perheenaiti-miia-syottaa-lapsilleen-pelkkia…
No huuhhuh. Mitä tuolla perheessä sitten saa tehdä?
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluikäisiä ovat, että ehkä syövät koulussa monipuolisen ruuan kuitenkin? Tai sitten eivät syö koulussakaan kunnolla, kun eivät ole tottuneet monipuolisesti syömään.
Kouluruoka on hyvin kaukana monipuolisesta. Aikalailla sama einesmössöä kuin kotonakin.
Eikö koulu pitäisi sitten haastaa oikeuteen lasten pahoinpitelystä ja heittelejätöstä, kun einesruokaa lapsille syöttävät aivan kuten äitikin? Juuri niin kuin joku aiemmin kommentoi🙄 Hohhoijaa taas näitä kommentteja!
Äidillä ocd ja jotain lapsuuden traumaa. Varmaan kannattaisi hakeutua terapiaan. Harmi että lapset olleet sijaiskärsijöitä, mutta onneksi äiti sentään nyt tajusi hakea apua asiaan. Täällä taas monet moralisoi, mutta meitä on joka lähtöön. Toiset antaa lasten tuijottaa jatkuvasti älylaitteita, toiset eivät opeta käytöstapoja, toiset taas eivät huolehtimaan hygieniasta. Sitten taas on niitä vanhempia jotka vaativat lapsiltaan kohtuuttomasti(koulumenestys, lukuisat harrastukset), toiset vanhemmat dokaavat ja lapsilla on turvatonta, toiset vetävät kamaa, toiset tekevät vain töitä eivätkä juuri ole kotona. Toiset vanhemmat ovat väkivaltaisia, toiset eivät osaa muuten vaan olla vanhempia.
Jospa siis emme vain moralisoisi, vaan keskittyisimme omien lasten kasvatukseen. Koska siinä meillä laikilla on varmasti kehitettävää. Paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapset ovat jo sen ikäisiä, että osaavat ilmoittautua ohjelmaan, niin varmasti osaisivat itsekin vaikuttaa perheen ruokasuunnitteluun, auttaa kauppareissuissa, ruuanlaitossa, ja siinä keittiön siivoamisessa. Toki haasteena tässä se, ettei äiti hevillä halunnut ketään keittiöönsä, mutta vaikka kaupassakäyntiin voisivat lapsetkin osallistua, ja tosiaan suunnitteluun viikon ruuista.
---
Aika paha on 13-vuotiaan lähteä suunnitelemaan perheen ruokia, jos äiti hommaa kaappiin vain nakkeja ja ranskalaisia eikä anna käyttää keittiötä.
Siksi sanoinkin, että jos osaa jo ilmoittautua ohjelmaan (oikeasti 13v osasi ja otti asiakseen - wow), niin voi varmaan mennä sinnä kauppaan mukaan, tai jopa hakea itse lähikaupasta tarvittavia (äidin rahoilla tietenkin). 13-vuotiaalla on kotitalous alkanut koulussa, ja varma
Hetkinen, siis onko tässä kuviossa isäkin mukana? Mikäs hänen roolinsa on huollettaviensa ruokkimisessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vehnäjauho (gluteenia), maissitärkkelys, suola, palmurasva, aromi, väriaine: E150c, maltodekstriini, hiivauute, naudanlihauute, sokeri, tomaatti, omena, muunnettu tärkkelys, sipuli, emulgointiaine: E451.
Tuossa lapselle, joka ei osaa käyttää googlea. Tuo on ruskean kastikkeen tuoteseloste. Eikö kuulostakin terveelliseltä ja herkulliselta? Erityisesti naudanlihauute saa itselläni veden herahtamaan kielelle.
Ja sinä luulet, että on vain yksi ainoa RUSKEAKASTIKE joka ikisellä keittiöllä. Ei sitä tuotemerkkiä edelleenkään sieltä ollut antaa? Miksi et voi laittaa edes lähdeviitettä siihen, minkä tuoteselosteen tuohon laitoit? No googletetaan sitten itse! Ilmeisesti Blå Band? Miksi se oli niin vaikea sanoa?
Niitä kun on muitakin ja paljon vähemmillä lisäaineilla:
Meinaatko vakavissasi, että jossain Valion tms. tehtaalla se uute tarkoittaa luuydintä :D
No kirjoitinko niin? En kirjoittanut. (koulueinesten sijaan olisin huolissani koululaitoksen kyvystä opettaa luetun ymmärtämistä, ainakin mitä tähän ketjuun tulee.)
Kirjoittelin luuytimistä ja lihaliemen keittämisestä tarkoituksena ilmaista, ettei inhota ruoanlaitossa eläinperäiset tuotteet. Lihaliemen valmistus on vähän sukua uuttamiselle, tai se voidaan tehdä kokonaankin uuttamalla. Joten naudanlihauute, so what. Mitä kauheaa on lihassa, tai uuttamisessa? ...jos on sekasyöjä niin ei pitäisi kauhistuttaa.
En ikinä katso ohjelmia jossa on Kape Aihinen.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas teen lapselle ja miehelle ihan 10/10 ruuat, mutta itse en tykkää omista ruuistani yhtään ja syön siksi tyyliin vaan eineksiä. Oikein kuvottaa se ruoka mitä teen, saatan kerran syödä ja se riittää aiheuttamaan puistatuksen, mutta lapsi vetää ihan himona ja mieskin aina santsaa. En tiedä mistä johtuu, saan ihan fyysisesti siis oksennusrefleksin.
Miksi teillä ei voi a)mies tehdä myös ruokaa, jotta pääset syömään ja b)ottaa lapset mukaan ruuanlaittoon, jotta hekin oppisivat ruuanlaiton? Näin sinäkin pääsisit syömään joskus kotiruokaa.
Onhan suolassakin paakkuntumisestoaineita ja niissä leivontaaineissa lisäaineita. Vaikka tekee itse niin ei se tarkoita lisäainettomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluikäisiä ovat, että ehkä syövät koulussa monipuolisen ruuan kuitenkin? Tai sitten eivät syö koulussakaan kunnolla, kun eivät ole tottuneet monipuolisesti syömään.
Naiivi ajatus, että a) kouluruoka olisi monipuolista, b) yksi ateria päivässä riittää urheileville teineille.
No eihän se ole mikään yksi ateria päivässä, jos koulussa syö, on kylmiä nakkeja napsittavaksi, ja illalla saa ranskalaisia ja makkaraa kastikkeella. Ja on siellä koulussa sentään varmaan lähes aina salaattia, kasviksia, leipää jne. tarjolla pääruuan lisäksi.
Makkaraa ei pitäisi syödä joka päivä, eikä edes joka viikko. Mielellään ei ollenkaan, on niin epäterveellistä ruokaa. No, uuniranskalaiset menettelee, jos ne on hyvin valittu tyyliin sisältää perunaa ja kasviöljyä, mutta mieluummin ne keitonperunat- niissä on sentään edes c- vitamiinia.
Kyllä eineksiäkin voi syödä, jos valitsee ne hyvin= sellaisia, jotka muistuttavat kotiruokaa mahdollisimman paljon.
Siis onko noilla tytöillä oikeasti sama nimi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen kouluissa monipuolista ruokaa, nyt sä vitsin murjaisit.
Kyllä. Pienellä rahalla osataan tehdä terveellistä kotiruokaa. Näkisitte mitä moskaa muualla tarjotaan, ja siitä joutuu vielä maksamaan. Suomeen tullaan ottamaan oppia Suomen kouluruokajärjestelmästä. Se kouluruoka voi olla monelle lapselle se päivän ainoa lämmin ja kunnollinen ateria.
Ihan tälleen kyseisen äidin tyttärenä voin rehellisesti sanoa et en oo ikinä nähny nälkää😃
No arvaappa ihan muutama kertaa, jos koko ohjelman aikana ei ole kertaakaan isää mainittu?
No ei ole, ihan vaan seiska kirjoittanut väärin
Vierailija kirjoitti:
Vastuutonta. Jenkeissä toi on aika yleistä, ne laittaa sipsejä ja colaa ja kaikkea muuta skeidaa evääksi lapsille kouluunkin. Ei oo lapsen kehitykselle mitenkään hyvä juttu.
Puhumattakaan siitä että kun se lapsi vihdoin muuttaa omaan kotiin, se ei osaa tehä mitään ite, eikä sen tulevat lapset myöskään.
Mistä helvetistä ne jenkit tähän repäisit, ihan kuin olisit jokaisen kotona asunut. Minä olen muutamassa ja aina oli aamusta asti terveellistä ruokaa tarjolla.
On sielläkin tietenkin pikaruokasakkia, mutta ei kyllä ole ihan yleinen tapa.
Äippä sanoo, ettei ole ikinä tykännyt ruoanlaitosta. Ei sen tarvitsekaan olla mikään harrastus. Jättääkö hän myös vessan pesemättä jos se ei ole mieluista puuhaa?
Mies kun tekee näin kaikki ovat tyytyväisiä, että osallistuu omalla tavallaan.
Keittiö on sitä varten, että siellä laitetaan ruokaa.