Perheenäiti Miia syöttää lapsilleen pelkkiä eineksiä tässä erikoinen syy
Ruokaa on liian vähän ja epäsäännöllisesti tyttöjen harrastusten määrään nähden, ja äiti määrää keittiössä. Minka ja Minka kertovat, että tarjolla on usein esimerkiksi kylmiä nakkeja ja pinaattilettuja sekä äidin spesiaalia makkaraperunoita.
Äiti itse joko unohtaa syödä tai syö popcornia ja Coca-Colaa. Kotona keittiössä ei mielellään saa valmistaa ruokaa, koska äiti on erityisen tarkka keittiön siisteydestä.
Mä en ole ikinä tykännyt ruoanlaitosta, en missään määrin. Ja leipomista mä inhoan. Jos on sellainen sanonta, että tie miehen sydämeen vie vatsan kautta, niin ei ole ihan ollut mun sellainen näyte, että kyllä ihan muilla avuilla ollaan siinä vaiheessa menty, Miia sanailee jaksossa.
Tyttäret kertovat, ettei heille ole syntynyt innostusta ruuanlaittoon äidin asenteiden vuoksi.
Kun se on niin tarkkaa äidin kanssa, niin sitten se on vähän sellaista, että mitä mä uskallan tehdä siinä, etten mä nyt vaan sotke mitään.
Mä olen sellainen, että mä tykkään, että keittiö on aina tip top. Ei saisi naarmuttaa liettä, eikä saisi sotkea uunia, eikä saisi mitään, että se varmaan on se mun mielestä ehkä se suurin haaste, et mä en anna kenenkään muun tehdä mun keittiössä ruokaa, Miia myöntää.
https://www.seiska.fi/katso/perheenaiti-miia-syottaa-lapsilleen-pelkkia…
No huuhhuh. Mitä tuolla perheessä sitten saa tehdä?
Kommentit (257)
Ymmärrettävää ruoka on nykyään järkyttävän kallista. Hyllyltä ottaa kourallisen tuotteita niin huomaa että oho menny jo 20 euroo ja vaikka mitä tarvis vielä
En löydä yhtään lisäainetta Saarioisten kasvispihvin tuoteselosteesta.
--
Sille emme voi mitään, jos olet sokea.
Vierailija kirjoitti:
Kalkkunkastike on tehty kalkkunasuikaleista ja pussiaineksista.
Tonnikalapasta on tehty tonnikalasta, pastasta ja pussiaineksista.
Kalakeitto on tehty kaatamalla kattilaan pakasteseiti, pakastekasviksia ja pussiaineksista tehty keittopohja.
Että sellaista laadukasta ja ravitsevaa itsetehtyä ruokaa sinä siellä koulussa syöt.
t. keskuskeittiön työntekijä
Mikä niistä pussiaineksista tekee epäterveellisiä?
Vierailija kirjoitti:
--
Mikä niistä saarioisren aineksista sinun mielestä on lisäaine?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalakeitto on tehty kaatamalla kattilaan pakasteseiti, pakastekasviksia ja pussiaineksista tehty keittopohja.
Että sellaista laadukasta ja ravitsevaa itsetehtyä ruokaa sinä siellä koulussa syöt.
Lue tuoteselosteet. Jos et senkään jälkeen ymmärrä, en voi auttaa.
Riippuu koulusta minkälaista ruokaa on. Olen ollut töissä koulun keittiössä missä valmistettiin itse ruoka ja oli ihan hyvää ja suht laadukasta. Toki vihanneksia paljon pakkasesta (keitot ja kastikkeet) ja mm kaikki pyörykät ja pihvit tulivat valmiina. Mitään valmiita pussikeittoja tai vastaavia ei ollut ja kastikkeet tehtiin itse toki käytössä myös valmiit lihaliemet tai kuutiot. Tämä siis pari vuotta sitten.
Salaattia ei tarvitse vääntää erikseen joka päivä vaan riittää että on vaikka vihanneksia ruoan seassa, lämpimänä sivussa ja vaikka tomaattia lisukkeena. Tässä on kyse äidin kontrolloinnista, koska näin isot lapset osaavat itsekin laittaa ruokaa. Täällä joku kertoi pilkkovansa vihanneksia jo valmiiksi ja itsekin ns meal preppaan. Iso satsi ruokaa, höyrytettyjä vihanneksia ja vaikka porkkanan huuhtoo siihen aterialle hetkessä. Tai äiti ostaa tarvikkeet ja tytöt laittavat itse. Paras tietenkin olisi yhdessä suunnitella ja tehdä. Helpointa on, jos syö samaa ruokaa 2-3 päivää tai tekee kerralla kahta eri ruokaa ja vuorottelee niitä. Ei tarvitse joka päivä muuta kuin napata joku tuore syötävä lisäksi. Jää aikaa tehdä muutakin kuin ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--
Mikä niistä saarioisren aineksista sinun mielestä on lisäaine?
Aika monikin asia, mutta mainitaan nyt nimeltä vaikka sellainen kuin aromi. Lisä/täyteaineethan eivät ole pelkästään E-koodilla merkittyjä, vaan ne on joskus avattu sanoiksi, mikä saa tietämättömän kuluttajan kuvittelemaan, että tuotteessa ei ole lisäaineita, koska yhtään E-koodia ei näy.
Jos ne einekset olisi niin tappavia, niin ei niitä myynnissä olisi. Rauhoittukaa mammat.
Vierailija kirjoitti:
Jos ne einekset olisi niin tappavia, niin ei niitä myynnissä olisi. Rauhoittukaa mammat.
Jos einekset olisivat terveellisiä, ei meillä olisi niin paljon elintapasairauksia kuin nykyisin. Aiemminhan niitä oli merkittävästi vähemmän, kun ruoka tehtiin puhtaista raaka-aineista itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhu vaan omasta puolestasi, tai omilla lapsuusmuistoillasi? Ihan on kuntakohtaista, miten paljon rahaa annetaan kouluruokailun järjestämiseen. Meidän paikkakunnalla on tosi laadukasta.
--
Ihan samaa valmisruokaa siellä teidän kunnan keskuskuskeittiöllä lämmitetään kuin muuallakin. Turha edes yrittää valehdella muuta. Toki jos sinulle tosi laadukas=HK:n lihapullat Blåbandin kastikeella niin sitten ymmärrän pointtisi.
No tervetuloa katsomaan. Ei ole samanlaiset kunnat ympäri Suomen. Joissain kunnissa säästetään kaikesta, joissain taas on ihan mukavasti hoidettu sote-puoli. Ruokineen kaikkineen. Muuta pois sieltä missä ei ole varaa olla ja elää.
Mikä ihmeen sota joillain on kouluruokaa vastaan? Ilmeisesti vai omien koulumuistojen perusteella, sillä todellisuuspohja vai
Etkö oikeasti ymmärrä, että ruokalajin nimi ei todista sitä, että ruoka olisi jotain muuta kuin valmisruokaa? Ei se eineslihapulla muutu itsetehdyksi, vaikka kopioit koulun ruokalistan tänne :D
Näin ei oo väitettykään. Jos luetunymmärtäminen on tuo, niin morjens, jatketaan toiste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhu vaan omasta puolestasi, tai omilla lapsuusmuistoillasi? Ihan on kuntakohtaista, miten paljon rahaa annetaan kouluruokailun järjestämiseen. Meidän paikkakunnalla on tosi laadukasta.
--
Ihan samaa valmisruokaa siellä teidän kunnan keskuskuskeittiöllä lämmitetään kuin muuallakin. Turha edes yrittää valehdella muuta. Toki jos sinulle tosi laadukas=HK:n lihapullat Blåbandin kastikeella niin sitten ymmärrän pointtisi.
No tervetuloa katsomaan. Ei ole samanlaiset kunnat ympäri Suomen. Joissain kunnissa säästetään kaikesta, joissain taas on ihan mukavasti hoidettu sote-puoli. Ruokineen kaikkineen. Muuta pois sieltä missä ei ole varaa olla ja elää.
Mikä ihmeen sota joillain on kouluruokaa vastaan? Ilmeisesti vai omien kou
Väittihän tuo, että listalla on vain yksi eines, koska hän nimesi ruokalajit erikseen. Totuus sitten ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin kasvispihvin tuoteselosteen. Valmistusaineet kasviksia, kuten porkkanaa ja palsternakkaa, kaalia sipulia. Kasvispitoisuus 74 %. Muina aineksina kananmunaa, margariinia, suolaa, perunahiytaleita, mausteita, sokeria. Mitkä näistä on niitä epäterveellisiä lisäaineita? Ennen kuin inistään sokerista, italialainen tomaattipastakin sisältää ripauksen sokeria eikä se ole lisäaine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos einekset olisivat terveellisiä, ei meillä olisi niin paljon elintapasairauksia kuin nykyisin. Aiemminhan niitä oli merkittävästi vähemmän, kun ruoka tehtiin puhtaista raaka-aineista itse.
Ei se eineksistä johdu. Myös ne boomerit jotka tekee taatusti kaiken ruokansa itse, kärsivät näistä elintapasairauksista. Liikkumattomuus, liika rasva sokeri ja suola, ei kuituja, ja ylipäätään LIIKAA ruokaa. Lihotaan.
Einekset ei ole yks yhteen syy, vaan on moninaisempi vyyhti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset syö ja juo liikaa eikä liiku, siitä se johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin kasvispihvin tuoteselosteen. Valmistusaineet kasviksia, kuten porkkanaa ja palsternakkaa, kaalia sipulia. Kasvispitoisuus 74 %. Muina aineksina kananmunaa, margariinia, suolaa, perunahiytaleita, mausteita, sokeria
Pelottavaa, jos joku ei oikeasti tiedä, mikä esim. margariinissa on epäterveellistä. Tai sokerissa. Miihin sitä tarvitaan kasvispihveissä?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrettävää ruoka on nykyään järkyttävän kallista. Hyllyltä ottaa kourallisen tuotteita niin huomaa että oho menny jo 20 euroo ja vaikka mitä tarvis vielä
Ymmärrettävää pitää lapsia nälässä? Miten sairas olet?
Vierailija kirjoitti:
Ja onko taas varma että jokainen keskuskeittiö toimii samoin? Missä päin työskentelet? Itse olen varsinais-Suomessa.
Siks toisekseen, jos tuo on eineksen määritelmä että on käytetty pussista aineksia, niin meillä on sitten koko ajan ollut eri määritelmä. Itsekin voin käyttää kotona esim maustettua kermaa tai liemikuutiota, mutta en nimitä ruokiani eineksiksi, siksi että yksi osa on "valmista".
Ei se eineksistä johdu. Myös ne boomerit jotka tekee taatusti kaiken ruokansa itse, kärsivät näistä elintapasairauksista. Liikkumattomuus, liika rasva sokeri ja suola, ei kuituja, ja ylipäätään LIIKAA ruokaa. Lihotaan.
Einekset ei ole yks yhteen syy, vaan on moninaisempi vyyhti.
Mun boomeri-ikäinen isä ei kyllä juuri muuta syökään kuin eineksiä. Makkaraa, lihapiirakkaa, valmisruokia jne. Luulenpa, ettei ole ainoa laatuaan tuon ikäluokan miehissä, joilla ei ole vaimoa kokkaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, onko ne ruoat terveellisempiä, jos mausteet mitataan itse ja otetaan jokainen eri purkista? Suuruste otetaan taas eri purkista? Silloinko muuttuu oleellisesti eriksi?
Aha. Eli lähiruoka ja korkea hinta on sinusta se laatu, joka kouluruoasta puuttuu, jonka vuoksi kouluruoka ei voi olla riittävän laadukasta ja monipuolista.
Mun mielestä naurettavaa itsensä jalustalle nostamista. Naurettavaa kritisoida kouluruokaa siitä ettei se ole "riittävän laadukasta" ja sitten paljastuukin, että laadukkaalla tarkoitetaan kallista lähiruokaa ja hieman erikoisempaa kuten lammasta. Oikeasti, mikä snobi. Puhutaan kouluruoasta, johon on tietty rahamäärä käytettävissä.
Itse ostan luomua ja silloin tällöin lähiruokaa (rekosta) mutta en oleta, että kouluruoan olisi käytettävä luomua ja ostettava rekosta. Nyt puhuttiin kouluruoasta, voi jeesuksen kevät, eikä siitä mitä itsekukin kotonaan syö.