Miksi ulkomailla asuminen on niin luxusta verrattuna Suomeen?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on lämpö luksusta: ulkoilu, ulkokahvilat ja -ravintolat, talomme pieni itse suunniteltu ulkokeittiö, tapahtumat ulkona (katujuhlat, kyläjuhlat, markkinat). Lämpimämpi ilmasto myös tarkoittaa pienempiä lämmityskuluja kuin Suomessa, ja sitä, ettei lasten pukeminen syksystä kevääseen ole niin aikaa ja tekstiiliä vievää kuin Suomessa.
Lämpimämpi ilmasto tarkoittaa monen maan kohdalla sitä, että ei ole kunnollista lämmitystä. Ei ole tuplaikkunoitakaan. Talvella sitten hytistään sisällä villatakeissa ja villasukissa. Lämmityskulutkaan ei ole kovin halpoja, kaasulasku yllättää.
Älä nyt yleistä,täällä on ympäri vuoden päivällä 33-38+ ja yöllä 22-28+ joten ei nyt ihan tarvitse hytistä...halpaa kuin saippua vs finni hinnat ja mieliala aivan eri kuin naama norsun******* siellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Euroopassa koulutetulle parempi palkka, alempi verotus, halvemmat hinnat, paremmat palvelut, inhimillisempi yhteiskunta, avuliaat virkamiehet, yleinen kohteliaisuus ja huomioonottaminen ja paremmat käytöstavat.
Suomessa on parempaa yksinkertaiset ja rehelliset ihmiset, rauhallisuus ja huomattavasti pienempi ihmismäärä, liikkumisen vapaus luonnossa eli jokamiehenoikeudet.
-sama
Rehelliset?? Viimeksi oltiin moottoripyöräreissulla Euroopassa. Kaikki meni hienosti siellä, ei ongelmia. Tultiin takas ja pysähdyttiin Keravalla, niin jo lähti toinen kypärä jonkun mukaan. Rehellinen suomalainen on jo täysi myytti.
Sama kokemus itsellä tältä kesältä yhdeltä Etelä-Euroopan alueelta. Paljon turvallisempaa kuin Suomessa, ja heti Suomeen palatessa piti alkaa suojaamaan omaisuutta ja näkemään kaikenlaista mitä siellä ei nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Ai Pohjois-Koreassa asuminen on luxusta :D
älä vielä huutele. ne menee ylöspäin ja me mennään alaspäin
aurinko ja kiire. onko joka paikkaan pakko kiirehtiä jonottaan
Elämä on valintoja joten miksi kärsiä😄
Meillä on tuplaikkunat, ilpit, Vilppi, lattialämmitys kylpyhuoneissa. Sähkönkulutus vuodessa 2500kwh kun vertaa pienemmän talomme sähkönkulutukseen Suomessa (14000kwh).
Suomessa maksamme siirtoineen ja veroineen 1800e, etelänkodissa 700e vuodessa. Tuolla 1100 eurolla tekee jo vaikka mitä kivaa!
Se säästetty raha meneekin sitten siihen että on pakko änkeä suomeen kesälomaksi. Näin meidän tutut ulkomaanasujat joka kesä tekee.
pakkoko tänne on änkeä ku kerran jo muuttivat pois.
Ei mene kun säästöä tulee muustakin:) Siis meillä ei ole oikeutta enää lomailla Suomessa eikä tavata Suomessa asuvien lastemme perheitä?? Ok
On ihan kiva käydä Suomessa pari kertaa vuodessa ja varmistua kerta kerralta enemmän että päätös oli oikea:)
Uos jonkun mielestä esim. Espanjan aurinkorannat tai Kanariensaaret on luksusta, niin siitä vaan. Viikko noissa paikoissa olisi mulle kidutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luksusta on, että on tilaa hengittää, lääniä asustaa, puhdasta ilmaa, raikasta vettä.ä, luontoa, metsää, rantaa silmänkantamattomiin...
💙
Kaikki tämä löytyy komeampana Norjasta.
Ja jonkun mielestä Alpeilta, joku tykkää Kanadasta ja jonkun ykkönen on Uusi-Seelanti.Makuasioista ei voi kiistellä, ja mun mielestä Keski-Suomi on kesällä tosi hieno!
Kanada ja uusiseelanti on samalaisia uusliberaaleja paskalääviä kuin suomi. Ainoastaan kieli on eri.
Komppaan tätä, ihan samaa kökköä on
Vierailija kirjoitti:
"Ulkomailla".
Missä tarkemmin sanottuna?
Kaikkihan me asutaan ulkomailla jonkun näkökulmasta. Ei se ole elämää kummempaa missään. Kaikkeen tottuu ja uutudenviehätys katoaa. Verot, Asuminen, ruoka ja kaikki muu on ihan samaa. Ilmasto ja kieli voi vaihtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikuinen kesä varmasti kiva juttu. Vastapainona sitten jos sairastuu voi tulla kuolema herkästi tai vähintään vammautuminen. Rikollisuus myös suuri riski.
Suomessa nimenomaan on vaarallista sairastua kun hoitoonpääsy on hankalaa jopa syöpää epäiltäessä.
Paljon kuulee ja lukee juttuja tästä huonosta hoidosta, mutta mun miehen syöpiä on kyllä hoidettu nopeasti ja tehokkaasti. Ihan julkisella Helsingissä.
Sairaalassa oloa aika paljon ja leikkauksia. Nykyään on terve, vielä käy kolmen viikon välein saamassa pistoshoitoa. Lääke pitää itse ostaa, maksaa vain 4,50 ja se on apteekin toimitusmaksu.
Meillä ollaan ainakin kiitollisia julkisesta terv.hoidosta.
Suomalaiset naiset luulee että ulkomailla on kuin sinkkuelämää mutta elämä ulkomailla onkin keskiyön cowboy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikuinen kesä varmasti kiva juttu. Vastapainona sitten jos sairastuu voi tulla kuolema herkästi tai vähintään vammautuminen. Rikollisuus myös suuri riski.
Suomessa nimenomaan on vaarallista sairastua kun hoitoonpääsy on hankalaa jopa syöpää epäiltäessä.
Paljon kuulee ja lukee juttuja tästä huonosta hoidosta, mutta mun miehen syöpiä on kyllä hoidettu nopeasti ja tehokkaasti. Ihan julkisella Helsingissä.
Sairaalassa oloa aika paljon ja leikkauksia. Nykyään on terve, vielä käy kolmen viikon välein saamassa pistoshoitoa. Lääke pitää itse ostaa, maksaa vain 4,50 ja se on apteekin toimitusmaksu.
Jos joutuu ekana tai edes tokana jotain hoitoja miettimään ennen lähtöä kannattaa pysytellä kotimaassa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Euroopassa koulutetulle parempi palkka, alempi verotus, halvemmat hinnat, paremmat palvelut, inhimillisempi yhteiskunta, avuliaat virkamiehet, yleinen kohteliaisuus ja huomioonottaminen ja paremmat käytöstavat.
Juupa juu Euroopassa. Aika laaja käsite eiä takuulla koske koko Eurooppaa.Ihmeellisiä kuvitelmia joillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juu. Se sairaalassa oleminen ja pkl-käynnit vain maksaa nykyisin enemmän kuin monessa muussa Euroopan maassa. Ja ensi vuonna taas korotetaan reilusti hintoja. Suomen "ilmainen" terveydenhuolto on aivan puppua. Suomen terveydenhuolto kyntää täysin pohjamudissa ja huonommaksi vaan menee. Omalta alueelta tullaan vähentämään lähes 600 työpaikkaa. Itse harkitsen eläkkeelle jäädessä vakavasti muuttoa muualle.
No riippuu missä ulkomailla asuu ja paljonko rahaa.. moni elää ihan normaalia elämää samantapaisessa ilmastossa kuten Suomessakin.. itseni mukaanlukien.
Vierailija kirjoitti:
Ei ulkomailla asuminen ole mitään erityistä luksusta. Se on vain joidenkin ihmisten oma päähänpinttymä. Todella moni suurella uholla ulkomaille muuttanut suomalainen tulee nopeasti maitojunalla takaisin. Vaihtoehtoisesti he jäävät sinne mutta haluavat kaikki mahdolliset tuet ja tukiverkostot Suomesta mukaansa. Jos eivät saa niin siitä alkaa ulina.
Kyllä nyt taas satuillaan. Kun minä läksin Suomesta en saanut penniäkään kenenkään muun rahaa mukaani. Mieheni kanssa olemme elämämme rakentaneet, nyt ei ole mistään pulaa. Suomi on täältä katsottuna harmaa ja köyhä maa, kuka nyt köyhältä ottaisi viimeisiä rahoja.
Ai asuminen vai lomailu? Monilla menee nämä kaksi sekaisin: ulkomailla lomaillessa on tullut se kuva, että kaikki toimii ja arkikin on luksusta, mutta sitten kun muutetaan ulkomaille niin tajutaan, että loppujen lopuksi se maanantai koittaa kaikkialla ja arki on arkea myös ulkomailla. Mutta sitä on helpompi kestää, jos asut sellaisessa paikassa, jossa sinulla on hyvä olla.
Itse olen asunut eri puolilla maapalloa ja en nyt sanoisi että se ulkomailla asuminen on "luksusta", paitsi no tietenkin jos olet rikas. Verot pitää tavallisen kansalaisen maksaa joka maassa, mutta toki esim. terveydenhuolto pelaa tällä hetkellä monessa maassa Suomea paremmin. Elintasokustannukset ovat nousseet järkyttävästi joka puolella maailmaa ja nykyään on yhä vaikeampaa kerryttää omaisuutta maasta riippumatta. Suomalaisille saattaa tulla yllätyksen myös se, miten paljon työhön pitää sitoutua. Työpäivät alkavat aikaisin ja jatkuvat pitkään, vaikka pidetään parin tunnin lounastauko välissä. Tähän oli itselläni vaikea tottua, koska olisin mieluummin pitänyt lyhyen lounastauon ja lähtenyt aikaisemmin kotiin. Samoin en jaksanut niitä ainaisia after work tilaisuuksia; muutama tilaisuus aina silloin tällöin menee, mutta käytän vapaa-ajan mieluummin muuala kuin työasioita hoitaessa. Ehkä sosiaaliset ihmiset nauttivat enemmän, toki ulkomaalaiset kollegatkin väsyivät niihin.. :)
Ihan ehdottomasti kannattaa lähteä asumaan ulkomaille jos mieli tekee, on varma työpaikka tiedossa ja tarpeeksi säästöjä. Mutta muistakaa, että se maanantai koettaa kaikkialla. Toki se on helpompi ehkä kestää auringonpaisteessa kuin räntäsateessa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luksusta on, että on tilaa hengittää, lääniä asustaa, puhdasta ilmaa, raikasta vettä.ä, luontoa, metsää, rantaa silmänkantamattomiin...
💙
Kaikki tämä löytyy komeampana Norjasta.
Ei löydy Järvi-Suomen tunnelmaa, ei ihanaa saaristoa, ja Norjan ilmasto on huomattavasti sateisempi.
Asunut sielläkin.
Jos verrataan turistimääriä, mitä luulet, miksi järvi-Suomessa ei ole matkustajia edes hotelleja täyttämään, vaan itä kärsii edelleen talousongelmasta? Miksi järvi-Suomi on kelvannut lähinnä venäläisille ja nyt väki vähenee. Edes aasialaiset eivät lähde sinne sankoin joukoin, kuten Norjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juu. Se sairaalassa oleminen ja pkl-käynnit vain maksaa nykyisin enemmän kuin monessa muussa Euroopan maassa. Ja ensi vuonna taas korotetaan reilusti hintoja. Suomen "ilmainen" terveydenhuolto on aivan puppua. Suomen terveydenhuolto kyntää täysin pohjamudissa ja huonommaksi vaan menee. Omalta alueelta tullaan vähentämään lähes 600 työpaikkaa. Itse harkitsen eläkkeelle jäädessä vakavasti muuttoa muualle.
No kun ei maksanut ainakaan mun miehen syöpähoidot mitään Helsingissä. Ihan aluksi taisi maksaa jostain parista sairaalapäivästä jotain, mutta muistaakseni ei edes täyttä maksua. Kaikki loppuhoito oli ilmaista. En tiedä onko muualla Suomessa sitten eri tavalla.
No ei se näytä heitä haittaavan tai muuten turisti virta Suomeen olisi huomattavan suurempi.