Miksi ulkomailla asuminen on niin luxusta verrattuna Suomeen?
Kommentit (122)
Kun siihen pitää käyttää omaa rahaa
Minulle on lämpö luksusta: ulkoilu, ulkokahvilat ja -ravintolat, talomme pieni itse suunniteltu ulkokeittiö, tapahtumat ulkona (katujuhlat, kyläjuhlat, markkinat). Lämpimämpi ilmasto myös tarkoittaa pienempiä lämmityskuluja kuin Suomessa, ja sitä, ettei lasten pukeminen syksystä kevääseen ole niin aikaa ja tekstiiliä vievää kuin Suomessa.
Meille samat asiat ovat luksusta, tosin lapset perheineen asuvat Suonessa.
Valo ja aurinko, mahdollisuus olla ulkona koko päivän ja ympäri vuoden. Kylien tilaisuudet ovat ihania ja elämä joka tapahtuu ympärillä.
Kesäkeittiö on ensikesän projekti
Jokainen määrittelee luksuksen. Minulle se on sitä, että herätessä voin avata ikkunaluukut, hengittää raikasta ilmaa ja katsoa majesteettisia vuorenhuippuja. Kuulla lehmien kellojen kilkatuksen, käydä ostamassa tuoretta leipää ja juustoa ja lähteä kävelemään vuorille. Tätä nyt ei vaan täällä ole. Siksipä olen vuosikausia tuota luksusta välillä tehnyt muualla. Tehnyt töitä siellä ja nyt täällä asuessa välillä noissa maisemissa käyden. Eläkkeellä ollessa vietän puolet ajasta täällä, muutoin ulkomailla. Eikä se vaadi omaisuuksia, kun tietää paikat ym.
Aika stressaavaa on toisessa maassa hakea töitä ja asuntoa joka on monissa eu-maissa miltei mahdotonta kiitos avoimien rajojen. Vaikeeta se ulkomailla elo on, ellei satu olemaan eläkeläisbuumeri tai rikas miljonääri. Tai nainen saa pillulla asunnon vaikkakin sitten pitää myös piikoa.
Vierailija kirjoitti:
Eilen oli juttua YLE:llä Englannissa asuvasta suomalaisesta elokuvaohjaajasta. Hän oli heti lukion jälkeen muuttanut sinne pakoon Suomen tunkkaisesta ilmapiiristä.
Tuli kylä vino hymy kasvoille kun sanoi saaneensa avustusta Suomen elokuvasäätiöltä uuteen projektiinsa. Näinpä, tunkkaisen Suomen raha kelpaa kulutettavaksi ulkomailla kuitenkin.
Näinhän moni tekee myös kun tulee joku hätä niin yllättäen Suomi taas muistetaan kun palveluja tarvitaan. Joskus voisi tällekin antaa arvoa.
Mä en kyllä kehtaisi ottaa mitään rahaa Suomesta, jos puhuisin Suomesta noin.
Noloa.
Vierailija kirjoitti:
Lämpö on luksusta. Ihanaa lähteä sandaaleissa ulos
Lämpö muttei kuumuus.
Ikuinen kesä varmasti kiva juttu. Vastapainona sitten jos sairastuu voi tulla kuolema herkästi tai vähintään vammautuminen. Rikollisuus myös suuri riski.
Vierailija kirjoitti:
Ikuinen kesä varmasti kiva juttu. Vastapainona sitten jos sairastuu voi tulla kuolema herkästi tai vähintään vammautuminen. Rikollisuus myös suuri riski.
Suomessa nimenomaan on vaarallista sairastua kun hoitoonpääsy on hankalaa jopa syöpää epäiltäessä.
Vierailija kirjoitti:
siellä on enemmän ihmisiä, enemmän rahaa ja enemmän koulutusvaihtoehtoja. suomi on pohjoinen naton vartiotorni joka ottaa idän pedon vastaan 10 vuoden sisällä.
Ja sadoin miljoonin enemmän ihmisiä kilpailemassa ja viemässä happea.
Siellä ei ole kateellista ja pöljankkoa kansaluntas
Vierailija kirjoitti:
Kun siihen pitää käyttää omaa rahaa
Tällä palstalla taitaa olla todennäköisintä, että jos joku haaveilee ulkomaille muutosta eli ei jostain syystä nyt toteuta, niin ne syyt on joko se, että on alaikäisiä huollettavia joilla koulut kesken Suomessa, tai kiinteästi Suomessa pitävä asiantuntijatyö. Tai molempia :D
Palstallahan on tuo asiantuntijatyö-klisee, ja vaikka asenne lapsiin onkin palstalla usein aika nihkeä, niin palstailijoissa on kuitenkin myös äitejä/isejä.
Ja palstan toimintakykyisimmät lienee juuri niitä äitejä/isejä ja/tai asiantuntijatyössä olevia ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen oli juttua YLE:llä Englannissa asuvasta suomalaisesta elokuvaohjaajasta. Hän oli heti lukion jälkeen muuttanut sinne pakoon Suomen tunkkaisesta ilmapiiristä.
Tuli kylä vino hymy kasvoille kun sanoi saaneensa avustusta Suomen elokuvasäätiöltä uuteen projektiinsa. Näinpä, tunkkaisen Suomen raha kelpaa kulutettavaksi ulkomailla kuitenkin.
Näinhän moni tekee myös kun tulee joku hätä niin yllättäen Suomi taas muistetaan kun palveluja tarvitaan. Joskus voisi tällekin antaa arvoa.
Mä en kyllä kehtaisi ottaa mitään rahaa Suomesta, jos puhuisin Suomesta noin.
Noloa.
Mitä luulet että miljoona kehitysmaalaista joita suomessa hyyssätään tekee. Kaikki lähettää rahaa kotimaahan ja rakentaa sinne leveää elämää kelan sponssilla. Kaikki mikä irti lähtee hölmölästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on lämpö luksusta: ulkoilu, ulkokahvilat ja -ravintolat, talomme pieni itse suunniteltu ulkokeittiö, tapahtumat ulkona (katujuhlat, kyläjuhlat, markkinat). Lämpimämpi ilmasto myös tarkoittaa pienempiä lämmityskuluja kuin Suomessa, ja sitä, ettei lasten pukeminen syksystä kevääseen ole niin aikaa ja tekstiiliä vievää kuin Suomessa.
Lämpimämpi ilmasto tarkoittaa monen maan kohdalla sitä, että ei ole kunnollista lämmitystä. Ei ole tuplaikkunoitakaan. Talvella sitten hytistään sisällä villatakeissa ja villasukissa. Lämmityskulutkaan ei ole kovin halpoja, kaasulasku yllättää.
Mä olen ollut useasti Välimeren alueella talviaikaan, joskus pidemmänkin jakson.
Ei se villavaatteissa hytiseminen niin kamalaa ole, varsinkin kun on tosiaan kunnon villavaatteet. Ja ulkona helposti lämpimämpi kuin sisällä, ei palele takin kanssa yhtään. Sisälläkin helpottaa kun ottaa suihkun päätteeksi aina jääkylmän suihkun, niin suihkusta tullessa ei tarvi hytistä ollenkaan, vaan voi hillua vaikka alasti jonkin aikaa ja kuivatella rauhassa. Saman teen kyllä aina kotonakin, siis Suomessa kesät talvet, että suihkun päätteeksi kylmä suihku.
Vierailija kirjoitti:
Siellä ei ole kateellista ja pöljankkoa kansaluntas
Voi kuule kateus on ihmisille ominaista ainoa ero että muualla sitä hävetään ja on toisen menestystä arvostetaan kun taas suomessa kaikki hakataan maanrakoon. Etenkin poliittisen agendan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siellä on enemmän ihmisiä, enemmän rahaa ja enemmän koulutusvaihtoehtoja. suomi on pohjoinen naton vartiotorni joka ottaa idän pedon vastaan 10 vuoden sisällä.
Ja sadoin miljoonin enemmän ihmisiä kilpailemassa ja viemässä happea.
Joo, toi että on enemmän porukkaa on kyllä outo flexaus.
Ulkomaille muuttaessa kulttuurishokin ensimmäinen vaihe on ihailla kaikkea uudessa maassa (eli näkee väärisryneesti lähinnä hyvät puolet) ja pitää lähtömaataan sitä huonompana.
Tämä vaihe voi jatkua jopa 3-5 vuotta ja silloin yleensä puhutaan kovaan ääneen ulkomaille muuton ”eduista” ymmärtämättä olevansa vielä kultuurishokissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämpimämpi ilmasto tarkoittaa monen maan kohdalla sitä, että ei ole kunnollista lämmitystä. Ei ole tuplaikkunoitakaan. Talvella sitten hytistään sisällä villatakeissa ja villasukissa. Lämmityskulutkaan ei ole kovin halpoja, kaasulasku yllättää.
Mä olen ollut useasti Välimeren alueella talviaikaan, joskus pidemmänkin jakson.
Ei se villavaatteissa hytiseminen niin kamalaa ole, varsinkin kun on tosiaan kunnon villavaatteet. Ja ulkona helposti lämpimämpi kuin sisällä, ei palele takin kanssa yhtään. Sisälläkin helpottaa kun ottaa suihkun päätteeksi aina jääkylmän suihkun, niin suihkusta tullessa ei tarvi hytistä ollenkaan, vaan voi hillua vaikka alasti jonkin aikaa ja kuivatella rauhassa. Saman teen kyllä aina kotonakin, siis Suomessa kesät talvet, että suihkun päätteeksi kylmä suihku.
Portugalissa talvi oli kyllä kamala.
No ei Välimerta mutta etelää.
Hauskaa lukea miten ihmiset täällä palstalls mieltää ulkomaat ja ulkomailla asumisen. Ihan samaa arkea eletään maassa kuin maassa, käydään töissä, kasvatetaan lapsia, harrastetaan ja tehdään kotitöitä. Toki erilaisissa ilmastoissa, ympäristöissä ja asenneilmapiireissä. Mutta sitä luksusta voi olla missä vaan jos joko on tarpeeksi rahaa tai vaihtoehtoisesti asui paikassa, jossa viihtyy niin hyvin että kokee sen luksuksena. Kolmessa eri maassa olen Suomesta muutettuani asunut ja kaikkialla on ne hyvät ja huonot puolet.
Luksusta on, että on tilaa hengittää, lääniä asustaa, puhdasta ilmaa, raikasta vettä.ä, luontoa, metsää, rantaa silmänkantamattomiin...
💙
Aikamoinen idari saa olla, jos ei selviä Suomessa kukan kasvatuksesta kotioloissa ilman, että sen pitäisi olla erikseen laillista.