Miten usein ostat uuden talvitakin?
Minä noin joka toinen vuosi. Ulkoilen paljon ja palelen herkästi eli ohentunut takki ei käy kuin varatakiksi.
Kommentit (67)
Joka vuosi. Se ei tarkoita sitä, että kaapissa olisi vain se yksi takki. Minulla on pitkä villakangastakki, pitkä toppatakki, 2 lyhyempää toppatakkia ja kevyttoppis. Lisäksi on ns. lumenluontitakki, joka saa mennä hikeen ja on helppo pestä, käytän sitä siis lumitöissä talvella.
Minulla on monta talvitakkia. Ylensä pärjään kevytuntsikalla. Sitten on pitkä villakangastakki ja paksu toppatakki, jota käytän lasketellessa ja kovilla pakkasilla. Kevytuntsikka pitää uusia parin vuoden välein. Nuo muut kestävät varmaan vuosikymmenen, elleivät enemmänkin.
En koskaan. Mulla oli viimeksi talvitakki lapsena.
Uuden, vai uuden minulle? Olin raskaana vuonna 2006. Silloin ostin uuden takin, kun raskausvatsa ei mahtunut vanhaan. Noin 2010 ostin uuden, kun tarvitsin vedenkestävän takin. Se ei kestänyt kuin 3 vuotta, jolloin ostin kirppistakin vuonna 2013. Se kesti 4 vuotta. 2017 ostin 2 uutta takkia. Villakangastakin ja toppatakin. Osittain käytin vanhaa kirppistakkia. 2023 budjetoin uuteen takkiin, mutta löysinkin kirppistakin. Sillä mennään ainakin tämä vuosi. Toki on nuo vuonna 2017 ostetut takit käytössä myös.
Nämä takkivuodet muistan hyvin, kun ne nivoutuvat juurikin raskauteen, työpaikan vaihtoon yms.
Ostin villakangastakkini 2003. Sen jälkeen on käynyt kääntymässä muutamia toppatakkeja ja muuta ulkoiluun sopivaa, vaan ei mun kropalle sopivaa. 2020 löysin omalle mitoitukselle oikean valmistajan ja sen jälkeen en ole talvitakkeja ostanut. Kolmikerroskuoritakki on enää hankintalistalla, sitten seuraavat kun edelliset prakaa.
Harvemmin uutta takkia tulee ostettua. Muutama vuosi sitten ostin eräästä (muutto)loppuunmyynnistä merkkitakin puoleen hintaan. Äskettäin tilasin Vintedistä myöskin merkkitakin kohtuuhinnalla. Iän myötä talvitakissa laadukkuus on saanut lisää merkitystä.
Alapeukku varatakeille. Mun mies niitä kanssa harrastaa, hilloaa vaatteita joita ei enä ikinä päälleen laita.
En joka vuosi. Villakangastakin joutuu uusimaan useiten. Vanhat ei nukkaantuneet, mutta nykyiset nukkaantuu saman tien ja pitäisi joka käyttökerran jälkeen nyppiä. Saako kalliimmalla parempaa laatua tämän suhteen?
Tosi harvoin. Molemmat talvitakkini ovat polyesteriä ja tummasävyisiä, kankaat siis erittäin kestäviä eikä hihansuissa ym. näy pinttynyt likakaan, siis sellainen joka ei lähde pesussa.
Nykyset talvitakit taitaa olla 5 ja7 vuotta vanhat. Sit on viä vuorillinen villakangastakki joka taitaa olla yli 10 v sitten ostettu. Uusi takki ostetaan, kun vanha on kulahtanut.
Nykyinen on kohta kaksi vuotta vanha. Edellistä käytin kahdeksan vuotta.
Joka syksy yleensä ostan uuden. Joku voi miettiä, onko kaapissa sitten 10 takkia, niin ei ole. Jos takki menee huonoksi, näyttää kuluneelta tai täytteet paakkuuntuu, lahjoitan sen kiertoon esim. Goodwilliin. Minulla on kyllä yksi hyvä ulkoilutakki, sopii lasketteluun ja hiihtoon, ja on ehkä 5 vuotta vanha. Kun ei sitä tule käytettyä joka päivä, eihän se kulu.
Kerran viiteen vuoteen hyvän. Talvitakkeja useampi.
En joka vuosi.