Miksi niin harva aktivoi itse junalipun vai eikö se ominaisuus ole kaikissa kännyköissä?
Ihmettelen aina junalla kulkiessani että harva nuorikaan sanoo että olisi itse aktivoinut ja konnari toki sitten näpsii mutta musta itsestä se on kiva aktivoidan niin tiedän heti että olen oikeassa junassa ja oikealla paikallakin :D
Kommentit (122)
Laitoin lapsen tänään junaan. Ostin netistä lipun ja välitin lipun lapsen kännykkään .
Eikö se muka riitä? Ainakin itellä riittänyt onnibussissa ja junassa.797
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junassa on monesti nettiyhteys poikki. Siksi suosin paperista lippua.
No tänään taas tuli mies asemalla kyselemään että mitäs nyt kun ei saa lippuautomaatista ostettua mitään että pystynkö tekemään jotain. Odotin siis junaa asemalla itsekin. No kehoitin hankkimaan sovelluksen kun kännykkää se siinä heilutteli mutta sinne laiturille jäi kaljaa juomaan kun juna tuli ja meni.
Junalippuja saa r-kioskeilta. Lipun voi tulostaa kotona paperille, jos on tulostin. Mä en tajua, miten ihmiset jaksaa sitä, että puhelimen kanssa pitää säätää, että on varmasti virtaa riittävästi kaivaa lippu esiin ja muuta. Paperilippu toimii, vaikka puhelin ei toimisi.
Mulla oli useampi lippu (meitä oli useampi matkustaja ja lapsia), enkä jaksanut säätää niin, että puhelimesta sai koodit kaivettua. Kun kerralla ei saa kaikkia näkyviin. Oli vaan helpompi tökätä konnarilla paperi, jossa oli kaikki kerralla. Ja olihan se nopeampaa. Kaikki kehitys ei vaan aina nopeuta palvelua..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vr:n sivuilla kerrotaan, että oonnarit tarkistavat ne liput, joita EI OLE aktivoitu itse. Mistäs ne sen tietää, ketkä on aktivoineet ja ketkä ei? Eli käytännössä liputta matkustamisesta tehdään erittäin helppoa, kun voi vaan leikkiä, että on muka aktivoinut lippunsa, kun ei sitä konnarin eteen ole tunkemassa.
Niillä on sopivat laitteet. Kyllä ne laitteiltaan näkee senkin, kenen lippua ei ole sähköisesti kuitattu.
Eli heidän aikaansa ei siis käytännössä säästy yhtään, kun pitää olla vahtaamassa mitkä paikat aktivoituja ja mitkä ei ja missä istuu ihmisiä...
Tämä on näin nyt. Sitten kun on kaikki saatu opetettua ns. tavoille aktivoimaan niin konnareilta loppuu työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku nyt kertoa, että mitä se lipun aktivointi tarkoittaa? Ja mitä hyödyttää, siis ihan käytännössä?
Sitä ettei konnarin tarvi tulla piippaamaan sun lippua vaan se näkee että se on jo aktivoitu. Ja säästyy konnarin vaivaa siinä ja voit samalla itse jo puuhailla jotain omiasi tms.
Se parin sekunnin vaivan säästyminen onkin ihan tosi iso juttu... Ja mitäs hommia se konnari muka tekee sillä säästyneellä työajalla? Ei ainakaan pahemmin asiakkaita missään auta, koska muistan jutun, jossa konnari oli kieltäytynyt auttamasta jotain matkustajaa laukun kanssa tms, koska asiakaspalvelu ei kuulu konnarin työnkuvaan.
Eiköhän tarkoitus ole säästää ettei konnareita tarvita jatkossa kun kaikki aktivoi itse
Kyllähän niihin juniin joka tapauksessa jotain järjestyksenvalvojaa tms tarvitaan, joka auttaa tarvittaessa ja puuttuu mahdollisiin häiriöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku nyt kertoa, että mitä se lipun aktivointi tarkoittaa? Ja mitä hyödyttää, siis ihan käytännössä?
Sitä ettei konnarin tarvi tulla piippaamaan sun lippua vaan se näkee että se on jo aktivoitu. Ja säästyy konnarin vaivaa siinä ja voit samalla itse jo puuhailla jotain omiasi tms.
Se parin sekunnin vaivan säästyminen onkin ihan tosi iso juttu... Ja mitäs hommia se konnari muka tekee sillä säästyneellä työajalla? Ei ainakaan pahemmin asiakkaita missään auta, koska muistan jutun, jossa konnari oli kieltäytynyt auttamasta jotain matkustajaa laukun kanssa tms, koska asiakaspalvelu ei kuulu konnarin työnkuvaan.
Eiköhän tarkoitus ole säästää ettei konnareita tarvita jatkossa kun kaikki aktivoi itse
Juuri näin. Jos laskee montako konnaria tarvitaan vaikka yhden säännöllisen junavuoron ajamiseen niin niistä tulee kuitenkin kaikkine sivukuluineen melkoinen kustannuserä VR:lle. Vaikka muutama matkustaja menisikin liputta niin silti tulee halvemmaksi kuin maksaa palkkaa konnareille, tämä on ensi askel siihen miten lippujen ostoa jatkossa valvotaan. Voihan se olla että jossain vaiheessa junien eteisiin tulee vaikka QR koodi lukijat joille on näytettävä lippua jotta pääsee ovesta eteenpäin omalle paikalle.
Koska mulla on opiskelijakortti ja sitä ei pysty itse aktivoimaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tarkoitus ole säästää ettei konnareita tarvit
Tarvitaanko? Eihän busseissakaan ole tai metroissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lipun aktivoimisesta itse ei ole matkustajalle mitään hyötyä
No eihän se tee mitään vaivaa jos on valmiiksi se sovellus auki kännykässä kun etsit omaa paikkaasi, löydät sen, istut ja klikkaat aktivoinnin ja sitten otat ulkotamineet pois ja laukut paikoilleen jne.
No ihan periaatteesta en sitä tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junassa on monesti nettiyhteys poikki. Siksi suosin paperista lippua.
No tänään taas tuli mies asemalla kyselemään että mitäs nyt kun ei saa lippuautomaatista ostettua mitään että pystynkö tekemään jotain. Odotin siis junaa asemalla itsekin. No kehoitin hankkimaan sovelluksen kun kännykkää se siinä heilutteli mutta sinne laiturille jäi kaljaa juomaan kun juna tuli ja meni.
Junalippuja saa r-kioskeilta. Lipun voi tulostaa kotona paperille, jos on tulostin. Mä en tajua, miten ihmiset jaksaa sitä, että puhelimen kanssa pitää säätää, että on varmasti virtaa riittävästi kaivaa lippu esiin ja muuta. Paperilippu toimii, vaikka puhelin ei toimisi.
Mulla oli useampi lippu (meitä oli useampi matkustaja ja lapsia), enkä jaksanut
Juu.
Yleensä Hesburgerissa saa nopeiten palvelua tiskiltä samalla, kun muut naputtaa niitä laitteita.... :) Siis jos paikan päältä tilaa. Myös VR lipun saa tosi nopeasti, jos lähellä on r-kioski, jossa ei ole jonoja.
Vierailija kirjoitti:
Miten maksat vr sovelluksella?
Juuri kuukausi sitten testasin tätä ihan vauhdissa, maksoin mobilepaylla suit sait
Vierailija kirjoitti:
"
Siis sinun mielestä on säätämistä että puhelimessa riittää virtaa näyttää lippua konnarille mutta sitten erillisen paperilipun tulostaminen tai haku jostakin kioskilta ei sitten ole?? Eiköhän suurin osa ole puhelimella joka tapauksessa melkein koko ajan joten kaikista helpoin ja paras tapa on ottaa lippu puhelimen sovelluksen kautta.
Paperiliput on niin 90 luvulta, mobiililippu nykyaikaa."
No itse en käytä puhelinta juuri laisinkaan. En yleensäkään säädä puhelimen kanssa mitään. Joskus soitan puhelun tai lähetän tekstiviestin ja sen enempää en käytä puhelinta mihinkään. Mulla ei ole älypuhelinta, niin mun elämästä puuttuu kokonaan tuo puhelin + nettiulottuvuus. En minä koe tarvitsevani niitä älypuhelinsovelluksia yhtään mihinkään ja koen, että menisi kamalasti aikaa, jos pitäisi kirjautua johonkin sovellukseen ensin, jotta voi jonkin asian hoitaa. En vaan halua käyttää nettiä jokapaikass
No huomaa kyllä ettet ole nykyaikaista älypuhelinta käyttänyt :D Esim. VR sovelluksesta lippu aukeaa sen kun vaan täppäät sovelluksen auki, kaikki erilliset salasanat ja tunnukset saa säilöön Google tai Apple tilille ja kirjautumisen hoitaa sormenjäljellä suoraan puhelimen näytöltä.
Kohtako junissa alkaa willi länsi kun ei tarvita konnareita. Tervemenoa itse hoitamaan häirikkö jossain metsätaipaleella jossa ei juna voi pysähtyä poliisien junaan päästämiseksi 😁
Hesessä ei kyllä kannata tiskille mennä jos siellä on yhtään ruuhkaa. Kaikki työntekijät juoksee hiki hatussa niitä annoksia joita tulee koko ajan sisään itsepalvelupäätteiden, mobiilisovellusten ja drive-inin kautta eikä kukaan kerkeä tulla ottamaan tilausta vastaan. Samaan aikaan puhelimen kautta tilannut annos menee suoraan työjonoon ja järjestelmä rupeaa laskemaan palveluaikaa jolloin työntekijöiden on pakko hoitaa se nopeammin valmiiksi, tiskillä seisova asiakas ei näy tilastoissa ennen kuin tilaus on lyöty koneelle.
"Tarvitaanko? Eihän busseissakaan ole tai metroissa."
Tällä viitataan varmaan siihen, ettei noissakaa ole mitään ns ylimääräistä asiakaspalvelijaa/järjestyksenvalvojaa.
Esitänpä sinulle ensin kysymyksen, mieti ja vastaa siihen:
Oletko koskaan matkustanut pitkän matkan junalla?
Jos olet, niin pitäisi tajuta, että jotain metro ei voi tässä verrata junaan. Niissä pysäkkivälit ovat todella lyhyitä ja vartijat pääsevät paikalle yleensä minuuteissa, eikä poliisiltakaan paljoa kauempaa mene. Mitenkäs sitten kaukojunassa, mitäpä veikkaat? Bussinkin voi käytännössä aina pysäyttää jonnekin tiensivuun tarvittaessa. Mutta että junan kuljettaja pysäyttäisi pikajunan raiteille esim puuttuakseen jonkun häiriökäyttäytymisen? Meinaat, ettei tästä koituisi mitään vaaratilanteita esim vastaantulevien junien kanssa??
Vierailija kirjoitti:
Kohtako junissa alkaa willi länsi kun ei tarvita konnareita. Tervemenoa itse hoitamaan häirikkö jossain metsätaipaleella jossa ei juna voi pysähtyä poliisien junaan päästämiseksi 😁
Tuollaisessa tilanteessa poliisit onkin vastassa seuraavalla asemalla jo valmiina odottamassa.
"No huomaa kyllä ettet ole nykyaikaista älypuhelinta käyttänyt :D Esim. VR sovelluksesta lippu aukeaa sen kun vaan täppäät sovelluksen auki, kaikki erilliset salasanat ja tunnukset saa säilöön Google tai Apple tilille ja kirjautumisen hoitaa sormenjäljellä suoraan puhelimen näytöltä."
No haluan, että puhelimenkäyttö on 100% yksityistä ja ettei tarvitse tietoturvaa puhelimeen. Mulle riittää, kun huolehdin yhden laitteen tietoturvasta ja salasanoista.
En mielelläni käytä mitään googlen palveluja. Joitakin on vielä käytössä, mutta aion luopua niistäkin. Ihan tietoturvasyistä. Minä en todellakaan tallenna salasanoja
yhteenkään googlen palveluun ikinä.
Vierailija kirjoitti:
"Tarvitaanko? Eihän busseissakaan ole tai metroissa."
Tällä viitataan varmaan siihen, ettei noissakaa ole mitään ns ylimääräistä asiakaspalvelijaa/järjestyksenvalvojaa.
Esitänpä sinulle ensin kysymyksen, mieti ja vastaa siihen:
Oletko koskaan matkustanut pitkän matkan junalla?
Jos olet, niin pitäisi tajuta, että jotain metro ei voi tässä verrata junaan. Niissä pysäkkivälit ovat todella lyhyitä ja vartijat pääsevät paikalle yleensä minuuteissa, eikä poliisiltakaan paljoa kauempa
Suomessa ainakin on käytössä junakulunvalvonta joten raiteille voi kyllä hätätilanteessa pysäyttää junan ja tieto välittyy muihin juniin ettei kukaan aja päin vaan silloin nämäkin junat pysähtyy turvalliseen paikkaan. Näitähän aina sattuu välillä että veturi vaikka menee rikki ja silloin se juna pysähtyy väkisin juuri siihen mihin vauhti loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisessa tilanteessa poliisit onkin vastassa seuraavalla asemalla jo valmiina odottamassa.
Ja siihen menee helposti 20 min nopeimmillaan ja sillä välin on tapahtunut vaikka mitä kauheaa.
Eli heidän aikaansa ei siis käytännössä säästy yhtään, kun pitää olla vahtaamassa mitkä paikat aktivoituja ja mitkä ei ja missä istuu ihmisiä...