Miksi niin harva aktivoi itse junalipun vai eikö se ominaisuus ole kaikissa kännyköissä?
Ihmettelen aina junalla kulkiessani että harva nuorikaan sanoo että olisi itse aktivoinut ja konnari toki sitten näpsii mutta musta itsestä se on kiva aktivoidan niin tiedän heti että olen oikeassa junassa ja oikealla paikallakin :D
Kommentit (122)
Vr:n sivuilla kerrotaan, että oonnarit tarkistavat ne liput, joita EI OLE aktivoitu itse. Mistäs ne sen tietää, ketkä on aktivoineet ja ketkä ei? Eli käytännössä liputta matkustamisesta tehdään erittäin helppoa, kun voi vaan leikkiä, että on muka aktivoinut lippunsa, kun ei sitä konnarin eteen ole tunkemassa.
Vierailija kirjoitti:
Matkustin viimeksi silloin, kun asemalta pystyi ostamaan ihmiseltä lipun.
Aikataulut olin katsonut netistä.
Miksi tämä on muuttunut itsepalveluksi. Miksi täytyy olla omia laitteita ja opetella homma.
No edelleenkin asemalta voi ostaa lipun, mutta ne yleensä myydään aseman r-kioskilla.
Edelleenkin voi käyttää vanhanaikaisia paperilippuja ja 100% samalla tavalla kuin ennen vanhaan. Voi valita käyttääkö sitä vanhanaikaista paperilippua vai nykyaikaisesti sähköistä.
Olen huomannut, että todella monet keski-ikäiset ja sitä vanhemmat veivaa vielä paperilippujen kanssa, nuorisolla on lippu puhelimessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku nyt kertoa, että mitä se lipun aktivointi tarkoittaa? Ja mitä hyödyttää, siis ihan käytännössä?
Sitä ettei konnarin tarvi tulla piippaamaan sun lippua vaan se näkee että se on jo aktivoitu. Ja säästyy konnarin vaivaa siinä ja voit samalla itse jo puuhailla jotain omiasi tms.
Mitä tämä tarkoittaa. Onko pakko istua varaamallaan paikalla? Vaihdan joskus paikkaa esim tuoksuherkkyyden vuoksi.
Heh, just tämä! Menee kontrolloinnin puolelle tällainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku nyt kertoa, että mitä se lipun aktivointi tarkoittaa? Ja mitä hyödyttää, siis ihan käytännössä?
Sitä ettei konnarin tarvi tulla piippaamaan sun lippua vaan se näkee että se on jo aktivoitu. Ja säästyy konnarin vaivaa siinä ja voit samalla itse jo puuhailla jotain omiasi tms.
Mitä tämä tarkoittaa. Onko pakko istua varaamallaan paikalla? Vaihdan joskus paikkaa esim tuoksuherkkyyden vuoksi.
Vain omalla paikalla voi tehdä aktivoinnin. Mutta sinähän joudut jatkuvasti vaihtelemaan paikkoja tuolla tyylillä! Mikset ota yksinhyttiä alun alkaenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vr:n sivuilla kerrotaan, että oonnarit tarkistavat ne liput, joita EI OLE aktivoitu itse. Mistäs ne sen tietää, ketkä on aktivoineet ja ketkä ei? Eli käytännössä liputta matkustamisesta tehdään erittäin helppoa, kun voi vaan leikkiä, että on muka aktivoinut lippunsa, kun ei sitä konnarin eteen ole tunkemassa.
Niillä on appi siihen. Eli missä ei ole aktivoitu lippua, se tullaan leimaamaan jos ko. paikalla istuu joku.
Vierailija kirjoitti:
Niillä on sopivat laitteet. Kyllä ne laitteiltaan näkee senkin, kenen lippua ei ole sähköisesti kuitattu.
Tässäkin Suomi tulee jälkijunassa, ei olla oltu enää pitkään aikaa teknologiassa edelläkävijöitä. Italiassa ollut pitkään niin, että lähes kaikki aktivoi itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se parin sekunnin vaivan säästyminen onkin ihan tosi iso juttu... Ja mitäs hommia se konnari muka tekee sillä säästyneellä työajalla? Ei ainakaan pahemmin asiakkaita missään auta, koska muistan jutun, jossa konnari oli kieltäytynyt auttamasta jotain matkustajaa laukun kanssa tms, koska asiakaspalvelu ei kuulu konnarin työnkuvaan.
Vierailija kirjoitti:
Siinä lipussa on merkitty oma paikka ja konnarit näkee sovelluksesta millä paikoilla on aktivoitu lippu. Konnarit käy sitten läpi ne paikat, joissa istuu joku mutta kyseisen paikan lippua ei ole aktivoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustin viimeksi silloin, kun asemalta pystyi ostamaan ihmiseltä lipun.
Aikataulut olin katsonut netistä.
Miksi tämä on muuttunut itsepalveluksi. Miksi täytyy olla omia laitteita ja opetella homma.
No edelleenkin asemalta voi ostaa lipun, mutta ne yleensä myydään aseman r-kioskilla.
Edelleenkin voi käyttää vanhanaikaisia paperilippuja ja 100% samalla tavalla kuin ennen vanhaan. Voi valita käyttääkö sitä vanhanaikaista paperilippua vai nykyaikaisesti sähköistä.
Olen huomannut, että todella monet keski-ikäiset ja sitä vanhemmat veivaa vielä paperilippujen kanssa, nuorisolla on lippu puhelimessa.
Kiitti! Mää oon 60.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se parin sekunnin vaivan säästyminen onkin ihan tosi iso juttu... Ja mitäs hommia se konnari muka tekee sillä säästyneellä työajalla? Ei ainakaan pahemmin asiakkaita missään auta, koska muistan jutun, jossa konnari oli kieltäytynyt auttamasta jotain matkustajaa laukun kanssa tms, koska asiakaspalvelu ei kuulu konnarin työnkuvaan.
Anteeksi, asiakkaiden auttaminen ei kuulu työnkuvaan. Väärä sanavalinta tuossa aiemmassa.
Lipun aktivoimisesta itse ei ole matkustajalle mitään hyötyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tarkoitus ole säästää ettei konnareita tarvita jatkossa kun kaikki aktivoi itse lippunsa ja tätä voi tarkkailla ihan etänä jostain veeärrän pääpaikalta. Sitten välillä jossain tehdään yllätystarkastuksia
*villi arvaus*
Joskus aktivoin itse mutta silti konnari piippasi kaikkien liput. En ole sitten sen jälkeen vaivautunut enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain omalla paikalla voi tehdä aktivoinnin. Mutta sinähän joudut jatkuvasti vaihtelemaan paikkoja tuolla tyylillä! Mikset ota yksinhyttiä alun alkaenkin?
Et ole huomannut mitään hintaeroa yksinhyteissä ja normipaikossa?
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku raahaa jonkun 50kg painavan laukun mukanaan niin ei kannata olettaa että konnari sitten nostaa sen ylähyllylle jos ei itse pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen näemmä alkeissa. Paljonko yksityishytti maksaa? Varmaan paljon, kun muuten kaikki olisivat yksityishyteissä.
Vierailija kirjoitti:
Lipun aktivoimisesta itse ei ole matkustajalle mitään hyötyä
No eihän se tee mitään vaivaa jos on valmiiksi se sovellus auki kännykässä kun etsit omaa paikkaasi, löydät sen, istut ja klikkaat aktivoinnin ja sitten otat ulkotamineet pois ja laukut paikoilleen jne.
"
Siis sinun mielestä on säätämistä että puhelimessa riittää virtaa näyttää lippua konnarille mutta sitten erillisen paperilipun tulostaminen tai haku jostakin kioskilta ei sitten ole?? Eiköhän suurin osa ole puhelimella joka tapauksessa melkein koko ajan joten kaikista helpoin ja paras tapa on ottaa lippu puhelimen sovelluksen kautta.
Paperiliput on niin 90 luvulta, mobiililippu nykyaikaa."
No itse en käytä puhelinta juuri laisinkaan. En yleensäkään säädä puhelimen kanssa mitään. Joskus soitan puhelun tai lähetän tekstiviestin ja sen enempää en käytä puhelinta mihinkään. Mulla ei ole älypuhelinta, niin mun elämästä puuttuu kokonaan tuo puhelin + nettiulottuvuus. En minä koe tarvitsevani niitä älypuhelinsovelluksia yhtään mihinkään ja koen, että menisi kamalasti aikaa, jos pitäisi kirjautua johonkin sovellukseen ensin, jotta voi jonkin asian hoitaa. En vaan halua käyttää nettiä jokapaikassa ja jokaisen asian hoitamiseksi avata jotain nettiä.