Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin harva aktivoi itse junalipun vai eikö se ominaisuus ole kaikissa kännyköissä?

Vierailija
19.10.2024 |

Ihmettelen aina junalla kulkiessani että harva nuorikaan sanoo että olisi itse aktivoinut ja konnari toki sitten näpsii mutta musta itsestä se on kiva aktivoidan niin tiedän heti että olen oikeassa junassa ja oikealla paikallakin :D

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No huomaa kyllä ettet ole nykyaikaista älypuhelinta käyttänyt :D Esim. VR sovelluksesta lippu aukeaa sen kun vaan täppäät sovelluksen auki, kaikki erilliset salasanat ja tunnukset saa säilöön Google tai Apple tilille ja kirjautumisen hoitaa sormenjäljellä suoraan puhelimen näytöltä."

No haluan, että puhelimenkäyttö on 100% yksityistä ja ettei tarvitse tietoturvaa puhelimeen. Mulle riittää, kun huolehdin yhden laitteen tietoturvasta ja salasanoista.

En mielelläni käytä mitään googlen palveluja. Joitakin on vielä käytössä, mutta aion luopua niistäkin. Ihan tietoturvasyistä. Minä en todellakaan tallenna salasanoja 

yhteenkään googlen palveluun ikinä. 

Foliohattu auttaa noihin parhaiten!

Vierailija
82/122 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No huomaa kyllä ettet ole nykyaikaista älypuhelinta käyttänyt :D Esim. VR sovelluksesta lippu aukeaa sen kun vaan täppäät sovelluksen auki, kaikki erilliset salasanat ja tunnukset saa säilöön Google tai Apple tilille ja kirjautumisen hoitaa sormenjäljellä suoraan puhelimen näytöltä."

En tarjoa sormenjälkeäni hakkereille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtako junissa alkaa willi länsi kun ei tarvita konnareita. Tervemenoa itse hoitamaan häirikkö jossain metsätaipaleella jossa ei juna voi pysähtyä poliisien junaan päästämiseksi 😁

Poliiseiltakin tosin saattaa mennä vähintään se puoli tuntia paikalle ehtimiseen. Jos siis hyvin käy. Todennäköisesti menisi paljon pitempään, jos sattuvat olemaan jossain suorittamassa tehtävää ja se on vaikka toisella puolella pitäjää. Tai ovat vaikka kuskaamassa jotakuta juoppoputkaan. Se reissu ottaa täälläpäin aina reilusti yli tunnin, koska tästä kaupungista ne putkat suljettiin. Säästösyistä.

Vierailija
84/122 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohtako junissa alkaa willi länsi kun ei tarvita konnareita. Tervemenoa itse hoitamaan häirikkö jossain metsätaipaleella jossa ei juna voi pysähtyä poliisien junaan päästämiseksi 😁

Tuollaisessa tilanteessa poliisit onkin vastassa seuraavalla asemalla jo valmiina odottamassa.

Mutta kun se seuraava asema saattaa olla tunnin ajomatkan päässä! 🤦🏻

Vierailija
85/122 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisessa tilanteessa poliisit onkin vastassa seuraavalla asemalla jo valmiina odottamassa.

Mutta kun se seuraava asema saattaa olla tunnin ajomatkan päässä! 🤦🏻

Niin, ja pihtiputaan S-marketissa saattaa joku myös käydä kimppuun ja lähin poliisipartio löytyy kaupungista johon on matkaa 100km, maailma on riskejä täynnä.

Vierailija
86/122 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kun hoidat itsepuolustukseksi niin saat linnaa ja maksat hyökkääjälle 50000 e korvaukset traumoista, kivusta ja särystä.

Only in Finland.

Vierailija
87/122 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomessa ainakin on käytössä junakulunvalvonta joten raiteille voi kyllä hätätilanteessa pysäyttää junan ja tieto välittyy muihin juniin ettei kukaan aja päin vaan silloin nämäkin junat pysähtyy turvalliseen paikkaan. Näitähän aina sattuu välillä että veturi vaikka menee rikki ja silloin se juna pysähtyy väkisin juuri siihen mihin vauhti loppuu."

Junakulunvalvonta (JKV) täsmällisessä merkityksessään pitää huolen siitä, että junat noudattavat nopeusrajoituksia eivätkä aja päin punaista. Jälkimmäisestä seuraa, ettei samalle kahden opastimen välille pääse useampaa junaa kerrallaan.

Liikenteenohjaaja pystyy toki antamaan lähistöllä liikkuville junille pysähtymiskäskyn muissakin tapauksissa, kunhan pysähtymään joutuneen junan kuljettaja ilmoittaa tilanteesta liikenteenohjaukselle määräysten mukaisesti.

Suuri osa rataverkosta on yksiraiteista. Yksiraiteisella linjaosuudella vastaantulevat junat eivät aiheuta vaaraa, mutta kohtauspaikalle pysähtyminen odottamaan myöhässä kulkevaa vastaantulevaa junaa aiheuttaa myöhästymisten ketjuuntumisen.

Vierailija
88/122 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä tarkoittaa aktivoida? Miksi se pitää tai pitäisi aktivoida? Mä en tajua tota juttua. Viimeksi, kun itse junalla kuljin, niin vr:n sovelluksesta lipun ostin. Otin kuvakaappaukset qr-koodista, jonka näytin konnarilla. Näin olen aina tehnyt. Nytkö se sitten ei riitäkään, vai? Miksi tämän(kin) pitää mennä niin helekutin vaikeaksi?

Hyvä kysymys.

Tällainen itseaktivointimahdollisuus on näköjään otettu aluksi koekäyttöön vasta reilu vuosi sitten, nyt kaiketi jo lisätty vakiona appiin. Itse matkustin Suomessa junalla viimeksi 5 vuotta sitten, joten omaa kokemusta aktivoinnista ei ole. Hakukonetuloksen perusteella aktivointi merkitsisi seuraavaa:

Lipun aktivointi avautuu sovellukseen 15 minuuttia ennen junan lähtöaikaa ja se sulkeutuu 10 minuuttia junan lähtöajan jälkeen. Jos matka sisältää vaihtoyhteyden, jälkimmäisen junan lippu on myös aktivoitava junan vaihdon yhteydessä erikseen. 

Konduktöörit näkevät laitteiltaan jo aktivoidut liput ja tarkistavat manuaalisesti liput matkustajilta, jotka eivät ole aktivoineet lippua sovelluksessa. Tarvittaessa heillä on oikeus pyytää matkustajaa esittämään myös aktivoitu matkalippu konduktöörille.

Vierailija
89/122 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan tätä loputonta kännykkähelvettiä. En meinaa enää selviytyä arjestani, kun aina pitäisi olla kännykkä saatavilla ja lisäksi taito käyttää sitä. Olen kolmekymppinen.

Vierailija
90/122 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondyktööriä ei tarvitse odottaa eikä omalla paikalla tarvitse istua. Ainoa syy aktivoida lippu itse on jos matkustaa makuuvaunussa ja haluaa käydä heti nukkumaan ilman että kondyktööri tulee kohta herättämään. 

Vierailija
91/122 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siis sinun mielestä on säätämistä että puhelimessa riittää virtaa näyttää lippua konnarille mutta sitten erillisen paperilipun tulostaminen tai haku jostakin kioskilta ei sitten ole?? Eiköhän suurin osa ole puhelimella joka tapauksessa melkein koko ajan joten kaikista helpoin ja paras tapa on ottaa lippu puhelimen sovelluksen kautta.

Paperiliput on niin 90 luvulta, mobiililippu nykyaikaa."

Itse en ole koko aikaa puhelimella, mutta totta tosiaan lipun ostaminen sovelluksella ja sen näyttäminen konnarille joko sovelluksesta tai sähköpostista on se helpoin tapa. Ei tulisi mieleenkään alkaa säätämään paperilippujen kanssa, etsimään jotain ärrää jostain, että voi ostaa paperilipun, tai tulostella kotona!  Sovelluksella ostamiseen menee aikaa ehkä minuutti, eikä tarvitse poukkoilla sen takia minnekään. Pitkillä matkoilla ja junan vaihdoissa näkee laiturit ja vaihtoajat, junan myöhästymiset ja muut tärkeät asiat siitä sovelluksesta. Tekee matkustamisesta melkoisen vaivatonta. Ja olen tällainen keski-ikäinen täti-ihminen, en edes nuori puhelin kädessä syntynyt. 

Vierailija
92/122 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on vaikka opiskelijakortti, ei voi aktivoida. 

Voi sen silti aktivoida, konnari vaan tarkistaa että olet oikeutettu alennushintaan. Noin ainakin mun sovellus väittää. Ihmetyttää siis että olen aina tyyliin ainoa koko vaunussa joka on tehnyt sen jo valmiiksi.

En ainakaan itse keksi mitään syytä, miksi haluaisin tehdä sen itse. En hyödy siitä mitenkään, ja joka tapauksessa pitää näyttää lippua konnarille.

Just tämä. Teen pari ylimääräistä klikkausta ja aktivoin lipun, mutta silti konnarilla on sama työ kuin ennenkin. En oikein ymmärrä, että mikä tässä on se idea - ellei sitten ajatella, että kaukojunissa saadaan näin selville, missä kaikilla paikoilla on matkustaja ja mitkä paikat on sillä hetkellä tyhjänä. Jos tyhjältä paikalta löytyy matkustaja, häntä pidetään siis liputtomana, koska ei ole tehnyt aktivointia?

Vierailija
93/122 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliiseiltakin tosin saattaa mennä vähintään se puoli tuntia paikalle ehtimiseen. Jos siis hyvin käy. Todennäköisesti menisi paljon pitempään, jos sattuvat olemaan jossain suorittamassa tehtävää ja se on vaikka toisella puolella pitäjää. Tai ovat vaikka kuskaamassa jotakuta juoppoputkaan. Se reissu ottaa täälläpäin aina reilusti yli tunnin, koska tästä kaupungista ne putkat suljettiin. Säästösyistä.

Toisella puolen pitäjää? Poliisien alueet on nykyisin isompia kuin maakunnat, joten jos jossain Lahden liepeillä tapahtuu, on poliisit Vantaalla.

Vierailija
94/122 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska harva on niin pölvästi että matkustaa junalla.

Me fiksummat olemme hyvin iloisia persuvapaasta matkustamisesta.

Vierailija
95/122 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku nyt kertoa, että mitä se lipun aktivointi tarkoittaa? Ja mitä hyödyttää, siis ihan käytännössä? 

Sitä ettei konnarin tarvi tulla piippaamaan sun lippua vaan se näkee että se on jo aktivoitu. Ja säästyy konnarin vaivaa siinä ja voit samalla itse jo puuhailla jotain omiasi tms.

Se on hyvä, että konnarilla on töitä omassa työvuorossaan, en näe syytä vapauttaa häntä siitä. Eikä minun tarvi "puuhailla omiani", vaan istun tekemättä mitään.

Vierailija
96/122 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukin tavallaan, vainoharhoissaan. Tänne jätät iloisesti kommentit IP-osoitteesi kanssa.

Vierailija
97/122 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukin tavallaan, vainoharhoissaan. Tänne jätät iloisesti kommentit IP-osoitteesi kanssa.

Onko sun mielestä harkitut kommentit vauvapalstalla samanlainen tietoturvariski kuin biometrinen tunniste? Perustelisitko, kiitos.

Vierailija
98/122 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Junassa on monesti nettiyhteys poikki. Siksi suosin paperista lippua.

No tänään taas tuli mies asemalla kyselemään että mitäs nyt kun ei saa lippuautomaatista ostettua mitään että pystynkö tekemään jotain. Odotin siis junaa asemalla itsekin. No kehoitin hankkimaan sovelluksen kun kännykkää se siinä heilutteli mutta sinne laiturille jäi kaljaa juomaan kun juna tuli ja meni.

Junalippuja saa r-kioskeilta. Lipun voi tulostaa kotona paperille, jos on tulostin. Mä en tajua, miten ihmiset jaksaa sitä, että puhelimen kanssa pitää säätää, että on varmasti virtaa riittävästi kaivaa lippu esiin ja muuta. Paperilippu toimii, vaikka puhelin ei toimisi. 

Onhan tuo nyt tsiljoona kertaa mukavampi ostaa netistä. Harvalla nykyään paperilippi on. 

Vierailija
99/122 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Junassa on monesti nettiyhteys poikki. Siksi suosin paperista lippua.

Sen lipun voi aktivoida 15 minuuttia ennen junan lähtöä. Esimerkiksi siinä asemalaiturilla, bussissa, kävellessä asemalle.

Vinkki niille, jotka pelkäävät huonoja nettiyhteyksiä tai eivät osaa käyttää nykyistä aktivointitoimintoa: Sen lipun voi avata kännykällään milloin tahansa ennen matkaa toimivilla nettiyhteyksillä ja ottaa lipusta kuvakaappauksen. Paljon varmempaa kuin paperilapun mukana kantaminen.

Vierailija
100/122 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin lähettää lipun konduktöörille faxilla mutta se ei onnistunut.

T: Urpo