Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka hoitaa vanhukset?

Vierailija
19.10.2024 |

Tulevaisuudessa työelämä muuttuu kun työntekijöiden pitää mennä huolehtimaan vanhemmistaan, joita yhteiskunta ei hoida. Tämä koskee heitä, joilla vanhemmat alkaa olla kasikymppisiä, eli minua. Lähdeppä työpaikalta vaikkapa satojen kilometrien päähän katsomaan äitiä tai isää, tai molempia. Palvelukotipaikkaa ei saa, ja sairaalan vuodeosastolla ei hoideta pitkäaikaissairaita vanhuksia. Olisi hyvä muuttaa vanhuksen lähelle, tai hommata vanhus itsensä lähelle. Sekin on mahdollista. Onneksi minä asun vain kymmenen kilometrin päästä äidistä, ja veljeni asuu kolmen kilometrin päässä.

Kommentit (114)

Vierailija
21/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 75 ole vanhus jos ei dementiaa tai jotain aivoinfarktia.

Vierailija
22/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo pitkään harkinnut lopettavani hoitajan työt ja vaihtavani kokonaan alaa.

Niin minäkin, nyt kun mennään pienemmällä mitoituksella kuin ennen. Enää en ehdi edes viemään asukkaita vessaan aamutoimille, vaan vaippa vaihdetaan nopeasti sängyn vieressä seisten ja sitten kävellään päiväsaliin istumaan. Ja siellä istutaan koko päivä. Hampaat pestään joskus myöhemmin jos on aikaa.

Aterioitakaan ei enää ehdi syöttää kokonaan, vaan asukkaat ehtivät syödä noin puolet ennen kuin minun pitää mennä jo syöttämään seuraavaa. 

Tuntuu turhalta tehdä töitä. Mitä hyötyä tällaisesta "hoivasta" kellekään on? Sama kuin henkilökuntaa ei olisi lainkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaiset avustajat hoitaa. Me ollaan kadulta poimittuja keitä tahansa sekopäitä eikä meitä sen ihmeellisemmin karsita tai kouluteta. Kaikki vaan mukaan töihin ja lähetetään käytännössä täysin puolustuskyvyttömän ihmisen kotiin.

Tämä on siis jo nykypäivää, tiedän koska olen itse kadulta poimittu sekopää. Kaikkien onneksi olen empaattinen, fiksu, työteliäs ja mukava. Kaikki ei ole.

Vierailija
24/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly

Vierailija
25/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hukkukoot paskaansa.

Vierailija
26/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille yli 80 vuotiaille on järsestetty  ns. luonnollinen kuolema

Emme enään pääse lääkäriin.

Yksityiseen pääsee tietenkin, jos on rahaa.k

Vierailija
27/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta useimmilla on

Vierailija
28/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi etä niihin hommiin on hakijoita. LÄhihoitaja tienaa siitä 70 000 vuodessa. Maria Ohisalon mielestä se on pieni liksa.

Vierailija
29/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin pääsee kun sitä tarvitsee.  80 v.

Vierailija
30/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta useimmilla on

Tuo on sinun käsityksesi ja maailmankuvasi. Sinua ei sitten mummut ja papat häiritse ees ruokakaupoissa?

Vierailija
31/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo pitkään harkinnut lopettavani hoitajan työt ja vaihtavani kokonaan alaa.

Miksi ?

Minä ainakin siksi, että hallituksen mielestä työni on yhtä arvokasta kuin maton, niin pitäkää paskanne.

Ja kysymykseen kuka hoitaa niin kyllä talvi hoitaa. 

Vierailija
32/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin pääsee kun sitä tarvitsee.  80 v.

Ei pääse aina. Ikääntyneet ehkä. 

Vierailija
33/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi etä niihin hommiin on hakijoita. LÄhihoitaja tienaa siitä 70 000 vuodessa. Maria Ohisalon mielestä se on pieni liksa.

Höpsis. 40 000e ehkä onnistuu, jos tekee myös ylitöitä, iltoja, viikonloppuja ja pyhiä.

Mutta 70 000e? Ei mitenkään.

Vierailija
34/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se hoivakotipaikkakaan aina vapauta omaisia vanhuksen hoitamisesta, valitettavasti. Jotkut joutuvat menemään itse syöttämään vanhuksensa jos haluaa että tämä syö. Muuten käy niin että ruoka vain kannetaan eteen ja viedään koskemattomana pois kun ruokailuaika loppuu.

Samoin jos haluaa virikkeitä, ylimääräisiä wc-käyntejä, ulkoilua tai kuntoutusta. Ne pitää pahimmassa tapauksessa järjestää kaikki itse.

Vierailija
35/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1952 syntyneistä 30% on jo kuollut. Kyllä ovat vanhuksia ne jotka vielä ovat elossa.

Vierailija
36/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhus on nimenomaan ikä-asia, eikä liity kuntoon mitenkään.

Vierailija
37/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ?

Kun työtä ei enää pysty tekemään niin hyvin kuin haluaisi, eli olisi aikaa hoitaa asiakkaita kokonaisvaltaisesti. Ihan helvetin turhauttavaa kun väki on vähissä ja kallisarvoista aikaa menee hoitotyön sijaan mm. turhiin palavereihin, kaiken maailman hyödyttömiin koulutuksiin ja koneella työskentelemiseen.

Minun työpaikallani pidettiin hoiva-avustajille ja lähihoitajille vaippakoulutus. Kouluttaja kertoi miten vaippa laitetaan kunnolla. 

Myös pupuleikkejä ollaan päästy leikkimään, ja kuuntelemaan miten muistisairas kohdataan ja millaista ravintoa vanhus tarvitsee (vaikka hoitajat eivät päätä mitä ruokaa yksikköön tilataan). 

Silti rahaa ei muka ole riittävän henkilöstömäärän ylläpitämiseen.

Vierailija
38/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä painajainen ja sekoilu kestä kuin tämän hallituskauden ajan.

Vierailija
39/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä painajainen ja sekoilu kestä kuin tämän hallituskauden ajan.

Tämän hallituskauden jälkeen hoivapaikkaa tarvitsevia vanhuksia on entistä enemmän ja hoitajia vähemmän. 

Vierailija
40/114 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini on aina sanonut, ettei hänestä tarvitse huolehtia ja hänen on aika lähteä, kun ei enää pysty itsestään huolehtimaan. Saman aion sanoa omille lapsilleni. Itsekin olen hoitoalalla ja ei tee yhtään mieli jäädä muiden armoille elämään, vaikka pääosin hyvää hoitoa on joka paikassa asiakkaat/asukkaat saaneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme