Kuka hoitaa vanhukset?
Tulevaisuudessa työelämä muuttuu kun työntekijöiden pitää mennä huolehtimaan vanhemmistaan, joita yhteiskunta ei hoida. Tämä koskee heitä, joilla vanhemmat alkaa olla kasikymppisiä, eli minua. Lähdeppä työpaikalta vaikkapa satojen kilometrien päähän katsomaan äitiä tai isää, tai molempia. Palvelukotipaikkaa ei saa, ja sairaalan vuodeosastolla ei hoideta pitkäaikaissairaita vanhuksia. Olisi hyvä muuttaa vanhuksen lähelle, tai hommata vanhus itsensä lähelle. Sekin on mahdollista. Onneksi minä asun vain kymmenen kilometrin päästä äidistä, ja veljeni asuu kolmen kilometrin päässä.
Kommentit (114)
Tuollaisesta ei kannata haaveillakaan. Ei nykypäivänä monet edes asu lähelläkään vanhempia. Tai monella vanhuksella ole lapsia. Ellei yhteiskunta pysty tukemaan, niin moni vanhus jää täysin heitteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo pitkään harkinnut lopettavani hoitajan työt ja vaihtavani kokonaan alaa.
Miksi ?
Paska duuni ja huono palkka
Olen syntynyt vuonna 1970.
Pääsen eläkkeelle joskus 68 vuotiaana, saattaapi siirtyä vielä myöhäsemmäksi, riippuu poliittisista päätöksistä.
Lapseni ovat syntyneet 90 luvulla, he pääsevät joskus 73-75 vuotiaina.
Työluokkaa niin eipä tule olemaan hääppöset eläkkeet, kenelläkään meistä.
Suvussa on hengissä pari näitä 40-/50 luvulla syntyneitä.
Pääsivät eläkkeelle 60-63 veen välillä. Ovat omatoimisesti muuttaneet kauaksi meistä aikoinaan. Eipähän tarttenut siten auttaa meitä lapsien kanssa.
Kyllä saavat paljolti hoitaa omat asiansa. Mulla menee yhteensuuntaan autolla kolme tuntia.
Minä toivoisin, että vapaaehtoinen eutanasia sallittaisiin. En haluaisi ainakaan itse enää dementoituneena mummona kun kotonakaan ei enää pärjää, että minua pidettäisiin väkisin elossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei 75 ole vanhus jos ei dementiaa tai jotain aivoinfarktia.
75- vuotias on vanhus ja dementoitunut 75- vuotias on dementoitunut vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Minä toivoisin, että vapaaehtoinen eutanasia sallittaisiin. En haluaisi ainakaan itse enää dementoituneena mummona kun kotonakaan ei enää pärjää, että minua pidettäisiin väkisin elossa.
Minä toivoisin myös. Tosin vapaaehtoinen on turha sana eutanasian kohdalla.
Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sattumoisin ihaile erinäisiä presidenttiehdokkaita muissa maissa?
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan sehän on ihan teini...vai hei olisko keski-ikänen. No otetaan nuorelta eläkepois...
Vai, ootko jo saanut sen infraktin jos et tajua että 75 vee on vanhus?
Tietty ehkäpä ei 80 veen mielestä.
Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja höpö höpö. Ei ole, jos pää pelaa ja itse hoitaa asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan sehän on ihan teini...vai hei olisko keski-ikänen. No otetaan nuorelta eläkepois...
Ei kenenkään mielestä terve 75 v ole vanhus.
No ei oo enää omia vanhempia, johan niistä tuli +10 vuotta huolehdittua. Omia kersoja ei oo eikä tuu ja exit plän on jos asiat meneet liian hankalaksi vanhuuden tai kyvyttömyyden vuoksi.
M46
Vierailija kirjoitti:
Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sattumoisin ihaile erinäisiä presidenttiehdokkaita muissa maissa?
Miksi ihailisin? Järkyttävää katsoa haastatteluja, joissa vanhus ei ajoittain edes näytä tietävän missä on ja miksi.
Vierailija kirjoitti:
Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja höpö höpö. Ei ole, jos pää pelaa ja itse hoitaa asiansa.
No kipikapi takas työelämään. Ei tartte eläkettä, sehän on vanhoille tarkotettu.
90 luvulla syntyneet tulevat olemasn vielä työelämässä ton ikäsenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä höpiset? Pelivaraa on hädin tuskin viisi vuotta jäljellä! Ollaan viime metreillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä höpiset? Pelivaraa on hädin tuskin viisi vuotta jäljellä! Ollaan viime metreillä.
Mun suku elänyt terveenä yli 90-vuotiaaksi, samoin puolison suku. 90-vuotiaana vielä autot ja kortit.
Miksi pitäisi? En minä ainakaan hoida, tällaista lakia ei ole, ja jos on, sitä kierretään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minkä iknrn terve ihminen on mielestäsi vanhus?
Ja minkä ikänen olet itse?
Mietippä seuraavaa.
75 vuotias yksinasuva nukahtaa illalla. Saa aamuyöstä veritulpan, taustatekijänä korkea hoitamaton verenpaine.
Löytyy päivän päästä kun lapset käy asunnolla kun ei vastaa puhelimeen.
Tekeekö tulppa tästä ihmisestä sitten mielestäsi vanhuksen?
Tämä on vähä kun jos seisot metsässä ja huudat ja kukaan ei kuule huutoasi, niin oletko oikeastaan huutanutkaan metsässä?
Jos kuolee niin kuolee. Olen 80, hoidan itse asiani ja myös terveyteni. Autolla ajelen mökillä ja lasten luona 200 kmn päässä.
Se on ihan turhaa höpinää että 75 täyttäneet olisivat jotenkin lastensa varassa.
Voisiko vanhukset hoitaa toisiaan? Eli virkeä vanhus hoitaa raihnaista. Ikä on vaan numero