Menin 18-vuotiaana naimisiin ja tulin 20-vuotiaana äidiksi
Jotenkin nyt nelikymppisenä vaikea ymmärtää, että joku vasta yrittää saada tässä iässä ensimmäistä lastaan.
Jos joku nuori epäröi lasten hankkimista, niin tässä elämänvaiheessa siitä on pelkästään kiitollinen, että lapset ovat jo lähellä aikuisuutta.
Rohkeasti vaan! :) Kaikki voi mennä todella hyvin!
Kommentit (223)
Tiedän useamman tapauksen, jossa 18-19v iässä tehdyt lapset ovat nyt äidin ollessa nelikymppinen ja työtön myös työttömiä ja kouluttaumattomia, tai alisuoriutujia.
Kyllä se vaan tuohon johtaa, jos ei se äiti itse satu tulemaan hyvätuloisesta perheestä jolloin suku ja vanhemmat auttavat lapsien kasvatuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin nyt nelikymppisenä vaikea ymmärtää, että joku vasta yrittää saada tässä iässä ensimmäistä lastaan
Nelikymppinen ihminen eikä kapasiteetti riitä edes siihen, että hokasisi lasten saamisen olevan joillekin hyvinkin vaikeaa. Ei niitä tuosta vaan yritetä parikymppisenä. Puhumattakaan, että saataisiin. Jopa loukkaavaa tahattomasti lapsettomille laukoa tuollaisia aivopieruja.
Ei mulla ainakaan ollut edes seurustelukumppania 20-vuotiaana. Ei kaikki lyödä sitä oikeaa kumppania jo teini-iässä. Mä sain lapsen 24-vuotiaana ja ikävä kyllä jäi ainoaksi erinäisistä syistä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapset kannattaa tehdä alle 30-vuotiaana, kun on vielä itse fyysisesti keskenkasvuinen aivoistaan. Muuten voi jäädä kokonaan tekemättä, kun ajattelutaidot kehittyvät.
On tuossa totta toinen puoli. Nyt kun olen isoäiti, tulee huolehdittua nuorten tekemisistä ja siitä, miten pärjäävät vauvan kanssa. Itse nuorena vaan tehtiin miehen kanssa lapset ja oltiin rohkeita.
Lapsi olisi 100% varmuudella otettu huostaan, jos olisin lisääntynyt 18-20-vuotiaana. Onneksi en tehnyt niin, vaan odotin siihen asti, että sain elämäni kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin joskus suomalaisesta 28-vuotiaasta tytöstä joka oli jo isoemä. Tämä on kehitysmaa. Enää ei opita edes lukemaan.
Painu nyt jo oikeasti helvettiin tuon emä-sanan kanssa kun kysy äideistä. Emä-sanaa ei käytetä ihmisistä. Todella vastenmielinen sana ja antaa kuvan, että sanan käyttäjä halveksuu äitejä.
Miksi tunnet tarvetta käyttää eri sanaa samasta asiasta eri lajeilla?
Kun opettelet suomen kieltä, huomaat, että se on normaalia.
t. eri
Et siis osaa ajatella itse? Miksi tarvitset samalle asialle eri sanan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin joskus suomalaisesta 28-vuotiaasta tytöstä joka oli jo isoemä. Tämä on kehitysmaa. Enää ei opita edes lukemaan.
Painu nyt jo oikeasti helvettiin tuon emä-sanan kanssa kun kysy äideistä. Emä-sanaa ei käytetä ihmisistä. Todella vastenmielinen sana ja antaa kuvan, että sanan käyttäjä halveksuu äitejä.
t. eri
Ja erityisesti: miksi synonyymin käyttö aiheuttaa provosoitumisen? Kuin pitäisit itseäsi muita eläimiä parempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Kun opettelen suomen kieltä, ymmärrät tämänkin asian. Jos haluat emätellä, muuta Viroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. Menetettyä nuoruuttasi et saa koskaan takaisin. Et vaikka kuinka bilettäisit ja matkustelisit keski-iässä.
Oikeastiko nuorena pitää ryypätä ja rällätä mahdollisimman paljon? Sekö on sitä "elämää"? Ja kyllä, se juhliminen tarkoittaa juuri sitä, kuten hyvin tiedät. Miksi lasten kanssa eläminen ei ole "elämää"?
Tätä itsekin ihmettelen. En sano että kaikkien pitäisi tehdä lapset nuorena tai ettei saisi bilettää jos tuntuu sille, mutta ei se nyt mikään ainoa oikea tapa voi olla. Ei elämä lopu lasten saantiin, eikä lasten teko tarkoita etteikö voisi elää nuoruuttaan. Ei nämä asiat ole mustavalkoisia. Sitä voi elää aivan hyvän elämän ja nuoruuden ja nähdä ja kokea elämässään vaikka mitä, teki lapset sitten nuorena tai vanhana. Kaikkia ei edes kiinnosta se ryyppäys ja rälläys missään iässä, oli lapsia tai ei.
Oma nuoruus on pilalla kun kakaralauma kintuilla hyppii.
Vierailija kirjoitti:
Nuoruutesi siis jäi elämättä.
Sinun mielestäsi ihminen kuolee, kun saa lapsen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Kun opettelen suomen kieltä, ymmärrät tämänkin asian. Jos h
Miksi provosoidut jos sinua kutsutaan emäksi eli äidiksi eli lisääntyjäksi?
"Jotenkin nyt nelikymppisenä vaikea ymmärtää, että joku vasta yrittää saada tässä iässä ensimmäistä lastaan."
Jos aloittaa keskustelun tällä tavalla, niin asiaan tulee välittömästi aika kielteinen sävy. Saahan sitä omasta elämästään kertoa ja kannustaa muita, mutta sen voi tehdä myös ilman tällaisia lausahduksia. Ei ihme jos tulee negatiivinen vire keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Kun opettelen suomen kieltä, ymmärrät tämänkin asian. Jos h
Miksi provosoidut jos sinua kutsutaan emäksi eli äidiksi eli lisääntyjäksi?
En ole mitään noista vaan mamma. YMMÄRRÄTKÖ?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä toinen nuorena (18v) äidiksi tullut.
Kyllä, lapset ovat olleet haluttuja ja suunniteltuja.
Kyllä, olen opiskellut yliopistossa ylemmän korkeakoulututkinnon.
Kyllä, olen asunut ulkomailla.
Kyllä, olen itse hoitanut lapseni.
Kyllä, minulla on hyvä työpaikka.
Ei, en ole menettänyt nuoruuttani. En ole bilehile, en ole koskaan halunnut käyttää päihteitä tai harrastaa irtosuhteita.
Kukin tyylillään?
Miksi luulet, että nuoruus on menetetty, jos ei ole joko lisääntynyt tai bilettänyt jatkuvasti?
t. 32-vuotiaana äidiksi tullut, joka ei ole koskaan ollut bilehile ja seksiäkin olen harrastanut vain 3 miehen kanssa (kaikki vakituisia kumppaneita)
Miksi kuvittelet että tuo kirjoittaja ajattelisi niin? Ne varhaista lasten tekoa vastustavathan sellaista väittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Kun opettele
Mitä höpiset? :D Ei kukaan sinun lapsellisista yrityksistäsi provosoidu. Itsesi sinä tuolla nolaat, että jankutat emästä, vaikka puhumme suomea.
Nuorena ei vielä oma elämä ole hallinnassa, eikä selvää suuntaa ja oma identiteetti on vielä hakusessa. Nuorena on paljon suurempi riski epäonnistua, kuin jos lapset tekee vasta sitten kun oma elämä on kunnossa ja vakiintunut.
Nuorilla vanhemmilla ei ole rahaa lasten harrastuksiin ja koulutukseen ja heidän lapsistaankin tulee sosiaalipummeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä toinen nuorena (18v) äidiksi tullut.
Kyllä, lapset ovat olleet haluttuja ja suunniteltuja.
Kyllä, olen opiskellut yliopistossa ylemmän korkeakoulututkinnon.
Kyllä, olen asunut ulkomailla.
Kyllä, olen itse hoitanut lapseni.
Kyllä, minulla on hyvä työpaikka.
Ei, en ole menettänyt nuoruuttani. En ole bilehile, en ole koskaan halunnut käyttää päihteitä tai harrastaa irtosuhteita.
Kukin tyylillään?
Miksi luulet, että nuoruus on menetetty, jos ei ole joko lisääntynyt tai bilettänyt jatkuvasti?
t. 32-vuotiaana äidiksi tullut, joka ei ole koskaan ollut bilehile ja seksiäkin olen harrastanut vain 3 miehen kanssa (kaikki vakituisia kumppaneita)
Miksi kuvittelet että tuo kirjoittaja ajattelisi niin? Ne varhais
"Ei, en ole menettänyt nuoruuttani. En ole bilehile, en ole koskaan halunnut käyttää päihteitä tai harrastaa irtosuhteita."
Tuosta syystä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Et siis osaa ajatella itse? Miksi tarvitset samalle asia
Mitä höpiset? :D Ei kukaan sinun lapsellisista yrityksistäsi provosoidu. Itsesi sinä tuolla nolaat, että jankutat emästä, vaikka puhumme suomea.
Tämä. Minulla on lapsi mutten ole silti lisääntyjä. Naurettavaa höpötystä.
Tämä. Äititin teki minusta äidin. Ehkä tuolla on emätin joka tekee hänestä emän.