Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menin 18-vuotiaana naimisiin ja tulin 20-vuotiaana äidiksi

Vierailija
19.10.2024 |

Jotenkin nyt nelikymppisenä vaikea ymmärtää, että joku vasta yrittää saada tässä iässä ensimmäistä lastaan.

Jos joku nuori epäröi lasten hankkimista, niin tässä elämänvaiheessa siitä on pelkästään kiitollinen, että lapset ovat jo lähellä aikuisuutta.

Rohkeasti vaan! :) Kaikki voi mennä todella hyvin! 

Kommentit (223)

Vierailija
101/223 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en voisi kuvitella lähteä tekemään lapsia lapsena. Kyllä 18v on vielä ihan keskenkasvuinen eikä ymmärrä isoa osaa maailmasta.

Mulla on tuttava joka sai 17v ekan lapsen ja on yhä 40v kymppisenä kouluttamaton ja työtön.

Käykää siis vaan kunnolla nuoret ne koulut läpi ja käyttäkää aikaa siihen, että hankitte kunnollisen kumppanin!

Vierailija
102/223 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap haluaa Suomeen lisää sossuloisia? Aika harvalla kuitenkaan on vielä parikymppisenä talous siinä kunnossa, että pystyy elättämään perheensä ilman tukia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/223 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksikymppisenä olin ulkomailla asuva opiskelija. Paljon olisi jäänyt näkemättä ja kokematta jos olisin lukiosta jäänyt kotiin sikiämään pohjoissavolaiseen pikkukaupunkiin.

En ole ap, mutta olen tehnyt lapset myös nuorena.  

Ei ulkomailla asuminen ei ole mahdotonta lasten kanssakaan. Asuimme kouluikäisten lasten kanssa ulkomailla, joten lapsilla on jo hyvin nuorena kokemusta muunmaan mustikasta.

Ei ole mahdotonta, mutta kyllä se silti on täysin eri asia. Joo, lasten kanssa voi tehdä paljon asioita, mutta ei ne kokemukset silti ole sama asia silloin. 

Ihmisillä on hassu ajatus, että nuorena eletään ja kun saadaan lapset, sitten kärsitään ja lakataan elämästä.

Se on normaali luonnon kiertokulku. Raatorehellisesti vain nuorimmalla sukupolvella on väliä, ja aikaisemmat ovat olemassa vain uuden sukupolven tarpeiden tyydyttämistä varten, kunnes luonto korjaa lopullisesti pois.

Vierailija
104/223 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä toinen nuorena (18v) äidiksi tullut.

Kyllä, lapset ovat olleet haluttuja ja suunniteltuja.

Kyllä, olen opiskellut yliopistossa ylemmän korkeakoulututkinnon.

Kyllä, olen asunut ulkomailla.

Kyllä, olen itse hoitanut lapseni.

Kyllä, minulla on hyvä työpaikka.

Ei, en ole menettänyt nuoruuttani. En ole bilehile, en ole koskaan halunnut käyttää päihteitä tai harrastaa irtosuhteita.

Kukin tyylillään?

Vierailija
105/223 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko kysyä että et varmaan ole opiskellut yliopistossa, käynyt vaihdossa tai asunut ulkomailla? Asioita, jotka ovat ainutlaatuisia, nuoruuteen kuuluvia seikkailuja.

Olen saanut nuo asiat lapsista huolimatta. Ei lapset ole mikään syy olla tekemättä asioita, tekosyynä lapsia kyllä käytetään.

Tiedän erot synnyttämisestä Saksassa ja Suomessa, opiskelusta Briteistä ja Amerikasta.

Vierailija
106/223 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritetäänkö tässä tehdä vahinkoraskaudesta hyve?

Miksi nuorena raskaaksi tuleminen muka automaattisesti tarkoittaisi sitä, että kyse on vahinkoraskaudesta?

Mun äiti oli 19v kun sai mut ja ehti saada ennen mua keskenmenonkin. Ihan suunniteltuja raskauksia molemmat. Toki 70-luvun lopussa oli normaalimpaa saada lapsi nuorena kuin nykypäivänä vaikka oli äitilleki sanottu laitoksella, että onpa nuori äiti.

Ap:lla luulisi tuohon ikään mennessä olevan ymmärrystä siihen, että ihmiset tekee elämässä erilaisia valintoja eikä aina myöskään ole itsestä kiinni ettei lapsia ole saatu nuorena. 

Vierailija
107/223 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, en ole menettänyt nuoruuttani. En ole bilehile, en ole koskaan halunnut käyttää päihteitä tai harrastaa irtosuhteita.

Kukin tyylillään?

Mistä sait rahat, jos itse hoidit lapsesi eli et käynyt töissä?

Vierailija
108/223 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukin tyylillään?

Taas tämä outo oletus, että vapaa nuoruus on yhtä kuin biletys, päihteet ja irtosuhteet. 

Vierailija
109/223 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppini on 75- vuotias. Jaksaa kehuskella, miten hän oli jo tyttäreni iässä (17v.) raskaana. Melko vähä-älyisen kuvan antaa kyllä itsestään tuolla. Vissiin se on elämänsä ainut saavutus, kun ei koulujakaan tullut käytyä. Kyseinen lapsi vielä asuu vanhempiensa peräkammarissa...

Vierailija
110/223 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukin tyylillään?

Mistä sait rahat, jos itse hoidit lapsesi eli et käynyt töissä?

Aviopuolisoni kävi töissä.

Vierailija
111/223 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin nyt nelikymppisenä vaikea ymmärtää, että joku vasta yrittää saada tässä iässä ensimmäistä lastaan

Nelikymppinen ihminen eikä kapasiteetti riitä edes siihen, että hokasisi lasten saamisen olevan joillekin hyvinkin vaikeaa. Ei niitä tuosta vaan yritetä parikymppisenä. Puhumattakaan, että saataisiin. Jopa loukkaavaa tahattomasti lapsettomille laukoa tuollaisia aivopieruja. 

Vierailija
112/223 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksikymppisenä olin ulkomailla asuva opiskelija. Paljon olisi jäänyt näkemättä ja kokematta jos olisin lukiosta jäänyt kotiin sikiämään pohjoissavolaiseen pikkukaupunkiin.

No jaa, ei nyt ihan niinkään. En todellakaan allekirjoita, että paljon olisi kokematta ja näkemättä vaikka lapset hankittiin nuorena

Me saimme ensimmäisen lapsemme 24-v., opiskelut miehellä vielä hiukan kesken. Ulkomaille muutimme vielä samana vuonna. Toinen lapsemme syntyi 2 v. myöhemmin palattuamme Suomeen. Pari v. myöhemmin muutimme uudelleen ulkomaille. Kolmas syntyi taas Suomessa ja eikun menoksi jälleen. Olemme muuttaneet maasta toiseen kymmenisen kertaa. Ennen lapsia vietimme railakasta nuoruutta ja teekkarielämää excursioineen ja interraileineen. Lähes kaikki Euroopan maat tuli nähtyä. Lasten kanssa olemme matkailleet sitten jo ympäri maailmaa. Ja nyt kuusikymppisenä lapset ovat olleet jo kauan aikuisia ja me jatkamme maailman ympäri matkailua, lisäksi meillä on talo kahdessa maassa, voi aina säätilan mukaan vaihtaa kotia :D. Vielä jaksaa hyvin ja lapsenlapsetkin ovat olleet mukanamme ulkomailla jo moneen otteeseen.

Vierailija
113/223 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapset kannattaa tehdä alle 30-vuotiaana, kun on vielä itse fyysisesti keskenkasvuinen aivoistaan. Muuten voi jäädä kokonaan tekemättä, kun ajattelutaidot kehittyvät.

Vierailija
114/223 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin joskus suomalaisesta 28-vuotiaasta tytöstä joka oli jo isoemä. Tämä on kehitysmaa. Enää ei opita edes lukemaan.

Painu nyt jo oikeasti helvettiin tuon emä-sanan kanssa kun kysy äideistä. Emä-sanaa ei käytetä ihmisistä. Todella vastenmielinen sana ja antaa kuvan, että sanan käyttäjä halveksuu äitejä.

Vierailija
115/223 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukin tyylillään?

Miksi luulet, että nuoruus on menetetty, jos ei ole joko lisääntynyt tai bilettänyt jatkuvasti?

t. 32-vuotiaana äidiksi tullut, joka ei ole koskaan ollut bilehile ja seksiäkin olen harrastanut vain 3 miehen kanssa (kaikki vakituisia kumppaneita) 

Vierailija
116/223 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet työksesi?

Olen kaupassa siivoojana.

Ap

No en ole, mutta mitä sitten vaikka olisinkin? Ap

Sitten olisit köyhä, ja palstan mahot uraohjukset voivat ohittaa kokemuksesi köyhien juttuna.

Vierailija
117/223 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin joskus suomalaisesta 28-vuotiaasta tytöstä joka oli jo isoemä. Tämä on kehitysmaa. Enää ei opita edes lukemaan.

Painu nyt jo oikeasti helvettiin tuon emä-sanan kanssa kun kysy äideistä. Emä-sanaa ei käytetä ihmisistä. Todella vastenmielinen sana ja antaa kuvan, että sanan käyttäjä halveksuu äitejä.

Miksi tunnet tarvetta käyttää eri sanaa samasta asiasta eri lajeilla?

Vierailija
118/223 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin naimisiin 38-vuotiaana ja tulin 40-vuotiaana äidiksi. Juuri oikea aika minulle, olisin ollut parikymppisenä surkea puoliso ja huono äiti. 

Vierailija
119/223 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmosta se on. Jotkut ei saa lasta nuorena kun ei ole puolisoa.

Vierailija
120/223 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tunnet tarvetta käyttää eri sanaa samasta asiasta eri lajeilla?

Kun opettelet suomen kieltä, huomaat, että se on normaalia.

t. eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi