Menin 18-vuotiaana naimisiin ja tulin 20-vuotiaana äidiksi
Jotenkin nyt nelikymppisenä vaikea ymmärtää, että joku vasta yrittää saada tässä iässä ensimmäistä lastaan.
Jos joku nuori epäröi lasten hankkimista, niin tässä elämänvaiheessa siitä on pelkästään kiitollinen, että lapset ovat jo lähellä aikuisuutta.
Rohkeasti vaan! :) Kaikki voi mennä todella hyvin!
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Eihän tuossa sanota että nuoruus ei voisi olla muuta.
Et osaa lukea oletuksia rivien välistä? Ok.
Sieltä rivien välistä tulee helposti tulkittua niitten omien oletusten pohjalta, ei välttämättä ollenkaan sitä mitä kirjoittaja tarkoittaa.
Ihmeellistä jankkausta sinulta, vaikka ulkopuolisena kommentoijana et voi tietää olenko oikeassa tulkintoineni vai en.
Yhtä paljon tai vähän kuin sinäkin. Turhaa jankkaamista.
No älä sitten jankkaa. Minä saan kertoa tulkintani ilman, että joku ylispentu tulee siitä ulisemaan.
No, olisihan sitä tietysti voinut vasta lukiosta valmistuneena hankkia muksu lapsuudenkotiini jonkun yhden illan jutun kanssa. Olisipa ollut tekemistä välivuodelle.
Vierailija kirjoitti:
Teknillisellä yliopistolla luki kanssani samoja kursseja nainen, joka oli ensin tehnyt 4 lasta ja sitten tullut opiskelemaan. Lapset oli vielä pieniä.
Kysyin, milloin hän ehtii opiskella. Sanoi, että öisin.
Itse en olisi pystynyt opiskelemaan, kun oli lapsia.
Minä tunnen monia jotka on opiskelleet kun on lapsia. Ei siinä ole mitään ihmeellistä, lapset on hoidossa kun äiti/isä opiskelee. Useimmiten toki tarvitaan se osallistuva puoliso että ehtii opiskella iltaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltä rivien välistä tulee helposti tulkittua niitten omien oletusten pohjalta, ei välttämättä ollenkaan sitä mitä kirjoittaja tarkoittaa.
Ihmeellistä jankkausta sinulta, vaikka ulkopuolisena kommentoijana et voi tietää olenko oikeassa tulkintoineni vai en.
No älä sitten jankkaa. Minä saan kertoa tulkintani ilman, että joku ylispentu tulee siitä ulisemaan.
No jopas meni tunteisiin 😅 mistä tuon ylispennun keksit, tuskin tämä keskustelu sellaisia kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teknillisellä yliopistolla luki kanssani samoja kursseja nainen, joka oli ensin tehnyt 4 lasta ja sitten tullut opiskelemaan. Lapset oli vielä pieniä.
Kysyin, milloin hän ehtii opiskella. Sanoi, että öisin.
Itse en olisi pystynyt opiskelemaan, kun oli lapsia.
Minä tunnen monia jotka on opiskelleet kun on lapsia. Ei siinä ole mitään ihmeellistä, lapset on hoidossa kun äiti/isä opiskelee. Useimmiten toki tarvitaan se osallistuva puoliso että ehtii opiskella iltaisin.
On valitettavasti vieläkin ihmeellistä että nainen ylipäätään opiskelee teknillisessä yliopistossa vaikeaa ja hyville palkoille mahdollistavaa alaa.
Ja näin helppoa on naisen elämä. Saat heti parisuhteen , lapsen ja asuntolainan. Mies joutuu keräilemään rukkasia ja asumaan pierukuutiossa yksinään koska naiset on nirsoja.
Hymyilyttää aina kun joku nuorena lisääntynyt mussuttaa että ihanaa kun lapset on isoja, olisi hirveää aloittaa vauvarumba vasta nyt. Ihan kuin ne jotka lisääntyvät myöhemmin olisivat käyneet sen saman sirkuksen läpi aiemmin ja nyt lähtisivät kyytiin uudelleen. Miksi sitä ei vanhempana jaksaisi?
Kysehän on siitä, haluatko nauttia vapaudesta nuorena vai vasta keski-ikäisenä. Monet valitsevat ensimmäisen vaihtoehdon.
Itse en aio tehdä lapsia ollenkaan, mutta jos tekisin, tiedän että jaksaisin paljon paremmin nyt yli 30-viotiaana kuin esim. parikymppisenä. Unen tarve on vähentynyt aika tavalla kymmenessä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritetäänkö tässä tehdä vahinkoraskaudesta hyve?
Vahinkoraskaus? Lapset ovat olleet tosi toivottuja ja naimisiin mentiin onnellisen rakastuneina. Eikä ole mikään provo vaan ihan totta kaikki edellä mainittu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. Menetettyä nuoruuttasi et saa koskaan takaisin. Et vaikka kuinka bilettäisit ja matkustelisit keski-iässä.
Mikä menetetty nuoruus?
Mä olen viettänyt nuoruuteni lasteni kanssa, sehän on täyttä elämää! Nähdä miten oma lapsi kehittyy ja kasvaa. Ihania muistoja niistä ajoista, olin pitkään kotona lasten kanssa.
Olisiko siis pitänyt olla aina humalassa tms.?? :D
Ap
Ettekö te hurmosäitylit todellakaan keksi mitään muuta vaihtoehtoa elämiseen kuin joko perheellistyminen hyvin nuorena tai sitten kännisekoilu 24/7? Kuinka yksinkertaisia te oikein olette?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jopas meni tun
Jankutijankutijankuti. Mene nukkumaan, penikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. Menetettyä nuoruuttasi et saa koskaan takaisin. Et vaikka kuinka bilettäisit ja matkustelisit keski-iässä.
Mikä menetetty nuoruus?
Mä olen viettänyt nuoruuteni lasteni kanssa, sehän on täyttä elämää! Nähdä miten oma lapsi kehittyy ja kasvaa. Ihania muistoja niistä ajoista, olin pitkään kotona lasten kanssa.
Olisiko siis pitänyt olla aina humalassa tms.?? :D
Ap
Ettekö te hurmosäitylit todellakaan keksi mitään muuta vaihtoehtoa elämiseen kuin joko perheellistyminen hyvin nuorena tai sitten kännisekoilu 24/7? Kuinka yksinkertaisia te oikein olette?
Surullista että yllättävän monen täytyy ilmeisesti perustaa perhe korvaamaan katkohoitoa. Mitään muuta tekemistä ei ennen lapsia ole kuin jatkuva ryyppääminen.
Vierailija kirjoitti:
Ja näin helppoa on naisen elämä. Saat heti parisuhteen , lapsen ja asuntolainan. Mies joutuu keräilemään rukkasia ja asumaan pierukuutiossa yksinään koska naiset on nirsoja.
Meinaatko, että ap on lisääntynyt naisen kanssa? :D
Vierailija kirjoitti:
Niin, että yksinään nainen on parisuhteessa, saa lapsen ja asuntolainan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitten ylimiehien joita ei voi kategorisoida tavallisten miesten joukkoon. Täydellinen ulkonäkö, rikas, todella korkea tutkinto yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitten ylimiehien joita ei voi kategorisoida tavallisten miesten joukkoon. Täydellinen ulkonäkö, rikas, todella korkea tutkinto yms
Jep. Prismassa noita ylimiehiä näkee vaimojensa käsikynkässä kulkemassa. Meinaa ihan pikkuhousut tipahtaa aina kun näkee tavallisen suomalaisen perheenisän, niin mielettömän komeita adoniksia ne on.
En usko, että moni lapsia teinistä asti halunnut huvikseen lykkää lisääntymistä yli kaksikymmentä vuotta. Kyllä siellä takana on joku pulma jota ei ratkaista tuosta vain ja on ikävää, että ap ja moni muu suhtautuvat näihin tilanteisiin niin koppavasti
Huh huh, mitä lyttäämistä. Ensin ilahduin, että kiva lukea vaihteeksi positiivista ja kannustavaa tekstiä nuoresta vanhemmuudesta, mutta aika hämmentävää miten negatiivisen vastaanoton AP on saanut.
Olen itsekin nuori äiti. Täyttäessäni 25 vuotta olin jo kolmen lapsen äiti. Minua myös varoiteltiin, miten opinnot jäävät, nuoruus jää elämättä eikä matkustamaan pääse. Mikään näistä ei pitänyt paikkansa. Olemme asuneet ulkomailla, olemme puolisoni kanssa molemmat suorittaneet yliopistotutkinnot ns. hakupainealoilta, ja lastenvahteja käyttämällä bilettämäänkin on päästy, jos on haluttu.
Opiskeluaikana toki oli tiukempaa, mutta viimeisen 10 vuotta olemme olleet erittäin hyvätuloisia. Vanhin lapsi on jo muuttanut pois kotoa ja opiskelee itse yliopistossa. Tuemme häntä taloudellisesti.
Minulle lasten saaminen nuorena oli oikea valinta. Opiskelijaelämä jousti paljon paremmin kuin tämän hetkinen urani. Ei viitsitä pelotella nuoria "elämän pilaamisella", kun kukaan meistä ei toisen tulevaisuutta ja kykyjä tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiverto perheenisä on keskivartalolihava, nelissäkymmenissä kaljuuntumisen aloittava, noin 3k bruttona tienaava ja amistutkinnon suorittanut. Että se siitä täydellisyydesta, rikkaudesta ja todella korkeasta tutkinnosta :D