Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS mielipide: Arjen pyörittäminen on ajanut minut eron partaalle

Vierailija
19.10.2024 |

Jännästi omalla kohdalla aivan sama tematiikka - ja myös tilanne kuin kirjoituksessa on. Meilläkin on ero vireillä. Normaali arjessta mieheni ei suostu jakamaan vastuita, väittää, että ei pärjää. Ei siis osaa lukea wilmaviestejä, harrastusten viestejä, minun viestejä, ei pysty kuuntelemaan tai oma-aloitteisesti osallistumaan kodin asioihin. Ihan niin vässykkä en ole, että olisi hänen antanut päästä niin vähällä, mutta olen lopulta väsynyt tilanteeseen ja laittanut eron vireille. Nyt yllättäen erotilanteessa hän haluaakin vuoroviikkovanhemmaksi. Sanoin, että monissa miesten eroterapiajutuissa puhutaankin siitä, kuinka isä löysi vanhemmuuden vasta eron kautta, niin sille hän nyökkäilee tyytyväisen oloisena.

Ja selvenykseksi vielä, että tilanne on venynyt sen takia niin pitkään, että olen epäillyt hänellä olevan terveydessä ongelmaa ja on ollut sen vuoksi niin vaikea tarttua asioihin.Tämän olen nyt viimein päätellyt olleen virhearvio.

Meillä perheen ulkopuoliset tukiverkot ovat ihan täysi 0. Ainoat elossa olevat isovanhemmat asuva ulkomailla. Lasten pääsy esim. jollekin leirille on ollut aivan kullanarvoista ja ero tulikin nyt, kun emme saaneet lapsia sellaiselle ja isovanhemmat eivät tule edes jouluksi kylään. Pidän kyllä näitäkin merkittävinä seikkoina. Ei ole mitään odotettavaa, eikä näköpiirissä mitään, mitä varten pitäisi edes kulissia pitää yllä. 

Kommentit (1282)

Vierailija
701/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tavalliset normaaliin elämään kuuluvat asiat esim. ruokatalous, puhtaus. hygienia voivat olla jollekin liikaa? Mt?

Fjje
702/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

12 minuutissa ei tee jauhelihakastiketta valmiiksi. Naurettavaa puhua tuossa mistään hauduttamisesta. Jo sipulien kuullottaminen vie kauemmin kuin 5 minuuttia.

Ja tää on ainoa tapa tehdä jauheliha kastike? Sä et voi armahtaa itseäsi ja ostaa vaikka kerran kuussa valmis kastikkeen?vaan sun pitää tehdä se kastike aina samalla tavalla. Ja kaikki muutkin täällä tekevät sen pitkän kaavan kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä turvaverkkoja saa, kun menee vastavuoroisesti hoitamaan naapurin lapsia. Ilmaisia turvaverkkoja ei ole olemassa. Näin se vaan on, ettei kukaan ala olla kenenkään turvaverkkona, jos ei saa vastapalveluksia.  Myös tuttua teiniä voi pyytää apuun, kun maksaa hänelle. Iäkkäitä vanhempia ei tule käyttää vauvojen eikö taaperoiden hoitajia, on liian vaativaa puuhaa heille.

Vierailija
704/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös naisten pitänyt olla niitä parempia ihmistuntijoita? Mistä te näitä kultakimpaleita oikein tongitte itsellenne?

Ihmiset nyt usein muuttivat vuosien myötä. Oletko sinä tismalleen samanlainen mitä olit 18-vuotiaana? En tarkoita tässä ulkonäköä.

Vierailija
705/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua lukiessa olen ymmärtänyt, että minunkin pitää vain vähentää turhien töiden tekemistä. En siis tee tänään ruokaa, saa mies kokata itselleen kun tulee töistä. Tähän asti mies on voinut kävellä suoraan ruokapöytään ja siitä sohvalle, enää ei edes kiitä ruuasta. Tähän tulee nyt muutos.

No jos se sun ruuanlaitto on aiemmin ollut sitä että sä haudutat kukkoa viinissä 6h kokoajan vieressä hämmentäen. 3 ruokalajia niin kannattaa.. jos perus ruuanlaittoa niin ei se 10-20min päivästä sun jaksamiseen vaikuta

Miten ihmiset saavat ruoan valmiiksi noin nopeasti? Johan pelkkä perunoiden keittäminen vie tuon ajan. Saati sitten niiden kuoriminen ja siihen vaikka lihapullien vääntäminen kylkeen. 

Ehkä valmistavat eineksiä? Pakasteperunoista yms saa jo tuollaisen 15 annoksen.... Tai ovat aikaoptimisteja... Jamie Oliverin teki joskus 15 min ruokia, sitten kun joku perushyvä kotikokki testasi reseptejä... Niin siinähän menikin yllättäen sen tunti. 

Mutta oikeasti sitä ruokaa ei kannata vääntää joka päivä. Vaan tekee ison satsin kerralla. Menee kerralla enemmän aikaa, mutta saman ajan säästää sitten toisesta päivästä.

Tai eivät ole tumpeloita keittiössä. Itse olen noita Jamien reseptejä tehnyt monesti ja hyvin ne saa 15min menemään. Eilenkin tein kana kasvis kastikkeen riisillä. Meni alle 20 min kaikkeen.

Rjr
706/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Mä ihmettelen kyl tän perheen ruokavastaavana yhtä juttua täs keskustelussa.. Tai monia mut tätä eniten.

Kun mä olin lapsi äiti teki isoja siis tosi isoja annoksia ruokaa. Kaalilaatikkoa, makaronilaatikkoa kiusauksia, jauheliha kastikkeita, lasagnea, ymym noita me sitten syötiin viikolla.  Pakkasesta mikroon ja ääntä kohti.. 

Nytkun itsellä lapsia olen jatkanut ihan samalla tapaa. Perus päivittäinen ruuanlaitto on sitä että teen salaatin tai raastan kurkkua. Eiks kaikki muka oikeasti toimi näin?

Samaa miettinyt. Miettinyt myös sitä etteikö kukaan tän sivun tyypeistä osta eineksiä? Kg lasagne uuniin 25min ja valmis. Ei tarvi edes tiskata vuokaa.

Tää on kyl jännä. Kun katot kaupassa lapsiperheiden kärrejä siel on aika usein eineksiä.. einesten myynti on myös vaan lisääntynyt vuosien varrella.. Einesten pakkauskoko on kasvanut asiakksiden toiveesta.. löytyy jo paljon perhe pakkauksia..  mut silti tälle sivustolle ei ole eksynyt ketään kuka niitä käyttäisi.

Vierailija
707/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

12 minuutissa ei tee jauhelihakastiketta valmiiksi. Naurettavaa puhua tuossa mistään hauduttamisesta. Jo sipulien kuullottaminen vie kauemmin kuin 5 minuuttia.

Ja tää on ainoa tapa tehdä jauheliha kastike? Sä et voi armahtaa itseäsi ja ostaa vaikka kerran kuussa valmis kastikkeen?vaan sun pitää tehdä se kastike aina samalla tavalla. Ja kaikki muutkin täällä tekevät sen pitkän kaavan kautta.

Ohis, mun täytyy tehdä pitkän kaavan kautta, koska meille ei juurikaan käy einekset ruokarajoitteiden vuoksi. Tosin eipä ruoanlaittoon kuluva aikakaan ole ongelma. Nuorina perheellisinä ei varmastikaan olisi ollut myöskään rahaa syödä jatkuvasti eineksiä. Syitä on monia, tapoja monia.

Vierailija
708/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi, kuka niitä valmiskastikkeita syö? Sinä varmaan teet perunamuusinkin jauheesta.

Vierailija
709/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä kun menit naimisiin tällaisen kanssa

Kyllähän ne yleensä osaa esittää ihan kunnollista. Sitten lasten tultua sitä hoidettavaa vaan olisi paljon enemmän, ja siinä kohtaa miehellä putoaa hanskat tiskiin. 

Ihana, että laitat rehellisesti tämän! Ja siis tottakai tämä on erittäin ikävä tosiasia monen kohdalla.  

Minulla ja miesystävälleni on yli kymmenen vuotta ikäeroa, ja hänellä on todella mukava pikku tyttö edellisestä riitaisesti päättyneestä suhteesta (story of its own). Mies haluaisi lisää lapsia kanssani, mutta en ole osoittanut innostusta, enkä aio. Rakastan miesystävääni, mutta rehellisesti hänessä ei ole sellaista isäainesta kuin toivoisin - eikä minussa äitiainesta. 

Miesystäväni tekee kovasti töitä ja pärjää kyllä todella hyvin taloudellisesti, mutta ei ole pätkääkään kiinnostunut kotitöistä. Hän pitää lapsista, mutta ei ole kiinnostunut lapsien kiikuttelemisesta paikasta toiseen. Hän ei halua tulla herätetyksi öisin (nukkuu tulpat aina korvissa), joten olisi mahdotonta kuvitella vauva-arkea hänen kanssaan. 

Myös minulle oma ura on tärkeä ja teen myös itse paljon töitä, minkä lisäksi on mukana vaikuttamassa yhteiskunnallisissa asioissa. Meistä kumpikaan ei olisi valmis jäämään pitkälle vanhempainvapaalle, ja lapsen sairastuessa tulisi varmasti riitaa siitä, kuka jää kotiin pois vastuullisesta työstä. Meillä on lisäksi erilaisia näkemyksiä joistakin fundamentaalisista asioista, kuten ruokavaliosta, kirkkoon kuulumisesta, ja rokotteista, joten emme ole pari hankkimaan yhteisiä lapsia, vaikka muuten asummekin onnellisesti yhteisessä kodissa. 

Ei ole ollut helppoa tehdä päätös, pitäisikö yrittää saada lapsia varsinkaan, kun lähipiirissä melkein kaikki tuttavani lisääntyvät ja saan asiasta kuulla tämän tästä.

Toisaalta koen elämäni todella merkitykselliseksi ja haastavaksi ilman omia lapsiakin. Aikani ei riitä kaikkeen - ja aina olosuhteet ja kumppanikaan eivät ole lapsien hankkimiseen sopivat, vaikka muuten elämä olisi verraten onnellista. 

Vierailija
710/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä turvaverkkoja saa, kun menee vastavuoroisesti hoitamaan naapurin lapsia. Ilmaisia turvaverkkoja ei ole olemassa. Näin se vaan on, ettei kukaan ala olla kenenkään turvaverkkona, jos ei saa vastapalveluksia.  Myös tuttua teiniä voi pyytää apuun, kun maksaa hänelle. Iäkkäitä vanhempia ei tule käyttää vauvojen eikö taaperoiden hoitajia, on liian vaativaa puuhaa heille.

Mitä vdun turvaverkkoja tässä olis tarttenu. Oon hoitanu lapset ja talon yksin ilman mitään apua keltään ja kaikki onnistunut ilman väsymistä. Ootteko oikeasti niin avuttomia että ette selviä elämästänne yksin.

M45

Vierailija
711/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös naisten pitänyt olla niitä parempia ihmistuntijoita? Mistä te näitä kultakimpaleita oikein tongitte itsellenne?

Ihmiset nyt usein muuttivat vuosien myötä. Oletko sinä tismalleen samanlainen mitä olit 18-vuotiaana? En tarkoita tässä ulkonäköä.

Olen.

M45

Vierailija
712/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

628. Erittäin tiukka kasvatus lapsena. Vanhemmat joille ei kelvannut mikään. Eli trauma tausta.

Myös opitut tavat pitkän sinkkuuden aikana.

Ei kovin harvinainen tarina. Mahtavaa lukea, että saitte homman toimimaan, ei ole varmasti ollut ihan helppo tie, mutta kannatti. 

Kyllä kannatti, ihana nainen, puoliso ja perhe. Parasta mitä on.

Mulle varmaan vaikeinta tossa oli just se kun asioissa ei ollut järkeä. Mä en yksinkertaisesti pystynyt ymmärtämään miksi mun pitää töiden jälkeen imuroida koko kolmio. Jos se on imuroitu viiimeksi 2 pv sitten. Missään ei näy edes leivänmurusta.. Sit pitkin hampain suostuin avokki katsoi vierestä ja imuroi uusiksi mun jälkeen koska olin im

Tää ei ole pelkästään naisten "ongelma" vaan tiedän myös pari miestä joilla sama "vika" eli liiallinen siisteys. Toinen näistä miehistä oli sukulaisnaisen mies. Monta vuotta kulki perässä, kun nainen imuroi, kun ei luottanut, että tämä osaa imuroida tarpeeksi hyvin. Lattialistat piti jatkuvasti pestä hammasharjalla. Pyykit sukkia myöten piti silittää jne. Kun tuonne meni kylään, ei uskaltanut laitta oikein laukkuaankaan mihinkään, kun se saattoin "liata" paikkoja. Jos kahvipöydässä jostakin tuotteesta pippui murunen se oli ihan kamala paikka. Oli kyllä painajaista vierailla tuolla. Pariskunta kyllä erosi myöhemmin, mutta ei ehkä pellkästään tuosta siisteys asiasta, vaan  myös siitä, että mies alkoi edellyttää myös naiseltaan täydellistä ulkonäköä jne. Kaiken olisi pitänyt olla täydellistä. 

Dkdk
713/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi, kuka niitä valmiskastikkeita syö? Sinä varmaan teet perunamuusinkin jauheesta.

Tuol on varmaan 40 eri tomaatti kastiketta. Ja 30 muuta versiota. Kyl mä luulen että suuri osa suomalaisista niitä syö.

En usko että ne on koristeeksi hommattu kaupppaan.

Vierailija
714/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jeesus. Se nyt ei auta paljoa, jos naapuri käy kaupassa kun sen lapset on meillä, kun hän ei pysty jäämään hoitamaan minun lapsia päivien ajaksi niiden sairastaessa.

Nfnf
715/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jeesus. Se nyt ei auta paljoa, jos naapuri käy kaupassa kun sen lapset on meillä, kun hän ei pysty jäämään hoitamaan minun lapsia päivien ajaksi niiden sairastaessa.

Ja nyt alko tää laulu. Kaikkien palstalaisten lapset on 200pv vuodesta kipeänä.

Vierailija
716/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Mä ihmettelen kyl tän perheen ruokavastaavana yhtä juttua täs keskustelussa.. Tai monia mut tätä eniten.

Kun mä olin lapsi äiti teki isoja siis tosi isoja annoksia ruokaa. Kaalilaatikkoa, makaronilaatikkoa kiusauksia, jauheliha kastikkeita, lasagnea, ymym noita me sitten syötiin viikolla.  Pakkasesta mikroon ja ääntä kohti.. 

Nytkun itsellä lapsia olen jatkanut ihan samalla tapaa. Perus päivittäinen ruuanlaitto on sitä että teen salaatin tai raastan kurkkua. Eiks kaikki muka oikeasti toimi näin?

Samaa miettinyt. Miettinyt myös sitä etteikö kukaan tän sivun tyypeistä osta eineksiä? Kg lasagne uuniin 25min ja valmis. Ei tarvi edes tiskata vuokaa.

Tää on kyl jännä. Kun katot kaupassa lapsiperheiden kärrejä siel on aika usein eineksiä.. einesten myynti on myös va

Minun mies ostaa eineksiä työpaikalle lounaaksi. Ne on ihan siinä ostoskärryssä muiden ruokien mukana, joten turhaan mulkoilet minua.

Vierailija
717/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kumpikaan ei oo ikinä ollu sairaina kuin yhteensä viikon. Mistähä johtuis?

M45

Djjd
718/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kumpikaan ei oo ikinä ollu sairaina kuin yhteensä viikon. Mistähä johtuis?

M45

Meil on keskimäärin 2 lasta ollut kipeänä n viikon vuodesta.. eli ei todellakaan mikään merkityksellinen määrä.

Fkfk
719/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Käyttäjä11535 kirjoitti:

Tää on kyl jännä. Kun katot kaupassa lapsiperheiden kärrejä

Toki. Just niitä 2kg lasagneja.

Vierailija
720/1282 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen.

M45

Eli mitkään elämän vastoinkäymiset eivät ole tehneet sinuun mitään vaikutusta? Et ole koskaan joutunut miettimään arvoja ja ajankäyttöä?