Metsänomistajia paikalla? Mitä noille tekisi?
Olen perinyt metsää. En halua kuitenkaan myydä pois. Metsänhoitotöihin ei ole aikaa, eikä osaamista eikä jaksamista, eikä edes kiinnosta.
Vaihtoehtona on ollut yhteismetsään liittäminen tai metsien vuokraus. Kokemuksia? Tai mitä itse olette tehneet metsillenne?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä itseltään, haluanko itse 150 000 euroa vai haluanko, että joku toinen saa sen. Mitä kaikkea tuolla summalla itselleen mahdollistaisi vai haluaako sittenkin, että joku toinen saa sen kaiken kivan, mihin tuo raha riittäisi.
Jos sieltä nyt hakkaa kaiken mahdollisen, saa tuon summan eikä silti 30 vuoden kuluttua enää huomaa, että täällä on harvennettu ja poistettu ylispuita jne. On tyhmää antaa isoja rahasummia pois vain siksi, että kuvittelee sen hyttysenpissan kokoisen läntin olevan maailman tärkein lahottajien elinpiiri. Ne muuten elävät kannoissa ja kaadettujen puiden juurissakin.
On todella iso alue hyvällä paikalla ja paljon arvokasta puuta, jotta ilman avohakkuuta ja uudistamisvelvoitetta saa 150 000 euroa verojen jälkeen. Ei se paljon maksa, jos ottaa selvää siitä, kannattaisiko nyt tehdä joku hakkuu, josta saisi rahaa. Olisiko aloi
Älä osta Mersua etukäteen, saa olla todella iso harvennusala jos oikeasti uskot.
"Esimerkkimetsämme on Etelä-Suomessa kasvava 70-vuotias kuusikko. Metsänhoitotoimet ja harvennukset on tehty ajallaan ja oikeilla menetelmillä. Puuston keskimääräinen vuotuinen kasvu on 6,5 m3/ha. Uudistushakkuussa kohteelta hakataan 330 kuutiometriä puuta hehtaarin alalta. Puusta 80 prosenttia on arvokasta tukkipuuta. Hakkuutuloa saadaan noin 15 000 € hehtaarille"
Talvi kyllä tulee..mut keväällä myy energia puuksi,kutsuu metsä firman miehen käynnille,kartoitatte.Saa hyvän hinnan myydystä.Siistiytyy metsä.En mitään vuokraisi tai muuta se olisi typerää.Eikä itse nykyään metsäs juuri muuta ellei polttopuuta itselle.Me on puut tehty muista mitä omistetaan.Mut tuosta mun perintö paikasta myyty.Viimeksi saatiin hyvin sisarusten kanssa.Metsä tuottaa.Puufirma teki siellä boorituksen tietyt alueet,harvennushakkaus.Toimenpiteitä,silti fyffee saatiin.
Tilaa paikalla joku kuka arvioi metsäsi arvon. Jos tilaat sen Mhy:ltä niin hinta on tosi pieni. Ensot, upm:t, yms tekevät sen arvion ilmaiseksi. Eikä sille tarvitse välttämättä mitään tehdä. Omassa metsässäni oli jo tuholaiset tehneet pientä tuhoa, joten myin puut nyt pois. Uudet istutetaan pari vuoden päästä. Ja siis sain todella hyvän hinnan. Puu on nyt arvossa.
Vierailija kirjoitti:
Jos metsänhoito ei kiinnosta, on järkevintä myydä pois.
Ei omalle metsälle tarvitse mitään tehdä jos ei kiinnosta. Siellähän se kasvaa. Toki myrskyt, tuholaiset yms saattavat alentaa metsänarvoa. Tähänkin on kyllä vakuutukset. Harvennusta kannattaa silti tehdä, jotta se oma metsä tuottaisi ja kasvaisi. Mutta tähänkin on metsäyhtiöiltä "avaimet käteen"- periaate. Itse voi maata vain sohvalla ja näpytellä kännykkää.
Metsänhoitoyhdistys on juuri sinua varten. Kysy sieltä.
Metsäyhtiöt ajavat tietenkin vain omia etujaan, eivät sinun etuasi.
Yhteismetsällä on omat sääntönsä, itse en missään tapauksessa halua sellaiseen.
Mitä mahdat tarkoittaa metsien vuokraamisella. Silloinhan et voi päättää asioistasi juuri sinä ajankohtana kuin itse haluat. Asiat tulevat paljon monimutkaisemmiksi ja sitä myötä hankalammiksi. Aina ei voi edes tietää kaikkia säännöksiä, puhumattakaan siitä, olisivatko luotettavia vuokralaisia, joiden sopimukset pitävät jopa kokovuokra-ajan.
Yksinkertainen omistus on paras eli pidät metsäsi omanasi ja myyt Metsänhoitoyhdistyksen avulla puuta, saat päättää itse kaikissa tilanteissa asioistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset myy puuta niin saisit tuloja? Metsäyhtiöön sähköpostilla tarjouspyyntö. Sieltä käy ukko arvioimassa ja laittaa tarjoukset. Sitten hyväksyt tai hylkäät. Jos puukaupat tulee niin saat rahaa tuhansia euroja. Ei siinä tarvitse itse tehdä mitään.
Ai ei tarvitse tehdä mitään? Mitäs sitten kun metsä on kaadettu, ja jos on tehty päätehakkuu, niin mestsänomistajalla on velvollisuus jollain tapaa istuttaa aukkoon uusi metsä muutamna vuoden sisällä. Ei sitä voi käsittääkseni vain jättää tyyliin "kyllä luonto istuttaa sinne uuden metsän".
Täällää neuvoo nyt ihmiset, jotak eivät oikeasti ymmärrä metsäomistamista. Ei se ole pelkkää rahaa. Tyyliin kaadetaan kaikki puut pois ja otetaan vaan rahat ahneuksissa. Missään tapauksessa ei ole yksinkertaista tämäkään.
Uudistamisvelvoite on mutta riittää että jätät muutaman siemenpuun pystyyn ja tilaat joltakin maanmuokkauksen esim. MHY:ltä eikä muuta ole pakko tehdä.
Jos saa 30 hehtaarista vain 18k niin siellä ei kyllä ole montakaan puuta ollut pystyssä...jos edes vähän on tukkeja niin 1ha=10keur...ei ole tainnut olla aivan paras metsäinssi mutta luulen että tämä onkin vain provo.
Vierailija kirjoitti:
Jos saa 30 hehtaarista vain 18k niin siellä ei kyllä ole montakaan puuta ollut pystyssä...jos edes vähän on tukkeja niin 1ha=10keur...ei ole tainnut olla aivan paras metsäinssi mutta luulen että tämä onkin vain provo.
Juuri näin. Ei tarvitse olla iso metsälätti niin se on 10k€.
Sinulla on vuosikymmeniä aikaa pohtia asiaa, mihinkään ei ole kiire. ennätät oppia vielä vaikka kuinka paljon myös metsä - asioista. Eli älä ainakaan myy tai vuokraa, anna kasvaa, kun olet teettänyt metsänhoitosuunnitelman Metsänhoitoyhdistyksellä.
Kolmenkymmenen vuoden päästä saatat olla todella kiitollinen hänelle, jolta metsän sait, laajensihan se ymmärrystäsi luonnosta, metsänkasvusta ja omistamisesta hurjasti ja opit näkemään perinnön jättäjän ajatuksen.
Metsät kasvaa parhaiten luonnonmukaisesti itsekseen. Sekametsä on hyvä se kestää metsätuhoja parhaiten.
Nykyään ei välttämättä tarvitse hoitaa metsäänsä tai etenkään liittyä yhteismetsään. Pyydä aluemetsänyhdistystä tekemään metsäarvion metsästäsi ja kulje arvioijan kanssa yhtäaikaa metsässäsi niin saat tietoa parhaiten metsästäsi ja siitä mitä teet sen kanssa.
Metsänomistaja pääsee metsästysseuraan ja hirviporukkaan helposti. Mikäli ei pääse silloin voi kieltää metsästyksen maillaan.
Jos metsänhoito ei kiinnosta, on järkevintä myydä pois.