Metsänomistajia paikalla? Mitä noille tekisi?
Olen perinyt metsää. En halua kuitenkaan myydä pois. Metsänhoitotöihin ei ole aikaa, eikä osaamista eikä jaksamista, eikä edes kiinnosta.
Vaihtoehtona on ollut yhteismetsään liittäminen tai metsien vuokraus. Kokemuksia? Tai mitä itse olette tehneet metsillenne?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Anna metsän olla. Metsä voi hyvin, kun ei kukaan koske. Voit testamentata metsäsi Luonnonperintösäätiölle.
Eloapinoista päivää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset myy puuta niin saisit tuloja? Metsäyhtiöön sähköpostilla tarjouspyyntö. Sieltä käy ukko arvioimassa ja laittaa tarjoukset. Sitten hyväksyt tai hylkäät. Jos puukaupat tulee niin saat rahaa tuhansia euroja. Ei siinä tarvitse itse tehdä mitään.
Ai ei tarvitse tehdä mitään? Mitäs sitten kun metsä on kaadettu, ja jos on tehty päätehakkuu, niin mestsänomistajalla on velvollisuus jollain tapaa istuttaa aukkoon uusi metsä muutamna vuoden sisällä. Ei sitä voi käsittääkseni vain jättää tyyliin "kyllä luonto istuttaa sinne uuden metsän".
Täällää neuvoo nyt ihmiset, jotak eivät oikeasti ymmärrä metsäomistamista. Ei se ole pelkkää rahaa. Tyyliin kaadetaan kaikki puut pois ja otetaan vaan rahat ahneuksissa. Missään tapauksessa ei ole yksinkertaista tämäkään.
Metsälaissa on uudistamisvelvollisuus 3 vuotta hakkuusta. Sinä aikana täytyy olla istutettuna taimet tai kylvetty tai luontaisesti kylväytynyt taimikko. Kylvö tai kylväminen edellyttää yleensä koneellisesti maanpinnan paljastamista.
Jätän metsän veljeni lapselle perinnöksi sitten kun kuolen. Olen polttopuiksi kaatanut omaa metsää jonkin verran mutta sitä metsää on paljon.
Metsälaissa uudistamisvelvollisuus. Kyllä. mutta mitä tapahtuu, jos ei vaan istuta mitään tai uudista. Tuleeko sakot?
Ota yhteyttä paikalliseen metsänhoitoyhdistykseen ja kysy neuvoa. Jos olet myymässä palstaa, niin silloinkin heiltä kannattaa pyytää arvio tilasta. Arvio maksaa hieman mutta se kannattaa. Miten muuten arvioitte tilan hinnan perunkirjaan? Maata ei tehdä lisää, ja puun kysyntä tulee jatkossakin pysymään korkealla.
Vierailija kirjoitti:
Jätän metsän veljeni lapselle perinnöksi sitten kun kuolen. Olen polttopuiksi kaatanut omaa metsää jonkin verran mutta sitä metsää on paljon.
Mikä on paljon metsää?
Vierailija kirjoitti:
Ja veljen lapsi on tämä Iita-Charlotta. Käy korkeintaan kuvaamassa Onfyfans materiaalia metsässä. Ja tietenkin rahaa puristaa ulos mahdollisimman paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja veljen lapsi on tämä Iita-Charlotta. Käy korkeintaan kuvaamassa Onfyfans materiaalia metsässä. Ja tietenkin rahaa puristaa ulos mahdollisimman paljon.
Se on isoveljeni lapsi joka on 8 luokalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on isoveljeni lapsi joka on 8 luokalla.
Ketä kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Metsälaissa uudistamisvelvollisuus. Kyllä. mutta mitä tapahtuu, jos ei vaan istuta mitään tai uudista. Tuleeko sakot?
Ei tule mitään. Vaikket mitään istuta niin 10v kuluttua siellä kasvaa puita. Ei ehkä sitä mitä pitäisi mutta kasvaa kuitenkin.
Mä perin 50 hehtaaria ja annan olla. En tarvitse rahaa joten olkoon miten on. Seuraava voi sitten tehdä mitä haluaa.
Olen perinyt metsää. Saako omassa metsässä käydä kuvaamassa jotain kivoja IG-kuvia? Tarvitseeko metsänhoitoyhditykseltä kysyä lupa siihen? Itse myös haluaisin, että omassa metsässä puput voisivat käydä syömässä ruohoa.
Terveisin; Jessica-Amanda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule mitään. Vaikket mitään istuta niin 10v kuluttua siellä kasvaa puita. Ei ehkä sitä mitä pitäisi mutta kasvaa kuitenkin.
*
Kuka valvoo metsälain noudattamista ja uudistamisvelvollisuuden täyttämistä?
Suomen Metsäkeskus on tässäkin asiassa valvova viranomainen. Toki Metsäkeskuksen työntekijät eivät ehdi jokaista uudistamisalaa käydä tarkistamassa. He tekevät satunnaisia pistokokeita ja milloinkaan ei tiedä, missä he milloinkin käyvät tarkastusreissullaan. Myös Suomen metsien laserkeilauksella saadaan dataa metsien tilasta. Metsäkeskuksessa voidaan käydä laserkeilausaineistoa läpi ja sieltä saatetaan havaita mahdollisia tarkastettavia kohteita. Ei kannata tuudittautua siihen, että oma metsä on sen verran syrjässä tai ei siellä ole ennenkään tarkastuksia tehty, etteikö tarkastus voisi kohdalle osua. *
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on paljon metsää?
Minua kiinnostaa tämä myös. Mikä on subjektiivisesti ihmisille paljon metsää. Toki riippuu missä päin, mutta mulle 100 + hehtaaria - paitsi Lapissa, siellä pitää olla paljon enemmän.
Jos et halua itse tehdä mitään vaan annat metsänhoitoyhdistyksen tehdä kaiken, niin kuluja tulee paljon eikä puun myynnistä paljon nettoa lopulta jää. Rauhoittamisestakin saa tuloa ja yhteismetsä on toinen kelvollinen vaihtoehto.
Älä tee mitään. Anna kasvaa. Parin kymmenen vuoden päästä voit päätehakkauttaa ja palkata hakkuuyhtiön kautta metsänpohjan raivauksen ja istutuksen. Voit tietenkin harventaa metsää jos tarve vaatii. Kaikki palstat ja toimenpide-ehdotukset näet metsään.fi palvelusta.
Miksi et myisi? Varmasti löytyy ostajia jos hinta kohdallaan. Voit sitten sijoittaa sinulle tutumpaan kohteeseen jos metsä ei kiinnosta. Tekemättä juuri mitään metsähän kasvaa koko ajan sinulle rahaa. Harvennushakkuistakin maksetaan tukkipuusta ja energiapuusta.
Vierailija kirjoitti:
Anna metsän olla. Metsä voi hyvin, kun ei kukaan koske. Voit testamentata metsäsi Luonnonperintösäätiölle.
Tämä. Kyllä luonto hoitaa, ihminen vain sotkee.