Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Metsänomistajia paikalla? Mitä noille tekisi?

Vierailija
19.10.2024 |

Olen perinyt metsää. En halua kuitenkaan myydä pois. Metsänhoitotöihin ei ole aikaa, eikä osaamista eikä jaksamista, eikä edes kiinnosta. 

Vaihtoehtona on ollut yhteismetsään liittäminen tai metsien vuokraus. Kokemuksia? Tai mitä itse olette tehneet metsillenne?

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metsälaissa uudistamisvelvollisuus. Kyllä. mutta mitä tapahtuu, jos ei vaan istuta mitään tai uudista. Tuleeko sakot?

Kyllä se metsä itse kasvaa. Luonto on silleen jännä että se hoitaa nää hommat, ei tarvitse apua.

Vierailija
62/112 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteismetsä on vaihtoehto jos et raaski luopua kokonaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna metsän olla. Metsä voi hyvin, kun ei kukaan koske. Voit testamentata metsäsi Luonnonperintösäätiölle.

Ongelmana on se, että meillä on jokaisenoikeus: vaikka itse ei metsäänsä koskisi, niin siellä saa kuljeskella ja poltella nuotioita.

Kätevintä on ottaa yhteyttä oman alueen metsänhoitoyhdistykseen tai oikeastaan aloittaa sillä, että menee metsään.fi -palveluun ja etsii sieltä metsänsä tiedot (kun lainhuuto tehty, saat todella yksilöllistä tietoa, muuten kohtalaisen yleisluonteista) ja katsoo, mitä asiantuntijat sanovat. Mitään ei tarvitse tehdä, mutta sillä tavalla voi 30v kuluttua olla ihmeissään, että mitä metsälleni tapahtui, miksi minulla on vain kuolleita kuusia.

Vierailija
64/112 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä perin 50 hehtaaria ja annan olla. En tarvitse rahaa joten olkoon miten on. Seuraava voi sitten tehdä mitä haluaa. 

Sama. Hyvin hoitaa itse itsensä. Haen marjoja ja sieniä.

Vierailija
65/112 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et myisi? Varmasti löytyy ostajia jos hinta kohdallaan. Voit sitten sijoittaa sinulle tutumpaan kohteeseen jos metsä ei kiinnosta. Tekemättä juuri mitään metsähän kasvaa koko ajan sinulle rahaa. Harvennushakkuistakin maksetaan tukkipuusta ja energiapuusta.

Ostajia löytyy vaikka hinta ei olisi kohdallaan. Nämä menee usein tarjouskaupalla kovaan hintaan.

Vierailija
66/112 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Metsälaissa on uudistamisvelvollisuus 3 vuotta hakkuusta. Sinä aikana täytyy olla istutettuna taimet tai kylvetty tai luontaisesti kylväytynyt taimikko. Kylvö tai kylväminen edellyttää yleensä koneellisesti maanpinnan paljastamista"

Osoita meille se kohta metsälaissa, jossa on hakkuuvelvollisuus. Niinpä, ei siellä ole sellaista.

Ei ole mitään uudistamisvelvollisuutta, jos ei tehdä päätehakkuuta. Eikä nykyisin kannata tehdä harvennushakkuutakaan, jos on ole pakottavaa rahantarvetta. On se motojälki niin kamalaa, että 1980-luvun metsäammattilaisen selkäpiitä karmii.

Vierailija
67/112 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsälaissa uudistamisvelvollisuus. Kyllä. mutta mitä tapahtuu, jos ei vaan istuta mitään tai uudista. Tuleeko sakot?

Ei tule mitään. Vaikket mitään istuta niin 10v kuluttua siellä kasvaa puita. Ei ehkä sitä mitä pitäisi mutta kasvaa kuitenkin. 

*

Kuka valvoo metsälain noudattamista ja uudistamisvelvollisuuden täyttämistä?

Suomen Metsäkeskus on tässäkin asiassa valvova viranomainen. Toki Metsäkeskuksen työntekijät eivät ehdi jokaista uudistamisalaa käydä tarkistamassa. He tekevät satunnaisia pistokokeita ja milloinkaan ei tiedä, missä he milloinkin käyvät tarkastusreissullaan. Myös Suomen metsien laserkeilauksella saadaan dataa metsien tilasta. Metsäkeskuksessa voidaan käydä laserkeilausaineistoa läpi ja sieltä saatetaan havaita mahdollisia tarkastettavia kohteita. Ei k

Entiseen aikaan päätehakkuissa piti tehdä vakuusvaraus eli tallettaa rahaa pankkiin uudistamista varten. Se vapautui vasta sitten, kun alueella oli riittävä taimikko. Jokainen taimikko tarkastettiin. Siihen aikaan oli metsäammattilaisilla töitä, minullakin ja koko vuosikurssilla.

Vierailija
68/112 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et halua itse tehdä mitään vaan annat metsänhoitoyhdistyksen tehdä kaiken, niin kuluja tulee paljon eikä puun myynnistä paljon nettoa lopulta jää. Rauhoittamisestakin saa tuloa ja yhteismetsä on toinen kelvollinen vaihtoehto.

👍

Vierailija
69/112 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna metsän olla. Metsä voi hyvin, kun ei kukaan koske. Voit testamentata metsäsi Luonnonperintösäätiölle.

Ongelmana on se, että meillä on jokaisenoikeus: vaikka itse ei metsäänsä koskisi, niin siellä saa kuljeskella ja poltella nuotioita.

Kätevintä on ottaa yhteyttä oman alueen metsänhoitoyhdistykseen tai oikeastaan aloittaa sillä, että menee metsään.fi -palveluun ja etsii sieltä metsänsä tiedot (kun lainhuuto tehty, saat todella yksilöllistä tietoa, muuten kohtalaisen yleisluonteista) ja katsoo, mitä asiantuntijat sanovat. Mitään ei tarvitse tehdä, mutta sillä tavalla voi 30v kuluttua olla ihmeissään, että mitä metsälleni tapahtui, miksi minulla on vain kuolleita kuusia.

No ei ne nyt kuolleita kuusia aiheuta ne jokaisenoikeudet😮

Vierailija
70/112 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset myy puuta niin saisit tuloja? Metsäyhtiöön sähköpostilla tarjouspyyntö. Sieltä käy ukko arvioimassa ja laittaa tarjoukset. Sitten hyväksyt tai hylkäät. Jos puukaupat tulee niin saat rahaa tuhansia euroja. Ei siinä tarvitse itse tehdä mitään. 

Sen jälkeen se tekeminen vasta alkaakin! Tilaa muokkaus ja taimet, istuta taimet tai palkkaa joku tekemään. Hoida taimikoita tai palkkaa joku hoitamaan. Alkuun heinän, vatun ym. niittoa taimien ympäriltä, kunnes latvat nousee ryteikön päälle eivätkä ole enää vaarassa vioittua. Tätä 2-3 ensimmäisenä vuotena. Tämän jälkeen alkaa raivaussahalla raivuut: pajukon ja ylimääräisen lehtipuun poisto. Noin 10 vuoden jälkeen ensimmäinen kevyempi harvennus raivaussahan kanssa. Jne. Toki myös kasvun tarkkailua, tuholaistarkkailua. Hintavaa touhua, jos ei itsellä ole aikaa tai taitoa tehdä. Uudistamisvelvoite on laissa. 

Ettekö tosiaan tiedä, että  on olemassa myös harvennushakkuuta ja nykyään on sallittua myös jatkuva kasvatus?

Miksi ihmeessä vouhkaatte avohakkuuta ja viljelyvelvollisuutta vaikka ette tiedä, olisiko koko aloittajan metsä avohakkuun ja viljelyn tarpeessa. 

Vierailija
71/112 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ap yhteyttä metsänhoitoyhdistykseen. Kaikki työt voi teettää ammattilaisilla ja niihin saa valtiolta tuenkin.

Vierailija
72/112 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvitä oletko perinyt metsää vai puupeltoa.

Jos olet perinyt metsää, suojele se. (Myy luonnonperintösäätiölle).

Jos olet perinyt puupeltoa, hoida puusto myyntikuntoon ja myy puut kun hinta on korkeimmillaan. Perusta rahoilla luonnonsuojelualue.

Paras kommentti tähän mennessä.

Vierailija
73/112 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne valitettavasti aiheuttavat. Pyöräily metsässä rikkoon maanpinnan ja kuusten juuret, sitä kautta sienitauteja puuhun, joka heikkenee ja lahoaa ja sitten onkin jo kirjanpainaja paikalla, siis jo ennen kuin ihminen edes huomaa, että puilta on vastustuskyky heikentynyt.

Vierailija
74/112 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metsälaissa on kirjattuna metsän uudistamisvelvoite hakkuiden jälkeen. Tavoite on saada riittävän tiheänä kasvava uusi metsä kasvuun lain velvoittamassa ajassa.

Uudistamisvelvoite tarkoittaa sitä, että sinun on huolehdittava siitä, että paikalle syntyy uusi metsä riittävän nopeasti hakkuiden jälkeen. Aika riippuu siitä, missä päin Suomea metsä sijaitsee. Etelämmässä aika on 10 vuotta, kun taas Pohjois-Suomessa se on jopa 25 vuotta siitä, kun hakkuut on tehty. Kovin tiukasta aikataulusta ei siis ole kyse. Viivytellä ei kuitenkaan kannata.

Kyllä siellä kymmenessä vuodessa metsä kasvaa vaikka ei tekisi yhtään mitään.

Lopettakaa muuten se kuusien istutus, kuuset meni jo. Paitsi jos haluat metsällisen pystyyn kuolleita kuusia.

Sekametsä on ainoa elinkelpoinen vaihtoehto tässä maailmanajassa.

Vierailija
75/112 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mitä tahansa mutta tuulivoimayhtiöille älä vuokraa. Ne ovat yhteiskuntamme syöpä ja pimeyden ydintä. 

Niiltä saa hyvät rahat.

Vierailija
76/112 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä itseltään, haluanko itse 150 000 euroa vai haluanko, että joku toinen saa sen. Mitä kaikkea tuolla summalla itselleen mahdollistaisi vai haluaako sittenkin, että joku toinen saa sen kaiken kivan, mihin tuo raha riittäisi.

Jos sieltä nyt hakkaa kaiken mahdollisen, saa tuon summan eikä silti 30 vuoden kuluttua enää huomaa, että täällä on harvennettu ja poistettu ylispuita jne. On tyhmää antaa isoja rahasummia pois vain siksi, että kuvittelee sen hyttysenpissan kokoisen läntin olevan maailman tärkein lahottajien elinpiiri. Ne muuten elävät kannoissa ja kaadettujen puiden juurissakin.

Vierailija
77/112 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset myy puuta niin saisit tuloja? Metsäyhtiöön sähköpostilla tarjouspyyntö. Sieltä käy ukko arvioimassa ja laittaa tarjoukset. Sitten hyväksyt tai hylkäät. Jos puukaupat tulee niin saat rahaa tuhansia euroja. Ei siinä tarvitse itse tehdä mitään. 

Ai ei tarvitse tehdä mitään? Mitäs sitten kun metsä on kaadettu, ja jos on tehty päätehakkuu, niin mestsänomistajalla on velvollisuus jollain tapaa istuttaa aukkoon uusi metsä muutamna vuoden sisällä. Ei sitä voi käsittääkseni vain jättää tyyliin "kyllä luonto istuttaa sinne uuden metsän". 

Täällää neuvoo nyt ihmiset, jotak eivät oikeasti ymmärrä metsäomistamista. Ei se ole pelkkää rahaa. Tyyliin kaadetaan kaikki puut pois ja otetaan vaan rahat ahneuksissa. Missään tapauksessa ei ole yksinkertaista tämäkään.

Täällä sama, 30v sitten hakattu metsä. Hyvin kasvoi ilman mitään toimenpiteitä. Luonto hoiti. Naapuri taas aukkohakkasi, veti metsän pohjan koneilla auki, istutti kalliisti ja ne ei kasva kunnolla vieläkään! Se on kun ei osata.

Vierailija
78/112 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on mettähallituksen mailla...

Vierailija
79/112 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvitä oletko perinyt metsää vai puupeltoa.

Jos olet perinyt metsää, suojele se. (Myy luonnonperintösäätiölle).

Jos olet perinyt puupeltoa, hoida puusto myyntikuntoon ja myy puut kun hinta on korkeimmillaan. Perusta rahoilla luonnonsuojelualue.

Paras kommentti tähän mennessä.

Ongelmana on vain se, että tutkijoiden mielestä Suomen metsät hakattiin pois jo 1850-luvulla, joten meillä ei ole enää kuin puupeltoja. Kaikessa muussakin luonnonsuojelussa uskomme tutkijoita, miksi emme siis tässäkin.

Vierailija
80/112 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä tee mitään. Anna kasvaa. Parin kymmenen vuoden päästä voit päätehakkauttaa ja palkata hakkuuyhtiön kautta metsänpohjan raivauksen ja istutuksen. Voit tietenkin harventaa metsää jos tarve vaatii. Kaikki palstat ja toimenpide-ehdotukset näet metsään.fi palvelusta.

Kainuussa puu on tukkipuuta vasta 70 vuoden iässä. Perin 30 hehtaaria metsää, jonka päätehakkuita voivat tehdä 40 vuoden kuluttua poikani. En itse varmaankaan elä sitten enää. Harvennushakkuita voi tosin tulla sitä ennen. Et voi sanoa ap:lle että 20 vuoden päästä voit päätehakata kun et yhtään tiedä mitä hän omistaa. Etkä myöskään voi sanoa ettei tarvitse tehdä mitään. Usein, jos ei tee mitään, metsässä on 20 sentin välein männynriukuja. Siitä ei pääse edes kulkemaan läpi. Ylitiheä metsä ei tuota tukkipuita.