Metsänomistajia paikalla? Mitä noille tekisi?
Olen perinyt metsää. En halua kuitenkaan myydä pois. Metsänhoitotöihin ei ole aikaa, eikä osaamista eikä jaksamista, eikä edes kiinnosta.
Vaihtoehtona on ollut yhteismetsään liittäminen tai metsien vuokraus. Kokemuksia? Tai mitä itse olette tehneet metsillenne?
Kommentit (112)
Sun kannattaisi liittyä jonkin metsäyhtiön jäseneksi esim metsä group niin voit sitten heidän kautta tilata metsänhoitotöitä ja myös myydä puuta.
Minä perin myös - laitoin kaiken myyntiin. En usko enkä uskalla enää riskeerata Suomessa omistamalla ja sijoittamalla isommasti mihinkään kiinteään.
Ei tarvitse tehdä mitään, jos et ole akuutissa rahapulassa. Metsä kasvaa koko ajan, ja sitä monimuotoisemmaksi, mitä vähemmän sille teet.
Taitaa olla niin monimutkaista nykyään tuo metsänomistaminenkin, että kaikista helpointa vaan myydä pois.
Mikset myy puuta niin saisit tuloja? Metsäyhtiöön sähköpostilla tarjouspyyntö. Sieltä käy ukko arvioimassa ja laittaa tarjoukset. Sitten hyväksyt tai hylkäät. Jos puukaupat tulee niin saat rahaa tuhansia euroja. Ei siinä tarvitse itse tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla niin monimutkaista nykyään tuo metsänomistaminenkin, että kaikista helpointa vaan myydä pois.
Etenkin jos aikaisempaa kokemusta tai kiinnostusta ei löydy, niin kyllä. Sen lisäksi alan myös olla erittäin pessimistinen tämäntyyppisen omaisuuden omistamisen varmuudesta nykytilanteessa. Minuakin vähän pelottaa. Ajoittain harkitsen myyntiä. Emme elä enää vakaassa itsenäisessä valtiossa.
Mulla oli pieni metsäpusikko mistä pyysin metsäyhtiöltä puukauppa-arviota. Tietämättömänä epäilin kelpaisko heille edes niin pieni ala. Tarjous oli hyvä, kaupat tuli ja metsäkone päivässä hakkasi puut. Kuukauden kuluttua tuli 10000€ tilille 👍
Vierailija kirjoitti:
Mikset myy puuta niin saisit tuloja? Metsäyhtiöön sähköpostilla tarjouspyyntö. Sieltä käy ukko arvioimassa ja laittaa tarjoukset. Sitten hyväksyt tai hylkäät. Jos puukaupat tulee niin saat rahaa tuhansia euroja. Ei siinä tarvitse itse tehdä mitään.
Ai ei tarvitse tehdä mitään? Mitäs sitten kun metsä on kaadettu, ja jos on tehty päätehakkuu, niin mestsänomistajalla on velvollisuus jollain tapaa istuttaa aukkoon uusi metsä muutamna vuoden sisällä. Ei sitä voi käsittääkseni vain jättää tyyliin "kyllä luonto istuttaa sinne uuden metsän".
Täällää neuvoo nyt ihmiset, jotak eivät oikeasti ymmärrä metsäomistamista. Ei se ole pelkkää rahaa. Tyyliin kaadetaan kaikki puut pois ja otetaan vaan rahat ahneuksissa. Missään tapauksessa ei ole yksinkertaista tämäkään.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä millaista puuta siellä on ja miten helposti korjattavissa? Jotain kuitupuu paskaa saaressa, niin saat maksaa että joku tulee edes katsomaan...
Ja jatkossa homma menee yhä kinkkisemmäksi kaikkine uusine säänöistöineen, normeineen ja lakineen. Ei kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Yhä useammin se on akka, joka tulee arvioimaan ja tekemään metsäkauppoja.
Eihän metsälle tarvitse tehdä yhtään mitään. Anna vaan olla ja jos joskus tulee paha rahapula, myy puuta.
Myy äkkiä pois ja lahjoita rahat Ukrainan kärsiville.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mitä monimutkaista siinä voi olla. Eihän nykyisin tarvitse enää tehdä edes metsäveroilmoitusta, jos ei ole tuloja, eikä ole pakollista metsänhoitoyhdistyksen jäsenyyttä niin kuin joskus aikoinaan.
Ei travitse tehdä mitään? Jaa. No ei siinä ainakaan metsän arvo nouse, jos tarvittavat hoitotoimenpiteet jätetään tekemättä. Silloinhan metsä menee takaisn ns. luonnontilaiseen metsään ja ihan turha odottaa että 20 vuoden pääsrä mitään arvokasta tukkipuuta kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ei tarvitse tehdä mitään? Mitäs sitten kun metsä on kaadettu, ja jos on tehty päätehakkuu, niin mestsänomistajalla on velvollisuus jollain tapaa istuttaa aukkoon uusi metsä muutamna vuoden sisällä. Ei sitä voi käsittääkseni vain jättää tyyliin "kyllä luonto istuttaa sinne uuden metsän".
Täällää neuvoo nyt ihmiset, jotak eivät oikeasti ymmärrä metsäomistamista. Ei se ole pelkkää rahaa. Tyyliin kaadetaan kaikki puut pois ja otetaan vaan rahat ahneuksissa. Missään tapauksessa ei ole yksinkertaista tämäkään.
No sitten teetättää metsänhoitoyhdistyksellä ne työt. Ei edelleenkään tarvitse itse tehdä mitään. Metsänhoitoyhdistys tilaa taimet ja istuttaa ne. Itse pitää lasku maksaa ja rahaa on kun metsä hakattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti tiedän todella paljon metsänomistamisesta. On alan koulutusta ja omistan metsää. Ei tarvitse tehdä koskaan mitään päätehakkuuta jos ei halua, eikä mitään muutakaan hakkuuta eikä hoitotoimenpiteitä.
Luonto todellakin voi kylvää uuden metsän. Olen käynyt katsomassa alaa, jossa oli myrskyn aikaansaamassa aukossa noin miljoona tainta hehtaarilla. Jos pitää istuttaa, ei metsänomistajan itse tarvitse sitä tehdä. Mutta jo se vaan käy sekin useimmilta metsänomistajilta, kun vähän neuvoja saa.
Vierailija kirjoitti:
Ei travitse tehdä mitään? Jaa. No ei siinä ainakaan metsän arvo nouse, jos tarvittavat hoitotoimenpiteet jätetään tekemättä. Silloinhan metsä menee takaisn ns. luonnontilaiseen metsään ja ihan turha odottaa että 20 vuoden pääsrä mitään arvokasta tukkipuuta kasvaa.
Siellä voi olla hyvinkin arvokasta tukkipuuta niin tänään kuin 20 ja 50 vuoden päästä, vaikka siellä ei tekisi yhtään mitään. Sitähän me emme tiedä, millaista aloittajan perimä metsä on. Se on ainakin varma tieto, että tukkipuuta varttuu täysin luonnontilaisissakin metsissä. Hitaammin kuin hoidetuissa, mutta parempilaatuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeää on maksaa myös arvonlisävero myyntitulosta, sillä sitä ei puunostaja tilitä suoraan verottajalle.
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen se tekeminen vasta alkaakin! Tilaa muokkaus ja taimet, istuta taimet tai palkkaa joku tekemään. Hoida taimikoita tai palkkaa joku hoitamaan. Alkuun heinän, vatun ym. niittoa taimien ympäriltä, kunnes latvat nousee ryteikön päälle eivätkä ole enää vaarassa vioittua. Tätä 2-3 ensimmäisenä vuotena. Tämän jälkeen alkaa raivaussahalla raivuut: pajukon ja ylimääräisen lehtipuun poisto. Noin 10 vuoden jälkeen ensimmäinen kevyempi harvennus raivaussahan kanssa. Jne. Toki myös kasvun tarkkailua, tuholaistarkkailua. Hintavaa touhua, jos ei itsellä ole aikaa tai taitoa tehdä. Uudistamisvelvoite on laissa.
Ihan mitä tahansa mutta tuulivoimayhtiöille älä vuokraa. Ne ovat yhteiskuntamme syöpä ja pimeyden ydintä.