Metsänomistajia paikalla? Mitä noille tekisi?
Olen perinyt metsää. En halua kuitenkaan myydä pois. Metsänhoitotöihin ei ole aikaa, eikä osaamista eikä jaksamista, eikä edes kiinnosta.
Vaihtoehtona on ollut yhteismetsään liittäminen tai metsien vuokraus. Kokemuksia? Tai mitä itse olette tehneet metsillenne?
Kommentit (112)
En ole tehnyt mitään ja arvo on noussut kivasti.
Jos akuuttia tarvetta houtotöihin niin kannattaa kysyä paikalliselta metsänhoutoyhdistykseltå, heiltä saa ostaa palveluita.
Jos sinulla ei ole skuuttia tarvetta saada siitä nyt rahaa nii pidä metsä. Jos taas pakko saada rahaa niin kannattaa miettiä, myytkö puustoa ja pidät maapohjan vai myytkö kokonaan.
Mutta itse metsälle ei ole pakko tehdä mitään, vaikka muut kovasti kaikenlaisia hoitotoimia ehdottavatkin.
Paljon riippuu myös siitä, kuinka paljon sitä metsää on ja millaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset myy puuta niin saisit tuloja? Metsäyhtiöön sähköpostilla tarjouspyyntö. Sieltä käy ukko arvioimassa ja laittaa tarjoukset. Sitten hyväksyt tai hylkäät. Jos puukaupat tulee niin saat rahaa tuhansia euroja. Ei siinä tarvitse itse tehdä mitään.
Ai ei tarvitse tehdä mitään? Mitäs sitten kun metsä on kaadettu, ja jos on tehty päätehakkuu, niin mestsänomistajalla on velvollisuus jollain tapaa istuttaa aukkoon uusi metsä muutamna vuoden sisällä. Ei sitä voi käsittääkseni vain jättää tyyliin "kyllä luonto istuttaa sinne uuden metsän".
Täällää neuvoo nyt ihmiset, jotak eivät oikeasti ymmärrä metsäomistamista. Ei se ole pelkkää rahaa. Tyyliin kaadetaan kaikki puut pois ja otetaan vaan rahat ahneuksissa. Missään tapauksessa ei ole yksinkertaista tämäkään.
Kerro toki mitä tapahtuu jos olet omistamassasi metsässä teettänyt päätehakkuun etkä istuta uusia taimia? Kukaan ei tule pakottamaan omistajaa tekemään omaisuudellaan mitä haluaa!
Älä tee mitään. Ehkä typerin neuvo, minkä voi antaa metsänomistajalle, joka ei itse ymmärrä mitä niille tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Älä tee mitään. Ehkä typerin neuvo, minkä voi antaa metsänomistajalle, joka ei itse ymmärrä mitä niille tehdään.
Tämä. Kun ajatus on tässä, on aika myydä. Kaikki.
Selvitä oletko perinyt metsää vai puupeltoa.
Jos olet perinyt metsää, suojele se. (Myy luonnonperintösäätiölle).
Jos olet perinyt puupeltoa, hoida puusto myyntikuntoon ja myy puut kun hinta on korkeimmillaan. Perusta rahoilla luonnonsuojelualue.
Metsälaissa on kirjattuna metsän uudistamisvelvoite hakkuiden jälkeen. Tavoite on saada riittävän tiheänä kasvava uusi metsä kasvuun lain velvoittamassa ajassa.
Uudistamisvelvoite tarkoittaa sitä, että sinun on huolehdittava siitä, että paikalle syntyy uusi metsä riittävän nopeasti hakkuiden jälkeen. Aika riippuu siitä, missä päin Suomea metsä sijaitsee. Etelämmässä aika on 10 vuotta, kun taas Pohjois-Suomessa se on jopa 25 vuotta siitä, kun hakkuut on tehty. Kovin tiukasta aikataulusta ei siis ole kyse. Viivytellä ei kuitenkaan kannata.
Käyt jonkun metsäasiantuntijan kanssa kävelyllä siellä metsässä. jos kuulut metsänhoitoyhdistykseen niin se yleensä on ilmainen. Kysyt häneltä neuvoja, koska täällä palstalla ei kukaan voi tietää missä kunnossa metsäsi on.
Se on sitten tätä, kun nämä IG-beibet perivät metsää, niin se nähdään vaan paikkana, jossa kasvaa rahaa, että pääsee taas johonkin Rhodokselle persettä kuvaamaan.
Liity alueen metsänhoitoyhdistykseen. Maksat jäsenmaksun ja saat kaikenlaiset palvelut käyttöösi. Tosin ne maksavat, mutta pystyt myymään metsää (mikä ei verotuksesta ja kaatokustannuksista johtuen ole juurikaan kannattavaa, varsinkaan jos pitää istuttaa myös uudet taimet). Kun vanhenet annat metsän ennakkoperintönä pois tai myyt sen, sillä kotihoidon maksuihin tulee metsänomistuslisä, joka nostaa maksut todella korkealle.
Vierailija kirjoitti:
Se on sitten tätä, kun nämä IG-beibet perivät metsää, niin se nähdään vaan paikkana, jossa kasvaa rahaa, että pääsee taas johonkin Rhodokselle persettä kuvaamaan.
Entä jos tuulivoimarunakkari perii metsää?
Vierailija kirjoitti:
Metsälaissa on kirjattuna metsän uudistamisvelvoite hakkuiden jälkeen. Tavoite on saada riittävän tiheänä kasvava uusi metsä kasvuun lain velvoittamassa ajassa.
Uudistamisvelvoite tarkoittaa sitä, että sinun on huolehdittava siitä, että paikalle syntyy uusi metsä riittävän nopeasti hakkuiden jälkeen. Aika riippuu siitä, missä päin Suomea metsä sijaitsee. Etelämmässä aika on 10 vuotta, kun taas Pohjois-Suomessa se on jopa 25 vuotta siitä, kun hakkuut on tehty. Kovin tiukasta aikataulusta ei siis ole kyse. Viivytellä ei kuitenkaan kannata.
Eikö näihin metsänhoitotöihin ole myös mahdollista hakea jotain rahallista tukea? Muistelen jostain lukeneeni niin.
Et kerro haluatko metsästä tuloja. Jos et halua, sinun ei tarvitse tehdä mitään.
Yhteismetsässä tuloja tulee omistamasi osuuden suhteessa. Vuokraamalla saat vuokratuloja. Kummassakaan ei tarvitse itse suunnitella tai hallinnoida tai toteuttaa toimenpiteitä
Liitä yhteismetsään. Sieltä tulee joku summa kuukaudessa rahaa, riippuen siitä kuinka plajon metsää on ja milläista metsää. Yhteismetsä hoitaa kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Velvoite ei ole sama kuin pakko. Kukaan ei tule sua pakottamaan. Ei ole mitään viranomaista mikä tulee sun kotiin ja vie sut omistamaasi metsään istuttamaan taimia aseella uhaten.
Vierailija kirjoitti:
Liity alueen metsänhoitoyhdistykseen. Maksat jäsenmaksun ja saat kaikenlaiset palvelut käyttöösi. Tosin ne maksavat, mutta pystyt myymään metsää (mikä ei verotuksesta ja kaatokustannuksista johtuen ole juurikaan kannattavaa, varsinkaan jos pitää istuttaa myös uudet taimet). Kun vanhenet annat metsän ennakkoperintönä pois tai myyt sen, sillä kotihoidon maksuihin tulee metsänomistuslisä, joka nostaa maksut todella korkealle.
Ei sitä koko metsää tarvitse kaataa halkipoikkipinoon ja istuttaa uutta. Voi tehdä harvennusta ja saada mukavasti rahaa. Uutta puuta kasvaa itsestään tilalle
Eihän se metsä tuota, jos sitä ei asianmukaisesti hoida. Olemme aina ostaneet isommat koneelliset hakkuut, jolloin myös samalla myyty puuta sekä mies tehnyt isäni ja poikiemme kanssa käsin raivausta kotitalouskäyttöön.
perin metsää tein päätehakkuun, myin puut ja otin rahat ja lähdin luksuslomalle thaimaaseen kuukaudeksi. en istuta uutta metsää, koska mun ei ole pakko.
Terveisin: Iita-Charlotta
Vierailija kirjoitti:
perin metsää tein päätehakkuun, myin puut ja otin rahat ja lähdin luksuslomalle thaimaaseen kuukaudeksi. en istuta uutta metsää, koska mun ei ole pakko.
Thaimaahan. Se on Thaimaahan.
Vierailija kirjoitti:
Harkitse metsiesi vuokrausta ropelliperkeleille? Sieltä löytyy todelliset luontoystävät!
se on eläinten koti, anna sen olla sellasenaan. älä tee mitään.