Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valmis ja helppo ruskeakastike ruualle? En siis jaksa tehdä itse. Millä merkillä paras?

Vierailija
19.10.2024 |

Kaikki vastaukset tervetulleita.

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä syöt sen ruskean kastikkeen kanssa. Jos et sitä edes jaksa tehdä.

Olisiko valmisruoka helpompi ratkaisu.

Teen Kaalikääryleitä ja Alkuruuaksi Paneroituja halloumitikkuja.

Ruskeakastike tulisi Kaalikääryleiden kanssa.

Kaalikääryleet ei ole erisnimi, kuten ei ole alkuruoka tai paneroitukaan.

Vierailija
62/93 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä syöt sen ruskean kastikkeen kanssa. Jos et sitä edes jaksa tehdä.

Olisiko valmisruoka helpompi ratkaisu.

Minä tein kerran muusia ja lihapullia ja niiden kanssa valmiin ruskean kastikkeen. Minulla on yksi paistinpannu ja yksi kattila ja halusin saada kaikki kerralla valmiiksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kerralla isompi satsi voissa paistettuja eli ruskistettuja jauhoja ja laita jääkaappiin/ pakastimeen. Lisäät vain nesteen ja maustat, kastike on valmis kiehauttamisen jälkeen

Nopea  ja simppeli ratkaisu

Vierailija
64/93 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jauhot kannattaa ruskistaa pellillä uunissa, sellainen iso erä. Siihen mausteet valmiiksi ja sitten pakkaa sen annospusseihin tai -rasioihin. Jokaista satsia ei kannata alkaa erikseen ruskistamaan. 

Ritilällä ruskistuu tasaisemmin.

Tuon tuloksen kyllä haluaisin nähdä. Teetkö ihan suoraan ritilällä vai ritilällä pellin päällä?

65/93 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sipulikeittojauheesta saa maukkaan kastikkeen kun lorauttaa ruokakermaa sekaan.

Liian kitkerää ja missä se ruskeus on ?

Vierailija
66/93 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blå band kermakastike. Kyljessä on ohje. Tosin nestehän haihtuu kiehutellessa, joten sitä vpi aina lisätä.

Helpoin, maukkain ja vähäkalorisempi kuin itsetehty.

Sekoitan kylmään veteen ja kiehuttelen muutaman minuutin hämmennellen.

Kastikkeen sekaan voi sitten laittaa lihapullia, nakinpaloja ja maustaa lisää jos tykkää. 

Vierailija
67/93 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ruskeakastikkeesta tulee mieleen perusruoka perunat ja läskisoosi. Elikkäs kylkiviipaleet ensin kypsäksi että rasva irtoaa, viipaleet pois pannulta ja suola pintaan. Rasvassa jauhot ruskeaksi vettä päälle ja sekoitellaan. Sipulit sekaan ja antaa kiehua hiljalleen.  Hommassa kuluu aikaa 30 minuuttia.  Kylkiviipaleet voi pitää erillään tai laittaa takaisin kastikkeeseen.

Ei riitä tuohon puoli tuntia. Oikeat läskisoosilihat tarvitsevat vähintään kahden, mieluummin kolmen tunnin hauduttamisen. Muilla lihoilla puolessa tunnissa syntyy possukastike, ei läskisoosi. Lihan täytyy olla sitä raitalihaa ollakseen läskisoosia.

Vierailija
68/93 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.valio.fi/tuotteet/valio-kermainen-ruskea-kastike/

Olen tätä ostanut varalle jääkaappiin jos nopeesti kahdelle tarvii kastiketta. Isommalle sakille kannattaa tietenkin tehdä itse.

Vierailija
69/93 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppohan se on tehdä itse. Ei tartte ruskistaa jauhojakaan niinkö ennen vanhaan.

Miten tapahtuu ruskean kastikkeen teko sitten nykyään?

Laitat proteiinit pannulle ruskitumaan/kypsymään, lisää jauhot, sekoita. Lisää vesi,lihaliemi, ehkä ketsuppia. Sekoita ja anna porista. Mausta.Taatusti hyvää. 

Tuo ei ole ruskeakastike, voisitko vastata sinulle esitettyyn kysymykseen?

On se ruskeaa, kun on ruskistettu proteiini ja lihaliemi ja mahdollinen paprikajauhe antavat värin. Ei eroa mitenkään. 

Taas makuaistinsa menettänyt hilluu ruokakeskustelussa. Joutaisit vaikenemaan iäksi.

Vierailija
70/93 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkka on hyvä. Laitan lopuksi vielä hieman kaurakermaa, niin tulee pehmeämpää

https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pirkka-ruskeakastikeaines-20g-64104…

Vierailija
71/93 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan blåbandia syö.

Vierailija
72/93 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pirkka on hyvä. Laitan lopuksi vielä hieman kaurakermaa, niin tulee pehmeämpää

https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pirkka-ruskeakastikeaines-20g-64104…

Ei niin hyvää muutenkaan ja lopulta pilaat sen huononkin kaurahirvityksellä. Ehkä kannattaisi unohtaa koko kastikkeet, jos et osaa itse tehdä.

Vierailija
73/93 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoin ruskeakastike on Valion kermainen ruskeakastike, löytyy yleensä maitokaapista kermojen läheltä,  suoraan purkista ruokaan.

Vierailija
74/93 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpoin ruskeakastike on Valion kermainen ruskeakastike, löytyy yleensä maitokaapista kermojen läheltä,  suoraan purkista ruokaan.

Miten joku voi tykätä tästä? Eihän se maistu miltään. 

Vierailija
75/93 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetehdyn ruskeakastikkeen tekemisessä on ilmeisesti kaksi koulukuntaa,: toinen ruskistaa jauhot kuumalla pannulla ilman rasvaa ja toinen rasvan kera.

Itse kuulun jälkimmäiseen koulukuntaan.

https://kotiruokamedia.fi/blogi/ruskea-kastike-ohje-taydelliseen-kotiru…

Toiseen koulukuntaan kuuluu väitetysti esimerkiksi 2025 masterchef-mestariluokan opettajana toiminut Kim Mikkola.

Kuluvan vuoden uusinnat ovat juuri alkamassa ja jos ruskea kastike todella kiinnostaa, maikkari uusii puolitoistatuntisen kastike-jakson seuraavasti:

To 29.5.2025 klo 13.30, MTV3

Pe 30.5.2025 klo 02.45, MTV3

Gastronomisen sinfonian soolo - Kausi 7, 4/15. Masterclassissa paneudutaan kastikkeisiin. Keittiössä etsitään täydellistä ruskeaa kastiketta.

Vierailija
76/93 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko AP;llä yhä ongelmia ruskean kastikkeen kanssa, vaikka aloitteesta on kulunut jo useita kuukausia?

Olisiko keittokirjan ostamisesta ja lukemisesta jotain hyötyä?

Ruskea kastike on nyt yks helpompia tehdä.

Vierailija
77/93 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sitä tarvitsee? En ole koskaan tehnyt ruskeaa kastiketta ja silti huolehtinut perheen ruuista 46v

Vierailija
78/93 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin sitä tarvitsee? En ole koskaan tehnyt ruskeaa kastiketta ja silti huolehtinut perheen ruuista 46v

Ruskea kastike on osa ranskalaista ja pohjoismaista ruokakulttuuria.

Viimeksi olen itse syönyt ruskeaa kastiketta lihapullien kanssa ja nakkikastikeessa, joiden laitosversioita minulle tarjottiin kuukausi sitten joutuani pariksi viikoksi sairaalaan. Eli ei ole mitään erikoista kurmeeta, vaan ihan normaalia suomalaista arkiruokaa.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Brown_sauce_(meat_stock_based)

Muualla maailmassa on omat ruskeat kastikkeensa alkaen brittien kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan sotkemasta HP-soosista.

Vierailija
79/93 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika turhaa ostaa joku jauhopussi yhtä kastiketta varten, meidän huushollissa ainakin vanhenisi. Siispä ostan Valion valmiin. 

Vierailija
80/93 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko AP;llä yhä ongelmia ruskean kastikkeen kanssa, vaikka aloitteesta on kulunut jo useita kuukausia?

Olisiko keittokirjan ostamisesta ja lukemisesta jotain hyötyä?

Ruskea kastike on nyt yks helpompia tehdä.

Ruskean kastikkeen osaa tehdä kuka vaan, mutta monikaan ei osaa tehdä ruskeaakastiketta. Tungetaan sekaan soijaa, sipulia, kermaa ja vaikka mitä asiaankuulumatonta. Kermakastike on kermakastike, eikä ruskeakastike. Väri ei tee kastikkeesta ruskeakastiketta, vaan roux.