Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Et sinä ymmärrä elämästä vielä tuossa iässä" - minua vähätellään ikäni vuoksi

Vierailija
18.10.2024 |

Olen kolmekymppinen nainen. Päällisin puolin minulla on asiat kunnossa: on yliopistotutkinto, takana vuosikymmen työelämässä, on mies ja lapsia. Kun tapaan 50+ ikäisiä naisia ja miehiä, he usein vähättelevät minua ikäni vuoksi. Kommentoidaan, miten sitä ei ikäisenäni vielä ymmärrä elämästä mitään ja sitten kun olen heidän ikäisensä, niin olen riittävän kypsä ja tajuan asioista jotakin. Ammatillisestikin minua saatetaan vähätellä ikäni takia, vaikka olen ollut ammatissani jo vuosikymmenen ja olen pärjännyt työssäni hyvin. Herkästi 50+ ikäiset niputtavat minut ikäni perusteella sellaiseen keskenkasvuisten mappiin.

Tämä tuntuu minusta kurjalta, sillä minulla on taustalla rankka elämä. Olen kokenut paljon isoja menetyksiä, väkivaltaa jne. Nykyisin painiskelen vaikeiden terveyshaasteiden kanssa. Taustallani on paljon sellaisia vaikeita elämänkokemuksia, joita harvemmalla ikätoverillani on. Päällepäin nämä kokemukset eivät toki näy, mutta ovat muokanneet sisäistä maailmaani. Koen kypsyneeni monissa asioissa jo nuorena, kun olen ottanut vastuuta asioista jo varhain. Olen toisille ihmisille ystävällinen, sillä monilla on takana kipeitä kokemuksia. Olen osalle näistä 50+ ikäisistä kertonut, että minulla on raskas tausta ja esimerkiksi terveyden kanssa isoja haasteita, mutta he eivät asiasta tunnu piittaavan.

Miten tätä iän vuoksi vähättelyä jaksaisi? 

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut 50 + vuotiaatkin ovat tyhmiä kuin tynnyrissä kasvaneet. Aika paljon riippuu  lapsuuden kotioloista, millaiset lähtökohdat elämälle saa ja kiinnostaako mikään.

Somessa näkee kommentteja, jolloin jää miettimään onko kirjoittaja täysivaltainen vaiko...en sano.

Vierailija
22/93 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30 v, 10 v työelämässä, yliopistotutkinto, lapsia Miten mun matematiikka ei oikein taivu tähän?

Oikeesti, mun, liki viiskymppisen, korvaan tämä aloitus vaikuttaa ennemminkin parikymppisen kirjoittamalta. Jos vaikutat IRL yhtä naivilta ja lapselliselta, niin ymmärrän saamasi kommentit, että tarvitset lisää elämänkokemusta.

Samaa ihmettelen itsekin, yliopisto tutkintoa ei kukaan saa kaksikymppisenä. 

Olin 23v kun valmistuin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vähätellään sairauksista. Eihän alle 40v. voi olla työkykyä laskeva selkäsairaus.

Vierailija
24/93 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon myös aikamoinen babyface ja vähättelyä kohtaan. Pitää vaan yrittää ajatella et mielummin näin että näytän nuorelta🤣 geeneissä se kulkee. Ilmeisesti vaikutan myös jotenkin yksinkertaiselta joidenkin silmiin vaikka on tutkinnot ja asiat ihan suht kivasti. Pitää yrittää elää ilman et miettii mitä muut ajattelee!

N27

Vierailija
25/93 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolikas 80 vuodesta. Nuori vielä. Kuuntelen ihmisiä. Juttelen niiden kanssa.

Lapsillehan mä olen ikäloppu. Mut muille vielä nuori.

Älä ota itseesi. Ei sinun pidä itseäsi ylentää. Niin ei voi toinenkaan alentaa. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ei kenenkään tarvitse small talkissa koko elämäntarinaansa sopertaa.   

Vierailija
26/93 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitä maailmaa sitten katsoo eri tavalla 40-50v kuin ollessa 30v?

Vierailija
27/93 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain eräältä kollegalta kommenttia, miten suoraan lukiosta yliopistoon menneet ja työelämään sen jälkeen suunnanneet ovat kypsymättömiä. Kuulemma olisi parempi, että olisi ensin tehnyt työuran ihan toisella alalla ja vasta "kypsempänä" suunnannut tämän alan töihin.

Ihan höpöä. Kun työuraa on takana jollakin alalla +10 vuotta, niin tietää siitä alasta jo paljon. Olipa sitten suoraan yliopistosta tullut tai alaa myöhemmällä iällä vaihtanut.

Vierailija
28/93 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite 31v. Ollaan oltu 15v yhdessä. Pari lastakin ollaan jo keretty tekemään.  Minulla 11 vuoden työura. Tässä tehdään toista omakotitaloa.

Ihminen kypsyy hautaan saakka, emme ole koskaan valmiita. 

Vierailija
29/93 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset luulee kaikkia kaltaisekseen. Varas luulee kaikkia varkaaksi. Hitaasti jos ollenkaan kehittyneet pitkään lapsekkaina typeryksinä eläneet, eivät usko että joku voisi olla heitä kypsempi. Monesti nuo turvenuijat tekevät omasta itsestään jonkun mittarin kaikelle kokemiselle ja elämiselle tässä maailmassa. Yleensä he on kaikkien sairauksien parhaimpia tietäjiä. On mullakin joskus masennusta, on mullakin väsynyt olo , joskus, en minäkään mitään välittänyt vaikka minullakin oli raskauspahoinvointia, en minäkään synnytyksestä ollut millänsäkkään. Olen minäkin, kun minkäkin, minä kun niin et sinäkään. Minä minä minun kokemus menee sinun yli.

Vierailija
30/93 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo se on jännä miten jotkut luulevat olevansa parempia ikänsä takia, kieltämättä ärsyttävää. Itse olin muutama vuosi sitten pojittelun kohteena, mutta nyt kun olen vaihtamassa alaa niin pelkään että minusta tulee hetkessä "vanhus".

Vierailija
31/93 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä tässä:

Totta kai ihminen kasvaa ja kypsyy koko elämänsä ajan. En ole tarkoittanutkaan, että olisin jotenkin "valmis". Ei kukaan ole. Mutta mielestäni on ikävää olettaa, että kolmekymppinen olisi jotenkin kakara. Minulla ei tietenkään voi olla viisikymppisen elämänkokemusta kolmekymppisenä, mutta ei se minusta tyhmää tee.

Ap

Vierailija
32/93 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset luulee kaikkia kaltaisekseen. Varas luulee kaikkia varkaaksi. Hitaasti jos ollenkaan kehittyneet pitkään lapsekkaina typeryksinä eläneet, eivät usko että joku voisi olla heitä kypsempi. Monesti nuo turvenuijat tekevät omasta itsestään jonkun mittarin kaikelle kokemiselle ja elämiselle tässä maailmassa. Yleensä he on kaikkien sairauksien parhaimpia tietäjiä. On mullakin joskus masennusta, on mullakin väsynyt olo , joskus, en minäkään mitään välittänyt vaikka minullakin oli raskauspahoinvointia, en minäkään synnytyksestä ollut millänsäkkään. Olen minäkin, kun minkäkin, minä kun niin et sinäkään. Minä minä minun kokemus menee sinun yli.

Tässä on kyllä perää. Oma kokemus yleistetään vastaamaan myös kaikkia muita. Yksi klassikko on lapsettomien sinkkujen leimaaminen bilettäjiksi, koska kun tietyt lapsiperhe-elämää elävät ihmiset olivat itse sinkkuja, tykkäsivät he juosta joka viikonloppu baareissa. Sama pätee siihen, että kun joku tiedostaa olleensa vähemmän fiksu ja pakka levällään kolmekymppisenä, tekee mieli parikymmentä vuotta vanhempana vähätellä nykyisiä kolmekymppisiä. Totta kai ne ovat samanlaisia mistään mitään tietämättömiä huithapeleita, kun MINÄKIN olin.

Vierailija
33/93 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista: ihminen on aina oikean ikäinen.

Vierailija
34/93 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vielä tässä:

Totta kai ihminen kasvaa ja kypsyy koko elämänsä ajan. En ole tarkoittanutkaan, että olisin jotenkin "valmis". Ei kukaan ole. Mutta mielestäni on ikävää olettaa, että kolmekymppinen olisi jotenkin kakara. Minulla ei tietenkään voi olla viisikymppisen elämänkokemusta kolmekymppisenä, mutta ei se minusta tyhmää tee.

Ap

Itsellä vähän sama tilanne. Mutta kaikki johtuu nuorekkaista geeneistä. Kolmikymppisenä kun astelen uuteen työpaikkaan niin sielä tädit kyselee olenko kesätöissä vai työharjoittelussa. 

Vierailija
35/93 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on kateellisia kun oot nuori ja fiksu.

50+ vuotiaana pitäisi olla jo henkisesti kasvanut ulos kateellisuuksista :(

Vierailija
36/93 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on kateellisia kun oot nuori ja fiksu.

50+ vuotiaana pitäisi olla jo henkisesti kasvanut ulos kateellisuuksista :(

Ei se ikä tee ihmistä fiksummaksi. Päin vastoin, lanttu vain harvenee harvenemistaan.

Vierailija
37/93 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen, että nuo vähättelijät kokevat itse huonommuutta ikänsä takia ja kuvittelevat, että sinä nuorena ja raikkaana pidät heitä elähtäneinä ja typerinä. Siksi varmuuden vuoksi puolustautuvat lyttäämällä sinut iän ja oletetun elämänkokemuksen puutteen perusteella. Tyypillistä projisointia.

Vierailija
38/93 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia raskaita menetyksiä?

Vierailija
39/93 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän Tyttö on 17v ja kertoo olevansa paljon fiksumpi kuin me viisikymppiset vanhemmat.

Voi olla tottakin.

Vierailija
40/93 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 4-kymppinen, mutta kyllä minusta esim. 35-v. jo  jotain elämänkokemusta omaa, ei tulisi mieleenkään vähätellä. Ja kukaan heistä ei tiedä, millaisen elämän olet elänyt.