Aloitin päivittäiset kävelylenkit rapakuntoisena, väsyttää kovasti, normaalia?
Kävelen rivakkaa vauhtia puolesta tunnista tuntiin 5-7 krt viikossa, yleensä joka päivä. Kuukausi on mennyt ja olen aika poikki kävelyn jälkeen. Onko normaalia? Milloin kunto alkaa kohentua?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
YLE:llä oli juttua kunnon kohottamisesta Pekka Matomäen väitöstutkimus. Otsikko on: Hien pitää virrata, jotta kestävyys paranee....
Kävelystä on tehty kyllä useita tutkimuksia ja artikkeleita, joissa ei puhuta hien virtaamisesta mitään. Tässä pari:
https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikuntalajit-ja-liikkumismuodot/…
Vierailija kirjoitti:
Täällä me liikaa av-palstalla aikaansa ja elämäänsä viettävät olemme taas kerran varmoja, että sama ihminen eli pakollisesti trolli on aloituksen suhteen taas kyseessä. Vaikka olisikin samasta ihmisestä kyse, ehkä minunkin kannattaisi pitää taukoa täältä muutamia päiviä tai jopa viikkoja? Mahdollisesti kuukausienkin tauko saattaisi auttaa myrkyllisyyteen ja kyynisyyteen kaiken suhteen.
Korjasin kirjoitusvierheesi
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aikanaan vähän vastaava tilanne.
Joka arkipv 3km suuntaansa pyörällä junalle, Pasilan väliaikaisen aseman portaat ylös ja 1km kävellen konttorille. Ja ip sama takasin.
3kk tuota ja yhä puuskutin rappusissa ja hapotti jalat. Elopainoa 62kg (170cm).
Sitten sain rautainfuusion ja mun n. 30 ferritiiniarvoni nousi yli sadan. Viikko infuusiosta portaat meni kevyesti ja puuskutus loppui.
Mulla raudan kanssa sama, mutta ongelma on se että kun saavuttaa yliannostuksen tason muutaman viikon tai päivänkin päästä, niin tulee samat oireet kuin puutostilassa.
Kannattaa lopettaa alkoholi kokonaan pois, niin huomaatte ihmeen elimistössänne.
Ihan lauantain alkoholit pois. Ette uskoisi, mutta ne heikentää solumyrkyn lailla palautumista ja yleistä vireystilaa.
Ette välttämättä tarvitse palautumispäiviäkään jos osaatte kuunnella vartaloanne.
Kykenette tuplaamaan treenimäärät tai peräti triplaamaan ne. Tulokset tulevat olemaan huikeat, kun jätätte solumyrkyn juomisen pois viikkorituaaleistanne.
Tämä yksinkertainen kikka yhdessä sinnikkään mielen kanssa saa teidät yliluonnolliseen kondikseen.
Yksi kotimaisen urheilun tason heikkouden syy voi olla alkoholi. Tämä kannattaa pistää mietintään etenkin yli kolmekymppisenä.
Tänäänkin moni herää näihin aikoihin tai myöhempään lievään pöhnään tai ihan krapulaan. Suomalainen tapa satuttaa itseään. Kristinusko ei varsinaisesti ottanut koskaan kantaa alkoholin haitallisuuteen. Jeesus muutti veden viiniksi ja sitä pidetään hyvänä juttuna. Tavallaan annetaan hyväksyntä juoda solumyrkkyä.
Jos eilen olisit jättänyt juomatta, niin olisi heränyt virkeänä klo 7 mehulle, aamupirtelölle tai sokerimuroille ja siitä suoraan tunnin juoksulenkille ja lopuksi tunnin voimistelu, jossa kaikki lihasryhmät käydään läpi, niin että tuntuu.
Kun menee aamulla aikaisin lenkille, niin juoksun voi tehdä kuntopiirimäisesti jossa juoksun sisään sijoittaa akropatiaa, hyppyjä ja kärrynpyöriä, voltteja tai vain puolivoltteja. Ihmisiä on niin vähän ettei tarvitse hävetä kun pyörähtelee ja nyrkkeilee juostessa.
Ja nyt varsinainen oikea aamupala ja rentoutuminen. On tosi raikas olo. Illalla toinen treeni ennen saunaa.
Päivään saa helposti neljä tuntia terveysliikuntaa tai mitä nyt harrastattekaan. Jätätte vain alkoholin pois.
Jätätte tekemättä alkoholin ja teette jotain toista tilalle. Kaikissa muissa kultuureissa alkoholiin suhtaudutaan vähän varauksemmin kuin Suomessa tai pohjoismaissa. Vain jättämällä haitallisen asian pois, voi tulla suuria muutoksia elämään. En edes puhu alkoholismin tason käytöstä. Ihan vain ne viikonlopun annokset jätätte pois ja huomaatte eron aika pian. Viimeistään vuodessa näette muutoksen peilistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YLE:llä oli juttua kunnon kohottamisesta Pekka Matomäen väitöstutkimus. Otsikko on: Hien pitää virrata, jotta kestävyys paranee....
Kävelystä on tehty kyllä useita tutkimuksia ja artikkeleita, joissa ei puhuta hien virtaamisesta mitään. Tässä pari:
https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikuntalajit-ja-liikkumismuodot/…
Sauvakävelyssä hiki kyllä virtaa huolella ja jokainen mies muistaa armeijan marssit.
Tavallaan kävelyksi voi myös luokitella karaten "salihiihdon", jossa otetaan erilaisia askelia eteenpäin tai taaksepäin tehden rivakoita käsiliikkeitä. Heillä tulee kova hiki.
Pääsaarilla toisinaan koko sali pitää pyyhkiä kesken harjoitusten, koska lattia liukastuu hiestä vaarallisen liukkaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistun keskustelusta. Ap
Hah, trolli ei saa haluamaansa vastausta ja pakenee paikalta :D
Ei vaan keskustelun hyökkäävyyden takia en halua jatkaa. Ap
On hienoa, että masennus on helpottanut sen verran, että kunnon kohottaminen alkaa kiinnostaa. Siksi muistutan, että jos aloittaa passiivis-aggressiivisesti, saa aggressiivisia vastauksia. Jos ei pysty olemaan normaalin rennosti ja ojentamaan ystävälllisesti, vaan pitää olla piikit pystyssä puolustuskannalla, on paljon kehitettävää omassa olemisessa muutakin kuin fysiikan puolella. Menisin ehkä testauttamaan veriarvot jos tuo kestävyystilanne ei korjaannu, mutta lähtisin myös miettimään unen laatua ja rentoutumista, jos olo on aina altavastaajamainen.
Pitkä ketju eikä muuta kuin muutama järkevä vastaus.
Olen itse 47v ja aivan takuuvarmasti olen väsynyt tunnin yhtämittaisen kävelyn jälkeen. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, matala ferritiini ja sydämentykyttelyihin beetasalpaajat. Tämä yhdistelmä takaa sen, että lenkkien jälkeen väsyttää enkä myös palaudu niistä tai mistään muustakaan liikunnasta kovinkaan nopeasti. Kannattaa pitää välillä lepopäiviä ja muistaa myös lihashuolto, jumpat ja venyttelyt.
Jos liikkuu paljon niin kyllä se väsyttää. Kävely ei kuitenkaan nosta kuntoa ihan hirveästi. Olisiko hyvä lisätä mukaan hölkkää tai porraskävelyä parina päivänä viikossa. Toki palautuminen on tärkeää eli riittävät yöunet, ruokailu ja sopiva työmäärä.
Vierailija kirjoitti:
Joka arkipv 3km suuntaansa pyörällä junalle, Pasilan väliaikaisen aseman portaat ylös ja 1km kävellen konttorille. Ja ip sama takasin.
Sitten sain rautainfuusion ja mun n. 30 ferritiiniarvoni nousi yli sadan. Viikko infuusiosta portaat meni kevyesti ja puuskutus loppui.
Olisit ihan hyvin voinut syödä rautakuurin tai kunnon lihaa säännöllisesti. Rautainfuusio maksaa 1000 euroa eli on aika kallista hoitoa yhteiskunnalle. Toki sitä tarvitaan silloin tällöin mutta ei kaikkia vegetaristeja voida näin hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse 47v ja aivan takuuvarmasti olen väsynyt tunnin yhtämittaisen kävelyn jälkeen. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, matala ferritiini ja sydämentykyttelyihin beetasalpaajat. Tämä yhdistelmä takaa sen, että lenkkien jälkeen väsyttää enkä myös palaudu niistä tai mistään muustakaan liikunnasta kovinkaan nopeasti. Kannattaa pitää välillä lepopäiviä ja muistaa myös lihashuolto, jumpat ja venyttelyt.
Ihan yleisesti on tiedossa että beetasalpaaja rajoittaa liikkumista. Jos on kilpirauhasen vajaatoiminta tai rautavajetta niin noihin löytyy lääkitykset joten on aika vaikea ymmärtää miksi ne eivät ole kohdallasi käytössä.
Ei pelkkä liikunta riitä, jos huonon kunnon taustalla on muita vääriä elintapoja, sairaus tai puutostiloja. Jokainen aikuinen tietää ainakin suurinpiirtein, mitä on terveellinen ravinto, tai mitä vaikutuksia on huonosti nukutuilla öillä, tai esim. Kilpirauhas- verensokeri- ja ferritiiniarvoilla elimistön vireystilaan, puhumattakaan siitä, onko aloittajalla jo jotain diagnosoituja sairauksia ja lääkitykset niihin, voihan olla että aloittajalla on jokin diagnosoimaton sairaus, mitä ei ole vielä todettu ja vielä muistuttaisin, että ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, jos sairastaa jotain psyykkistä sairautta, ei liikunta pelkästään riitä, tosin liikunnalla on aina myönteisiä vaikutuksia myös psyykkisiin sairauksiin.
On myös ero siinä, onko aloittaja 100kg, 50v. diabeetikko, vai normaalipainoinen 20v.
Joten aloittajan antamilla tiedoilla ei voi antaa oikein mitään yleispätevää syytä, miksi liikunnalla ei ole ollut riittävän hyvää vastetta vireystilan kohentunisen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yleisesti on tiedossa että beetasalpaaja rajoittaa liikkumista. Jos on kilpirauhasen vajaatoiminta tai rautavajetta niin noihin löytyy lääkitykset joten on aika vaikea ymmärtää miksi ne eivät ole kohdallasi käytössä.
Kuka niin sanoi? Ei kannattaisi viisastella kun ei tiedä asiasta mitään. Vajaatoiminta on hoidossa, raitavalmisteet eivät sovi, joten ferritiinitilannetta hoidan syömällä rautapitoista ruokaa. Vajaatoiminnan hoitaminen ei myöskään tarkoita sitä, että keho toimii lääkittynä samoin kuin terveillä.
Alkoholi on suomalaisille pyhä asia, kyllähän perjantaina raskaan työviikon jälkeen pitää saada "rentoutua" eli myrkyttää kehon jokainen solu :).
Mulla tulee tosi hyvin uni kun vedän 18-21 välillä kovat treenit niin että hengästyn ja menen hapoille. Lopuksi pitkä venyttely, niin nukahdan raskaan iltapalan jälkeen suoraan alle viidessä minuutissa.
Liikunta väsyttää koko kroppaa. Aamullakin voi olla tosi raihnainen olo ja paikkoja kolottaa.
Kuulostaa siltä että treenaat liian kovaa. Eli siis liian nopea vauhti&liian pitkä kävelymatka. Höllennä jompaa kumpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No just.
Yksilöitä ei oikein voi syyttää hoidon puutteesta kun sitä ei tässä maassa saa 🤦
Kilpparivaivoja ja ferritiiniä ei helpolla lähdetä edes tutkimaan. Ja betasalpaajia tungetaan melkein joka vaivaan kuten ketipinoriakin. Pitää olla itse aika guru ja ottaa itsepintaisesti selvää asioista ja sit vielä päättää mihin tietoon nykyään voi luottaa jos haluaa itse hoitaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi on suomalaisille pyhä asia, kyllähän perjantaina raskaan työviikon jälkeen pitää saada "rentoutua" eli myrkyttää kehon jokainen solu :).
Jep. Pitää huuhdella koko kroppa hivenaineista ja vitamiineista pois, mutta oluessahan on b-vitamiinit, joten ei hätää....
Sitten ihmetellään kun on kaikkea puutostilaa ja huono olo eikä kunto nouse.
Se kerran viikossa rykäisy heikentää kroppaa kummasti.
Lopettakaa hyvät ihmiset itsenne tuhoaminen.
Ei tarvi ottaa vitamiinilisiä tai rautalisiä, kun lopetatte itsenne huuhtelun solumyrkyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit ihan hyvin voinut syödä rautakuurin tai kunnon lihaa säännöllisesti. Rautainfuusio maksaa 1000 euroa eli on aika kallista hoitoa yhteiskunnalle. Toki sitä tarvitaan silloin tällöin mutta ei kaikkia vegetaristeja voida näin hoitaa.
Ja muutenkin kovuus ja itsepäisyys treenataan henkisen kantin avulla krapulassa ja raudanpuutteessa.
Mikään syy ei todella ole oikea syy, ellei jalat ole ihan aidosti murtuneet poikki. Puoliksi murtuneillakin jaloilla voi kävellä useita satoja metrejä, jos tukea ottaa.
Tosi monella on kyseessä henkinen heikkous. Katsoisitte Rocky elokuvista itsellenne tsemppiä treeneihin.
Kukaan muu ei nosta jalkaa kuin te itse. Silloin tällöin raskaan vodkaillan jälkeen on hyvä herätä aikaisin aamulla juoksulenkille, vaikka oksettaisikin.
Kovuuden takia melankolinen slaavilenkki kovassa krapulassa parantaa henkisiä kykyjä ja haihduttaa myrkyt pois lihasta. Illalla voi taas huuhtoa aivosolujaan puhdistusnesteellä ja vaalia supisuomalaisia perusarvoja karvalakki päässä, kun on päivän hommat tehty. Kova tekijä on pullonsa ansainnnut.