Onko mahdollista että ihminen ei itse käsitä että ei puhu totta?
Tuttuni väittää jotain sellaista joka ei pidä paikkaansa, moni ihminen tietää totuuden mutta tietysti jotkut ei ja tämä tuttu saa uskojia kertomuksilleen.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä päättelit että valehtelee? Entä jos oletkin itse väärässä?
Niin, kyseessä vaikka biologinen isä tai isäpuoli, mistä sinä et tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ystävä, joka kertoi aivan villejä ja utopistisia juttuja elämästään. En tosiaan tiedä, uskoiko hän niihin itse vai luuliko huijaavansa muita. Joku sairaushan se on.
Mytomania. Syynä on luonnehäiriö tai joskus nepsykirjo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä päättelit että valehtelee? Entä jos oletkin itse väärässä?
Niin, kyseessä vaikka biologinen isä tai isäpuoli, mistä sinä et tiedä mitään.
Todennäköisesti tämä.
On lapseni synnyttäjä on jonkunlaisessa psykoosissa. Ei olla oltu 5 vuoteen yhdessä, mutta edelleen kulkee kylillä kertomassa minusta valheita, jotka ovat hänen oman mielikuvituksensa tuotteita ja vieläpä todella sairaita sellaisia. Hänen väitteensä minusta on että olisin mielisairas, väkivaltainen juoppo, vaikka minulla on 25 vuoden katkeamaton työhistoria ja asiakassuhde työterveyteen, jossa ei ole tullut esiin tällaisia. Sen jälkeen kun aloin seurustella ulkomaalaisen, tumman naisen kanssa ja sain hänenkin kanssaan lapsen, niin ekan lapsen synnyttäjä alkoi myös vainota toisen lapseni äitiä tekemällä hänestä lastensuojeluilmoituksia ja tutkintapyyntöjä poliisille laittomasta maassaolosta, vaikka ihan pysyvä oleskelulupa oli. Tämän johdosta hän on väittänyt viranomaisille ym. minun olevan rasisti, ja "maa-han-tunkeutujien vihaaja". Pahinta on että kyseinen henkilö on täysin omissa harhoissaan ja uskoo omat juttunsa. Tai no ehkä pahinta on että epäpätevät, rikolliser viranomaiset ottavat ne jutut todesta, vaikka kaikki todisteet näyttää muuta.
Vierailija kirjoitti:
On lapseni synnyttäjä on jonkunlaisessa psykoosissa. Ei olla oltu 5 vuoteen yhdessä, mutta edelleen kulkee kylillä kertomassa minusta valheita, jotka ovat hänen oman mielikuvituksensa tuotteita ja vieläpä todella sairaita sellaisia. Hänen väitteensä minusta on että olisin mielisairas, väkivaltainen juoppo, vaikka minulla on 25 vuoden katkeamaton työhistoria ja asiakassuhde työterveyteen, jossa ei ole tullut esiin tällaisia. Sen jälkeen kun aloin seurustella ulkomaalaisen, tumman naisen kanssa ja sain hänenkin kanssaan lapsen, niin ekan lapsen synnyttäjä alkoi myös vainota toisen lapseni äitiä tekemällä hänestä lastensuojeluilmoituksia ja tutkintapyyntöjä poliisille laittomasta maassaolosta, vaikka ihan pysyvä oleskelulupa oli. Tämän johdosta hän on väittänyt viranomaisille ym. minun olevan rasisti, ja "maa-han-tunkeutujien vihaaja". Pahinta on että kyseinen henkilö on täysin omissa harhoissaan ja uskoo omat juttunsa. Tai no ehkä pahinta on että
Lapsen vihaajia ja vieraannuttajia paikalla. Te olette Suomen vihollisia ja sodan syttyessä teidät metsästetään ekana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On lapseni synnyttäjä on jonkunlaisessa psykoosissa. Ei olla oltu 5 vuoteen yhdessä, mutta edelleen kulkee kylillä kertomassa minusta valheita, jotka ovat hänen oman mielikuvituksensa tuotteita ja vieläpä todella sairaita sellaisia. Hänen väitteensä minusta on että olisin mielisairas, väkivaltainen juoppo, vaikka minulla on 25 vuoden katkeamaton työhistoria ja asiakassuhde työterveyteen, jossa ei ole tullut esiin tällaisia. Sen jälkeen kun aloin seurustella ulkomaalaisen, tumman naisen kanssa ja sain hänenkin kanssaan lapsen, niin ekan lapsen synnyttäjä alkoi myös vainota toisen lapseni äitiä tekemällä hänestä lastensuojeluilmoituksia ja tutkintapyyntöjä poliisille laittomasta maassaolosta, vaikka ihan pysyvä oleskelulupa oli. Tämän johdosta hän on väittänyt viranomaisille ym. minun olevan rasisti, ja "maa-han-tunkeutujien vihaaja". Pahinta on että kyseinen henkilö on täysin omissa harhoissaan j
Lapsen vihaajia ja vieraannuttajia paikalla. Te olette Suomen vihollisia ja sodan syttyessä teidät metsästetään ekana.
Mitä ihmettä oikein puhut?
Totuutta puhun. Teille tulee ylläri.
Jos on harhaluuloisuushäiriö, niin jutut eivät läheskään aina pidä paikkaansa. Puhujalle itselleen ne ovat kuitenkin totta ja hän suuttuu ja turhautuu, kun toiset eivät usko.
On. Sen näkee jo Trumpista. Tai ehkä se tietää puhuvansa puutaheinää.
Vierailija kirjoitti:
Jos on harhaluuloisuushäiriö, niin jutut eivät läheskään aina pidä paikkaansa. Puhujalle itselleen ne ovat kuitenkin totta ja hän suuttuu ja turhautuu, kun toiset eivät usko.
Minua ihmetytti että pidettiin valehtelijana vaikka puhuin täysin totta. Sain vain vihat ja haukut niskaani. Mielestäni ongelma on tällöin vastaanottajassa, ei kertojassa.
Nyt tämä aika ,puhutaan muunneltua totuutta.Kaikki hyvin aina.Eihän niin voi olla,valehteluun törmää kaikkialla.Välillä todella vakavissa paikoissa missä se saattaa aih.jopa vaaratilanteita.Politiikot valehtelee,muutaman sanan Suomi..Luetaan tekstit papereita muutapa ei voi sanoakkaan.Jotenkin ärsyttävää.Puhu rehellisesti asiaa.Älä valehtele.Älä speguloi.
On. Ja tällainen henkilö on erityisen vaarallinen, sillä ei omaa käsitystä haaveidensa ja todellisuuden välillä
Onhan noita, joilla on paljon mielikuvitusta ja joiden todellisuus ja mielikuvitus sekoittuvat.
Miehen sisko tapasi poikamme kaverin. Kun hän kuuli, että pojan vanhemmat ovat eronneet ja äiti asuu uuden miesystävän kanssa, niin hän kehitti tästä kokonaisen tarinan, jota hän myöhemmin kertoi totena ilman, että hän millään tapaa tunsi poikaa tai tämän vanhempia
Aloitus voisi koskea vaikka omaa tilannettani kun olin lapsi. Isäni kuoli kun olin 7v, mutta tästä tiesi aika harva ihminen, koulussa tuskin kukaan. Sitten monet luulivat isäpuolta, pikkuveljen isää, isäkseni. Veikkaan että kyseessä on vain jonkinlainen väärinkäsitys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttu siis väittää että isänsä on kuollut jo hänen ollessaan lapsi vaikka hänen isä on edelleen elossa. ap
Oletko ihan varma että ole käsittänyt oikein?
Mulla on samantapainen tapaus - olin vanhan kaverin luona kylässä ja hän kertoi että mutsi on sairaalassa, myöhemmin näin kuolinilmoituksen, äitinsä oli jo kuollut silloin. No, ehkä ei halunnut mitään osanottoja tms vaan viettää mukavaa iltaa kun ei oltu vuosiin nähty.
Mutta mulla on kyllä tuttu joka ilmiselvästi itse uskoo juttuihinsa miljoonakaupoista töissään (kuitenkin sai fudut), mahtavista ideoista pöytälaatikkofirmoissa, miljoonan osakesalkusta, jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ihmisen, joka vaihtaa itsensä ja toisten puheet ja teot päinvastaisiksi. Tavallaan tietää mikä on väärin, mutta uskoo muiden tehneen niin. Se on pelottavaa, varsinkin kun moni uskoo juttuihin, ainakin aluksi.
Olen törmännyt samaan!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehtelijat lopulta alkavat uskoa itse omia valheitaan, kun jatkuvasti tarinoitaan kertovat,
Ystäväsi sanoo isänsä kuolleen, vaikka tämä onkin elossa. Ehkä isä on hänelle kuollut. Jospa hän ei vain halua keskustella kanssasi isästään.
Juttelin aikoinaan yhden kroonisen tarinan kertojan kanssa. Sanoi, että fakta ja fiktio voivat sekottua sekoittua silleen, että ei tiedä itsekkään mikä on totta kun hetken pyörittelee asiaa päässään.
Kun kertoja oli tarinan kertoja, niin tämäkin voi olla vaan tarinaa..
Nämä suttuvat, kun sanoo valehtelijaksi. Yksi tiuskaisi juuri tästä, että enkö muka arvosta "tarinankerrontaa" :D Perin savolaista
Keskustelu toisen savolaisen kanssa:
- Kävin kerran Tampereella, he väittivät savolaisia valehtelijoiksi
- Onko tullut mieleen että ehkä te muun suomen mittapuulla olette
-> suuttuminen
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ihmisen, joka vaihtaa itsensä ja toisten puheet ja teot päinvastaisiksi. Tavallaan tietää mikä on väärin, mutta uskoo muiden tehneen niin. Se on pelottavaa, varsinkin kun moni uskoo juttuihin, ainakin aluksi.
Joo, tällaisiakin tullut vastaan itselle. Esim. henkilö, joka pohti minulle ääneen, että onkohan hän mahdollisesti homoseksuaali ja suunnitteli muuttoa samaa sukupuolta olevan kaverinsa luokse. Parin vuoden päästä tarina oli muuttunut niin, että minä olisin muka väittänyt hänen kaveriaan homoseksuaaliksi. Pelottavia ihmisiä, ei heidän kanssaan uskalla puhua oikein mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetytti että pidettiin valehtelijana vaikka puhuin täysin totta. Sain vain vihat ja haukut niskaani. Mielestäni ongelma on tällöin vastaanottajassa, ei kertojassa.
Ja sitten on sellaisiakin, joille kertoo todellisia tapahtumia, mutta jotka syyttävät valheista tai "päästään keksimisestä", jos tarina ei sovellu heidän ideaalimaailmaansa. Esim. kertoo jonkun pahan tai hävyttömän asian jostakin sellaisesta henkilöstä, josta he pitävät.
Uskonto