Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä asiat ovat mielestänne työväenluokkaisia?

Vierailija
17.10.2024 |

Aloitan: ruskettumisen ihannointi.

Kommentit (298)

Vierailija
201/298 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työväenluokkaisuus tarkoittaa sitä, että henkilön vanhemmilta puuttuu akateeminen loppututkinto (ts. kandidaatti, maisteri tai tohtori). Luokka määrittyy lapsuudessa.

Yliopisto-opinnot riittävät, vaikkei olisikaan pakertanut lopputyötä valmiiksi. Tulotaso, ja ennen kaikkea sivistystaso, voi jo riittää.

Vierailija
202/298 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ne asunnot eivät ole mitään varakkaaksi tekevää varallisuutta, josta irtoaa rahaa helpolla tarvittaessa. "

Kuitenkin äsken väitteesi oli että tavallinen asunnon omistaja ei ole omistavaa luokkaa nimenomaan koska hänellä on asuntolainaa jäljellä. Nyt sitten esitit ihan uuden erilaisen ja eri tavalla perustellun väitteen.

Tämä uusi väite onkin sitten paljon paremmin perusteltu kuin aikaisempi jossa ei juuri ollut järkeä.

Tämä oli ensimmäinen kommenttini omistamisesta, en ollut se, joka kanssasi keskusteli. Tartuin tuohon väitteeseen, että velaton asunto on jonkinlainen rahasampo. 

Missä sellainen väite rahasammosta oli?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/298 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" Kyllä meillä ihmisten päältä löytyy Gantia, Hilfigeriä, Marimekkoa, Bossia yms."

Ero on siinä että noissa vaatteissa se logo on huomaamaton sentin kokoinen pläntti rintapielessä. Samoilta valmistajilta saa sitten vaatteita joissa logot ja tekstit ovat kissan kokoisin kirjaimin ja ne taas vetoavat toisiin.

Omalla miehellänikin on päällä Gantin ja Hilfigerin neuleita ja paitoja mutta aika harva edes niiden pieniä logoja huomaa.

Miksi hankkia kalliita merkkivaatteita, kun voisi samanlaisen saada paljon edullisemmin?

Koska ne on usein paljon laadukkaampia. Varsinkin ne, joissa ne logot ei näy. Ne isot logovaatteet ovat vielä usein halvemmalla tehtyjä eivätkä poikkea hirveästi vaikka Niken tai Adidaksen laadusta. 

Vierailija
204/298 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" Kyllä meillä ihmisten päältä löytyy Gantia, Hilfigeriä, Marimekkoa, Bossia yms."

Ero on siinä että noissa vaatteissa se logo on huomaamaton sentin kokoinen pläntti rintapielessä. Samoilta valmistajilta saa sitten vaatteita joissa logot ja tekstit ovat kissan kokoisin kirjaimin ja ne taas vetoavat toisiin.

Omalla miehellänikin on päällä Gantin ja Hilfigerin neuleita ja paitoja mutta aika harva edes niiden pieniä logoja huomaa.

Miksi hankkia kalliita merkkivaatteita, kun voisi samanlaisen saada paljon edullisemmin?

Koska ne on usein paljon laadukkaampia. Varsinkin ne, joissa ne logot ei näy. Ne isot logovaatteet ovat vielä usein halvemmalla tehtyjä eivätkä poikkea hirveästi vaikka Niken tai Adidaksen laadusta. 

Nämä on arvovalintoja, mutta eivät välttämättä korreloi yhteiskuntaluokan kanssa. Se pihi homssuinen tohtori 

Vierailija
205/298 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on esimerkiksi Gantia ja Balmuiria. Samanlaista ei saa paljon edullisemmin. Esimerkiksi Balmuir on kallis, mutta ne neuleet on ihan superihania. Pehmeitä, kestäviä. Päällä kuin halaus. Halpiskaupan muotonsa nopeasti menettävä, pesussa liruttuva neule ei ole yhtään sama. Itse koitan välttää pikamuotia, koska minulla on siihen varaa. Toivottavasti olet tietoinen pikamuodin vaikutuksesta ilmastoon sekä työolojen epäeettisyydestä. Siinä on ihan tarpeeksi syytä vältellä. Toki Gant ja Hilfigerkin tehdään Kiinassa, mutta ainakin ne kestää käyttöä pidempään.

Vierailija
206/298 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energiajuomien litkiminen aikuisilla ihmisillä. Ja varsinkin, jos antaa lastensa juoda niitä.

Vierailija
207/298 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti riippuu myös alasta. Itse olen it-alalla eikä merkkivaatteet ole täällä todellakaan mikään juttu. Joku yksittäinen merkkivaate pienellä logolla saattaa joskus olla päällä, mutta ei mitään kuorrutusta. Naisilla yleensä laukku on joku hyvin vähäeleinen, vaikka kallista merkkiä olisikin

Olen tuo jolle vastasit. Minullakin on kyse it-alasta. Itse kyllä lasken pienemmätkin logot logoiksi, mutta tosiaan ei ne ole itseisarvo. Tekniset kellot on kaikilla varmaan siksi, että tekniikka kiinnostaa. Itsellänikin on Apple watch sen takia. Ei siksi, että olisi pakko saada merkin takia. Ja tuo laukku kyllä osui ja upposi. Laukkuni on kallis ja aitoa nahkaa. Se on yksivärinen musta ja logo on pieni embossaus myös mustalla. Tosin multa löytyy kyllä muutama unikkovaatekin, auts 😆

Vierailija
208/298 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Shokkivärit hiuksissa, tatuoinnit, keinoripset, rinnat töröllä asut. Hoitamattomat parrat. Akateemisten halveksunta, heavy -musiikki. 

Näitä kaikkia näkee myös akateemisilla. 

Hei, ei nyt sekoiteta akateemisiin AMKK väkeä. Jotain rajaa nyt sentään pitää olla.

Vierailija
209/298 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti riippuu myös alasta. Itse olen it-alalla eikä merkkivaatteet ole täällä todellakaan mikään juttu. Joku yksittäinen merkkivaate pienellä logolla saattaa joskus olla päällä, mutta ei mitään kuorrutusta. Naisilla yleensä laukku on joku hyvin vähäeleinen, vaikka kallista merkkiä olisikin

Olen tuo jolle vastasit. Minullakin on kyse it-alasta. Itse kyllä lasken pienemmätkin logot logoiksi, mutta tosiaan ei ne ole itseisarvo. Tekniset kellot on kaikilla varmaan siksi, että tekniikka kiinnostaa. Itsellänikin on Apple watch sen takia. Ei siksi, että olisi pakko saada merkin takia. Ja tuo laukku kyllä osui ja upposi. Laukkuni on kallis ja aitoa nahkaa. Se on yksivärinen musta ja logo on pieni embossaus myös mustalla. Tosin multa löytyy kyllä muutama unikkovaatekin, auts 😆

Minusta muutama yksittäinen unikkovaate, josta pitää on eri asia kuin se, että on päästä varpaisiin huomattavan näkyvästi merkkivaatteissa. Sen eron jotenkin huomaa ihmisen habituksesta kyllä, että onko vaatteet ihan oman maun mukaan ostettu vai vaan statuskamaa.

Itselläkin on muuten Apple Watch, kun siinä yhdistyy kaikki ne ominaisuudet, joita kellolla haluan ja tarvitsen omassa päivittäisessä arjessa ja harrastuksissa. Mietin pitkään myös Garminin hankkimista, koska juoksen, mutta Apple watchin ominaisuudet voitti kokonaistarpeiden arvioinnissa. (Ja nyt olen juoksupiireissä hylkiö, kun on nolo Apple Watch, hahah)

Vierailija
210/298 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työväenluokkaisuus tarkoittaa sitä, että henkilön vanhemmilta puuttuu akateeminen loppututkinto (ts. kandidaatti, maisteri tai tohtori). Luokka määrittyy lapsuudessa.

Tämä nyt ei pidä laisinkaan paikkaansa. Tai sitten meillä on todella pieni keskiluokka, tai suuri työväenluokka joka tienaa varsin hyvin. Aika monella erityisasiantuntija tai manager-director tason ihmisellä on vanhemmat, joilla ei ole akateemista tutkintoa, mutta he ovat tukevasti ylempää keskiluokkaa. Heidän elämäntyylinsä, harrastuksensa ja kiinnotuksen kohteensa ovat kovin erilaiset verrattuna niihin stereotypioihin työväenluokasta, joita tässä ketjussa on heitetty. 

Sosiaaliluokka on se, johon synnytään. Toki moni työläisperheen jälkeläinen on saanut itselleen ilmaisen korkeakoulututkinnon ja saa hyvää palkkaa. Ammatti voi olla keskiluokkainen vaikka ihminen itse ei sitä ole.

Vierailija
211/298 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohiksena, mutta en ymmärrä Apple watcheja ja muita älykelloja ihmisillä, jotka ei harrasta mitään liikuntaa ja ovat vielä työssä, jossa sitä ei saa edes käyttää ollenkaan. Mitä joku Sari Sairaanhoitaja tekee sellaisella, kun suurin osa päivästä se ei edes saa olla kädessä? Varsinkin, jos töiden jälkeen matkaa vaan kaupan kautta kotiin. Samalla tavalla kyllä mietin kalliiden merkkivaatteiden ostamista trendien mukaan, kun töissä on kuitenkin työvaatteet ja arki pääosin siellä. Ja trendit vaihtuu. Mutta tällaista ostokäyttäytymistä näkee kyllä duunareilla. 

Vierailija
212/298 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt ei pidä laisinkaan paikkaansa. Tai sitten meillä on todella pieni keskiluokka, tai suuri työväenluokka joka tienaa varsin hyvin. Aika monella erityisasiantuntija tai manager-director tason ihmisellä on vanhemmat, joilla ei ole akateemista tutkintoa, mutta he ovat tukevasti ylempää keskiluokkaa. Heidän elämäntyylinsä, harrastuksensa ja kiinnotuksen kohteensa ovat kovin erilaiset verrattuna niihin stereotypioihin työväenluokasta, joita tässä ketjussa on heitetty. 

Sosiaaliluokka on se, johon synnytään. Toki moni työläisperheen jälkeläinen on saanut itselleen ilmaisen korkeakoulututkinnon ja saa hyvää palkkaa. Ammatti

Ihminen tekee luokkaretken, kun opiskelee itselleen vaikka lääkärin tutkinnon ja omaksuu keskiluokkaiset tavat. 

Vierailija
213/298 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ollut perunansyöntikin työväenluokkaista? Mielestäni taas pizzan syönti on sitä, leveää ahteria ruokitaan kalorikoneella, ylimääräiset hyllyvät tuolinreunan yli. 

Vierailija
214/298 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Heidän elämäntyylinsä, harrastuksensa ja kiinnotuksen kohteensa ovat kovin erilaiset verrattuna niihin stereotypioihin työväenluokasta, joita tässä ketjussa on heitetty."

"Omistava luokka ei kuulu tähän diskurssiin. Tässä puhutaan hienopiirteisemmistä asioista."

Taidetaan puhua ns. white trashista? Ei kovin hienopiirteisistä siis vaan vaikuttaa siltä että jotkut ihmiset kuvittelee olevansa parempia kuin muut jos ovat akateemisia ja käyvät teatterissa. Oikeasti duunarit ja alempi keskiluokka (mitään ylempää keskiluokkaa Suomessa ei enää olekaan) pyörittää tätä yhteiskuntaa, mutta jostain syystä ei itsekään tajua sitä että kuinka arvokasta se on vaan mielistelee omistavaa luokkaa ja eliittiä. Ja asiantuntijatyöhän tulee loppumaan ja me akateemisetkin päädytään sinne tulevaan "orjaluokkaan", wolt-kuskeiksi silpputyöhön alustatalouteen, jolla ei pysty elättämään itseään.

Kyllä Suomessa on hyvinvoiva Ylempi keskiluokka. Sinä et vaan satu tuntemaan. 

Vierailija
215/298 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliluokka on se, johon synnytään. Toki moni työläisperheen jälkeläinen on saanut itselleen ilmaisen korkeakoulututkinnon ja saa hyvää palkkaa. Ammatti

Joopa joo. Väitätkö, että tulojen ja koulutuksen puolesta ylempään keskiluokkaan kuuluva on oikeasti työväenluokkainen, koska vanhemmilta puuttuu korkeakoulututkinto? Voitko kertoa tarkemmin, miten määrittelet sosiaaliluokan ja mitkä lähteet tukevat määritelmääsi? 

Vierailija
216/298 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn tekeminen 

Vierailija
217/298 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan keskuluokkaista.

Vierailija
218/298 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako tämä nyt että kouluttamattomien/keskiasteen koulutuksen suorittaneiden vanhempien lapsi on työväenluokkainen vaikka itse hankkisi akateemisen tutkinnon - ja tämän lapset taas keskiluokkaisia vaikka eivät opiskelisi peruskoulua pidemmälle?

Vierailija
219/298 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohiksena, mutta en ymmärrä Apple watcheja ja muita älykelloja ihmisillä

Sori toinen ohis, mutta apple watch on urheilukellona aika huono. Akku ei kestä koko päivän retkeä tai rinteessä oloa eikä se mittaa matkaa hiihtäessä, mikä olisi kuitenkin aika oleellinen tieto. Terveysjuttuja ja unta se mittaa monipuolisesti, ehkä Sanna sairaanhoitajaa kiinnostaa ne. Itse tykkään erityisesti kellolla maksamisesta.

Vierailija
220/298 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut asiaa 219. Mua ärsyttää nuo Apple watchin omistamisen kritisoinnit, jos ei harrasta liikuntaa. Minä valitsin ko kellon juuri sen terveysdatan perusteella, jota siitä saan. Mulle erittäin tärkeää on tietää happisaturaatio ja tämä oli yksi tärkeä kriteeri, miksi valitsin Apple watchin. Älkää ihmiset tehkö hätiköityjä johtopäätöksiä tyyliin: tuo ei harrasta kovinkaan paljon liikunta= ei tarvi Apple watchia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä