Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä asioita 80-luvulla oli huonosti?

Vierailija
16.10.2024 |

Olen syntynyt 80-90-luvun taitteessa, joten en oikeasti tiedä kasarin huonoja puolia, mutta minulle 80-luku esittäytyy vähän joka saralla huippuvuosikymmenenä. Mutta kai siinä jotain huonoa oli?

Kommentit (1293)

Vierailija
1081/1293 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainojen korot oli huikeita. Eka asuntolaina oli 11 % vaikka oli omia ASP-säästöjä.

Mutta veroprosentti oli vastaavasti 10-15%

kellä oli, kellä ei. Keskituloisella verotus oli kireämpää kuin nykyään

Vierailija
1082/1293 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten ja pikkutyttöjen ahdistelu oli hyväksyttävää. Puristelu rinnoista ja takapuolesta, tyttöjen rintojen kasvusta kysely, avoimesti limainen tuijottaminen jne röhönaurun kera 

Hyi olkoon, ei ole ikävä.

Mua (poika) ja naapuritalossa asunutta serkkutyttöä kiusoiteltiin mun kotona tämän tästä että pussailkaahan, jokos olette tänään, pusipusi... ja inha isäpuoli otti toisinaan meidät kiinni ja painoi meidän suut vastakkain. Silloin se oli "vain leikkiä", mutta nykyään tuostakin tuomittaisiin jo linnaan.

Mutta sitten kun oltiin n. 12-vuotiaita, meitä alettiin yhtäkkiä vahtimaan tarkkaan, eikä serkkutyttö tai kukaan muukaan tyttö saanut vierailla jos olin yksin kotona. Eli kun tajusivat että kohta meitä alkaa oikeasti kiinnostaa ne jutut, homma kääntyi päälaelleen kuin kytkimestä napsauttaen, ja kiusoitteleva pakottaminen muuttui estämiseksi ja kyttäämiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1083/1293 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten ja pikkutyttöjen ahdistelu oli hyväksyttävää. Puristelu rinnoista ja takapuolesta, tyttöjen rintojen kasvusta kysely, avoimesti limainen tuijottaminen jne röhönaurun kera 

Kuka ahdisteli pikkutyttöjä? Ahdistelivatko pikkupojat ikäisiään tyttöjä? 

Vierailija
1084/1293 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi kauhea niitä tuhmia pikkupoikia. 

Tuhmat pikkupojat pitäisi pistää kasvatuslaitokseen. 

Vierailija
1085/1293 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luku oli hohdokas vuosikymmen. Silloin oli paljon kauniita lauluja ja kivoja elokuvia.

Vierailija
1086/1293 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä näin joskus koulussa kun viidesluokkalaiset pojat läpsi saman luokan tyttöä takapuolelle, enkä muista että heille olisi mitään sanomista tullut. Voi olla ettei tyttö kertonut opettajalle, tai sitten vastaus oli tyyliin "pojat on poikia, älä välitä niistä".

Vierailija
1087/1293 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammashoidosta ei tiedetty mitään verrattuna nykyaikaan. Ja sen näkee 80-luvulla lapsuuttaan ja nuoruuttaan eläneiden hampaista

On ilmeisesti riippunut täysin paikkakunnasta ym. seikoista. Isomman kaupungin lähiössä hammashoitola (ja neuvola) olivat kirjaston ohella samassa rakennuksessa koulun kanssa. Joka ikinen vuosi, ekaluokalla varmasti useampaankin kertaan, vietiin kaikki oppilaat pienissä ryhmissä hammashoitolaan, jossa opetettiin harjaamaan hampaita: karmeat jättikokoiset "tekarit" ja jättihammasharja, joilla hammashoitaja näytti mallia. Sitten kaikki lapset pyöreän pesualtaan ääreen itse harjaamaan, sylkemään, purskuttamaan ym. Hammashoitolassa käytiin vuosittain ehkä useammankin kerran, ja lääkäri kävi silloin tällöin. Oikomishoidot aloitettiin ala-asteen hammashoitolassa ja niitä jatkettiin sitten ihan loppuun asti yläastetta ja lukiota lähellä olleissa toimipisteis

Mutta opetettiinko lapsia käyttämään hammaslankaa? Kuinka moni lankasi hampaat joka ilta 80-luvulla? Kerrottiinko, että karies on bakteeri joka tarttuu ihmisestä toiseen? 

No kerrottiin, pöhkö! Ei mitään kivikautta eletty. Pikkupaikkakunnallamme oli terveyskeskus ja sairaala, jopa helikopterikenttä ensiavulle. Nykyään lääkäriin pääsee ehkä kuukauden sisällä (kolmen, jos ei ole kiireellinen tapaus), ja kun terveyskeskukseen sitten pääsee, ketään ei jonota käytävillä. Kun ei kai ole lääkäreitäkään niin ei ole aikojakaan. Ei täällä käy kuin kandit kääntymässä että saavat pakolliset harjoittelut suoritettua. Leikkauksia ei tehdä täällä enää, ( isolla rahalla 2000 luvun alussa nykyaikaistetut leikkaussalit ovat nykyään toimistohuoneita) eikä taida olla kuin akuuttiosasto, jossa vaan levähdetään ehkä pari päivää kun ei keskussairaalassa enää anneta olla eikä kotona vielä pärjää. Ensiapua ei ole, kuskaavat lanssilla 100km päähän keskussairaalaan, jos olet pää kainalossa. Terveydenhuollon sihteerit on kadonneet joten sen mahdollisesti ainoan lääkärinkuvatuksen aika menee nykyään tietojen naputtamiseen koneelle, ehtii ottamaan max 4 potilasta/pv. (Kallispalkkainen lääkäri tekee halvemman kirjurin hommia, näin on hyvinvointialue viisaudessaan päättänyt). Joten, kyllä oli kasarilla moni asia paremmin. No Tshernobyl olisi voinut jäädä toteutumatta. Muistan myös hirmupakkaset talvella. Ja yhden kesän, kun satoi, tuuli ja oli kylmä, 2 viikkoa oli +20, siinä oli se kesä. Viljojen tähkät itivät ennen puintia, ei niistä tainnut olla edes eläinten rehuksi. Muotikin oli mitä oli, hurjat olkatoppaukset ja muhkea permanentti(taka)tukka. "Porkkanafarkut" joissa vajaamittaiset lahkeet. Jos poikkesit valtavirrasta, olit outo. Mustavalkoinen sisustus oli kova juttu. Juppimeininki, pääasia ettei näytä köyhältä.

Vierailija
1088/1293 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä näin joskus koulussa kun viidesluokkalaiset pojat läpsi saman luokan tyttöä takapuolelle, enkä muista että heille olisi mitään sanomista tullut. Voi olla ettei tyttö kertonut opettajalle, tai sitten vastaus oli tyyliin "pojat on poikia, älä välitä niistä".

Tätä olen kokenut myös itse.

Terv. 15-vuotias vuonna 1982.

Vierailija
1089/1293 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hampauden fluoraus koulussa -purskuteltiin 2minuuttia fluorinestettä suussa ja mentiin jonossa sylkäisemään lavuaariin.. :D 

Kioskit - oli mahtava kylmänä pakkaspäivänä mennä ostamaan markalla pussi karkkia, johon myyjä lapioi karkit lusikalla .. 10 pennillä tota, 20 pennillä tota. Kioskin luukusta tuli ihana lämmin ilmavirta, joka tuoksui karkilta. 

Paljon  oli grillikioskeja, joista sai makkaraa ja porilaisia

Pakokaasun hajua paljon - autot piti myös kovempaa ääntä kun nykyään

Potkukelkkailu oli ihan normaali kulkumuoto Etelä-Suomessa - silloin oli pakkaslunta,ei tarvinut jatkuvasti hiekottaa 

Lapset käytti huopikkaita

Ei tehty itse  ongelmia tai mielensäpahoitettu,  oli enemmän huumoria.

Yhtenäiskulttuuri oli turvallinen - vaikkakin nykyään on hienoa, että jokainen voi löytää omat kiinnostuksen kohteet marginaalista helpommin. Toki en käsitä miksi kaikki pitää lopulta lajitella niin pieniin lokeroihin. 

70-lukua kuvailit.

T:70-luvun lapsi

Vierailija
1090/1293 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dingo-fanitus

Vierailija
1091/1293 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki talot joita tehtiin silloin on täynnä rakennusvirheitä ja huonoja ratkaisuja

Niinhän ne on nykyäänkin!

Vierailija
1092/1293 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisilla oli järkyttävät karvapuskat intiimialueella ja aika monella taisi olla kainalokarvatkin. Tuo siis öklötti minua jo lapsena. Tervehdinkin ilolla kun näin jossain Playboyn ohjelmissa 1990-luvulla siistittyjä intiimialueita. Tajusin että okei ehkäpä sittenkin seksi voisi kiinnostaa. En siis ole karvareuhkojen ystävä mutta tyylinsä kullakin, en tuomitse :)))))

Jollain 14-vuotiaalla tytöllä saattoi olla 26-vuotias miesystävä ihan avoimesti. Siitä mutistiin ja supistiin. Puhuttiin sakkolihasta. Eli pienet sakot saattoi saada mutta siinä kaikki. Ja tytöt taisivat halutakin itseään selvästi vanhempia miesystäviä. Olisiko sitten ollut että seksillä sai vaihtokauppana muita etuja. Pääsi vaikka matkalle.

Ponnekaasuja käytettiin. Esimerkiksi deodorantti tuli suihkeena ja sieltäpä freonit suhusivat ilmakehään. Otsoniaukko kasvoi.... Autojen pakokaasut haisivat pahalta ja aiheuttivat huonovointisuutta. Katalysaattoreitahan on autoissa ollut jo 1970-luvulta ellei aiemminkin. Kaliforniassa taisivat tulla pakollisiksi alkujaan, Suomessa uusissa autoissa vasta 1990-luvulla! Edelleen näkyy joitain uudehkoja diesel-autoja jotka savuttavat karmeasti (sekä tyypillisesti mörisevät häiritsevästi). Kun on 

Tupakoinnin yleisyys oli jotain käsittämätöntä. Varmaan kirkot, koulujen luokkahuoneet ja tassilavat oli ainoita savuttomia paikkoja. Jopa kirjaston lehtisalissa tia koulun opettajien huoneessa tupakka savusi, kuten myös sairaaloissa. Ai tsiisus miten karmeaa se oli. Tätä vasten tuntuu todella pahalta kun nykyään nassut vetää sähkötupakkaa ja nikotiinia ihan onnessaan.

Mansikanviljelijät käyttivät hurjasti myrkkyjä. Kun ei ollut kylmälaitteita kovinkaan monissa kuljetusautossa niin ääriesimerkkinä marjojen päälle huitaistiin homemyrkyt tms. Että eipä ihme miksi itselläni ainakin meni maha sekaisin ja oksensin jos yritinkään syödä mansikoita. Onneksi vanhempani istuttivat oman pikku mansikkamaan vaatimattoman omakotitalomme pikkutontille niin siitä sai sitten myrkyttömiä marjoja syödä. Niistä ei tullut oksennusta eikä mennyt maha sekaisin.

Viinirypäleissä ja vastaavissa sama juttu. Ei niitä uskaltanut syödä. 

Ruoka oli jossain määrin ankeaa. Salaattia ei juuri syöty. Porkkanaraastetta ehkä. Hedelmiä oli rajoitetun ajan tarjolla kasvukauden mukaisesti. Banaania ei muistaakseni saanut vuoden ympäri kuten ei appelsiinejakaan. Ja myrkyt piti huomioida. Onneksi perheeni poimi metsämarjoja niin ne olivat kaiketi aika vähämyrkkyisiä.

Monessa paikassa oli puutteellinen ilmanvaihto. Koulussamme se taisi olla poissa päältä. Välituntien ajaksi avattiin ikkunat ja sen kyllä huomasi miten huonoksi ilma meni kun oppitunti kului. Tuostakin taitaa löytyä yksi syy miksi monia väsytti ja heikotti. Ei ollut riittävän raikas ilma!

Autot olivat ankeita ja turvattomia. Tiet etenkin Itä-Suomessa olivat pahimmillaan todella vuoristorataa. Tuli paha olo autossa kun kesällä oli kuuma ja auto nuojui. 

Ihmisiä lytättiin henkisesti ja kaiken lähtökohtana oli "mitähän muut tästä ajattelevat".

Näinköhän oli kasarilla noin. Itse olin mansikanpoiminnassa kesätöissä kasarilla ja kyllä siellä pellon laidalla oli ihan kylmäauto mihin kopalliset vietiin eikä niitä marjoja mitenkään homemyrkytetty. Ja kyllä salaatteja oli kouluruokalassakin saatavilla ihan kuin nykyäänkin. Ruoka tosin oli parempaa kun se valmistettiin koulun keittiössä eikä vaan lämmitetty isojen einesruokapskatehtaitten suurtalouspakkauksia höyryssä kuten nykyään.

Vierailija
1093/1293 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1980-luvulla oli yleisesti köyhempää. Eipä silti, ainakin meidän perheessä oli silti ihan ok elintaso. Ulkomailla reissaaminen ym. oli enemmän luxusta, kuin nykyään. Myös elektroniikka ja tietotekniikka (silloin vielä lapsenkengissään) oli yleisesti huomattavasti kalliimpaa. Tv-kanavia oli vähemmän ja ohjelmatarjonta oli melko ummehtunutta. 

Tykkäsin 1980-luvusta näistä listaamistani puutteista huolimatta. Se oli jotenkin rehellisempää aikaa ja vinguttiin vähemmän turhista asioista.

Koska valmista viihdettä oli vähemmän, tehtiin itse enemmän kaikenlaista. Luettiin ja kirjoitettiin enemmän. 

Vierailija
1094/1293 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollut ulkomailla reissaaminen kallista. kasarilla oli halpamatkoja ja nuoretkin lukio-ikäiset reissasi keskenään jonnekin turkkiin tms. jos huonoja puolia haetaan niin nuorison viikonloppujuominen jos et juonut olit syrjässä. samoin röökaaminen oli yleistä.

Vierailija
1095/1293 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen kokenut myös itse.

Terv. 15-vuotias vuonna 1982.

Minun keskikoulussani oli niin päin, että näin kun teinityttö laittoi välitunnilla kätensä saman luokan pojan vaatteiden sisään ja selitti, että kun minun käsiäni paleltaa ja täällä on lämmintä. 

Vierailija
1096/1293 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet huolehti huonosti hygieniastaan, oli vain paria kaamean hajuista partavettä. Sitä roiskittiin likaisen ihon päälle.

Höpön löpön.

Taisi hygienian taso olla muutenkin paljon huonompaa kuin nykyään, myös naisilla, ei ollut *pillupuhelimia* ja varsinkin maalla peseydyttiin usein löylyhuoneessa eli hiki oli päällä jatkuvasti. Monissa kodeissa tupakoitiin sisällä, joten sekin lisäsi hajua normi hien ja paskan lisäksi. Itse olin naureskelun kohde, kun kävin joka ilta suihkussa. Pari kertaa viikossa saunassa ei riittänyt. Juuri tuon sisätupakoinnin vuoksi halusin jo esiteini-ikäisenä vaihtaa vaatteet useammin kuin alusvaatteet pari kertaa viikossa ja paidan kerran viikossa.

No ei meidän tuttavapiireissä enää kasarilla sisällä tupakoitu, vaikka vuosikymmen aikaisemmin niin tehtiinkin. Ja vanhempani rakensivat vaatimattoman aravatalon 1980, niin kyllä siellä bideesuihku oli! Ja sauna lämpisi (puulla) 3xvko, ja suihkussa käytiin joka päivä. Ja ihan oltiin tavallinen duunariperhe. Nousukautta elettiin, nuorisokin sai (kesä)töitä eikä kukaan sukulainen tai tuttu ollut työtön. Tähän tuli sitten romahdus ysärin laman myötä.

Vierailija
1097/1293 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei ollut ulkomailla reissaaminen kallista. kasarilla oli halpamatkoja ja nuoretkin lukio-ikäiset reissasi keskenään jonnekin turkkiin tms. jos huonoja puolia haetaan niin nuorison viikonloppujuominen jos et juonut olit syrjässä. samoin röökaaminen oli yleistä.

Oli interrail-lippuja, joilla pääsi matkustamaan Euroopassa.

Vierailija
1098/1293 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

- hammaslääkärikäynti oli jotain kauheaa. Lähes aina porattiin kun hampaidenhoito oli vähän niin ja näin. Puudutusaineita ei käytetty joten poran vinkuna ja poran osuminen hermoihin oli jotain 1000% kidutusta.

-pakokaasut haisivat todella pahoilta, lyijyä levisi teiden varsilta pitkälle. monet mansikkapellot saivatkin mukavan lyijyvoitelun.

-tupakointia oli kaikkialla. välitunnilla ala-asteelaiset jo polttelivat työmaakoppien takana. 

-jälki-istunnot olivat pitkiä

-aku-ankka oli viikon odotetuin asia ihmemiehen jälkeen, tosin ihmemiehen peruminen kerran aiheuttaa vieläkin kauheita muistoja. lemmenlaiva ei ollut hyvä sarja.

-tv kanavia oli kaksi, (mtv lähetti ohjelmaa 1 tai 2 kanavilla iltaisin. elokuvan tai pari viikossa)

Vierailija
1099/1293 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettiyhteydet tökki pahasti.

Vierailija
1100/1293 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkärissä ei tosiaan saanut puudutusta yhtä helposti kuin nyt.

Onneksi tämä asia on muuttunut ja myös pelkopotilaita osataan huomioida.

Lääketiede oli muutenkin tietysti kehittymättömämpää. Esim. syöpähoidot ovat edistyneet koko ajan.