Ylpeät temu:ttajat avautuu HS:n haastattelussa
https://www.hs.fi/elama/art-2000010645564.html
Kuvottavaa, ei voi muuta sanoa. Krääsää tilataan paketti paketti perään.
Kommentit (864)
Nro 266: "Minulle ongelma Temusta tilaamisessa on tuotteiden riskit niin turvallisuuteen kuin eettisyyteen liittyen. Ongelma ei edes ole Kiina varsinaisesti, sielläkin tehdään myös suhteellisen laadukasta, tai että joku hankkii muualta kuin Suomesta (itsekin ostan laadun vuoksi paljon Sveitsissä valmistettua käydessäni siellä eli Suomi ei hyödy). Jos jotain myydään kovin halvalla on erittäin suuri todennäköisyys, että silloin ei ole välitetty yhtään onko tuote kuinka myrkyllinen tai muuten vaarallinen ja koska joku on sen työnkin tehnyt, palkkaa joko ei ole lainkaan tai se on mitätön.
Länsimaat (länsimaiset yritykset) tekivät suuren virheen siirtäessään lähes kaiken tuotannon Kiinaan. Länsimaat vaurastutivat Kiinan ja tekivät siitä suurvallan myös sotilaallisesti. Nyt ollaan käytännössä sen diktatuurin armoilla lääkkeistä alkaen. Sijoittamisessa varoitetaan laittamasta "kaikkia munia samaan koriin" ja hyvästä syystä, mutta joistain syystä samaa ohjetta ei ole ymmärretty noudattaa tuotannossa. Kiinaan voi luottaa siinä, että se ajaa omaa etuaan. Sen etu ei välttämättä ole länsimaiden tai länsimaalaisen ihmisen etu. Yritykset tekivät jo virheen, nyt jostain syystä yksityisten ihmisten on päästävä tekemään sama, osan oman henkensä ja terveytensä kustannuksella. Kiina kerää mielellään rahat siitäkin, että joku myrkyttää itsensä ja tilaa vaarallista jätettä länsimaiden riesaksi (vesi, ilma, maaperä, joiden kautta myös muut kuin tilaaja pääsevät nauttimaan sen koostumuksesta, esimerkiksi pesun seurauksena kemikaaleja ym. päätyy vedenpuhdistamoon, jossa niitä kaikkia EI kyetä nykytekniikalla poistamaan eli jossain vaiheessa niitä juodaan ja syödään). Maapallo kyllä selviää mutta tätä menoa me emme."
Ymmärrän hyvin. Kuten aiemmin kirjoitin, mulla ei ole aavistustakaan, missä Hollannista tilaamani huonekalu oli valmistettu. Ehkä Kiinassa, en tiedä. Mutta se saman sarjan huonekalu, jonka tilasin Netraudasta, tuli juuri kyseisen hollantilaisen firman pakkauksessa. Ts Netrautakin oli tilannut sen sieltä. Mä vaan maksoin melkein 100€ enemmän täsmälleen samasta huonekalusta, koska tilasin sen Netraudan kautta enkä Hollannista suoraan.
Tuosta olen pitkälti samaa mieltä, että länsimaat tekivät virheen. Mutta siinäkin on ollut kyseessä raha. Kiinassa sama tuote tehdään halvemmalla, jolloin myyjälle jää enemmän voittoa. Voihan siihen lätkäistä jonkun länsimaisen brändin merkin päälle ja pistää hintaan yhden nollan perään, mutta ei se silti länsimaissa valmistetuksi tuotteeksi muutu. Mutta eihän tämä mikään uusi ilmiö ole. Jo 1970-luvulla Suomesta siirtyi vaateteollisuus lähes kokonaan Baltian maihin, koska työn hinta oli niissä maissa paljon alhaisempi. Vaatteiden kuluttajahinnat eivät luonnollisestikaan laskeneet vaan saman verran niistä maksoi kuin aina ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Samaa shittiä Sheinin kanssa. En temua käytä.
Tiiätkö kun se on just se, että niitä ei pakoteta käyttämään jossei halua. Olet ihan turvassa siltä osin.
Rouva tilasi Temusta donitsimuottejakin. Aikoo osallistua lukuisiin joulumyyjäisiin, joissa myy tänä vuonna myös näissä vuoissa leivottuja donitseja. Varmaan halvalla...
Vierailija kirjoitti:
"Olet sairas ja säälittävä."
Ymmärrän, että on aika rankkaa aina kuulla se totuus.
Sinun tukesi ovat kiinni siitä, kuinka paljon yhteiskunta tuottaa verovaroja. Temusta tilaamalla ja lähinnä sen krääsää mainostamalla kaivat maata omien jalkojesi alta ellet sitten ole venäjän edusmies ja venäjällehän sopisi, jos Suomessa kaikki toimeliaisuus lakkaisi.
Suomessa tavara maksaa enemmän, koska niillä veroilla täytyy ylläpitää hyvinvoitiyhteiskuntaa, nyt osa teistä idiooteista ilmoittaa tavoitteekseen jopa talouden tuhoamisen, koska teiltä on leikattu avustuksia. No tulevaisuudessa tullaan leikkaamaan lisää. Tilaa sinä vaan roskaa temusta
Juuri näin. Nämä leikkauksista vinkuvat "temuttajat" eivät oikeasti ilmeisesti ymmärrä syy-seuraus suhdetta. Mitä enemmän ihmiset siirtyy tilaamaan tavaroita ulkomailta, sitä vähemmän on niitä työpaikkoja suomessa ja entistä vähemmän veroeuroja jaettavaksi...
Itse lähinnä halveksun näitä turhan krääsän haalijia "temuttajia" yms. Ostetaan halvalla kaikkea laadutonta moskaa joka hetken päästä päätyy kaatopaikalle ja tilalle hommataan taas sitä samaa romua 🤮 Panostakaa laatuun ja kestävyyteen, tarkoittaa vaatteissa mm. luonnonmateriaaleja (villa, pellava, puuvilla) jättäkää ne akryylirytkyt hankkimatta. Ajattomia malleja voi käyttää vuodesta toiseen, kukaan ei tarvitse ns. pikamuotia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Temun vaarat. Googlekäännös.
Sovelluksen kyky kerätä suuria määriä henkilökohtaisia tietoja ja mahdollinen syvälle pääsy käyttäjän laitteisiin herättää vakavia tietosuoja- ja kyberturvallisuusongelmia. Ottaen huomioon Temun siteet KKP:hen, näitä tietoja voitaisiin parhaimmillaan hyödyntää kohdennettuun propagandaan ja valvontaan tai pahimmillaan kyberhyökkäyksiin.
KKP Kiinan kommunistinen puolue.
Sieltä pystyy tilaamaan myös ihan selaimella
Juurihan selvisi, että Nordean ongelmat johtuivat suomalaisten osaamattomuudesta tai muusta johtuen ei osata suojata tai välitetä päivittää konettaan, vaan sen kautta hyökkääjät nakuttaa koko ajan virusta kohteeksi valittuun firmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista porukkaa, joita noin harmittaa toisten ostokset.
Tämä. En ole ikinä ymmärtänyt miksi joku ihminen luulee voivansa määräillä mitä toiset ostaa ja miksi. Mua kiinnosta ainakaan palan pätkää mistä naapurin Sirpa ostaa mitäkin.
Minä taas en ole koskaan ymmärtänyt miksi ihmiset kuvittelevat voivansa ostaa mitä haluavat. Suomalainen käyttää oman osuutensa maapallon luonnonvaroista loppuun jo toukokuussa.
Sitä kutsutaan valinnanvapaudeksi. Aika tärkeä ihmisoikeus.
Ei se silti Temua koske.
Mua ainakin naurattaa ihmiset, jotka omistavat esimerkiksi auton ja sitten kehtaavat täällä kiljua siitä, että kun ihmiset kuluttaa muka luontoa kun tilaavat Temusta :D
Vierailija kirjoitti: Mua ainakin naurattaa ihmiset, jotka omistavat esimerkiksi auton ja sitten kehtaavat täällä kiljua siitä, että kun ihmiset kuluttaa muka luontoa kun tilaavat Temusta :D
Jotkut äkkipikaisimmista kutsuvat sellaista "tekopyhyydeksi."
On tää kyllä lammas kansa. Ei muuta voi sanoa. Suututaan kun joku tilaa temusta... Aina osataan naapuria syyttää eikä nähdä isompaa kuvaa.
Tokmannit ja muut liikkeet ovay täynnä samaa as kaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna olen tehnyt 3 verkko-ostosta, mutta en kyllä temusta tai sheinistä ainuttakaan. Olen tilannut uudet kengät, uudet farkut ja uuden repun. Varmaan olisin kaikki nämä saanut temusta halvemmalla, mutta hintaa tärkeämpi asia itselleni oli moraali. Mun valinta, mun rahat.
Juuri näin. Minä olen tilannut Zalandosta, Verkkokaupasta, Sheinistä ja Temusta. Jokainen tilatkoon ihan sieltä mistä kamansa haluaa ostaa. Mitä se kenellekään kuuluu.
Niin kauan kuin eletään samalla planeetalla, niin kyllä varmasti kuuluu!
Sä et valitettavasti voi vaikuttaa tämän planeetan tulevaisuuteen millään muulla tapaa kuin poistamalla itsesi tältä planeetalta. Karua, mutta totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna olen tehnyt 3 verkko-ostosta, mutta en kyllä temusta tai sheinistä ainuttakaan. Olen tilannut uudet kengät, uudet farkut ja uuden repun. Varmaan olisin kaikki nämä saanut temusta halvemmalla, mutta hintaa tärkeämpi asia itselleni oli moraali. Mun valinta, mun rahat.
Juuri näin. Minä olen tilannut Zalandosta, Verkkokaupasta, Sheinistä ja Temusta. Jokainen tilatkoon ihan sieltä mistä kamansa haluaa ostaa. Mitä se kenellekään kuuluu.
Niin kauan kuin eletään samalla planeetalla, niin kyllä varmasti kuuluu!
Sä et valitettavasti voi vaikuttaa tämän planeetan tulevaisuuteen millään muulla tapaa kuin poistamalla itsesi tältä planeetalta. Karua, mutta totta.
Samaa mieltä. Kuten joku aiemmin totesi, "itsemurha on oma valinta."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko Temusta tilata anonyymisti
Voi. Tilaat vaan ja et kerro kellekään.
Anonyymiteetti on muisto vain, kun kaikki tilaajan tiedot on kiinalaisilla turvallisuusviranomaisilla myös.
No mitä ne tekee sen randomin Sirpan tiedoilla? Samoilla tiedoilla, jotka ne samat saa siinä vaiheessa, kun kirjaudut siihen uuteen älykännykkääsi. Kiinalaisilla on varmaan tärkeämpääkin tekemistä kun vakoilla Sirpan Temu -ostoksia.
Temusta ostelijat voisivat ihan hyvin ottaa tuon "valinnanvapauden" käyttöön!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhia ostoksia. Olisit varmasti pärjännyt vielä entisilläkin. Entäs ne lemmikit ja lapset, löytyykö? Polttomoottorikäyttöinen auto/vene/helikopteri? Mikä on asuntosi koko? Kuinka paljon lihaa syöt vuodessa? Mikä on asuntosi lämpötila? Aloitetaan vaikka näillä.
Helikopteri???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista porukkaa, joita noin harmittaa toisten ostokset.
Tämä. En ole ikinä ymmärtänyt miksi joku ihminen luulee voivansa määräillä mitä toiset ostaa ja miksi. Mua kiinnosta ainakaan palan pätkää mistä naapurin Sirpa ostaa mitäkin.
Minä taas en ole koskaan ymmärtänyt miksi ihmiset kuvittelevat voivansa ostaa mitä haluavat. Suomalainen käyttää oman osuutensa maapallon luonnonvaroista loppuun jo toukokuussa.
Sitä kutsutaan valinnanvapaudeksi. Aika tärkeä ihmisoikeus.
Ei se silti Temua koske.
Suomalaisia koskee. Ja se tarkoittaa että saat vapaasti valita mistä krääsäsi ostat.
Vierailija kirjoitti:
Temusta ostelijat voisivat ihan hyvin ottaa tuon "valinnanvapauden" käyttöön!
Pikku-Nassea nyt harmittaa siellä :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sieltä.voi tilata parin euron tavaran ilman posti- tai palautusmaksuja, niin se perustuu kyllä johonkin epämääräiseen. Joku maksaa tuotteiden hinnat. Yleensä luonto ja työntekijät, joita tuollaisessa riistetään.
Itse laitan nyt foliohatun päähän ja ajattelen, että se on myös yksi tapa tuhota pienten valtioiden taloutta. Ja ehkä.kerätä.kaikkea tietoa. Tietojen myynti on hyvä bisness. Temu tuskin noilla hinnoilla on.
Se perustuu siihen että Kiinan valtio subventoi omaa teollisuuttaan ja maksaa ne postikulut. Siellä kaikki ei perustu kateusverottamiseen kuten kuihtuvassa Suomessa
Postikulut maksaa länsimaat, koska Kiina katsotaan jostain syystä kehitysmaaksi. Ihmeellistä sekoilua tuokin. Suomessa maksat paketin lähettämisestä 30 euroa, mutta sama paketti Kiinasta ei maksa tilaajalle mitään. Suomen postilaitos maksaa sen kuljetuksen ihan omasta pussistaan, kiinalaisesta postitoimistosta kotiinkuljetettuna Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan ongelma on arvojen puute. Eettisyys ei merkitse mitään. Vain raha on se millä mitataan kaikkea, .jopa ihmisiä.
Se Eettisyys ei kiinnosta enää pätkääkään kun oikestohallitusta vei ostovoiman.
Vierailija kirjoitti:
Postnordin mukaan temu on kiilannut pakettien määrässä Suomessa jo toiseksi. Ykkösenä on vielä toistaiseksi Zalando.
Kaikesta temuun liittyvästä kritiikistä huolimatta sen asiakasmäärät jatkaa kasvuaan.
Suomalaiset nyt jonottavat vaikka ämpäreitä, jos halvalla saa. On olemassa kansanosa, joka on täysin viettiensä vietävissä ja romua on pakko hamstrata ihan jatkuvasti, kun itse ei tarvitse siitä mitään maksaa. Maksakoot muut.
Itse tilannut vaatteita, elektroniikkaa ,keittiöön tavaraa ja olen enemmän kuin tyytyväinen ja se suomi porsas kauppiaiden lihottaminen loppui omalta osaltani ja tavarat tulevat nopeasti viron varastolta viikossa.