Ovatko tietokoneasioissa taitavat ihmiset matemaattisesti lahjakkaita?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietotekniikka on laaja kokonaisuus. Esim. tekoäly on tietotekniikkaa, ja tekoäly itsessään on matemaattinen malli, niin tällöin on hyvä olla aika haka myös matemaattisesti.
Tekoäly ylittää ihmisälyn pian ja korvaa ajan kuluessa suuren joukon asiantuntijoita. Putkimiehen ammatti on tulevaisuudessa hyvin turvassa, mutta lääkärin ammatti taas ei. On suuri joukko asiantuntijoitatehtäviä, jota tekoäly tekee ihmistä paremmin, eikä se vaadi tekemisestä mitään palkkaa.
Tekoäly on toistaiseksi pelkkää hypetystä ja sillä tienaavat vain tekoälysovelluksia myyvät yritykset... jokainen sovellusten kyvykäs ostaja huomaa tämän kuunnellessaan myyntifirmojen esityksiä...
Tekoäly on ollut teoreettisena käsitteenä olemassa jo 1950-luvulta asti. Kun itse Otaniemessä 1990-luvun alkupuolella opiskelin tietotekniikkaa, nykyisten tekoälysovellusten perusmallit oli "paperilla" jo keksitty, mutta kyky tehdä käytännössä tuon ajan tekniikalla puuttui. Nyt pilviteknologia mahdollistaa. Ei ole hypetystä ja kehitystahti vaan yltyy.
Ei läheskään aina. Itse olen ihan opiskellut tietojenkäsittelytieteen maisteriksi, ja suurin osa siellä opiskelijoista oli meitä matemaattisesti lahjattomia, joille oli kova taistelu suorittaa se appro matematiikasta joka oli pakko. Eipä ole matemaattinen lahjattomuus koodaushommissa haitannut pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietotekniikka on laaja kokonaisuus. Esim. tekoäly on tietotekniikkaa, ja tekoäly itsessään on matemaattinen malli, niin tällöin on hyvä olla aika haka myös matemaattisesti.
Tekoäly ylittää ihmisälyn pian ja korvaa ajan kuluessa suuren joukon asiantuntijoita. Putkimiehen ammatti on tulevaisuudessa hyvin turvassa, mutta lääkärin ammatti taas ei. On suuri joukko asiantuntijoitatehtäviä, jota tekoäly tekee ihmistä paremmin, eikä se vaadi tekemisestä mitään palkkaa.
Tekoäly on toistaiseksi pelkkää hypetystä ja sillä tienaavat vain tekoälysovelluksia myyvät yritykset... jokainen sovellusten kyvykäs ostaja huomaa tämän kuunnellessaan myyntifirmojen esityksiä...
Itse olen työssä sellaisessa tekoälysovelluksia myyvässä ja kehittävässä firmassa. Tiedätkö miksi niitä ostetaan? Koska niillä saadaan konkreettisia rahanarvoisia etuja. Ei kyllä nuo meidänkään asiakkaat ole mitään hypen ostajia ollenkaan. Ja nykyään on jo tuotteistettuja tekoälypohjaisia ratkaisuja eri tarpeisiin, eli ei ole enää niin että aletaan nollasta kehittää asiakkaalle ratkaisua, ja jää nähtäväksi mitä projektista tulee.
Määrittele tarkemmin "tietokoneasia".
Kun tietokoneet olivat harvinaisia ja tosi tosi kalliita, niitä pääsi käyttämään ja alas opiskelemaan vain eliitti. Tieteessä tämä tarkoitti hyvää matematiikkapohjaa.
Sieltä käsitys periytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo nyt ihan pidä paikkaansa. Tietotyössä aikasäästöt ovat helposti useiden viikkojen työpanos vuodessa, kun voi sysätä työläitä rutiinijuttuja tekoälyn harteille. Chatgpt on ottanut melkoisen loikan vuodessa. Nykyisin se sählää myös paljon vähemmän omiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Olen surkea matematiikassa, mutta pärjään tietokoneiden kanssa ihan hyvin, enkä harrasta mitään tietokonepelejä. Työpöydältä löytyy win11, win10, linux, mac.
Kaikki on tietysti suhteellista; mihin sitä nyt itseään vertaa. Vaatimattomuus on oikein hyvä ominaisuus.
Minä en osaa ohjelmoida, mutta jos tietokoneeseen pitää vaihtaa muistia tai kiintolevyjä, osaan ne tehdä ilman ohjeita ja asentaa käyttöjärjestelmän uudelleen, esim. boottaavalta usb-muistilta. Tämä taito on riittänyt minulle tähän asti. Monta vanhaa windows-konetta pelastanut romuttamiselta, kun asentanut siihen linuxin, jolloin koneen suorituskyky on enemmän kuin riittävä keskiverto netinkäyttäjälle. Windowsien ongelma on, että ne on koko ajan enemmän ja enemmän tehoa vaa
Onko suomessa edes oikeita ohjelmoijia? Eikä nyt tarkoiteta mitään webbi kikkareiden vääntäjiä.
Eivät. Ovat enemmänkin älyllisesti rajoittuneita. Ts. kuolisivat nälkään ellei joku antaisi leipää. Bittejä kun ei voi syödä...
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti ottaen, tietotekniikkaa yliopistotasolla opiskelemaan menevät ovat hyvin lahjakkaita matemaattisesti. Ihan jokainen. Toisaalta muuten ei pääse opiskelemaan, toisaalta muuten ei tajua eikä valmistu.
Koska koko tietojenkäsittelyn taustalogiikka on itse asiassa matematiikkaa.
(Huom! IT-tukihenkilön tasoisissa hommissa ei tarvita matemaattista lahjakkuutta).
No höpöhöpö. Matematiikkaa on pakolliset perusperustason asiat ja niitäkin voi uusia niin kauan että menee läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti ottaen, tietotekniikkaa yliopistotasolla opiskelemaan menevät ovat hyvin lahjakkaita matemaattisesti. Ihan jokainen. Toisaalta muuten ei pääse opiskelemaan, toisaalta muuten ei tajua eikä valmistu.
(Huom! IT-tukihenkilön tasoisissa hommissa ei tarvita matemaattista lahjakkuutta).
No höpöhöpö. Matematiikkaa on pakolliset perusperustason asiat ja niitäkin voi uusia niin kauan että menee läpi.
Linus Torvalds, Linuxin kehittäjä, kirjoitti täydet pisteet pitkästä matematiikasta. Kyllä tietotekniikan parissa on matemaattisesti lahjakkaita kun. Seppo Linnainmaa keksi pro gradu työssään BP-algoritmin, joka on laskenta-algoritmin, jonka avulla tekoälymallit nykyisin estimoidaan. Teuvo Kohonen keksi itseorganisoituvan kartan eli SOM:in, ja kyllä Kohonenkin osasi matematiikkaa.
Pitää olla loogista päättelykykyä, mutta ei välttämättä matemaattista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linus Torvalds, Linuxin kehittäjä, kirjoitti täydet pisteet pitkästä matematiikasta. Kyllä tietotekniikan parissa on matemaattisesti lahjakkaita kun. Seppo Linnainmaa keksi pro gradu työssään BP-algoritmin, joka on laskenta-algoritmin, jonka avulla tekoälymallit nykyisin estimoidaan. Teuvo Kohonen keksi itseorganisoitu
Toki, mutta ei kaikkeen ohjelmointiin tarvitse matematiikkaa osata ehkä enemmän tarvitse loogista päättelykykyä, mutta esim. Web-ohjelmoinnissa jos työksesi ohjelmoit ns. CRUD sivuja eli tietojen näyttämistä jossain muodossa, poistamista, päivittämistä jne niin ei siihen matikkaa tarvita.
Jos haluaisin tehdä vaikka kopion Vauva.fi niin en tarvitse siihen yhtäkään matikan laskua.
Lahjakkaimmat lähtevät Suomesta maihin joissa on paremmat palkka-ja työmarkkinat. Esim. Piilaakso Kaliforniassa.
Osa on, osa ei. Esim. eräs entinen tuttu surkea matikassa mutta hyvä tietokoneinen ja kaikenlaisen vainoamisen ja hakkeroinnin kanssa.
Tietokoneohjelmat ovat yhtä tyhmiä kuin ohjelmoijansakin
Vierailija kirjoitti:
Osa on, osa ei. Esim. eräs entinen tuttu surkea matikassa mutta hyvä tietokoneinen ja kaikenlaisen vainoamisen ja hakkeroinnin kanssa.
5 VUOTTA DIGIVÄKIVALTAA
Vierailija kirjoitti:
Riippuu alasta. Jos työskentelee ohjelmoijana alalla, jonne tarvitaan paljon matemaattista tietämystä on pakko ymmärtää matematiikkaa.
Mutta aika harvoin ohjelmoinnissa oikeasti tarvitsee tietää paljonkaan matematiikasta. Logiikkaa tietenkin on ymmärrettävä, mutta niin on lähes kaikessa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linus Torvalds, Linuxin kehittäjä, kirjoitti täydet pisteet pitkästä matematiikasta. Kyllä tietotekniikan parissa on matemaattisesti lahjakkaita kun. Seppo Linnainmaa keksi pro gradu työssään BP-algoritmin, joka on laskenta-algoritmin, jonka avulla tekoälymallit nykyisin estimoidaan. Teuvo Kohonen keksi itseorganisoitu
Ei 3 naamaa vielä keskiarvoa heilauta.
Eiköhän 3 matemaattisesti lahjakasta löydy vaikka keinosiementäjistä, jos ne pääsee valikoimaan joukosta.
Usein myös enkkuneroja koska käyttöohjeet.