Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko tietokoneasioissa taitavat ihmiset matemaattisesti lahjakkaita?

Vierailija
15.10.2024 |

Tämmönen tuli mieleen.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa aritmeettinen keskiarvo siirtyy voimakkaasti oikealle juuri matemaattisesti huippulahjakkaiden johdosta, jota esim. tekoälyn ja hahmotunnistuksen piirissä on runsaasti. 

Vierailija
42/51 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Olen surkea matematiikassa, mutta pärjään tietokoneiden kanssa ihan hyvin, enkä harrasta mitään tietokonepelejä. Työpöydältä löytyy win11, win10, linux, mac.

Kaikki on tietysti suhteellista; mihin sitä nyt itseään vertaa. Vaatimattomuus on oikein hyvä ominaisuus.

Minä en osaa ohjelmoida, mutta jos tietokoneeseen pitää vaihtaa muistia tai kiintolevyjä, osaan ne tehdä ilman ohjeita ja asentaa käyttöjärjestelmän uudelleen, esim. boottaavalta usb-muistilta. Tämä taito on riittänyt minulle tähän asti. Monta vanhaa windows-konetta pelastanut romuttamiselta, kun asentanut siihen linuxin, jolloin koneen suorituskyky on enemmän kuin riittävä keskiverto netinkäyttäjälle. Windowsien ongelma on, että ne on koko ajan enemmän ja enemmän tehoa vaati

joopa joo Tota, reactin tunkkaaminen ei kyllä paljoa vaadi. Pidä itseäsi jonain muutaman promillen älykkönä jos se tekee hyvän fiiliksen, mutta todellisuudessa perus frameworkien ja kirjastojen avulla koodausta pystyy helposti tekemään vähintään puolet kansasta. Harva siitä varmaan tykkää, mutta pystyisi silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa on, osa ei. Esim. eräs entinen tuttu surkea matikassa mutta hyvä tietokoneinen ja kaikenlaisen vainoamisen ja hakkeroinnin kanssa.

5 VUOTTA DIGIVÄKIVALTAA

Häh? Tuskin on tarkoittamasi tyyppi, tää on kymenlaaksosta.

Vierailija
44/51 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ainakaan minä ja työparini olla. Itselläni sen matematiikan ymmärrys parani kun aloin vapaa-ajalla tehdä omia ohjelmointiprojekteja. Työkseni en suostu ohjelmoimaan vaan teen IT-alalla ihan muita juttuja.

Vierailija
45/51 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti ottaen, tietotekniikkaa yliopistotasolla opiskelemaan menevät ovat hyvin lahjakkaita matemaattisesti. Ihan jokainen. Toisaalta muuten ei pääse opiskelemaan, toisaalta muuten ei tajua eikä valmistu.

Koska koko tietojenkäsittelyn taustalogiikka on itse asiassa matematiikkaa.

(Huom! IT-tukihenkilön tasoisissa hommissa ei tarvita matemaattista lahjakkuutta).

No höpöhöpö. Matematiikkaa on pakolliset perusperustason asiat ja niitäkin voi uusia niin kauan että menee läpi.

Linus Torvalds, Linuxin kehittäjä, kirjoitti täydet pisteet pitkästä matematiikasta. Kyllä tietotekniikan parissa on matemaattisesti lahjakkaita kun. Seppo Linnainmaa keksi pro gradu työssään BP-algoritmin, joka on laskenta-algoritmin, jonka avulla tekoälymallit nykyi

Mutta kun se keskiarvo on juuri matemaattisesti lahjakkaita.

Nimenomaan se ei keskiarvoa hetkauta, että "minä itse ja joku kummin kaima" ei osaa matematiikkaa mutta silti osaa tehdä yksinkertaista ohjelmointia.

Vierailija
46/51 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

SEKOPÄINEN HAKKKERITIIMI

Vierailija
47/51 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä tietokoneasia tarkoittaa.

Jos se tarkoittaa algoritmilehitystä, niin tarvitaan erittäin korkeaa matemaattista osaamista.

Vierailija
48/51 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain aikoinaan pienen maistiaisen ihmisestä, joka on matemaattisesti lahjakas ja lisäksi osaava ja tajusin, että sillä ei ole mitään tekemistä tietokoneiden kanssa toimivien ihmisten kykyjen kanssa. Ensimmäinen muodosti yhtälöt, joilla avaruusraketti saadaan irtautumaan maan vetovoimakentästä ja toinen pätevä tietokonemies ei tiennyt, että miten virta mitataan serverimaailmassa.

Vierailija
49/51 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokonekielet ovat myös kieliä muitten ohella.. Joten luonnollisten kielten hyvä osaaminen on etu ohjelmoinnissa.

Vierailija
50/51 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei juntit, ei tämä ole mielipidekysymys.

Laajalti tutkittu tosiasia, että matemaattinen ja ohjelmointiosaaminen ovat voimakkaasti korreloivia. Ja tätä ei "minä ja työparini ei tykätä matikasta" miksikään muuta, kysymys on suurista massoista.

https://www.academia.edu/36296035/Relationship_between_Mathematics_Perf…

Vierailija
51/51 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Olen surkea matematiikassa, mutta pärjään tietokoneiden kanssa ihan hyvin, enkä harrasta mitään tietokonepelejä. Työpöydältä löytyy win11, win10, linux, mac.

Kaikki on tietysti suhteellista; mihin sitä nyt itseään vertaa. Vaatimattomuus on oikein hyvä ominaisuus.

Minä en osaa ohjelmoida, mutta jos tietokoneeseen pitää vaihtaa muistia tai kiintolevyjä, osaan ne tehdä ilman ohjeita ja asentaa käyttöjärjestelmän uudelleen, esim. boottaavalta usb-muistilta. Tämä taito on riittänyt minulle tähän asti. Monta vanhaa windows-konetta pelastanut romuttamiselta, kun asentanut siihen linuxin, jolloin koneen suorituskyky on enemmän kuin riittävä keskiverto netinkäyttäjälle. Windowsien ongelma on, et

Arveletko, että suomalaisten firmojen käyttämät ohjelmistot ovat kaikki ulkomaisilta softafirmoilta ostettuja? Vai tarkoitatko, että suomalaisissa ohjelmointifirmoissa ohjelmoijat ovat kaikki ulkomailta palkattuja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi