Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö tuota kuntouttavaa työtoimintaa voisi lopettaa ja korvata sitä jollain ammattikoulutuksella?

Vierailija
15.10.2024 |

Nykyisin jos ihmisen työttömyys pitkittyy, niin hänet ohjataan kuntouttavaan työtoimintaan. Suuri osa on kuntouttavassa työtoiminnassa vuosia tai yli vuosikymmenenkin.

Mietin, että miksei työkkäri mieluummin voisi järjestää pitkäaikaistyöttömille jotain ammattikoulutusta? Muutamassa vuodessa työtön saataisiin koulutettua esimerkiksi lähihoitajaksi, hoiva-avustajaksi, lastenohjaajaksi, hitsaajaksi, siivoojaksi tai muuhun työllistävään ammattiin. Se olisi paljon parempaa ajankäyttöä kuin kuntouttavassa työtoiminnassa oleminen.

Kommentit (134)

Vierailija
41/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käyn Klubitalolla ja tykkään siitä toimintamallista mitä meille mielenterveyskuntoutujille järjestetään. Juuri tulin Klubilta kotiin ja on kyllä palkitsevaa olla osallisena tekemässä vapaaehtoista työtä talon eteen, käydä reflektointi opiskeluryhmissä ja sekä saada että antaa psykososiaalista vertaistukea.

Pääsee oikeasti tapaamaan oman kuplansa ulkopuolisia ihmisiä ja ymmärtämään erilaisia ajattelutapoja ja taustoista tulevia ja huomata kuinka paljon yhdistäviä asioita on.

Niin, teitä yhdistää se että olette hulluja. 

Vierailija
42/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Et allekirjoita: työmarkkinatuki katkaistaan ja sossun tuesta leikataan 20, max 40 prosenttia hamaan tappiin asti. "

Ei se mene noin. Suunnitelmaan ei voi kirjata mitä tahansa ja sitten pakottaa allekirjoittamaan se. Työtön voi sanoa, että allekirjoittaa vain sellaisen sopimuksen missä ei ole kuntouttavaa työtoimintaa mainittuna. Se on ihan laillista tehdä näin eikä siitä voi antaa karenssia.

Kyllä todellakin voidaan. Älä puhu paskaa. Minulla on faktatietoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavaa työtoimintaa ei ole lain mukaan pakko ottaa kuin 4 tuntia viikossa. Jos työkyky on reippaasti alentunut kuten suurimmalla osalla kuntouttavassa käyvistä on niin eipä siinä mitään opiskella. Työttömyystukea opiskeluun taas myönnetään jo nyt, jos katsotaan että työllistymisen mhdollisuudet paranevat selkeästi ja ihminen on opiskelukykyinen.

Itse asiassa sitä ei ole pakko ottaa lainkaan. Se on vapaaehtoista.

Ja kaiken lisäksi kunnan tarjoama palvelu, työkkäri vain varmistaa, että henkilö on työtön. Jos kuntouttava työtoiminta ei käy, voidaan ohjata vaikka sinne työvoimakoulutukseen ja jos ei hae, saa karenssin. Kätevämpää kuin kuntouttava.

Vierailija
44/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on pitkä lista työvoimakoulutuksia. Menin itseäni kiinnostavalle alalle. Mutta ilmaisena käsilumityöntekijänä selkä meni pahempaan kuntoon. Joten jouduin keskeyttämään sen. Enkä kykene edes aikaisempaan ammattiini. Kuntouttavaan toimintaan mennään muutamaksi päiväksi viikossa ja terveys huomioidaan. Kuntouttavassa käyvät eivät ole ammattiopiskelu kunnossa. Heillä on moniaateisia ongelmia ja kroppa eikä pää kestä mitään harjoitteluita.

Vierailija
45/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käyn Klubitalolla ja tykkään siitä toimintamallista mitä meille mielenterveyskuntoutujille järjestetään. Juuri tulin Klubilta kotiin ja on kyllä palkitsevaa olla osallisena tekemässä vapaaehtoista työtä talon eteen, käydä reflektointi opiskeluryhmissä ja sekä saada että antaa psykososiaalista vertaistukea.

Pääsee oikeasti tapaamaan oman kuplansa ulkopuolisia ihmisiä ja ymmärtämään erilaisia ajattelutapoja ja taustoista tulevia ja huomata kuinka paljon yhdistäviä asioita on.

Tässä sama syy miksi itse tykkään käydä kuntouttavassa. On kun päiväkoti mutta aikuisille, eikä kukaan suutu jos olet myöhässä eikä vaadita yhtään mitään ja saa tehdä oman jaksamisensa mukaan asioita tai olla tekemättä tai lähteä vaikka kauppaan kesken päivän eikä kukaan sano mitään. Lisäksi saa ruoan ja kahvin.

Vierailija
46/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain sekopäiset ja vammaiset pitkäaikaistyöttömät laitetaan tuollaiseen. Itse olen ollut kahdeksan vuotta työttömänä eikä pakoteta mihinkään sillä olen asiantuntija alallani ja täyspäinen. 

Olin työkokeilussa ja palkkatuetussa työssä työvalmennussäätiöllä, eikä siellä kuntouttavassa työtoiminnassa ollut sekopäitä eikä vammaisia. Muutama mielenterveysongelmista kärsivä ja muutama velttoilija, muutama suht normaali pitkäaikaistyötön, joilla vuorokausirytmi oli mitä sattuu. Aikani siellä oli vain kahdeksan kuukautta, mutta yksi tyyppi pääsi myös palkkatuetulle, ja jos minulta kysyttäisiin, palkkaisin hänet oitis. Ahkera ja pystyvä kaveri, joka oli ehkä ehtinyt vähän syrjäytyä.

Mutta sama kokemus, ettei kuntouttavaan pakoteta. Toki painostetaan kaikenlaiseen ja kun on ollut 2010 vuodesta työttömänä, johonkin kannattaa lähteäkin, varsinkin jos jaksaa ja pystyy työkokeilun tai palkkatukityön ohella hakemaan palkkatöihin

Vierailija
47/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, teitä yhdistää se että olette inhimillisiä ihmisiä siinä missä muutkin.

Korjasin hieman typoasi.

Vierailija
48/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä ei kuntoudu kuin tilastot hetkellisesti. Ja täteille suojatyöpaikkoja kerhon vetäjinä.

Vierailija
49/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suhtaudun itse kriittisesti kuntouttavaan työtoimintaan, mutta nyt on huomautettava, että se pitkäaikaistyötön on nyt jo oikeutettu hakeutumaan ammattilliseen koulutukseen ja usein myös näissä tapauksissa opiskella saa työttömyyspäivärahalla.

Jokainen koulutuspäätös on virkamiehen mielivallan harkinnan ala. Mitään tasapuolista kohtelua on turha odottaa eri puolilla Suomea eri työllisyysalueilla, kun tasapuolisuus ei toteudu nytkään. 

Vierailija
50/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä sama syy miksi itse tykkään käydä kuntouttavassa. On kun päiväkoti mutta aikuisille, eikä kukaan suutu jos olet myöhässä eikä vaadita yhtään mitään ja saa tehdä oman jaksamisensa mukaan asioita tai olla tekemättä tai lähteä vaikka kauppaan kesken päivän eikä kukaan sano mitään. Lisäksi saa ruoan ja kahvin.

Itse en sanoisi päiväkodiksi, vaan inhimilliseksi vertaisyhteisöksi jossa on vielä ihmisyyttä jäljellä eikä kohdella kuin mitäkin tuotantoeläintä. Pikemminkin yhteiskunnan tulisi muuttua Klubitalomaisemmaksi niin ihmiset oikeasti jaksaisivat tehdä töitä ja olla ihmisiksi siinä samalla.

Vierailija
51/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun työkkäri lopetetaan alkuvuonna ja siirtyy kunnille niin ihmisiä aletaan velvoittamaan opiskelemaan koulutus, enään ei riitä kuntouttava työtoiminta. Tästä olen puhunut omaohjaajan kanssa ja ensi vuoden alusta on velvoite hakea opiskelupaikkaa tai kuntoutus tukea jos ei opiskella pysty ja olet alle 45 vuotias. 

Vai velvoite opiskella? Mitä jos ei pääse kouluun tai ei saa papereita? Miten työtön käy 100km päässä koulussa? Ei todellakaan voida velvoittaa.

Vierailija
52/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toivoisin sellaista kuntouttavaa työtoimintaa, mikä tukisi oikeasti niiden terveysongelmien hoitoa, jotka työkykyä alentavat. Ihan hirveän monen sairauden kuntoutus perustuu potilaan omaan aktiivisuuteen. Kaikki fysioterapiaa ja psykoterapiaa vaativat kuntoutukset ainakin ja kaikki elintapasauraudet. Mutta meitä on paljon, keille tuottaa haastetta tehdä harjoitteet, liikkeet, kuntoilut yms. Jos näihin saisi sekä ohjaajan että porukan tukea ja sitten ne työttömän velvollisuudet täyttyisivät, niin säästyisi terveydenhuollon kustannuksia myös.

Vierailija
53/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun työkkäri lopetetaan alkuvuonna ja siirtyy kunnille niin ihmisiä aletaan velvoittamaan opiskelemaan koulutus, enään ei riitä kuntouttava työtoiminta. Tästä olen puhunut omaohjaajan kanssa ja ensi vuoden alusta on velvoite hakea opiskelupaikkaa tai kuntoutus tukea jos ei opiskella pysty ja olet alle 45 vuotias. 

Vai velvoite opiskella? Mitä jos ei pääse kouluun tai ei saa papereita? Miten työtön käy 100km päässä koulussa? Ei todellakaan voida velvoittaa.

Kyllä voidaan.

Vierailija
54/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo se on kumma juttu, kuin itse asiassa haluttaisiin että mahdollisimman moni olisi työttömänä. Kaipa se mahdollistaa näille valtaapitäville taas jotain omia agendoja.

Vierailija
55/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä ei kuntoudu kuin tilastot hetkellisesti. Ja täteille suojatyöpaikkoja kerhon vetäjinä.

On se aika paljon kuntoutettavastakin kiinni. Yksi tulee ylpeillen, että on kuntouttavassa mimimi tunneilla ja vähiten päiviä viikossa, ja sopimukseen on kirjattu ettei tarvitse tehdä mitään, mitä ei halua. Toinen tulee kuntoutukseen ja alkaa ensimmäisenä päivänä harjoitella 3D-tulostusta, ja aktivoi itseään muutenkin.

Olin jo vähän kärryillä miten kelvottomasti asia kuntouttavassa voi toisissa paikoissa olla, niin hain kunnalle. Lopulta olin palkkatuetussa työssä samassa paikassa puoli vuotta, mutta se olikin tähtäimessäni jo hakiessani kunnalle kuntouttavaan.

Vierailija
56/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea. 22 hakemusta viimeisen 2,5 vuoden aikana työvoimakoulutuksiin. Yhteen pääsin haastatteluun asti. Taitaa olla yhteiskunnalle järkevämpää makuuttaa työttömiä kotona kuin järjestää niille koulutusta.

Jos minä saisin päättää, kysyttäisiin työnantajilta, mistä osaajista eniten pulaa, ja sen mukaan järjestettäisiin koulutuspaikkoja. Sitten taas ne alat, joilla työttömyyttä paljon vuodesta toiseen, lakkautettaisiin sen alan koulutukset kokonaan muutamaksi vuodeksi.

M54

Työnantajilla on pulaa kovimmista ammattilaisista ja pitäisi olla puoli ilmaiseksi töissä.

Vierailija
57/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No toiveesi on toteutumassa. Työttömät pakotetaan kouluun johon eivät edes halua. Mieheni on 55 v.ja työkkärin akka yrittää laittaa lähihoitajakoulutukseen. Ajaa kuin käärmettä pyssyyn siihen hommaan. Miestäni ei vaan kiinnosta. Hän on aina aiemmin saanut töitä, mutta ikärasismia esiintyy. Työkkärin akka ei sitä usko. 

Ihan hullua laittaa tuon ikäistä lähihoitajakouluun. Itse olen 45-v, hoikka laihaläski, jolla on välilevyjen vuoksi sellaisia selkäongelmia, että minkäänlainen fyysinen työ tai nostelu ei ole vaihtoehto. 50+ ikäisillä kremppaa on yleensä paljon enemmänkin, eihän heistä yleensä tuollaiseen työhön ole kuin korkeintaan vuodeksi, pariksi - jos sitäkään. Fiksumpaa olisi 50+ ikäiset kouluttaa kevyeeseen sisätyöhön.

Vierailija
58/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen perusteella kuntouttavissa käy pääasiassa (poikkeuksia löytyy aina) alkoholistit, mv tapaukset, muut oudot tapaukset sekä 64v ketkä odottavat eläkkeelle pääsyä. Eivät tule ikinä työllistymään muualla kuin palkkatukihommissa. Eivät takuulla pärjää ammattikoulussa. 

Vierailija
59/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Työttömiä pitää kiusata, jotta työhönmeno on aina houkuttelevampaa kuin työttömyys. 

-Juhana Vartiainen

"Outi Kokko

IS.fi

26.8.2018 7:11

Kansanedustaja Juhana Vartiainen arvioi torstaina Twitterissä, että kurssit ja aktivoinnit eivät tutkimuksen valossa yleensä lisää työllistymistodennäköisyyttä.

Sen sijaan ne vaikuttavat pelotevaikutuksen kautta: ihmiset työllistyvät hanakammin jotta voisivat välttää aktivointitoimet, kurssit, jne, hän kirjoitti.

Vartiaisen näkemys herätti kiivasta keskustelua sosiaalisessa mediassa."

Huomaa hyvin että päättäjät eivät ole ikinä olleet oikeissa töissä tai ymmärrä työelämää muutenkaan.

Olin kuntouttavassa ryhmässä missä tuhottiin lupiineja jne, siellä oli yksi päälle nelikymppinen joka osasi sitoa kenkänsä nauhat ja muuta sellaista, mutta teki jatkuvasti lentokoneen ääniä kaukaisuuteen tuijotellen lupiineja tuhotessaan... selvisi kuulemma peruskoulusta pari kertaa luokalle jäätyään muttei ei ollut kehitysvammainen. 

Meinaako Orpot, Purrat, Vartiaiset ja muut että joku yrittäjä palkkaa tuon tyypin kaikkien valittavien joukosta? Heh heh.

Vierailija
60/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko 56v päästä eläkkeelle? Olen roikkunut 10 vuotta kuntouttavissa ja työkokeiluissa eikä loppua näy. Niin iso lovi jo cv:ssä ettei kukaan palkkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän