Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö tuota kuntouttavaa työtoimintaa voisi lopettaa ja korvata sitä jollain ammattikoulutuksella?

Vierailija
15.10.2024 |

Nykyisin jos ihmisen työttömyys pitkittyy, niin hänet ohjataan kuntouttavaan työtoimintaan. Suuri osa on kuntouttavassa työtoiminnassa vuosia tai yli vuosikymmenenkin.

Mietin, että miksei työkkäri mieluummin voisi järjestää pitkäaikaistyöttömille jotain ammattikoulutusta? Muutamassa vuodessa työtön saataisiin koulutettua esimerkiksi lähihoitajaksi, hoiva-avustajaksi, lastenohjaajaksi, hitsaajaksi, siivoojaksi tai muuhun työllistävään ammattiin. Se olisi paljon parempaa ajankäyttöä kuin kuntouttavassa työtoiminnassa oleminen.

Kommentit (134)

Vierailija
1/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Työttömiä pitää kiusata, jotta työhönmeno on aina houkuttelevampaa kuin työttömyys. 

-Juhana Vartiainen

Vierailija
2/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevät ideat eivät syystä tai toisesta kelpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttava työtoiminta on niitä varten, joiden oikeastaan pitäisi olla HOIDOSSA (tai eläkkeellä), ei työkkärin listoilla ensinkään. On päihdeongelmaa tai sitten vakuutuslääkärien ihmeparantamia ihmisiä jne. 

Olen siis itsekin ollut. 

Työmarkkinatuella saa kyllä opiskella itselleen uuden ammatin (olen itsekin tehnyt niin, korkeakoulututkinto oli alla ja luin sitten duunariammattiinkin), kunhan sopii etukäteen. Mutta kaikilla ei rahkeet riitä minkäänlaiseen opiskeluun. 

Vierailija
4/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Työttömiä pitää kiusata, jotta työhönmeno on aina houkuttelevampaa kuin työttömyys. 

-Juhana Vartiainen

"Outi Kokko

IS.fi

26.8.2018 7:11

Kansanedustaja Juhana Vartiainen arvioi torstaina Twitterissä, että kurssit ja aktivoinnit eivät tutkimuksen valossa yleensä lisää työllistymistodennäköisyyttä.

Sen sijaan ne vaikuttavat pelotevaikutuksen kautta: ihmiset työllistyvät hanakammin jotta voisivat välttää aktivointitoimet, kurssit, jne, hän kirjoitti.

Vartiaisen näkemys herätti kiivasta keskustelua sosiaalisessa mediassa."

Vierailija
5/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä ja käsittääkseni tästä voisi yrittää töihin kuntoutuksen kautta. Miksi terveitä työttömiä laitettaisiin kuntoutukseen?

Vierailija
6/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea

Vierailija
7/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä ja käsittääkseni tästä voisi yrittää töihin kuntoutuksen kautta. Miksi terveitä työttömiä laitettaisiin kuntoutukseen?

Lääketieteellinen kuntoutus on ihan eri asia kuin kuntouttava työtoiminta. Kuntouttavassa työtoiminnassa ei ole muuta kuntouttavaa kuin sen nimi. Kuntouttavassa työtoiminnassa on ihan tavallisia työttömiä muka kuntoutumassa jostain.

Vierailija
8/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska työtöntä pidetään vähintään epäilyttävänä ja mielenterveyspotilaana. Hän on päästään pipi, kun ei ole töissä. Kuntoutuksessa hänestä yritetään tehdä yhteiskuntaan kelpaava: arbeit macht frei. Huom! Tämä riippumatta siitä,vaikka olisi korkeakoulututkinto ja työkokemusta! 

Vierailija
9/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavaa työtoimintaa ei ole lain mukaan pakko ottaa kuin 4 tuntia viikossa. Jos työkyky on reippaasti alentunut kuten suurimmalla osalla kuntouttavassa käyvistä on niin eipä siinä mitään opiskella. Työttömyystukea opiskeluun taas myönnetään jo nyt, jos katsotaan että työllistymisen mhdollisuudet paranevat selkeästi ja ihminen on opiskelukykyinen.

Vierailija
10/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavaa työtoimintaa ei ole lain mukaan pakko ottaa kuin 4 tuntia viikossa. Jos työkyky on reippaasti alentunut kuten suurimmalla osalla kuntouttavassa käyvistä on niin eipä siinä mitään opiskella. Työttömyystukea opiskeluun taas myönnetään jo nyt, jos katsotaan että työllistymisen mhdollisuudet paranevat selkeästi ja ihminen on opiskelukykyinen.

Itse asiassa sitä ei ole pakko ottaa lainkaan. Se on vapaaehtoista.

Vierailija
11/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa meinaat että 50-60.v lähtee koulunpenkkkiä kuluttamaan....turhaan.,nuorille kyllä on koulutus hyväksi,mutta mitä tekee ihminen joka on koulut käynyt ,useimmat kurssit,vieläkö pitää lähteä.

Vierailija
12/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska työtöntä pidetään vähintään epäilyttävänä ja mielenterveyspotilaana. Hän on päästään pipi, kun ei ole töissä. Kuntoutuksessa hänestä yritetään tehdä yhteiskuntaan kelpaava: arbeit macht frei. Huom! Tämä riippumatta siitä,vaikka olisi korkeakoulututkinto ja työkokemusta! 

Se, että on joskus hankkinut korkeakoulutuksen ei kerro mitään kenenkään myöhemistä elämäntilanteista.

Liekö suurella kuntouttavan työtoiminnan vastusutuksella jotain tekemkistä sen kanssa, että ihmiset pienen painostuksen jälkeen suostuvat vaikkeivät oikeasti ole halukkaita tai koe tarvitsevansa kuntouttavaa? Eihän se vuosia jatkuessaan ketään hyödytäkään ja tulee kalliiksikin kuntouttaa ihmisiä, jotka eivät halua osallistua.

Itse olin kolme kuukautta kuntouttavassa kaupungilla, ja se oli hyvä kokemus.

Vierailija
13/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toiveesi on toteutumassa. Työttömät pakotetaan kouluun johon eivät edes halua. Mieheni on 55 v.ja työkkärin akka yrittää laittaa lähihoitajakoulutukseen. Ajaa kuin käärmettä pyssyyn siihen hommaan. Miestäni ei vaan kiinnosta. Hän on aina aiemmin saanut töitä, mutta ikärasismia esiintyy. Työkkärin akka ei sitä usko. 

Vierailija
14/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulta voidaan leikata työmarkkinatuki pois, koska kieltäydyt toimenpiteistä. Lue lakia niin tiedät. 

Vierailija
15/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule ei ole vapaaehtoista,jos sulle ei työtä ole tarjolla taikka et lähde opiskelemaan,niin kyllä sieltä työkkärinpuolelta aletaan painostamaan.Sairaat ja aliravitut  on eri juttu ym. paskahousut luuserit.

Vierailija
16/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulta voidaan leikata työmarkkinatuki pois, koska kieltäydyt toimenpiteistä. Lue lakia niin tiedät.

"Jos kieltäydyn kuntouttavasta työtoiminnasta tai keskeytän sen. Jos saat työttömyysetuutta, voit menettää sen määräajaksi. Jos kieltäydyt toistuvasti, voit menettää oikeutesi työttömyysetuuteen. Jos saat toimeentulotukea, sen perusosan suuruutta voidaan alentaa korkeintaan 20 prosenttia.

Oikeudet ja velvollisuudet - THL

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos - THL

https://thl.fi  kuntouttavan-tyotoiminnan-asiakkaalle o..."

Vierailija
17/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea. 22 hakemusta viimeisen 2,5 vuoden aikana työvoimakoulutuksiin. Yhteen pääsin haastatteluun asti. Taitaa olla yhteiskunnalle järkevämpää makuuttaa työttömiä kotona kuin järjestää niille koulutusta.

Jos minä saisin päättää, kysyttäisiin työnantajilta, mistä osaajista eniten pulaa, ja sen mukaan järjestettäisiin koulutuspaikkoja. Sitten taas ne alat, joilla työttömyyttä paljon vuodesta toiseen, lakkautettaisiin sen alan koulutukset kokonaan muutamaksi vuodeksi.

M54

Vierailija
18/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voida koska kuntouttava työtoiminta ei ole työllistymistä edistävä palvelu. Se on sosiaalipalvelu jota koskee ihan eri laki.

Vierailija
19/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos kieltäydyn kuntouttavasta työtoiminnasta tai keskeytän sen. Jos saat työttömyysetuutta, voit menettää sen määräajaksi. Jos kieltäydyt toistuvasti, voit menettää oikeutesi työttömyysetuuteen. Jos s

Sellaista aktivointisuunnitelmaa mihin sisältyy kuntouttava työtoiminta ei ole pakko hyväksyä. Kuntouttavaa ei voida järjestää jos sitä ei ole kirjattu aktivointisuunnitelmaan.

Vierailija
20/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voida koska kuntouttava työtoiminta ei ole työllistymistä edistävä palvelu. Se on sosiaalipalvelu jota koskee ihan eri laki.

Turhaa intät koska olet väärässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan