Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö tuota kuntouttavaa työtoimintaa voisi lopettaa ja korvata sitä jollain ammattikoulutuksella?

Vierailija
15.10.2024 |

Nykyisin jos ihmisen työttömyys pitkittyy, niin hänet ohjataan kuntouttavaan työtoimintaan. Suuri osa on kuntouttavassa työtoiminnassa vuosia tai yli vuosikymmenenkin.

Mietin, että miksei työkkäri mieluummin voisi järjestää pitkäaikaistyöttömille jotain ammattikoulutusta? Muutamassa vuodessa työtön saataisiin koulutettua esimerkiksi lähihoitajaksi, hoiva-avustajaksi, lastenohjaajaksi, hitsaajaksi, siivoojaksi tai muuhun työllistävään ammattiin. Se olisi paljon parempaa ajankäyttöä kuin kuntouttavassa työtoiminnassa oleminen.

Kommentit (134)

Vierailija
21/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavaa työtoimintaa ei ole lain mukaan pakko ottaa kuin 4 tuntia viikossa. Jos työkyky on reippaasti alentunut kuten suurimmalla osalla kuntouttavassa käyvistä on niin eipä siinä mitään opiskella. Työttömyystukea opiskeluun taas myönnetään jo nyt, jos katsotaan että työllistymisen mhdollisuudet paranevat selkeästi ja ihminen on opiskelukykyinen.

Itse asiassa sitä ei ole pakko ottaa lainkaan. Se on vapaaehtoista.

Sinulta voidaan leikata työmarkkinatuki pois, koska kieltäydyt toimenpiteistä. Lue lakia niin tiedät. 

Ei voida koska kuntouttava työtoiminta ei ole työllistymistä edistävä palvelu. Se on sosiaalipalvelu jota koskee ihan eri laki.

Kyllä voidaan leikata, jos olet laittanut nimesi työlllistämissuunnnitelmaan,jossa sinulle määrätään kuntouttavaa. Toisaalta TE/sossun ei tarvitse saada edes allekirjoitusta, kun työmarkkinatuki voidaan leikata. Tämäkin laissa. 

Vierailija
22/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Työttömiä pitää kiusata, jotta työhönmeno on aina houkuttelevampaa kuin työttömyys. 

-Juhana Vartiainen

Kuntouttavan työtoiminnan asiakkailla on monenlaisia haasteita joka vaikeuttaa ns. normaalia opiskelua,jos haasteita ei olisi,niin he varmaan olisivatkin yleisissä koulutuksissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktivointisuunnitelma ei ole voimassa ilman, että myös työtön itse on sen sisällön hyväksynyt.

Vierailija
24/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä höpötät?

Kuntouttava työtoiminta on tarpeellinen tukimuoto. On myös mahdollista kouluttautua kuntoutustuella tai työttömyyspäivärahalla riippuen omasta tilanteesta ja tuen tarpeesta. 

Kaikki nuo ovat vapaaehtoisia tukimuotoja. Eivät siis pakollisia. Eihän sitä ole pakko olla työtön työnhakijakaan.

Vierailija
25/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava työtoiminta on niitä varten, joiden oikeastaan pitäisi olla HOIDOSSA (tai eläkkeellä), ei työkkärin listoilla ensinkään. On päihdeongelmaa tai sitten vakuutuslääkärien ihmeparantamia ihmisiä jne. 

Olen siis itsekin ollut. 

Työmarkkinatuella saa kyllä opiskella itselleen uuden ammatin (olen itsekin tehnyt niin, korkeakoulututkinto oli alla ja luin sitten duunariammattiinkin), kunhan sopii etukäteen. Mutta kaikilla ei rahkeet riitä minkäänlaiseen opiskeluun. 

Saa opiskella ainoastaan jos se liittyy edelliseen tutkintoosi tai työhösi. 

Vierailija
26/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain sekopäiset ja vammaiset pitkäaikaistyöttömät laitetaan tuollaiseen. Itse olen ollut kahdeksan vuotta työttömänä eikä pakoteta mihinkään sillä olen asiantuntija alallani ja täyspäinen. 

Vierailija
27/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava työtoiminta on tarpeellinen tukimuoto.

"Tarpeellinen tukimuoto" joka ei kuntouta ketään ja jossa aikuisia ihmisiä kohdellaan kuin lapsia.

Vierailija
28/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavaa työtoimintaa ei ole lain mukaan pakko ottaa kuin 4 tuntia viikossa. Jos työkyky on reippaasti alentunut kuten suurimmalla osalla kuntouttavassa käyvistä on niin eipä siinä mitään opiskella. Työttömyystukea opiskeluun taas myönnetään jo nyt, jos katsotaan että työllistymisen mhdollisuudet paranevat selkeästi ja ihminen on opiskelukykyinen.

Itse asiassa sitä ei ole pakko ottaa lainkaan. Se on vapaaehtoista.

Sinulta voidaan leikata työmarkkinatuki pois, koska kieltäydyt toimenpiteistä. Lue lakia niin tiedät.

"Jos kieltäydyn kuntouttavasta työtoiminnasta tai keskeytän sen. Jos saat työttömyysetuutta, voit menettää sen määräajaksi. Jos kieltäydyt toistuvasti, v

Et allekirjoita: työmarkkinatuki katkaistaan ja sossun tuesta leikataan 20, max 40 prosenttia hamaan tappiin asti. 

Vierailija
29/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun työkkäri lopetetaan alkuvuonna ja siirtyy kunnille niin ihmisiä aletaan velvoittamaan opiskelemaan koulutus, enään ei riitä kuntouttava työtoiminta. Tästä olen puhunut omaohjaajan kanssa ja ensi vuoden alusta on velvoite hakea opiskelupaikkaa tai kuntoutus tukea jos ei opiskella pysty ja olet alle 45 vuotias. 

Vierailija
30/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa meinaat että 50-60.v lähtee koulunpenkkkiä kuluttamaan....turhaan.,nuorille kyllä on koulutus hyväksi,mutta mitä tekee ihminen joka on koulut käynyt ,useimmat kurssit,vieläkö pitää lähteä.

Juu, en ainakaan maksa mistään koulutuksesta enää senttiäkään. Olen jo kaksi pätevyyttä isoin opintolainoin hankkinut ja takaisin maksanut. Nyt voinen yli 30v työnteon jälkeen nauttia työttömyyskorvauksista, joita olen ensin veroilla muille työttömille vuosikymmenet maksanut.

55v

Vierailija
31/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Et allekirjoita: työmarkkinatuki katkaistaan ja sossun tuesta leikataan 20, max 40 prosenttia hamaan tappiin asti. "

Ei se mene noin. Suunnitelmaan ei voi kirjata mitä tahansa ja sitten pakottaa allekirjoittamaan se. Työtön voi sanoa, että allekirjoittaa vain sellaisen sopimuksen missä ei ole kuntouttavaa työtoimintaa mainittuna. Se on ihan laillista tehdä näin eikä siitä voi antaa karenssia.

Vierailija
32/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun työkkäri lopetetaan alkuvuonna ja siirtyy kunnille niin ihmisiä aletaan velvoittamaan opiskelemaan koulutus, enään ei riitä kuntouttava työtoiminta. Tästä olen puhunut omaohjaajan kanssa ja ensi vuoden alusta on velvoite hakea opiskelupaikkaa tai kuntoutus tukea jos ei opiskella pysty ja olet alle 45 vuotias. 

Hyvin harva on alle 45

Vierailija
33/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lopettaa. Ei sitä tarvitse korvata millään tai harrastuksia saa ottaa. Asioita voi opetella missä vaan, kotona tai kurssilla. Ihmiset voivat itse hakea koulutusta jos se on oma juttu. Eri asia onko koulupaikkoja tai työpaikkoja. On silti paljon tehtävää, jos sen näkee ympäristössä tai huomaa. On aloja.

Vierailija
34/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa sillä tuollaisesta olisi uutisoitu kyllä. 

Vierailija
35/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa sillä tuollaisesta olisi uutisoitu kyllä. 

Jatkossa joka kunnassa on omat käytännöt.

Vierailija
36/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn Klubitalolla ja tykkään siitä toimintamallista mitä meille mielenterveyskuntoutujille järjestetään. Juuri tulin Klubilta kotiin ja on kyllä palkitsevaa olla osallisena tekemässä vapaaehtoista työtä talon eteen, käydä reflektointi opiskeluryhmissä ja sekä saada että antaa psykososiaalista vertaistukea.

Pääsee oikeasti tapaamaan oman kuplansa ulkopuolisia ihmisiä ja ymmärtämään erilaisia ajattelutapoja ja taustoista tulevia ja huomata kuinka paljon yhdistäviä asioita on.

Vierailija
37/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtäkään tervettä ihmistä ei ole määrätty kuntouttavaan työtoimintaan. 

Vierailija
38/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudun itse kriittisesti kuntouttavaan työtoimintaan, mutta nyt on huomautettava, että se pitkäaikaistyötön on nyt jo oikeutettu hakeutumaan ammattilliseen koulutukseen ja usein myös näissä tapauksissa opiskella saa työttömyyspäivärahalla.

Vierailija
39/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käyn Klubitalolla ja tykkään siitä toimintamallista mitä meille mielenterveyskuntoutujille järjestetään. Juuri tulin Klubilta kotiin ja on kyllä palkitsevaa olla osallisena tekemässä vapaaehtoista työtä talon eteen, käydä reflektointi opiskeluryhmissä ja sekä saada että antaa psykososiaalista vertaistukea.

Pääsee oikeasti tapaamaan oman kuplansa ulkopuolisia ihmisiä ja ymmärtämään erilaisia ajattelutapoja ja taustoista tulevia ja huomata kuinka paljon yhdistäviä asioita on.

Kuulut laitokseen. 

Vierailija
40/134 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suhtaudun itse kriittisesti kuntouttavaan työtoimintaan, mutta nyt on huomautettava, että se pitkäaikaistyötön on nyt jo oikeutettu hakeutumaan ammattilliseen koulutukseen ja usein myös näissä tapauksissa opiskella saa työttömyyspäivärahalla.

Vain harvaa alaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme