Ärsyttää olla toimistolla se, joka yrittää pitää keskustelua yllä kahvitauoilla
Minusta on vaan niin kiusallista istua hiljaa ja tuijottaa seinää/puhelinta. Tiedän, että tulen saamaan vastauksia, että muita ärsyttää puhumiseni. Varmasti näinkin voi olla, mutta kaipaisinkin lähinnä keinoja, miten sietää hiljaisuutta ahdistumatta. Olen luonteeltani miellyttää, joten vaikeaa on.
Kommentit (131)
Kiitos vastauksista. Voin siis hyvillä mielin olla hiljaa. En vaan ymmärrä, miksi on pakko mennä kerran viikossa toimistolle olemaan hiljaa, kun paljon mieluummin olisin hiljaa yksin kotona.
Vapaa-ajalla vietän aikaa vain yhden ihmisen kanssa kerrallaan, joten en oikein osaa olla isossa porukassa.
Ap
Näiden pakkososiaalisuuksien takia en ikinä palannut takas toimistolle. Riittää jo kun joka projektissa on turhanpäiväiset, työtä katkovat, teamskokouksensa. Siinäkin liikaa ihmiskontaktia.
Vierailija kirjoitti:
Onko tauot pakko pitää samaan aikaan? Mene tauolle silloin kun ei ole muita, niin voit olla hiljaa tai puhua miten itse koet. Ei tarvitse ottaa muita huomioon.
Itse tykkään puhua. Mutta kun olin sairaalassa töissä, sain tarpeeksi puhumista työssäni. Työn ulkopuolella halusin olla hiljaa ja yksin. Esim. ruokatauot ja Viikonloput.
Meillä on oletuksena, että kaikki menevät kahvitauolle yhdessä samaan aikaan, ja tästä poikkeamista katsotaan pahalla.
Ap
Te "keskustelun ylläpitäjät" olette aivan saatanan rasittavia. Yleensä vielä kyselette muiden henkilökohtaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Voin siis hyvillä mielin olla hiljaa. En vaan ymmärrä, miksi on pakko mennä kerran viikossa toimistolle olemaan hiljaa, kun paljon mieluummin olisin hiljaa yksin kotona.
Vapaa-ajalla vietän aikaa vain yhden ihmisen kanssa kerrallaan, joten en oikein osaa olla isossa porukassa.
Ap
Miksi sille on edes tullut mieleen, että tauoilla on pakko puhua, jos muutkin on hiljaa? Kai sen toimistopäivän tarkoitus on käydä ammatillista keskustelua, jos jollain on siihen tarve?
Opettele sinnikkäästi. Tiedän, se on vaikeaa ja ahdistavaa. Kuinka monta teotä siinä istuu? Jos esim 6 henkilöä, päätä, että joka kuudes kerta sinä aloitat puhumisen. Sitten on toisten vuoro. Päätä mielessäsi, että tänään Raija vetää keskustelua, huomenna Tauno, ylihuomenna Tiina, minun vuoroni on ensi maanantaina. Jos muiden vetovuorolla on hiljaisuus, anna olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tauot pakko pitää samaan aikaan? Mene tauolle silloin kun ei ole muita, niin voit olla hiljaa tai puhua miten itse koet. Ei tarvitse ottaa muita huomioon.
Itse tykkään puhua. Mutta kun olin sairaalassa töissä, sain tarpeeksi puhumista työssäni. Työn ulkopuolella halusin olla hiljaa ja yksin. Esim. ruokatauot ja Viikonloput.
Meillä on oletuksena, että kaikki menevät kahvitauolle yhdessä samaan aikaan, ja tästä poikkeamista katsotaan pahalla.
Ap
No jos teitä on tauolla enemmän väkeä, niin miksi sinun pitäisi olla se, joka yrittää saada keskustelua aikaiseksi? Voit ihan rauhassa tarkkailla tilannetta, ja jos keskustelua syntyy, voit liittyä siihen, mutta ei ole pakko aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työyhteisösi on yhtään isompi niin tutustu työkavereihin muistakin kuin omasta lähitiimistäsi ja etsi ne toiset ekstrovertit höpisijät ja vietä tauot heidän kanssaan. Meillä on töissä muodostunut jopa epävirallisesti tietyt ajat ja paikat, mitkä ovat ns. hiljaisia taukoja ja mitkä höpöttelytaukoja. Kaikki tyytyväisiä ja itse voi ohjautua ihan päiväkohtaisen fiiliksenkin mukaan.
En edes ole ekstrovertti, vaan olen ihan loppu toimistopäivien jälkeen. Siksi kaipaankin tähän ongelmaan ratkaisua.
Ap
Ota kirja, johon syvennyt tauoilla. Tulee luettua, aivot saavat taukoa työstä ja saattaa kirja poikia myös keskusteluakin, jos sitä kaipaat.
Vierailija kirjoitti:
Opettele sinnikkäästi. Tiedän, se on vaikeaa ja ahdistavaa. Kuinka monta teotä siinä istuu? Jos esim 6 henkilöä, päätä, että joka kuudes kerta sinä aloitat puhumisen. Sitten on toisten vuoro. Päätä mielessäsi, että tänään Raija vetää keskustelua, huomenna Tauno, ylihuomenna Tiina, minun vuoroni on ensi maanantaina. Jos muiden vetovuorolla on hiljaisuus, anna olla.
Kymmenisen henkeä meitä istuu. Onneksi ei sentään tarvitse kuin kerran viikossa noissa hautajaistunnelmissa istuskella.
Ap
Säälittää nuo ekstrovertit jotka eivät osaa olla hiljaa, kituvat kun eivät narsisteina saa huomiota koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No jos teitä on tauolla enemmän väkeä, niin miksi sinun pitäisi olla se, joka yrittää saada keskustelua aikaiseksi? Voit ihan rauhassa tarkkailla tilannetta, ja jos keskustelua syntyy, voit liittyä siihen, mutta ei ole pakko aloittaa.
Koska ap tarkoitti tuolla että on luonteeltaan miellyttäjä sitä, että hän tykkää miellyttää itseään. Ja häntä miellyttäisi se, että kahvitauoilla juteltaisiin, ja siksi ärsyttää, kun kukaan ei tartu hänen aloitteisiinsa. Ap vain ei oikein itsekään tunne itseään eikä edes oikein edes tiedä, mitä kysyy, kunhan ärsyttää ettei kaikki muut toimi niinkuin hän haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi yrität sitä?
Koska minusta on kiusallista olla hiljaa seurassa. En ole koskaan aiemmin ollut työpaikassa tai missään muualla porukassa, jossa oltaisiin hiljaa, kun ollaan vaikka kahvilla. Enkä ole ikinä itse ollut se äänekkäin.
Ap
Onko täällä ketään ulkosuomalaisia lukemassa keskustelua? Onko muuallakin normaalia istua kahvilla hiljaa? Vaikea uskoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työyhteisösi on yhtään isompi niin tutustu työkavereihin muistakin kuin omasta lähitiimistäsi ja etsi ne toiset ekstrovertit höpisijät ja vietä tauot heidän kanssaan. Meillä on töissä muodostunut jopa epävirallisesti tietyt ajat ja paikat, mitkä ovat ns. hiljaisia taukoja ja mitkä höpöttelytaukoja. Kaikki tyytyväisiä ja itse voi ohjautua ihan päiväkohtaisen fiiliksenkin mukaan.
En edes ole ekstrovertti, vaan olen ihan loppu toimistopäivien jälkeen. Siksi kaipaankin tähän ongelmaan ratkaisua.
Ap
Työkavereiden pakkopuhuttaminen ei todellakaan ole ratkaisu. Jos työ sisältää tulostavoitteellista asiakaspalvelua kuten itsellä, niin en menisi edes taukotilaan, jos sitäkään hetkeä ei saisi olla rauhassa hiljaa ja lepuuttaa äänijänteitään. Onneksi itsellä on etätyömahdollisuus, silloin tehdään tulosta. Lähipäivät toimistolla menevät pääosin "harakoille" juurikin mainitsemastasi syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yrität sitä?
Koska minusta on kiusallista olla hiljaa seurassa. En ole koskaan aiemmin ollut työpaikassa tai missään muualla porukassa, jossa oltaisiin hiljaa, kun ollaan vaikka kahvilla. Enkä ole ikinä itse ollut se äänekkäin.
Ap
Oletko miettinyt miksi Sinusta on kiusallista olla hiljaa seurassa?
Minusta on kiusallista olla hiljaa jossakin seurassa ja toisessa taas ei yhtään. Se riippuu millä aaltopituuksilla ollaan seurueesta riippuen.
Tuollaisten aloittajan kaltaisten small talk-kälättäjien takia en käy töissä kahvitauoilla lainkaan
Vierailija kirjoitti:
Silence is Golden.
Hiljaisuus on Kultainen?
Anna toisille ruoka/levähtämisrauha. Olet tosi raskas ihminen.
Älä yritä, vaan anna työkavereille mahdollisuus viettää taukonsa haluamallaan tavalla. Tätä vastausta et halunnut, mutta se on ainoa vaihtoehto.