Rolf Nordmo kertoi poliisille ampuneensa Janne Puhakan haulikolla sanoi syyksi parisuhteen päättymisen
Puhakan puoliso 66-vuotias norjalainen eläinlääkäri Rolf Nordmod on kertonut poliisille ampuneensa Puhakkaa haulikolla ja aiheuttaneensa uhrin kuoleman.
Tutkinnanjohtaja Matti Högman sanoo Ylelle, että Nordmod on siis myöntänyt teon.
Kommentit (7150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Puhakka oli jääkiekkoilija niin miksi ei pelannut enää kai vuosiin
Hän oli entinen jääkiekkoiöija, päättänyt uransa.
Se, että joku pelaa parikymppisenä Ranskassa, kertoo kyllä tuloskunnosta. Kuinkahan paljon rahaa tuohon harrastukseen on mennyt?
SM-liigassa yksi kausi. Ei se nyt pelkkä harrastelija ollut kuitenkaan.
täällä ihmetellään miksei 67 homopappa käy töissä
Nyt ei kyllä piirry Puhakastakaan hyvä kuva.
Jos olisi nainen, syytettäisiin golddiggeriksi.
Toisen päälle kasaantui taloushuolet. Puhakka vaihtoi uuteen elättäjään. Ja vieläpä vei rakastajansa heidän kotiin. Eikö lääkärillä ollut asuntoa, jossa nusutella?
Juu, ei silti sais tappaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko Karl aiemmin parisuhteessa naisen vai miehen kanssa?
Samaa miettinyt. Pitkä parisuhde oli päättynyt, se tiedetään. Kirurgi on laittanut somensa yksityisiksi.
Kirurgi oli aiemmin miehen kanssa parisuhteessa:
Hän sanoi eräässä toisessa puhelussa, että tämän uuden miehen aviomies oli muuttanut pois. Sen takia oli vaikeaa tuoda Fridaa sinne.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/janne-puhakan-ampunutta-rolf-nordmo…
Se tulee menemään näin: Rolf mielentilatutkimukseen, siellä todetaan muistisairaus, jonka jälkeen on alentuneesti syyntakeinen. Tällä perusteella ei voi antaa elinkautista, joten tuomio on 12 vuotta, josta istuu kuusi, ja niistäkin pari viimeistä vankisairaalassa, koska dementia etenee. Kun pääsee ulos, on täysin autettava.
Mark my words.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Puhakka oli jääkiekkoilija niin miksi ei pelannut enää kai vuosiin
Hän oli entinen jääkiekkoiöija, päättänyt uransa.
Se, että joku pelaa parikymppisenä Ranskassa, kertoo kyllä tuloskunnosta. Kuinkahan paljon rahaa tuohon harrastukseen on mennyt?
SM-liigassa yksi kausi. Ei se nyt pelkkä harrastelija ollut kuitenkaan.
No pelasihan Janne jääkiekkoa paremmin kuin yli 99% Suomen miehistä.
Vierailija kirjoitti:
Taisi Rolf olla keväällä -24 kovaa vauhtia alkoholisoitumassa, kun Janne puhkesi joku vkl-aamu itkemään, että 'haluaisi vanhan Rolfin takaisin'.
Jos työhakemukset on vuonna 2024 olleet '12-vuotiaan tasolla' (R:n pojan kertomaa tänään), käyttö on ollut jo pidempään runsasta. Holismi selittänee miksi luopunut työstä Norjassa.
Alkkis-Rolf selittää myös runsaan laihtumisen. Pelkkä isku narsistiselle egolle ei selitä ulkoisen olomuodon rapistumista. Narskuthan päinvastoin pitävät siitä hyvää huolta.
Alkoholiriippuvuus saa monen asian loksahtamaan paikoilleen.
Holismi selittäisi myös alkoholidementian. Vanhojen juoppojen tauti. Pikkuaivot tuhoutuneet.
Vierailija kirjoitti:
Minfossa sanotaan, että Jannen viimeinen rakas oli Strandberg, huolimatta siitä, että sydänkirurgi piteli uurnaa.
Petollisissa oli kuulemma Janne iskenyt.
Ei ihmetyttäisi, sen verran voimakkaasti hän Jannen kuolemaan reagoi, hänen oma pitkäaikainen suhteensa päättyi eroon tai ainakin rakoili juuri samoihin aikoihin ja nytkin mukana seuraamassa oikeudenkäyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minfossa sanotaan, että Jannen viimeinen rakas oli Strandberg, huolimatta siitä, että sydänkirurgi piteli uurnaa.
Petollisissa oli kuulemma Janne iskenyt.
Ei ihmetyttäisi, sen verran voimakkaasti hän Jannen kuolemaan reagoi, hänen oma pitkäaikainen suhteensa päättyi eroon tai ainakin rakoili juuri samoihin aikoihin ja nytkin mukana seuraamassa oikeudenkäyntiä.
Puhakka ja Strandberg olivat tavanneet jo pari vuotta sitten MLL:n muotinäytöksessä ja ystävystyneet siellä eli tunsivat toisensa jo ennen Petollisia. En usko, että oli mitään sutinaa heidän välillään.
Nordmo kertoo, ettei hänellä muistikuviensa mukaan ollut minkäänlaisia ajatuksia hänen ampuessaan Puhakkaa.
Kerroit, että sen keskustelun päätteeksi sinulla jollain tavalla pimeni. Osaatko millään tavalla selittää, minkä takia koit tällaisen reaktion, Ville Luoto kysyy.
Kun tajusin, miksi hän ei voi ottaa koiraa, siinä tapahtui vähän kuin puff. Tuntui, kuin olisin robotti. Minä vain kävelin keittiöön. Tunsin, että olin jotenkin itseni ulkopuolella, enkä itseni. Ainakin sikäli kun muistan, en tuntenut vihaa. Sitä tunsin jälkeenpäin, kun löin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei kyllä piirry Puhakastakaan hyvä kuva.
...
Juu, ei silti sais tappaa
Ne on tietynlaisia ihmisiä, jotka syyttelee. Ihan posketonta, kun nuori poika kumminkin sitoutui kymmeneksi vuodeksi puolisoonsa. Taitaa palstalaisten enemmistö olla vanhempia ja syntisempiä kuin tuo.
On myös aika tavallista, että vaikkapa työttömäksi jäänyt muuttuu ailahtelevaksi ja uhkaavaksi. Ei sellaisen kylkeen pidä jäädä vaikka hän olisi aikaisemmin mitä tarjonnut ja kustantanut.
Nordmo meni aseen kanssa eteiseen, jossa Janne Puhakka oli yhä polvillaan koiran kanssa. Nordmon mukaan Puhakka huusi hänen nimensä kovalla äänellä. Sitten Nordmo ampui.
Ammuin ja hän kaatui lattialle, siinä vessan oven ulkopuolella. Olin todella kauhuissani siitä mitä näin. Minulla on muistikuva, että olen suudellut häntä. Muistikuva, että olen kävellyt vähän taaksepäin. Pää liikkui vähän sivulle päin.
Minulla on muistikuva, että olen lyönyt häntä pari kolme kertaa. Olen nostanut aseen ja lyönyt ainakin kaksi tai kolme kertaa.
Nordmo kertoo nähneensä Puhakan kuolleena lattialla ja menneensä täysin paniikkiin.
Otin hänen puhelimensa hänen taskustaan, minun omani oli keittiössä latauksessa.
Nordmo kertoo ajatellaansa soittavansa hätänumeroon ja yrittäneensä käyttää Puhakan puhelinta, mutta se ei onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
onko se näyttelijä taas paikalla
Kyllä, syytetty on istunossa paikalla.
Nordmo kertoo viestitelleensä Puhakan kanssa päivän aikana koiraan liittyvistä asioista. Puhakka kyseli, oliko Nordmo ollut ulkona koiran kanssa. Puhakka suunnitteli tulevansa käymään ja juoksevansa koiran kanssa. Nordmo kertoi, että koiralla oli kyllä energiaa jäljellä.
Myöhemmin Nordmo kuuli, kuinka joku tuli sisään ovesta.
Ymmärsin välittömästi, että se oli Janne, koska koira meni sinne. Minä menin suoraan kulman taakse. Kun tulin sinne, niin Janne oli käytävän puolivälissä polvillaan, koska Frida halusi tervehtiä häntä. Fridalla oli taipumus hyppiä ihmisten päälle.
Nordmo kertoo tervehtineensä Puhakkaa ja huomanneensa, että hänen autonsa ovi oli auki. Hän ymmärsi, ettei vierailu tulisi olemaan pitkä.
Kysyin heti häneltä, voisiko hän ottaa Fridan muutamaksi päiväksi ja huolehtia siitä, kun on menossa juoksemaan. Minusta tuntui, että hän harmistui siitä. Hän sanoi, että tiedät kyllä miksi.
Sillä sekunnilla jotain tapahtui. En osaa sanoa kutsuisinko sitä räjähdykseksi ulospäin vai romahdukseksi sisäänpäin aivoissani. Menin takaisin keittiöön. Otin sen aseen ja laitoin patruunat. Suljin aseen ja otin varmistimen pois.
Herättyään Nordmo söi aamiaista ja pyöräili ruokakauppaan ostamaan sunnuntain päivällistarpeita. Lisäksi hän päätti kouluttaa Frida-koiraa ja puhdistaa viimein aseensa, koska oli laiskuuttaan jättänyt sen tekemättä. Nordmon mukaan hänellä oli reppu, jossa oli liuotinta ja öljyä, mutta oli unohtanut aseen piipun puhdistamisessa käytettävän puikon.
Aloitin Fridan kouluttamisen ja totuttamisen aseeseen. Annoin sen haistella sitä ja kuunnella patruunoiden ääniä. Oli tyhmää, ettei minulla ollut tyhjiä kuivaharjoittelupatruunoita.
Nordmo kertoo, että Puhakan kaveri tuli perheineen käymään ja kysymään, miten hänellä ja Jannella menee.
He eivät tienneet mitään, joten kerroin heille kaiken. Hän halasi minua ja lähti.
Nordmo kertoo, että ennen kuin Puhakka kertoi hänelle uudesta miehestään, Nordmolla oli jo viikkojen ajan ollut rahahuolia. Hän oli menettänyt ruokahalunsa.
Yritin syödä kunnolla, mutta kun asia tuli ilmi, se oli vaikeaa. Paino putosi 12 kiloa. En usko, että se oli pahinta, vaan se mielentila, mikä minulla oli. Olin jo aiemmin kärsinyt unen puutteesta ja kun hän kertoi minulle, niin se vain paheni.
Nordmo kertoo vaihtaneensa nukkumapaikkaa vierashuoneeseen, koska toinen mies oli nukkunut hänen sängyssään. Hän ei pystynyt enää nukkumaan siinä.
Nordmo kertoo, että Puhakka tuli hakemaan jääkiekkomailojaan torstaina. Nordmo kertoi aikovansa muuttaa takaisin Norjaan ja ottavansa koiran mukanaan.
Silloin hän suuttui ja sanoi, ettet voi, se on minun. Se pitää paikkansa, koska koira oli rekisteröity hänen nimiinsä. Passissa meidät molemmat oli merkitty omistajiksi. Sanoin, että sinulla ei ole mitään tarjottavaa koiralle.
Nordmo tarkoitti sitä, että Puhakan uudella miehellä oli kaksi koiraa ja lisäksi Puhakan influensserielämä oli vilkasta, joten koiran hoito olisi vaikeaa.
Sanoin, että veisin sen mukanani ainakin toistaiseksi. Hän suuttui ja sanoi etsivänsä ratkaisun. Siitä ei keskusteltu enempää.
Nordmon mukaan hän oli saanut kutsun mennä ystävänsä kanssa oopperaan seuraavalla viikolla. Lisäksi hänellä oli voimassaoleva päivälliskutsu.
Kysyin Jannelta, voiko hän hoitaa Fridaa, eli tulla Henttaalle siksi aikaa, kun minä olen poissa. Hän sanoi, että se olisi vaikeaa, koska uusi mies oli menossa Yhdysvaltoihin ja hänellä oli kaksi koiraa hoidettavanaan.
Nordmo kertoo menneensä pois tolaltaan, mutta ei mielestään ole aggressiivinen mies.
Kirjoitin hänelle, että sinulla ei ole kahta valkoista koiraa hoidettavana, vaan meidän koiramme. Sano sille toiselle miehelle, joka muutti pois, että hänellä on koirat hoidettavana, mutta meillä on meidän koiramme.
Nordmo täsmentää, että hoitamisella tarkoitettiin yhtä lauantai-iltaa, ei yleisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minusta hassuinta on se, että 99% kieltää sen tosiasian, että valtavan stressin, valvomisen, petetyksi tulemisen ja syömättömyyden seurauksena ihminen todellakin voi musertua ja aivotoiminta mennä todella rikki.
Ilmeisesti ero- ja identiteetin musertumisprosessi valvomisineen oli jatkunut jo pitkään.
Tämä vain tiedoksi kaikille, että kukaan ei voi tietää mikä saa juuri sinut murtumaan, ja että näkyykö se kuinka ulospäin, mitkä aivotoiminnot lakkaa toimimasta ja mitä alemmilla tasoilla sitten tapahtuu.
Me kuvittelemme voivamme kontrolloida kaikkea, joka tilanteessa. Mutta niin se ei ole. Siksi AINA jos läheisen käytöksessä alkaa olla näkyviä muutoksia ja etenkin jos se yhdistyy valvomiseen, niin on jo kiire hakea apua.
Kaikki perhesurmat ym menee samaan nippuun ja taas ihmetellään, että "ei oisi ikinä uskonut". Mitä jos uskoisi signaaleja ja toimisi ennen kuin on myöhäistä?
Kun mua hämää se, että miksei voi hakea apua. Tyypin kaveri on psykiatri eikä.voi siltäkään pyytää apua? Mun mielestä aikuinen on vastuussa itsestään: jos huomaa, että voi huonosti, hankkii apua eikä tapa. Siksi en usko tuohon, että kuka tahansa meistä. Käsi ylös, kellä on ollut unettomuutta, ahdistusta, masennusta ja tunne siitä, että on epätoivoinen. Mä voin ainakin nostaa, mutten ole tappanut ketään.
Vierailija kirjoitti:
Minusta hassuinta on se, että 99% kieltää sen tosiasian, että valtavan stressin, valvomisen, petetyksi tulemisen ja syömättömyyden seurauksena ihminen todellakin voi musertua ja aivotoiminta mennä todella rikki.
Ilmeisesti ero- ja identiteetin musertumisprosessi valvomisineen oli jatkunut jo pitkään.
Tämä vain tiedoksi kaikille, että kukaan ei voi tietää mikä saa juuri sinut murtumaan, ja että näkyykö se kuinka ulospäin, mitkä aivotoiminnot lakkaa toimimasta ja mitä alemmilla tasoilla sitten tapahtuu.
Me kuvittelemme voivamme kontrolloida kaikkea, joka tilanteessa. Mutta niin se ei ole. Siksi AINA jos läheisen käytöksessä alkaa olla näkyviä muutoksia ja etenkin jos se yhdistyy valvomiseen, niin on jo kiire hakea apua.
Kaikki perhesurmat ym menee samaan nippuun ja taas ihmetellään, että "ei oisi ikinä uskonut". Mitä jos uskoisi signaaleja ja toimisi ennen kuin on myöhäistä?
Tällaisen ymmärryksen saavuttamiseen täytyy olla tavallista älykkäämpi ihminen. Suurin osa ihmisistä on melko yksinkertaisia, joille asiat on mustavalkoisia. Heille uppoaa myös iltaroskalehtien mässäily tälläkin hirvittävällä tragedialla kuin kuuma veitsi voihin.
Tuomari arvioi uskottavuutta ja Rolfin tarinan muuttuminen nakertaa sitä. Murhasta tuomitaan.