Säästöjen seurauksia: lasten koulukuljetukset päättyvät Hämeenlinnassa
Jatkossa Hämeenlinnassa asuvat vanhemmat joutuvat jatkossa kuskaamaan lapsensa itse kouluun sillä kaupunki joutuu säästösyistä lopettamaan aikaisemmin lapsille tarjotun koulukuljetuksen. Kaupunki koittaa kilpailuttaa palvelun sillä Hämeenlinnassa koulukujetuksia on tarvittu noin 400 lapsella:
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä meidän muiden pitäisi kustantaa lasten koulukyydit? Usein vielä mammat on itse kotona ja saattelevat lapsensa bussiin/taksiin. Maksakaa itse tai viekää itse ja kyllä sille lapselle tekee hyvää kävelläkin, kyllä ennenkin on 7v mennyt ihan itse kouluun.
Paitsi että silloin ennen sen 7v ei tarvinnut kävellä/hiihtää paria kymmentäkilometriä suuntaansa, kun oli koulu kylässä kuin kylässä 🤦🏻.
Eikö nykyään voi netti- ja digiaikana käydä etäkoulua kotoa kãsin jos se koulu on liian kaukana?
Ei voi.
Miksi yhteiskunnan pitää maksaa lapsen kyyti? Vanhammat ovat lapsen elättäjiä, ei valtio. Valtio tarjoaa jo koulutuksen. Vassarin ajetuskyky on kyllä ihmeellinen, kaikki pitäisi kustantaa muiden 🙄
Vierailija kirjoitti:
Siis joutuvat kuskaamaan itse vai kaupunki kilpailuttaa? Ap sekoilee.
Seuraava!
Kilpailu vie aikaa. Voi kestä hyvinkin puolvuotta tai vuoden. Riippuu siitä kiirehditäänkö kilpailutusta. Sen aikaa on kyydit seis kun ei ole palvelun tarjoajaa.
Vierailija kirjoitti:
Oikein. Jokaisella on oikeus valita missä asuu, mutta sen myötä myös kustantaa itse lapsena kyydin, ei se ole meidän veronmaksajien tehtävä.
Ongelma: perusopetuslain mukaan kunta kustantaa kuljetuksen yli 5 km matkalle.
Missäkohtaa on muka sanottu että koulukyyditykset ovat lakisääteisiä?
Vierailija kirjoitti:
Oikein. Jokaisella on oikeus valita missä asuu, mutta sen myötä myös kustantaa itse lapsena kyydin, ei se ole meidän veronmaksajien tehtävä.
Näinhän se taitaa olla. Oma vastuu jos muuttaa jonnekkin hevon kuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Ei vanhaan aikaankaan mitään koulukyytejä ollu, miksi ny pitäis kun talous on tiukilla?
Lakisääteiset koulukyydit on olleet olemassa ainakin 60 vuotta!
Ilmoitettu.
Suositten lukemaan annetun linkin, missä kerrotaan asiasta aivan muuta kuin palstan satutäti/setä aloituksessaan kertoo.
Kai sitä sen 100 tai 200 metrin matkan jaksaa kävellä lähikyläkouluun?
Vierailija kirjoitti:
Pointti on nimenomaan se että kyydit pitää tulla maksullisiksi. Joko vanhammat itse kuskaa tai sitten he maksavat siitä. Tai muuttavat lähemmäs koulua.
Ihan samalla tavalla kuin päivähoidosta vanhemmilta voisi vaatia vähintää 50% kuluista hoitomaksuna. Ei se 700 e/kk/lapsi ole liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Ei vanhaan aikaankaan mitään koulukyytejä ollu, miksi ny pitäis kun talous on tiukilla?
Köyhien, sairaiden ja lapsiperheiden kurittaminen on tasan ollut arvovalinta eikä välttämättömyys.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitettu.
Suositten lukemaan annetun linkin, missä kerrotaan asiasta aivan muuta kuin palstan satutäti/setä aloituksessaan kertoo.
Vekka Group irtisanoo Hämeenlinnan alueen koulukuljetukset ja Hämeenlinna kilpailuttaa. Aivan kuten AP sanoi, vai etkö lukenut ketjun otsikkoa pidemmälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan oli kylä koulu lähes joka kyläasä ja kyllä oli koulukuljetuksiakin. Joka kylässä oli oma taksimies heille, jotka asui kylän reunassa.
Ennen vanhaan edesmennyt puolisoni talvella hiihti kouluun Syvärin jäällä.
Vierailija kirjoitti:
Perusopetuslaissa
Vierailija kirjoitti:
Perusopetuslaki 31
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma: perusopetuslain mukaan kunta kustantaa kuljetuksen yli 5 km matkalle.
5 km, jestas! Senhän lapsi pystyy jopa kävelemään tai pyöräilemään. Eikö Hämeenlinnassa ole muka mitään busseja?
Vierailija kirjoitti:
Paljonkohan tuosta tulee säästöä?
Pienistä puroista tulee virta, toivottavasti muissakin kunnissa/kaupungeissa avataan tuo asia.
Meillä lapset hiihtää talvella usein kouluun. Pyörällä ja kävellen menevät muuten. Matkaa on 6,5km suunta. Talvella vien jos töiltäni ehdin, ja haetaan jos samalla suunnalla liikutaan. Ikinä mitään koulukyytiä edes otettu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on kyläkouluja edelleen🙄 ja lapsi voi hyvin kävellä muutaman kilometrin. Kyydin voi hyvin lakkauttaa, tai muuttaa se niin että vanhemmat maksaa siitä.
Vanhassa kansakoululaissa oli pykälä, jonka mukaan koulumatkan pituus ei saanut ylittää viittä kilometriä kuin poikkeustapauksissa. Ja sitteb lueteltu poikkeukset (saaristo, harvaanatuttu Lappi). Palataan tuohon aikaan eli kouluja noin 10 km välein ja säästetään koulukyydeissä.
Siis joutuvat kuskaamaan itse vai kaupunki kilpailuttaa? Ap sekoilee.
Seuraava!