Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästöjen seurauksia: lasten koulukuljetukset päättyvät Hämeenlinnassa

Vierailija
14.10.2024 |

Jatkossa Hämeenlinnassa asuvat vanhemmat joutuvat jatkossa kuskaamaan lapsensa itse kouluun sillä kaupunki joutuu säästösyistä lopettamaan aikaisemmin lapsille tarjotun koulukuljetuksen. Kaupunki koittaa kilpailuttaa palvelun sillä Hämeenlinnassa koulukujetuksia on tarvittu noin 400 lapsella:

https://yle.fi/a/74-20117664

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missäkohtaa on muka sanottu että koulukyyditykset ovat lakisääteisiä?

Perusopetuslaissa se on sanottu.

Vierailija
82/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein. Jokaisella on oikeus valita missä asuu, mutta sen myötä myös kustantaa itse lapsena kyydin, ei se ole meidän veronmaksajien tehtävä.

Kyllä se on veronmaksajien tehtävä, koska meillä on maksuton peruskoulu ja oppivelvollisuus. Vanhemmat eivät voi valita, käykö lapsi koulua vai ei.

Olen ammatillinen opettaja, opetan lähinnä nuoria. Näen työssäni joka päivä oppivelvollisuusikäisiä, joista huokuu, että rahat on perheellä vähissä. Meillä on maanantaisin ruokasalissa enemmän ruokaa kuin muina viikonpäivinä, koska monella on viikonlopun jälkeen kova nälkä ja annoskoko sen mukainen. Annan joillekin opiskelijoille salaa vihkoja koulun varastosta, jos olen pari kertaa maininnut, että muistiinpanojen tekeminen voisi olla hyvä idea, mutta siitä huolimatta ei ole vihkoa tai lyijykyniä mukana. Nuoret eivät kehtaa pyytää rahaa niihin, jos perheellä monta lasta ja

Muuten puhut asiaa mutta Suomessa tosiaan on oppivelvollisuus eikä kouluvelvollisuus. Lapsi voi olla myös kotiopetuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity tähän, mutta monelta kylältä ainoa kyyti keskustaan palveluihin on se koulubussi.

Vanhempani esimerkiksi asuvat kylässä, jossa oli minun lapsuudessa 2 sekatavarakauppaa, mitä nykyisin ei ole, posti, kesäkahvila, autokorjaamo, kirkko, ala-asteen koulu. Jopa pieni leipomo toimi kylällä, tuoretta leipää, munkkeja sekä viinereitä arkipäivisin ja tilauksesta voileipäkakkuja ja hautajaisiin tarjoilut. Nyt siellä ei ole yhtään ainutta kauppaa. Leipomo sulki ovensa jo 90-luvulla, muistan sen hyvin, koska olin siellä ollut kesätöissä. Toisen kaupan pihalla oli bensapumput. Nyt ei koko kylältä saa bensiiniä. Kesäkahvila on, ja sen yhteydessä lounasravintola. Ja se kirkko ja hautausmaa edelleen. Autokorjaamokin taitaa pyöriä. En ole ihan kartalla, milloin ala-aste suljettiin, ehkä noin v. 2015, saattoi kyllä olla sen jälkeen, mutta ennen korona-aikaa kuitenkin. sen jälkeen on muuttanut lapsiperheitä keskustaan, pois kylältä. Taitaa olla enää 500 asukasta jäljellä, kun 80-luvulla kyläläisiä lähes 2000, ja paljon lapsia ja nuoria.

Minun äitini ja isäni ajokunto talvisin alkaa olla kyseenalainen, minkä takia on vain hyvä, että edes ne koulubussit kulkee keskustaan ja kylälle arkisin. Ei se sen halvemmaksi yhteiskunnalle tule, jos diabetestä sairastava isäni kulkee edestakaisin keskustaan kela-taksilla 3 kk välein (jolloin käynnit terveyskeskuksessa). Muutakin vaivaa heillä on, minkä takia verikokeissa käyvät usein, ja nekin kela-korvattavia kyytejä, mutta nyt vielä koulubussilla päässeet kulkemaan.

Ihmiset ei osaa ajatella laajempaa kuvaa. Kyllä kylältä kulkevat bussit tuovat lopulta säästöä yhteiskunnan kuluihin. Kela-korvattavien taksikyytien määrä on lisääntynyt sitä mukaa kuin julkista joukkoliikennettä vähennetään! Onko järkitouhua? Säästetään miljoona yhdestä kohdasta ja yhteiskunnalle koituva kustannus säästöstä 2 miljoonaa.

Vierailija
84/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein. Jokaisella on oikeus valita missä asuu, mutta sen myötä myös kustantaa itse lapsena kyydin, ei se ole meidän veronmaksajien tehtävä.

Ensin persut leikkaavat köyhien asumistukea ja pakottavat muuttamaan syrjäkylille. Sitten kokoomus lakkauttaa sieltä koulun ja yhteistuumin nämä  lopettavat koulukyydit.

Koska, kuten persuista näemme, TYHMIÄ JA TIETÄMÄTTÖMIÄ ON ERITTÄIN HELPPO JALLITTAA.

Älä ole tyhmä. Älä äänestä leikkaajia.

Vierailija
85/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmalle maksetaan myös kilometrikorvaukset jos kuljettaa lasta itse kouluun. 

Ns. toissijaiseen kouluun kyytejä ei makseta eli jos muutetaan mutta lapsi pidetään vanhassa koulussa. Eikä myöskään painotuksen valinneen oppilaan kyytejä makseta. 

Vierailija
86/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne koulukuljetukset lopu, vaan yritys vaihtuu. Luetun ymmärtäminen?

Vierailija
87/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas ihan höpöjuttu. Siis missä kunnassa ei ole koskaan koulukyytejä järjestävä yritys vaihtunut???? Sanokaa yksikin kunta, jossa aina on ollut kaikilla linjoilla sama liikennöitsijä!

Vierailija
88/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Ei vanhaan aikaankaan mitään koulukyytejä ollu, miksi ny pitäis kun talous on tiukilla?

Lakisääteiset koulukyydit on olleet olemassa ainakin 60 vuotta!

Höpön höpön !

Voit tarkistaa asian kansakouluasetuksesta.

Vierailija
89/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen kuuluisi hoitaa oma lapsi itse kouluun joko omalla autolla tai maksamalla lapsen taksit ja bussit itse. Suomella ei ole nyt varaa kustantaa muiden puolesta kaik,ea ja nyt on pakko joustaa saavutetuista eduista. Ja jos jollekin matka on liian pitkä niin sitten etäopiskellaan kotikoulussa kuten tekevät Australiassakin.

Tämä. Ja jokainen maksaa lapsensa päivähoidon kokonaan, ei se 1500 e/kk/lapsi ole liikaa, ei Suomella ole varaa maksaa tuollaisia summia vain siksi, että vanhemmat ei viitsi itse hoitaa lapsiaan.

Vierailija
90/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen kuuluisi hoitaa oma lapsi itse kouluun joko omalla autolla tai maksamalla lapsen taksit ja bussit itse. Suomella ei ole nyt varaa kustantaa muiden puolesta kaik,ea ja nyt on pakko joustaa saavutetuista eduista. Ja jos jollekin matka on liian pitkä niin sitten etäopiskellaan kotikoulussa kuten tekevät Australiassakin.

Entäs kelataksit, millä mummot kulkevat maaseudulta lääkäriin.

Kela väittää, että kelataksia käytetään eniten kaupungeissa. Mummot käy lääkärissä tavallisella taksilla, silloin ehtii lääkäriin ajoissa. Kelataksia voi joutua odottamaan 2 tuntia yli sovitun ajan, ei sillä uskalla lääkäriin.

Vierailija
91/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointti on nimenomaan se että kyydit pitää tulla maksullisiksi. Joko vanhammat itse kuskaa tai sitten he maksavat siitä. Tai muuttavat lähemmäs koulua.

Miksi meillä ylipäätään on maksuton koulutus? Kun nyt kerran lähdetään kilpailemaan siitä niin maksakoon jokainen lapsensa koulun itse.

Muutoin kyllä mutta lukukausimaksuja ei pidä tuoda takaisin, jotta kaikki oppisivat edes lukemaan.

Lukukausimaksut oli vain oppikoulussa, kansalaiskoulu oli maksuton. Samaan voitaisiin palata. Jos vanhemmilla ei ole rahaa maksaa, niin miksi ihmeessä lapsen pitäisi edes kouluun mennä?

Vierailija
92/96 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

😅🤣😂  linkin teksti ja kommentit puhuvat ihan eri asiasta. Eikö oikeasti ihmiset ymmärä lukemasnsa?

Vierailija
93/96 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan omaa hölmöyttä, jos on kasvattanut lapsensa liikuntäkyvyttömiksi.

Vierailija
94/96 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämptonissa on tuhansia kumiveneen tuomien jälkeläisiä, he eivät kävele.

Vierailija
95/96 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kaikkien lapsiperheiden tulisi asua kävelymatkan päässä koulusta? Itse asun maalla ja joku 25 kilometrin koulumatka yläkouluun on ihan tavanomainen.

Vierailija
96/96 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että lopettaa. Ajavat pihateitö ja muutenkin kuin hullut. Ihmetyttää, että vielä on lapsiakin kyydissä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan