Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästöjen seurauksia: lasten koulukuljetukset päättyvät Hämeenlinnassa

Vierailija
14.10.2024 |

Jatkossa Hämeenlinnassa asuvat vanhemmat joutuvat jatkossa kuskaamaan lapsensa itse kouluun sillä kaupunki joutuu säästösyistä lopettamaan aikaisemmin lapsille tarjotun koulukuljetuksen. Kaupunki koittaa kilpailuttaa palvelun sillä Hämeenlinnassa koulukujetuksia on tarvittu noin 400 lapsella:

https://yle.fi/a/74-20117664

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Ei vanhaan aikaankaan mitään koulukyytejä ollu, miksi ny pitäis kun talous on tiukilla?

Talous on tiukilla kun eliitin porsaat tuhlaavat miljardit tunnin junaan, hiilidioksidin pullottamiseen ja rahtaamisen mereen "ilmaston vuoksi", työntämällä Ukrainalle loputtomiin rahaa, antamalla miljardeja Italiaan, islamistien Suomen valtaukseen,, Afrikan heimopäällikköjen taskuun "nälkää näkevien auttamiseksi" ja kaikenlaiseen muuhunkin, mihinkä rahaa ylipäätään voi syytää. Sitten kaikki alijäämä otetaan keskituloisten ja köyhien taskuista. Rikkaat nauravat partaansa ja kylpevät yltäkylläisyydessä. 

Vierailija
62/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa sitte kun vanhenette tai sairastutte maksakaa se todellinen maksu hoidostanne!!! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Ei vanhaan aikaankaan mitään koulukyytejä ollu, miksi ny pitäis kun talous on tiukilla?

Lakisääteiset koulukyydit on olleet olemassa ainakin 60 vuotta!

Niin on ja on vieläkin.  

"Kenelle kuuluu koulukuljetus?

Perusopetuslaki (Avautuu uuteen ikkunaan)32 määrittelee, missä tilanteissa ja kenelle koulukuljetus on järjestettävä. Jos perusopetusta tai lisäopetusta saavan oppilaan koulumatka on viittä kilometriä pitempi, oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen. Myös esiopetusta saavalla oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen kotoa esiopetukseen tai sieltä kotiin, jos yhdensuuntaisen matkan pituus on yli 5 km. Jos lapsi on esiopetuksen lisäksi varhaiskasvatuksessa, oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen välisille matkoille yhdensuuntaisen matkan ylittäessä 5 km."

Vierailija
64/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muksuille voisi hankkia sellaiset munan muotoiset kopilliset sähkökinnerit, jotka kulkee 25 km/h. Niillä saisi ajaa kouluun itse muun aamuliikenteen seassa.

Vanhukset noita käyttää jo nyt, kun ajokortti on viety terveyssyistä.

Vierailija
65/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei edes käytetty kyytejä, siihen oli ihan hyvä syy, aika ja turvallisuus. 

Vierailija
67/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen kuuluisi hoitaa oma lapsi itse kouluun joko omalla autolla tai maksamalla lapsen taksit ja bussit itse. Suomella ei ole nyt varaa kustantaa muiden puolesta kaik,ea ja nyt on pakko joustaa saavutetuista eduista. Ja jos jollekin matka on liian pitkä niin sitten etäopiskellaan kotikoulussa kuten tekevät Australiassakin.

Vierailija
68/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö noi kuljetukset ole pakollisia jos lapsi asuu tarpeeksi kaukana?

Vierailija
69/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen kuuluisi hoitaa oma lapsi itse kouluun joko omalla autolla tai maksamalla lapsen taksit ja bussit itse. Suomella ei ole nyt varaa kustantaa muiden puolesta kaik,ea ja nyt on pakko joustaa saavutetuista eduista. Ja jos jollekin matka on liian pitkä niin sitten etäopiskellaan kotikoulussa kuten tekevät Australiassakin.

Entäs kelataksit, millä mummot kulkevat maaseudulta lääkäriin.

Vierailija
70/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs kelataksit, millä mummot kulkevat maaseudulta lääkäriin.

Kyllä mummot pääsee lääkäriin myös kävellen.

Vierailija
71/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vuokratappiot saa vähentää verotuksessa sekä ulkomailla olevan loma-asunnon remontit.

Vierailija
72/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap pelottelee turhaan katkolla kyyteihin. Ei sellaista tule koska heti sen jälkeen nykyinen firma lopettaa kyydityksen niin palkkaavat samantien tilalle uuden ja vaihto tapahtuu yhtä saumattomasti kuin autonvaihto autokaupassa.

Vierailija
73/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointti on nimenomaan se että kyydit pitää tulla maksullisiksi. Joko vanhammat itse kuskaa tai sitten he maksavat siitä. Tai muuttavat lähemmäs koulua.

Miksi meillä ylipäätään on maksuton koulutus? Kun nyt kerran lähdetään kilpailemaan siitä niin maksakoon jokainen lapsensa koulun itse.

Muutoin kyllä mutta lukukausimaksuja ei pidä tuoda takaisin, jotta kaikki oppisivat edes lukemaan.

Vierailija
74/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa sitte kun vanhenette tai sairastutte maksakaa se todellinen maksu hoidostanne!!! 

On jo veroilla etukäteen maksettu, mm alkoholiverona, tupakkaverona, alvina jne jne.

Vierailija
75/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein, minäki menin kävellen kouluun, matka 100 m

Sama täällä. Oikaisin metsän poikki ja matkaa 200 m.

Oppikouluun, nykyisen peruskoulun 5. luokalle menin 60-luvun alussa junalla, liput maksoi perhe, samoin eväät, kirjat, ja lukukausimaksut. Näin myös lukion osalta. Nykymeininki on aikansa elänyttä, pakko on suitsia menoja. On liiaksi hyysätty ja vaaditaan kaikki yhteiskunnalta.

Sinäkin menoerä joutaisit jo nukkua pois

Kerro tuo sama omille vanhemmillesi.

Vierailija
76/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan oli kylä koulu lähes joka kyläasä ja kyllä oli koulukuljetuksiakin. Joka kylässä oli oma taksimies heille, jotka asui kylän reunassa. 

Ennen vanhaan edesmennyt puolisoni talvella hiihti kouluun Syvärin jäällä.

Siinä on opiskelimotivaatio kohdallaan, kun kuolleenakin hiihtää kouluun!

Hiihti, äly hoi, älä jätä !

Vierailija
77/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Eikö noi kuljetukset ole pakollisia jos lapsi asuu tarpeeksi kaukana?

Kyllä, kun yli viisi kilometriä suuntaansa.

Vierailija
78/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vähemmän lapsiperheitä tuetaan, sen nopeammin ma mmu t valtaavat maamme.

Vierailija
79/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein. Jokaisella on oikeus valita missä asuu, mutta sen myötä myös kustantaa itse lapsena kyydin, ei se ole meidän veronmaksajien tehtävä.

Kyllä se on veronmaksajien tehtävä, koska meillä on maksuton peruskoulu ja oppivelvollisuus. Vanhemmat eivät voi valita, käykö lapsi koulua vai ei.

Olen ammatillinen opettaja, opetan lähinnä nuoria. Näen työssäni joka päivä oppivelvollisuusikäisiä, joista huokuu, että rahat on perheellä vähissä. Meillä on maanantaisin ruokasalissa enemmän ruokaa kuin muina viikonpäivinä, koska monella on viikonlopun jälkeen kova nälkä ja annoskoko sen mukainen. Annan joillekin opiskelijoille salaa vihkoja koulun varastosta, jos olen pari kertaa maininnut, että muistiinpanojen tekeminen voisi olla hyvä idea, mutta siitä huolimatta ei ole vihkoa tai lyijykyniä mukana. Nuoret eivät kehtaa pyytää rahaa niihin, jos perheellä monta lasta ja surkea rahatilanne. Ilokseni olen huomannut, että kun annan kunnon vihkon, monella ne kulkevat mukana koko opintojen ajan. Koululta varastetaan vessapaperia. Tämä kertoo mielestäni siitä, kuinka köyhyys näkyy. Vaikka vanhemmilla olisi rahaakin, sitä ei aina haluta käyttää lapsen tulevaisuuteen.

Ehdottomasti yhteiskunnalle on satsaus tulevaisuuteen, jos lapsi saa käydä koulua ja nuori pääsee opiskelemaan ammattia itselleen, joko suoraan peruskoulun jälkeen tai lukion käytyään. Koulukuljetus on osa kokonaisuutta. Kukaan ei halua yhteiskuntaan enempää ihmisiä, joilla ei tule olemaan minkäänlaista työuraa. Vaikka itse saankin palkkani yhteiskunnalta, tuon oman korteni kekoon, että tulevaisuudessa työvoima riittää.

Vierailija
80/96 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap pelottelee turhaan katkolla kyyteihin. Ei sellaista tule koska heti sen jälkeen nykyinen firma lopettaa kyydityksen niin palkkaavat samantien tilalle uuden ja vaihto tapahtuu yhtä saumattomasti kuin autonvaihto autokaupassa.

Paitsi että Hämeenlinna maksaa seuraavalle enemmän kun aiempi lopettaa tappiollisen toiminnan. Kaikki vain sen takia että reitit suunniteltiinkin aiempaa kalliimmiksi eli joku pätevä työntekijä kunnostautui. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi