Suppilovahveroiden säilöntä?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Miksi sienikuivuri olisi hyvä?
Suppilovahvero soveltuu hyvin kuivaamiseen, toisin kuin monet muut sienet. Kuivalle sienelle on lukuisia käyttötarkoituksia.
Kuivuri on ehkä varmempi prosessi kuin vaikkapa lehden päällä kuivaus. Kuivaamisessa on hyvä, että se tapahtuu suht nopeasti että tuote kuivuu ennen kuin pilaantuu. Jotkut kuivaavat lattialämmityksellä lehden tms. päällä. Voi olla hyvä, mutta energiaa kuluu. Kuivurissa on lämpö ja tuuletus, on tehokkaampaa.
Kuivatut sienet vievät vähän tilaa, eikä energiaa säilyttämiseen kulu kuten pakastaessa. Maultaan ja rakenteeltaan suppilovahvero ei ole oikein etikka- tai suolasieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uunissa kuivaten tulevat helpoiten. Itse pakkasin ne kuivina lasipurkkeihin, säilyivät vuosikausia.
Pitää varoa etteivät paistu.
Kiertoilmalla riittää joku 50 astetta vallan mainiosti, ei paistu vaikka jäisi sinne viikoksi.
Kuivasin vähän aikaa sitten kaasu-uunilla, se on kinkkisempää.
Vierailija kirjoitti:
Uunissa kuivaten tulevat helpoiten. Itse pakkasin ne kuivina lasipurkkeihin, säilyivät vuosikausia.
Uunissa lämpötila voi kohota niin, että sieni alkaa "kypsyä". Uunin luukun pitäisi olla raollaan ja kiertoilma päällä. Ei ihan parasta energian käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uunissa lämpötila voi kohota niin, että sieni alkaa "kypsyä". Uunin luukun pitäisi olla raollaan ja kiertoilma päällä. Ei ihan parasta energian käyttöä.
Ja aivan max 50 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistui mulla ihan hyvin kiertoilmattomallakin uunilla. Asteita oli se 50.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiertoilmalla riittää joku 50 astetta vallan mainiosti, ei paistu vaikka jäisi sinne viikoksi.
Kauanko niitä tarttee pitää siellä 50 asteessa ? Toiset ovat isompia, niin noukitko ne pienemmät välillä pois ?
Olin ajatellut tehdä suppilovahverokermamuhennosta ja pakastaa talveksi, mutta pakastimeen ei mahdu enää yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Suppilovahverot kannattaa kuivata. Rouskut suolata, tatit kuivaisin, mutta punikkitatit pitää kypsentää käytettäessä. Keltavahverot pakastan, kun eivät muut säilöntämenetelmät sovi. Muita en poimi, vaikka tiedän että on ihan hyviä, nämä riittävät itselleni. Kokemus ja googletus ovat pro, kunhan tunnistat myrkkysienet.
Herkkutatit myös kuivaisin.
Kantarelli on vähän hankala. Ei tule hyvää kuivaamalla eikä pakastamalla. Maustesieniin voi laittaa pienet söpöt ja isot mahdollisimman pian ruoaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suppilovahvero soveltuu hyvin kuivaamiseen, toisin kuin monet muut sienet. Kuivalle sienelle on lukuisia käyttötarkoituksia.
Kuivuri on ehkä varmempi prosessi kuin vaikkapa lehden päällä kuivaus. Kuivaamisessa on hyvä, että se tapahtuu suht nopeasti että tuote kuivuu ennen kuin pilaantuu. Jotkut kuivaavat lattialämmityksellä lehden tms. päällä. Voi olla hyvä, mutta energiaa kuluu. Kuivurissa on lämpö ja tuuletus, on tehokkaampaa.
Kuivatut sienet vievät vähän tilaa, eikä energiaa säilyttämiseen kulu kuten pakastaessa. Maultaan ja rakenteeltaan suppilovahvero ei ole oikein etikka- tai suolasieni.
Entäs saunan lauteilla kuivattaminen ? Kauanko kestää ?
Vierailija kirjoitti:
Meillä kuivatattetu ihan sanomalehtien päällä.
Minä kun en pidä tuosta painomusteen mausta, niin laitan sienet kuivumaan sanomalehden päälle talouspaperin kera. Vaihdan papereita muutaman kerran kuivumisaikana. Samat paperit laitan taas uudelleen sienien alle, kun ne ovat kuivuneet.
Vierailija kirjoitti:
Kuivuri jos vaan on, on helpompi, esim. säätää lämpötila ettei mene liian kuumaksi. Lasipurkki tms hyvä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi vaarana, kun luukku on raollaan, että lapsi tunkee sinne kätensä tai kissa hyppää tutkimaan.
Keräsin suppilovahveroita, mutta en uskalla syödä niitä. Pelkään, että sekaan on vahingossa tullut kerättyä suippumyrkkyseitikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko niitä tarttee pitää siellä 50 asteessa ? Toiset ovat isompia, niin noukitko ne pienemmät välillä pois ?
Olin ajatellut tehdä suppilovahverokermamuhennosta ja pakastaa talveksi, mutta pakastimeen ei mahdu enää yhtään mitään.
En ole erotellut, puoli vuorokautta niin on aika rapsakkaa. Sähkönkulutus on aika olematonta kun lämpötila on niin alhainen. Joku luukun väliin pitämään sitä raollaan että ilma pääsee vähän paremmin vaihtumaan. Kokeilee välillä suurimpia palasia, kun ne on läpikuivia on kaikki kuivaa koska isoimmat kuivuu hitaimmin.
Vierailija kirjoitti:
Keräsin suppilovahveroita, mutta en uskalla syödä niitä. Pelkään, että sekaan on vahingossa tullut kerättyä suippumyrkkyseitikkejä.
Osaat kai erottaa suppilon kupolista? Jos osaat niin erotat suppilovahveron suippumyrkkyseitikistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs saunan lauteilla kuivattaminen ? Kauanko kestää ?
Jos minulta kysyt, niin en valitettavasti osaa sanoa. Jos sinulla on hyvä patteri ja ilmanvaihto saunassa niin max pari päivää varmaan. Suunnilleen sama kuin lattialämmityksen avulla lehden päällä kuivatessa.
Mahdollisimman nopeasti olisi paras, noin 12 tuntia. Jos menee yli kaksi päivää niin melkein heivaisin ne mäkeen.
Vierailija kirjoitti:
Oho. No niillä on ihan erilainen anatomia. Suppilovahveroilla on suppilo siinä missä seitikillä on nyppylä.
Mutta parasta että tarkistat jonkun hyvän kuvallisen lähteen avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaat kai erottaa suppilon kupolista? Jos osaat niin erotat suppilovahveron suippumyrkkyseitikistä.
Osaan kyllä, mutta silti kuumottaa. Pienikokoisten nuorten sienien kanssa voi helpommin erehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan kyllä, mutta silti kuumottaa. Pienikokoisten nuorten sienien kanssa voi helpommin erehtyä.
Joo aina toki kannattaa olla tarkkana ja jos vähänkään epäilyttää niin heittää ne sienet mäkeen. Noi kaksi erottaa kyllä hyvin alapuoleltakin, seitikillä on varrella selkeä juuri mistä alkaa lakki, suppiksella ei sillä sen varsi vain lähtee levenemään suppiloksi.
Ajattelin, että sinne pitää laittaa jotain ainetta säilyvyyden takia.