Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suppilovahveroiden säilöntä?

Vierailija
14.10.2024 |

Pannun kautta pakkaseen vai sienikuivuriin?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan 

Vierailija
2/56 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten haluat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sienikuivurin omistaisin, en epäroisi.

Vierailija
4/56 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuivatattetu ihan sanomalehtien päällä.

Vierailija
5/56 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sienikuivuri olisi hyvä?

Vierailija
6/56 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta miten ne kuivatut sienet sitten säilötään? Kaapissa? Pakkasessa?

Vierailija
7/56 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, kumpiakaan ei tule käytettyä. 

Vierailija
8/56 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunissa kuivaten tulevat helpoiten. Itse pakkasin ne kuivina lasipurkkeihin, säilyivät vuosikausia.

Vierailija
9/56 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sekä että. Tykkään pakastetuista kastikkeissa. Kuivattuja laitan mausteeksi. 

Vierailija
10/56 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta miten ne kuivatut sienet sitten säilötään? Kaapissa? Pakkasessa?

Laitoin lasipurkkiin ja ruokakomeroon

Vierailija
11/56 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kuivatattetu ihan sanomalehtien päällä.

Meillä pyyhkeen päällä. Siinä kun ne on pari päivää, pilkotaan ne pieneksi ja annetaan kuivua esim. viikko, sitten johonkin koriin tai lautaselle ja jossain vaiheessa purkkeihin. Suppilovahverot on helppoja, puhtaita, madottomia.

Vierailija
12/56 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään tehdä etikkasieniä. Rouskuista, haperoista ja limanuljaskoista koostuvaa sienisekoitusta käytän, mutta kyllä suppilovahveroistakin tulee tehtyä. 

Vierailija
13/56 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivattuna niin paljon monikäyttöisempi. Voi esim murentaa melkein jauhoksi ja heittää melkein mihin vaan ruokaan tuomaan umamia mukaan.

Vierailija
14/56 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uunissa kuivaten tulevat helpoiten. Itse pakkasin ne kuivina lasipurkkeihin, säilyivät vuosikausia.

Pitää varoa etteivät paistu.

Vierailija
15/56 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää varoa etteivät paistu.

Kiertoilmalla riittää joku 50 astetta vallan mainiosti, ei paistu vaikka jäisi sinne viikoksi.

Vierailija
16/56 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään vain kuivatut suppilovahverot lasipurkkiin? Ei mitään muuta ainetta sinne purkkiin?

Vierailija
17/56 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte kuivata, mä olen pakastanut suppiloita aina. Parin litran pakatepusseihin, sit kun otat käyttöön, pannulle ja siinä lähtee nesteet kuumentuessa. Valmiina käyttöön. Latioin just perunamuussiin suppiksia, sipulia freesattuna ja sopivasti mausteita, savukalaa myös lautaselle.

Vierailija
18/56 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään vain kuivatut suppilovahverot lasipurkkiin? Ei mitään muuta ainetta sinne purkkiin?

olen eri, kuin jolta kysyit. lasipurkki käy ihan hyvin, mutta sitten kannattaa laittaa reiällinen kansi (voi vaikka tehdä itse pari reikää lasipurkin kanteen, jos se on metallia, tai sitten vaikka jättää kannen hiukan auki), tai korkkikansi, jotta sinne mahdollisesti muodostuva kosteus pääsee pois (lasipurkki voi ns. hikoilla, jos lämpötilat säilytystilassa vaihtelee). Paras paikka säilöä kuivatut tavarat on ruskea paperipussi.

äitini pakastaa suppilovahverot (pannun kautta), kertoi joskus syynkin miksi hänestä ne eivät sovellu kuivaukseen, mutta en yhtään muista enää miksi.

Vierailija
19/56 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkät suppikset. Mitä muuta sinne purkkiin pitäisi edes laittaa ja miksi? 

Vierailija
20/56 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suppilovahverot kannattaa kuivata. Rouskut suolata, tatit kuivaisin, mutta punikkitatit pitää kypsentää käytettäessä. Keltavahverot pakastan, kun eivät muut säilöntämenetelmät sovi. Muita en poimi, vaikka tiedän että on ihan hyviä, nämä riittävät itselleni. Kokemus ja googletus ovat pro, kunhan tunnistat myrkkysienet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi