Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juoksua harrastavat, suosittele aloittelijalle sopivia kenkiä!

Vierailija
14.10.2024 |

Olen kiinnostunut aloittamaan kävelyn ja sitä mukaa toivonmukaan juoksunkin, ja tarvitsisin vinkkejä juoksukengistä mitä tuntuu olevan satoja.

Olen pitkä ja painan vähän päälle 100kg, eli tarvitsisin hyvin iskuja vaimentava mallin. Lisäksi lesti saisi olla leveä ja jalkakin on lättä eli tukea saisi myös olla. Droppi olisi hyvä se 10mm ja tietysti sopiva hinta.

Suosittele kenkämerkkiä ja mallia mistä pääsisin sovituksessa alkuun! 

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas parhaat kävelykengät ovat olleet reebokin kävelyyn tarkoitetut kengät. Urheiluliikkeen myyjä ne minulle myi, kun olin etsimässä sellaisia kaupunkikäyttöön sopivia lenkkareita. Ilman tuota myyjää en varmaan olisi edes kokeillut noita kenkiä. Niissä oli minulle täydellinen lesti, eivätkä olleet edes hirveän kalliit. Ne olivat tosi mahtavat kävelemiseen. Sääli vaan, kun ne lopulta hajosivat, ei samanmoisia enää löytynyt mistään, kun ei reebok enää sitä samaa mallia tehnyt. Uudet olivat paljon huonommat. Kannattaa etsiä se omaan jalkaan parhaiten istuva malli. Mikä sopii yhdelle, ei ole hyvä toiselle. Meidän perheessä on selkeästi huomannut, että kullakin on oma merkkinsä, minkä kengistä yleensä päätyy ostamaan ne kengät vuodesta toiseen. Perheessä on monta leveälestisen kengän tarvitsijaa, niin se jo karsii useimmat lenkkarit pois..

Tuo ong

"Tuo ongelma noissa kävelykengissä nimenomaan on, että ne hajoavat todella nopeasti, jos harrstaa tosi aktiivista kävelyä ja usein."

Jos kengät kestävät yli puolivuotta vika on liian vähäisessä käytössä. :D Juoksukengät pitää muistaa uusia riittävän usein. Sopiva vaihtoväli riippuu monesta seikasta: juoksualustasta, juoksijan painosta ja juostujen kilometrien määrästä. Jos juoksee paljon, kannattaa ostaa parit juoksukengät kerralla ja vuorotella niitä. Moni juoksee liian kuluneilla, vanhoilla kengillä, mikä voi altistaa selkä-, lonkka-, polvi-, akillesjänne- ja kantapääkivuille ja jopa lopettaa mielekkään harrastuksen.

Vierailija
82/125 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Urheiluliikkeen asiakaspalvelijat osaavat auttaa 

Tuntuisi vaivaannuttavalta mennä kyseleen kengistä jos omat alkutiedot on nolla.

Ap

Sitä varten ne myyjät siellä ovat että jeesaavat. Mene oikeaan liikkeeseen äläkä XXL:ään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenkien valinnassa merkittäviä tekijöitä ovat juoksijan jalkaterän, alaraajan ja kehon rakenne, tekniikka, nopeus sekä juoksualusta, jossa lenkit useimmiten tehdään.

Tuo on totta. Mutta nyt puhutaan korkeintaan hölkkääjästä, joka on ylipainoinen ja joka vasta aloittelee. Eli vaikka ap:n kannattaakin motivaation nostamiseksi lueskella juoksijoita koskevia ohjeita, pitää muistaa lähtötilanne. Juoksijoita käsittelevät ohjeet eivät välttämättä ole vielä tässä vaiheessa niitä kaikkein olennaisimpia.

Olen tuo naisten kymppi -lyllertäjä, ja kommentoin paria aiempaa kommenttia.

Älä missään nimessä osta citymarketista tai prismasta kenkiä. Joku fiksusti totesikin, että ne ovat heikommin tehtyjä ja hajoavat kevyelläkin ihmisellä. Älä osta sieltä edes tunnettujen merkkien kenkiä. Ei vaikka sillä säästäisi muutaman kympin. Nimimerkillä "kokemusta

Ymmärsit aivan oikein, kiitos!

Ap

Vierailija
84/125 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenkien valinnassa merkittäviä tekijöitä ovat juoksijan jalkaterän, alaraajan ja kehon rakenne, tekniikka, nopeus sekä juoksualusta, jossa lenkit useimmiten tehdään.

Tuo on totta. Mutta nyt puhutaan korkeintaan hölkkääjästä, joka on ylipainoinen ja joka vasta aloittelee. Eli vaikka ap:n kannattaakin motivaation nostamiseksi lueskella juoksijoita koskevia ohjeita, pitää muistaa lähtötilanne. Juoksijoita käsittelevät ohjeet eivät välttämättä ole vielä tässä vaiheessa niitä kaikkein olennaisimpia.

Olen tuo naisten kymppi -lyllertäjä, ja kommentoin paria aiempaa kommenttia.

Älä missään nimessä osta citymarketista tai prismasta kenkiä. Joku fiksusti totesikin, että ne ovat heikommin tehtyjä ja hajoavat kevyelläkin ihmisellä. Älä osta sieltä edes tunnettujen merkkien kenkiä. Ei vaikka sillä säästäisi muutaman kympin. Nimimerkillä "kokemusta

Aloittelijan kannattaa hankkia juoksukengät, jotka tuntuvat hyvältä jalkaan ja joissa on riittävästi vaimennusta. Aloittelijalle parhaiten sopivia pehmeitä ja mukavia kenkiä ei ole halvimmassa hintaluokassa marketeissa.

Vierailija
85/125 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos kengät kestävät yli puolivuotta vika on liian vähäisessä käytössä. :D Juoksukengät pitää muistaa uusia riittävän usein. Sopiva vaihtoväli riippuu monesta seikasta: juoksualustasta, juoksijan painosta ja juostujen kilometrien määrästä. Jos juoksee paljon, kannattaa ostaa parit juoksukengät kerralla ja vuorotella niitä. Moni juoksee liian kuluneilla, vanhoilla kengillä, mikä voi altistaa selkä-, lonkka-, polvi-, akillesjänne- ja kantapääkivuille ja jopa lopettaa mielekkään harrastuksen."

Oho. Joku on aika pahasti uskoutunut noihin myyjien puheisiin, että kengät voi kestää vain puoli vuotta käytössä. Juoksukengät tottakai ihan erikseen, mutta "kävelykengät" ei ole alunperinkään suunniteltu olevan pitkäkestoisia. Vaelluskengät taas ovat.

Vierailija
86/125 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommentti 56!💗 Perästä tullaan!

Ap

Vierailija
87/125 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on icebugit niin nastoina, kitkoina ja ihan vaan tavallisina lenkkareina. 

Vierailija
88/125 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: "Jos kengät kestävät yli puolivuotta vika on liian vähäisessä käytössä. :D Juoksukengät pitää muistaa uusia riittävän usein. Sopiva vaihtoväli riippuu monesta seikasta: juoksualustasta, juoksijan painosta ja juostujen kilometrien määrästä. Jos juoksee paljon, kannattaa ostaa parit juoksukengät kerralla ja vuorotella niitä. Moni juoksee liian kuluneilla, vanhoilla kengillä, mikä voi altistaa selkä-, lonkka-, polvi-, akillesjänne- ja kantapääkivuille ja jopa lopettaa mielekkään harrastuksen." Oho. Joku on aika pahasti uskoutunut noihin myyjien puheisiin, että kengät voi kestää vain puoli vuotta käytössä. Juoksukengät tottakai ihan erikseen, mutta "kävelykengät" ei ole alunperinkään suunniteltu olevan pitkäkestoisia. Vaelluskengät taas ovat.

Googeletin, oli kopioitu suoraan intersprotin sivuilta...eli lähde mainittava jos kopio jostain tekstiä suoraan.

Vierailija
89/125 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas parhaat kävelykengät ovat olleet reebokin kävelyyn tarkoitetut kengät. Urheiluliikkeen myyjä ne minulle myi, kun olin etsimässä sellaisia kaupunkikäyttöön sopivia lenkkareita. Ilman tuota myyjää en varmaan olisi edes kokeillut noita kenkiä. Niissä oli minulle täydellinen lesti, eivätkä olleet edes hirveän kalliit. Ne olivat tosi mahtavat kävelemiseen. Sääli vaan, kun ne lopulta hajosivat, ei samanmoisia enää löytynyt mistään, kun ei reebok enää sitä samaa mallia tehnyt. Uudet olivat paljon huonommat. Kannattaa etsiä se omaan jalkaan parhaiten istuva malli. Mikä sopii yhdelle, ei ole hyvä toiselle. Meidän perheessä on selkeästi huomannut, että kullakin on oma merkkinsä, minkä kengistä yleensä päätyy ostamaan ne kengät vuodesta toiseen. Perheessä on monta leveälestisen kengän tarvitsijaa, niin se jo karsii useimmat lenkkarit

Hiemankaan enemmän kun juoksusta innostuu niin niitä kenkäpareja alkaa menemään neljät vuodessa. 

Vierailija
90/125 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIpä sitä netissä voi mitään ohjeita kenkiin antaa. Mun jalkaan sopii ylipäätään Asicset parhaiten. VIimeksi kun juoksukengät ostin kokeilin kahdeksaa paria viideltä eri merkiltä.

Vierailija
91/125 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

XXL, jalkaskannuksen voi tehdä itse ja saa suositukset suoraan sähköpostiin. Ei välttämättä tarvitse keskustella myyjän kanssa ollenkaan jos se tuntuu vaikealta. 

Kiitti vinkistä!

Ap

Vierailija
92/125 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksulenkkarin pitää tuntua jalassa hyvältä jo kaupassa. Jos tuntuu, että jokin painaa tai hiertää vähänkin, vaihda kenkää. Jos aiot lenkkeillä vähän enemmän, osta jotkut tunnetut hyvälaatuiset tossut. Talvilenkkareissa on yleensä roiskeelta suojaava pinta. Jäisille keleille voi harkita nastalenkkareita.Myyjien pitäisi osata auttaa. 

Kannattaa myös miettiä napakasti istuvat alus- ja juoksuhousut, jotka eivät hierrä mistään. Niillä pärjää pikkupakkasessaKin. Jos lämpötila menee alle jotain -8 astetta, kannattaa laittaa kuorihousut. Hyvä pipo ja hanskat myös. Lämmin tulee yleensä parin kilometrin matkalla.

Aloita maltillisesti, kävele ylämäet aluksi. Jokaisen lenkin jälkeen pitäisi olla hyvä fiilis.

Vierailija
93/125 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan tällä palstalla voi tietää, mitkä kengät sulle sopii. Itse ostin niken vomerot joka sopi minulle jalkaan. Ne ovat myös hyvin vaimennetut ja olen myös aika raskastekoinen. Ei ne kengät luultavasti sulle sovi, mutta ainahan voit kokeilla.

Ihan sivuhuomautuksena vielä mainitsen, että en pysty kävelemään niillä kuin ehkä 5-10km ennen kuin ne alkaa kantapäästä hiertämään, mutta juosta voin miten pitkään vain. Edes maraton ei aiheuttanut hiertymiä tai muita ongelmia. 

"ei ne kengät luultavasti sulle sovi" niin siis sinäkö olet uniikki, lähes ainoa kelle kyseiset kengät sopivat, vai miten voit esittää em arvelun?

Eri

Ei suinkaan. En usko olevani sillä tavalla uniikki. Luulen vain, että MIKÄÄN juoksukenkä ei ole sellainen, joka olisi edes kolmasosalle paras vaihtoehto. On meillä sen verran erilaiset jalat.

Siksi niitä kenkiä kannattaakin sovittaa ja joku osta hokat tai osta asicset on ihan täysin 0-tason informaatiota. Samalla merkillä on keskenäänkin erilaisia malleja ja joku tietty malli sopii toiselle ja toiselle ei. Ihan arpapeliä lähteä jonkun oman kokemuksen perusteella sovittamaan itse, ellei sitten ole muuten käyttänyt hänen kanssa samoja malleja jotka on todettu aiemmin molemmin puolin hyväksi.

Vierailija
94/125 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi 10 mm droppi?? Ei ole järkeä ostaa noin korkeaa droppia, jos ei ole akillesjänteen kanssa ongelmia. Oman kokemuksen mukaan painavat juoksijat tykkää Asicsin tossuista. Itse tykkään Hokan Cliftoneista, joista on olemassa myös leveämpää lestiä oleva versio. En tosin ole noin painava kuin sinä, mutta ylipainoa on jonkun verran. Alle sadan euron ei kunnollisia tossuja saa ellei löydä jotain poistomallia. Lenkkarien hinnat on nousseet todella paljon. 

Akillesjänne nimenomaan on itselläni vähän ongelmallinen. 

Mutta joo hintavia ovat lenkkari ja siksi olisi kiva käydä nyt sovittelemassa ja odottaa jos sopiva malli sitten vaikka tulisi alennukseen nyt kun kaikkia loppusyksyn alennuksia on kuitenkin edessäpäin.. 

Ap

Vierailija
95/125 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan tällä palstalla voi tietää, mitkä kengät sulle sopii. Itse ostin niken vomerot joka sopi minulle jalkaan. Ne ovat myös hyvin vaimennetut ja olen myös aika raskastekoinen. Ei ne kengät luultavasti sulle sovi, mutta ainahan voit kokeilla.

Ihan sivuhuomautuksena vielä mainitsen, että en pysty kävelemään niillä kuin ehkä 5-10km ennen kuin ne alkaa kantapäästä hiertämään, mutta juosta voin miten pitkään vain. Edes maraton ei aiheuttanut hiertymiä tai muita ongelmia. 

"ei ne kengät luultavasti sulle sovi" niin siis sinäkö olet uniikki, lähes ainoa kelle kyseiset kengät sopivat, vai miten voit esittää em arvelun?

Eri

No mä olen myös eri, mutta voin lähes 100 % varmuudella sanoa, että ne kengät, mitkä passaa itselleni, ei todellakaan ap:n kertoman perusteella sovi hänelle. Eli suomeksi, omat kengät kun on hankittu pitkään ja kapeaan jalkaan, vaimentamattomina ja teknisempään, pitkien matkojen ja pääosin pehmeiden/liukkaiden pohjien maastojuoksuun sekä noin 50 kisan elopainolle. Noille spekseille pystyisin kyllä suosittelemaan, mutta jos ap on sanonut jo tässä jeskustelussa kaipaavansa vaimennettuja ja leveällä lestillä, niin silloin hänelle todennäköisesti sopii hieman erityyppinen kenkä, joten eipä meikäläisen kokemuksista kenkien suhteen varmaankaan kovin isoa iloa ole.

Voin toki ihan yleisellä tasolla todeta, että täällä mainituista merkeistä Hokalla ja Asicsilla on aika leveää ja vaimennettua. Adidaksella on malleja laidasta laitaan, ja kaikki noista kolmesta tekee laatukenkää. Icebugilla myös leveää. Mutta en mä ainakaan osaa suositella omakohtaisia kenkäkokemuksia, joista voisi olla hyötyä ap:lle. 

Vierailija
96/125 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juoksulenkkarin pitää tuntua jalassa hyvältä jo kaupassa. Jos tuntuu, että jokin painaa tai hiertää vähänkin, vaihda kenkää. Jos aiot lenkkeillä vähän enemmän, osta jotkut tunnetut hyvälaatuiset tossut. Talvilenkkareissa on yleensä roiskeelta suojaava pinta. Jäisille keleille voi harkita nastalenkkareita.Myyjien pitäisi osata auttaa. 

Kannattaa myös miettiä napakasti istuvat alus- ja juoksuhousut, jotka eivät hierrä mistään. Niillä pärjää pikkupakkasessaKin. Jos lämpötila menee alle jotain -8 astetta, kannattaa laittaa kuorihousut. Hyvä pipo ja hanskat myös. Lämmin tulee yleensä parin kilometrin matkalla.

Aloita maltillisesti, kävele ylämäet aluksi. Jokaisen lenkin jälkeen pitäisi olla hyvä fiilis.

Kiitti vinkeistä😎

Ap

Vierailija
97/125 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hiemankaan enemmän kun juoksusta innostuu niin niitä kenkäpareja alkaa menemään neljät vuodessa."

Miten sä oikein juokset ja paljonko? Yleensä nyrkkisääntö on, että asiallinen kenkä kestää noin 1000 km, jonka jälkeen alkaa tapahtua väsymistä ja vaihtaminen alkaa tulla ajankohtaiseksi. Mun juoksutekniikalla ja -pohjilla olen laskeskellut, että tuo 1000-1200 km on aika hyvä arvio. Mä juoksen suht paljon, olen juossut jo 10+ vuotta, mutta en edes aktiivisimpina kisavuosina ole paukuttanut hajalle neljää paria vuodessa. 

Vierailija
98/125 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

....jos sulla on ongelmia akillesjänteen kanssa niin sun ei pidä AP lähteä juoksemaan satakilosena ennen kuin olet treenannut nilkkoja ja kehoa muutaman kuukauden ajan. Ja sitten on jo talvi ja liukkaat kelit, mikä tarkoittaa ettei todellakaan pidä huonojen jänteiden kanssa juosta!

AP ymmärrän, että olet pienoisessa motivaatiomaniassa mutta sun spekseillä juoksu on ihan väärä vaihtoehto liikunnalle varsinkaan tähän aikaan vuodesta.

Vierailija
99/125 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä sopii toiselle  erinomaisesti ei välttämättä sovi ollenkaan toiselle,itse menisin kivijalkamyymälöihin sovittelemaan eri malleja ja jos joku tuntuu tosi hyvältä katsoisin saako netistä tilattua halvemmalla (yleensä aina saa).

Vierailija
100/125 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kahdet lenkkarit - maastojuoksuun ja asfaltilla juoksuun. Minkälaisella alustalla aiot juosta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi