Juoksua harrastavat, suosittele aloittelijalle sopivia kenkiä!
Olen kiinnostunut aloittamaan kävelyn ja sitä mukaa toivonmukaan juoksunkin, ja tarvitsisin vinkkejä juoksukengistä mitä tuntuu olevan satoja.
Olen pitkä ja painan vähän päälle 100kg, eli tarvitsisin hyvin iskuja vaimentava mallin. Lisäksi lesti saisi olla leveä ja jalkakin on lättä eli tukea saisi myös olla. Droppi olisi hyvä se 10mm ja tietysti sopiva hinta.
Suosittele kenkämerkkiä ja mallia mistä pääsisin sovituksessa alkuun!
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti: ....jos sulla on ongelmia akillesjänteen kanssa niin sun ei pidä AP lähteä juoksemaan satakilosena ennen kuin olet treenannut nilkkoja ja kehoa muutaman kuukauden ajan. Ja sitten on jo talvi ja liukkaat kelit, mikä tarkoittaa ettei todellakaan pidä huonojen jänteiden kanssa juosta! AP ymmärrän, että olet pienoisessa motivaatiomaniassa mutta sun spekseillä juoksu on ihan väärä vaihtoehto liikunnalle varsinkaan tähän aikaan vuodesta.
Kuinka paljon se mahtaakaan harmittaa besser wisseriä, kun maailma on täynnä ihmisiä jotka tekee ihan just niinkun niitä itteensä huvittaa, vaikka besser wisser tietäisi paremmin ja jopa enemmän muiden tilanteesta kuin muut itse.
Jaxuhalit ja voimia sulle.
Koska olet raskaampi liikkuja, niin lähtisin ehkä katselemaan kenkiä todella hyvin vaimennetuista malleista. Äkkiä tulee mieleen esim. Hoka Bondi tai Clifton, New Balance Fresh Foam X 880 tai 1080, Saucony Triumph noin äkkiseltään. Vaikea suositella mitään erityisesti, sillä kaikkien jalat on erilaiset. Muista ottaa tarpeeksi iso koko, eli mielellään 0,5 nroa isommat kuin kävelykengät.
Vierailija kirjoitti:
Koska olet raskaampi liikkuja, niin lähtisin ehkä katselemaan kenkiä todella hyvin vaimennetuista malleista. Äkkiä tulee mieleen esim. Hoka Bondi tai Clifton, New Balance Fresh Foam X 880 tai 1080, Saucony Triumph noin äkkiseltään. Vaikea suositella mitään erityisesti, sillä kaikkien jalat on erilaiset. Muista ottaa tarpeeksi iso koko, eli mielellään 0,5 nroa isommat kuin kävelykengät.
Ai niin, ja Puman Velocity Nitro on myös saanut ihan hyviä arvosteluita ja sitä löytää välillä aika huokeaan hintaankin. Jos sulla on VPN, niin kannattaa katsella saksalaisista nettikaupoista. Sovittamassa tietenkin kannattaa jossain käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: ....jos sulla on ongelmia akillesjänteen kanssa niin sun ei pidä AP lähteä juoksemaan satakilosena ennen kuin olet treenannut nilkkoja ja kehoa muutaman kuukauden ajan. Ja sitten on jo talvi ja liukkaat kelit, mikä tarkoittaa ettei todellakaan pidä huonojen jänteiden kanssa juosta! AP ymmärrän, että olet pienoisessa motivaatiomaniassa mutta sun spekseillä juoksu on ihan väärä vaihtoehto liikunnalle varsinkaan tähän aikaan vuodesta.Kuinka paljon se mahtaakaan harmittaa besser wisseriä, kun maailma on täynnä ihmisiä jotka tekee ihan just niinkun niitä itteensä huvittaa, vaikka besser wisser tietäisi paremmin ja jopa enemmän muiden tilanteesta kuin muut itse.
Tässä ajatellaan AP:n parasta. Tottakai jos AP haluaa pilata jänteensä lopullisesti niin, ettei sen jälkeen kykene kävelemään ilman kipua puhumatta jostain juoksemisesta, niin ok, AP mene vaan juoksemaan. Koska AP:n tapauksessa tuo tulee tapahtumaan jos on heti hyppäämässä juoksemaan, vaikka ei ole kunnolla edes kävellyt.
Jos tarkoituksena on oikeasti oppia juoksemaan niin AP olisi valitsemassa itselleen aluksi kävelyyn sopivia kenkiä. Nyt hän on hyppäämässä ylitse sen tärkeimmän kohdan juoksuharjoittelussa, eli sen kävelyn ja kehon totuttamisen siihen.
Tietääkö kukaan ale koodeja top4runningiin jos sieltä tilaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Kävelyyn kannattaa ostaa kävelyyn tarkoitetut kengät. Parhaimmat ovat nimenomaan sellaiset vaelluskengät, koska ne on suunniteltu siihen, että kävellään pitkiä matkoja. Juoksukenkiä ei kannata ostaa, jos ei aio juosta. Jos olet vasta aloittamassa eikä tietoa miten paljon edes jaksat juosta tai kävellä, niin keskity ostamaan hyvät vaelluskengät ja osta juoksukengät vasta sitten, kun koet että jaksat juosta tai alat oikeasti juoksua harjoittelemaan. Satakiloisena en ehkä sun jänteiden takia suosittele sitä juoksemista, vaan että painoa tiputettaisiin sitä ennen.
Vaelluskengät lenkkikengiksi? Jep jep.
Ap
Vaelluskengät tarjoavat enemmän kestävyyttä ja tukea kuin juoksukengät. Vaelluskengissä on keskikorkea tai korkea varsi, jonka ansiosta nilkka saa myös tukea. Tuskin sinä vielä ole maratonia kävel
Näin vaellusta harrastavana juoksijana en ihan ymmärrä, miksi ihminen tarvitsisi vaelluskengän tuomaa tukea, jos maasto on haastavimmillaan hiekkatietä, eikä selässä rinkkaa. Enkä kyllä koskaan valitse mun vaelluskenkiä muutaman kilsan päiväkävelylle.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan ale koodeja top4runningiin jos sieltä tilaa?
Kysy juoksufoorumin Sepolta,täältä et tuommoisiin saa vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Näin vaellusta harrastavana juoksijana en ihan ymmärrä, miksi ihminen tarvitsisi vaelluskengän tuomaa tukea, jos maasto on haastavimmillaan hiekkatietä, eikä selässä rinkkaa. Enkä kyllä koskaan valitse mun vaelluskenkiä muutaman kilsan päiväkävelylle.
AP painaa 100kg ja hänellä on ongelmia jänteiden kanssa. Sen takia hän tarvitsee enemmän tukea, kun perus normaalipainoinen henkilö, jolla terveet jänteet.
Vierailija kirjoitti:
"Hiemankaan enemmän kun juoksusta innostuu niin niitä kenkäpareja alkaa menemään neljät vuodessa."
Miten sä oikein juokset ja paljonko? Yleensä nyrkkisääntö on, että asiallinen kenkä kestää noin 1000 km, jonka jälkeen alkaa tapahtua väsymistä ja vaihtaminen alkaa tulla ajankohtaiseksi. Mun juoksutekniikalla ja -pohjilla olen laskeskellut, että tuo 1000-1200 km on aika hyvä arvio. Mä juoksen suht paljon, olen juossut jo 10+ vuotta, mutta en edes aktiivisimpina kisavuosina ole paukuttanut hajalle neljää paria vuodessa.
40km/viikko asfaltilla. Asiaa ei ainakaan auta että kenkäni ovat valikoimmasta vähiten epäsopivat, kantapääni kuluttaa kengät rikki.
Mizuno wave sky 7 kuulostaa täsmälleen sellaisilta joita haet. Lämmin suositus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urheiluliikkeen asiakaspalvelijat osaavat auttaa
Tiedän. Haluaisin kuitenkin ensin tutkia vaihtoehtoja jo netistä ja vähän hintoja myös
Ap
Polvet ei ehkä kestä liian painavalla juoksijalla,kokeilin taannoin yli satakiloisena.Ainakin Asicsit oli täydelliset juoksukengät mutta varmaan muitakin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hiemankaan enemmän kun juoksusta innostuu niin niitä kenkäpareja alkaa menemään neljät vuodessa."
Miten sä oikein juokset ja paljonko? Yleensä nyrkkisääntö on, että asiallinen kenkä kestää noin 1000 km, jonka jälkeen alkaa tapahtua väsymistä ja vaihtaminen alkaa tulla ajankohtaiseksi. Mun juoksutekniikalla ja -pohjilla olen laskeskellut, että tuo 1000-1200 km on aika hyvä arvio. Mä juoksen suht paljon, olen juossut jo 10+ vuotta, mutta en edes aktiivisimpina kisavuosina ole paukuttanut hajalle neljää paria vuodessa.
40km/viikko asfaltilla. Asiaa ei ainakaan auta että kenkäni ovat valikoimmasta vähiten epäsopivat, kantapääni kuluttaa kengät rikki.
Okei, eli asfaltti ilmeisesti syö sulla sitten enemmän, koska mulla on suunnilleen samat tai jopa hieman enemmän kilsoja viikkotasolla. Tunnistan tuon ongelman, että kantapäältä kuluu kengät puhki (etenkin kesäkaudella, kun juoksen pääosin ilman sukkia), mutta sitä voi vähän rajoittaa käyttämällä kangasteippiä siellä kengän kantaosassa. Mulla on kengät monesti hyvinkin teipattuja ja fiksattuja (mm. varpaalta, joka ottaa juurakossa hittiä ja kangas menee herkästi puhki, sekä tosiaan takaisista sisältä). Ei ehkä kaikista esteettisintä, mutta pidentää käyttöikää kun itse se kengän rakenne on vielä kunnossa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP painaa 100kg ja hänellä on ongelmia jänteiden kanssa. Sen takia hän tarvitsee enemmän tukea, kun perus normaalipainoinen henkilö, jolla terveet jänteet.
Mä mielummin suosittelisin Ap:lle sellaisia matkoja, että kroppa ne kestää ja hyvin maltillisia lisäyksiä lenkkien kestoon ja pituuteen riittävällä palautumisella. Jos nilkkojen kanssa on ongelmaa, niin niitä kai kannattaisi yrittää vahvistaa. Eli pari kertaa viikossa kuntosalia kävelyn/juoksun rinnalle. Omat polvikivut ainakin pysyvät parhaiten kurissa kyykkäämällä.
Vierailija kirjoitti: ....jos sulla on ongelmia akillesjänteen kanssa niin sun ei pidä AP lähteä juoksemaan satakilosena ennen kuin olet treenannut nilkkoja ja kehoa muutaman kuukauden ajan. Ja sitten on jo talvi ja liukkaat kelit, mikä tarkoittaa ettei todellakaan pidä huonojen jänteiden kanssa juosta! AP ymmärrän, että olet pienoisessa motivaatiomaniassa mutta sun spekseillä juoksu on ihan väärä vaihtoehto liikunnalle varsinkaan tähän aikaan vuodesta.
Täältä lyllertäjä kommentoi, että tuo on ihan hyvä neuvo. "Aloittelijan juoksukoulu"-tyyppisestä netin ohjeesta löysin itse silloin 5+ vuotta sitten saman neuvon, ja hankin tasapainolaudan kotiin. Siihen oli ihan "treeni"ohje, miten sitä käytetään. Siinä idea juurikin se, että nilkat saavat harjoitusta jo ennen juoksemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon se mahtaakaan harmittaa besser wisseriä, kun maailma on täynnä ihmisiä jotka tekee ihan just niinkun niitä itteensä huvittaa, vaikka besser wisser tietäisi paremmin ja jopa enemmän muiden tilanteesta kuin muut itse.
Tässä ajatellaan AP:n parasta. Tottakai jos AP haluaa pilata jänteensä lopullisesti niin, ettei sen j
Ethän sinä tiedä paljonko aloittaja on treenannut ennen juoksemista, tai mitkä kengät hänellä on jo valmiiksi ollut juoksuun!! Millä perusteella oletat niin monia asioita ja vielä älyttömän holhoavaan sävyyn?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ajatellaan AP:n parasta. Tottakai jos AP haluaa pilata jänteensä lopullisesti niin, ettei sen j
Miten niin? Anteeksi nyt vain, mutta missä kohtaa ap on ilmoittanut lähtevänsä heti juoksemaan? Kun sekä aloituksesta että myöhemminkin on käynyt ilmi, että ap aikoo aloittaa kävelyllä ja lisätä juoksemista (=hölkkää) pikku hiljaa. Ja siksi etsinnässä ovat juoksukengät, joilla voi myös kävellä. Kaikkien "aloittelijoiden juoksukoulujen" ohje on kävellä ensin useampi viikko ja sitten lisätä intervalliharjoittelun kautta pikku hiljaa hölkkää mukaan. Vaikka itsekin tuossa tilanteessa ostaisin (olen ostanut) erikseen kävelemiskengät että juoksukengät, voi esim. taloudellisista syistä olla mahdollista ostaa vain yhdet kengät. Varsinkin, jos sopivat kengät maksavat 200e, se on kuitenkin aika iso raha. Tällöin, jos kuitenkin on suunnitelmissa siirtyä kuukauden - puolentoista sisällä hölkkäilemään, ei kannata ostaa kävelemiskenkiä. Niillä kun on hankala hölkätä, kuten kaikki tiedämme. Ennemmin juoksukengillä kävelee kuin kävelemiskengillä juoksee. Jos aikoo ostaa vuodessa vain yhdet kengät tätä uutta liikkumisharrastusta varten, sitten kannattaa ostaa kävelemiseen soveltuvat ja muuten itselle sopivat juoksukengät. Emme tiedä liioin, asuuko ap Utsjoella vai Uudellamaalla maaseudulla. Siitä riippuu aika paljon, tuleeko lumi ja jää marraskuussa vai vasta tammikuussa. Tässä voi olla vielä 3 kk täysin tehokasta lumetonta ja jäätöntä aikaa kävelemiseen ja hölkkäilyyn.
Edelleen, tsemppiä ap:lle täällä hyvien neuvojen ja ei-niin hyvien valitusten keskeltä.
En itse pidä vaelluskengistä tavallisilla kävelylenkeillä, sillä niissä on aika jäykkä pohja, joka tuntuu epämiellyttävältä helpossa maastossa kävellessä. Kävellessä käytän maastojuoksu (trail running) -kenkiä. Juoksulenkillä taas leveään lestiini sopii hyvin Asicsin lenkkarit.
Vierailija kirjoitti:
Asicsilla olen juossut, Hokalla myös hyviä. Kannattaa ehdottomasti kokeilla jalkaan. Ei mistään netistä ensimmäisiä kenkiä. Kootkin vaihtelevat hurjasti.
Kokeilemalla se vain selviääkin.
Itselle asics on tosi hyvä. Viimeksi kun ostin uusia kenkiä juoksuun, niin kokeilin tota "kaikkien" kehumaa Hokaa, mutta mun jalkaan se oli tosi huono. Eli vaikka joku sopii toiselle, ei se toiselle välttämättä käy ollenkaan.
Aloittelija tuskin ihan heti juoksee polviaan rikki, joten melkein mitkä tahansa juoksukengät käyvät. Toki kannattaa ostaa nimenomaan juoksukengät eikä mitään Lidlin tai Tokmannin lenkkareita.
Hokalla on myös leveälestisiä versioita ja ovat hyvin vaimennettuja, mutta onhan niillä hintaa. Salomon taas on kapealestinen, joten se sinun kannnattaa unohtaa. Ehkä joku perus-Asics, niitä on monen hintaisia tai sitten mikä on tarjouksessa. XXL:ssä on ollut silloin tällöin Nikea tai Adidasta neljällä- viidelläkympillä, ihan peruskenkiä jotka ajavat aloittelijalla asiansa
Ap vaikuttaa nimenomaan suunnitelleensa aloittavansa varovasti kävelyllä ja lisäävänsä siihen juoksua. Lenkkipoluilla ja juoksukisoissa näkyy vaikka kuinka paljon yli 100 kiloisia juoksijoita, joten ei 100 kilon paino automaattisesti ole mikään este, kunhan malttaa aloittaa maltilla.
Leveäjalkaisen kannattaa kokeilla myös miesten malleja (jos löytyy riittävän pientä kokoa), koska ne ovat tavallisesti leveämpiä kuin naisten mallit. Itsellä käytössä useimmiten New Balancen 1080 tai Sauconyn Triumphit, joissa on hyvät vaimennukset, mutta sopivuuden omaan jalkaan tietää vain kokeilemalla (jos silloinkaan). Edellisen vuoden malleja voi löytää edullisestikin.