Juoksua harrastavat, suosittele aloittelijalle sopivia kenkiä!
Olen kiinnostunut aloittamaan kävelyn ja sitä mukaa toivonmukaan juoksunkin, ja tarvitsisin vinkkejä juoksukengistä mitä tuntuu olevan satoja.
Olen pitkä ja painan vähän päälle 100kg, eli tarvitsisin hyvin iskuja vaimentava mallin. Lisäksi lesti saisi olla leveä ja jalkakin on lättä eli tukea saisi myös olla. Droppi olisi hyvä se 10mm ja tietysti sopiva hinta.
Suosittele kenkämerkkiä ja mallia mistä pääsisin sovituksessa alkuun!
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Meinasit ostaa talveksi jotkut kesälenkkarit??
Tässä on hyvä pointti. Talveksi ehdottomasti jotkut nastalenkkarit, mikäli haluaa oikeasti harrastaa läpi talven. Toki vähän sijainnista riippuen on tässä vielä muutama viikko aikaa juosta kesäkengilläkin.
Kiitos paljon kysymykseeni vastanneille💗 <3 Muut voivat painua vttuun pätemästä😇
Ap
Vierailija kirjoitti: Kävelyyn kannattaa ostaa kävelyyn tarkoitetut kengät. Parhaimmat ovat nimenomaan sellaiset vaelluskengät, koska ne on suunniteltu siihen, että kävellään pitkiä matkoja. Juoksukenkiä ei kannata ostaa, jos ei aio juosta. Jos olet vasta aloittamassa eikä tietoa miten paljon edes jaksat juosta tai kävellä, niin keskity ostamaan hyvät vaelluskengät ja osta juoksukengät vasta sitten, kun koet että jaksat juosta tai alat oikeasti juoksua harjoittelemaan. Satakiloisena en ehkä sun jänteiden takia suosittele sitä juoksemista, vaan että painoa tiputettaisiin sitä ennen.
Minulla taas parhaat kävelykengät ovat olleet reebokin kävelyyn tarkoitetut kengät. Urheiluliikkeen myyjä ne minulle myi, kun olin etsimässä sellaisia kaupunkikäyttöön sopivia lenkkareita. Ilman tuota myyjää en varmaan olisi edes kokeillut noita kenkiä. Niissä oli minulle täydellinen lesti, eivätkä olleet edes hirveän kalliit. Ne olivat tosi mahtavat kävelemiseen. Sääli vaan, kun ne lopulta hajosivat, ei samanmoisia enää löytynyt mistään, kun ei reebok enää sitä samaa mallia tehnyt. Uudet olivat paljon huonommat.
Kannattaa etsiä se omaan jalkaan parhaiten istuva malli. Mikä sopii yhdelle, ei ole hyvä toiselle. Meidän perheessä on selkeästi huomannut, että kullakin on oma merkkinsä, minkä kengistä yleensä päätyy ostamaan ne kengät vuodesta toiseen. Perheessä on monta leveälestisen kengän tarvitsijaa, niin se jo karsii useimmat lenkkarit pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan tällä palstalla voi tietää, mitkä kengät sulle sopii. Itse ostin niken vomerot joka sopi minulle jalkaan. Ne ovat myös hyvin vaimennetut ja olen myös aika raskastekoinen. Ei ne kengät luultavasti sulle sovi, mutta ainahan voit kokeilla.
Ihan sivuhuomautuksena vielä mainitsen, että en pysty kävelemään niillä kuin ehkä 5-10km ennen kuin ne alkaa kantapäästä hiertämään, mutta juosta voin miten pitkään vain. Edes maraton ei aiheuttanut hiertymiä tai muita ongelmia.
Pitää vielä lisätä tähän, että meni kauan, ennen kuin löysin oikeasti sopivat juoksukengät. Siis sellaiset, joilla pystyy juoksemaan ilman rakkoja niin pitkään kuin kuntoa riittää. Jossain kengässä hiersi varvas, toisessa jalkaholvi. Kolmannessa akillesjänne. Mutta oli kyllä hienoa, kun löysi lopulta sopivat kengät. Menin siis urheiluliikkeeseen sovittamaan ja käytin siihen reilu
Jalkaskannus säästää aikaa ja jalkoja. Eri valmistajinen kootkin on valovuosien päästä toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Hokat ovat hyviä jos painoa paljon,niissä tosihyvät vaimennus ominaisuudet,ja sopivat yleensä hyvin suomalaiseen leveään jalkaan.
Kiitti, tutustun näihin!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan tällä palstalla voi tietää, mitkä kengät sulle sopii. Itse ostin niken vomerot joka sopi minulle jalkaan. Ne ovat myös hyvin vaimennetut ja olen myös aika raskastekoinen. Ei ne kengät luultavasti sulle sovi, mutta ainahan voit kokeilla.
Ihan sivuhuomautuksena vielä mainitsen, että en pysty kävelemään niillä kuin ehkä 5-10km ennen kuin ne alkaa kantapäästä hiertämään, mutta juosta voin miten pitkään vain. Edes maraton ei aiheuttanut hiertymiä tai muita ongelmia.
Ei tietenkään juoksukengät sovellu kävelyyn, koska tekniikkakin on ihan erilainen.
Ihan sillä vain laitoin moisen sivuhuomautuksen, kun AP kirjoitti aloittavansa kävelyn (ja mahdollisesti juoksun) ja kyseli kuitenkin juoksukenkien perään.
Ja kyllä aika monella juoksukengät näyttää toimivan ihan kävellessäkin, mutta mulle 100% toimivat juoksukengät eivät sovellu pitkien matkojen kävelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Asic gt 1000 löytyy varmasti hyvät, myös leveällä lestillä. Juoksukenkien on varattava väljää1,5cm (muistutuksena), monet unohtavat tämän.
Älä tilaa netistä. Omat juoksukengät on gt ja hinta oli muistaakseni 150 €.
Iskun vaimennus on hyvä, juoksen asfaltilla.
Kiitti!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asic gt 1000 löytyy varmasti hyvät, myös leveällä lestillä. Juoksukenkien on varattava väljää1,5cm (muistutuksena), monet unohtavat tämän.
Niin...Juok-su-ken-ki-en on varattava väljää1,5cm. Aloittaja on aloittamassa kä-ve-ly-ä.
Kyllä hän pyytää vinkkejä juoksukenkien suhteen! Osaan kyllä lukea, osaatko sinä?
Katso tuolta vinkkejä https://www.runningshoesguru.com/
Aloita kävellen tai ainakin pehmeällä alustalla.
Ääni kanssa Hokan kengille. Ovat just nimenomaan aloittelijalle hyviä, vaimentava pohja vähentää rasitusta niveliin ja juoksun saa "rullaamaan" helpommin. Muutamat eri mallit testaat jalkaan ennen ostopäätöstä, lestiä löytyy vähän erilaista eri malleista. Goretex pintaistakin löytyy jos maastojuoksu innostaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla taas parhaat kävelykengät ovat olleet reebokin kävelyyn tarkoitetut kengät. Urheiluliikkeen myyjä ne minulle myi, kun olin etsimässä sellaisia kaupunkikäyttöön sopivia lenkkareita. Ilman tuota myyjää en varmaan olisi edes kokeillut noita kenkiä. Niissä oli minulle täydellinen lesti, eivätkä olleet edes hirveän kalliit. Ne olivat tosi mahtavat kävelemiseen. Sääli vaan, kun ne lopulta hajosivat, ei samanmoisia enää löytynyt mistään, kun ei reebok enää sitä samaa mallia tehnyt. Uudet olivat paljon huonommat.
Kannattaa etsiä se omaan jalkaan parhaiten istuva malli. Mikä sopii yhdelle, ei ole hyvä toiselle. Meidän perheessä on selkeästi huomannut, että kullakin on oma merkkinsä, minkä kengistä yleensä päätyy ostamaan ne kengät vuodesta toiseen. Perheessä on monta leveälestisen kengän tarvitsijaa, niin se jo karsii useimmat lenkkarit pois..
Tuo ongelma noissa kävelykengissä nimenomaan on, että ne hajoavat todella nopeasti, jos harrstaa tosi aktiivista kävelyä ja usein. Itsellä on rebookin vaelluskengät olleet käytössä jo jotain kolme vuotta ja niillä on todella paljon kävelty. Aikaisemmin kävelykengissä kului aina se pohja hajalle, mutta nuo rebookin vaelluskengät on olleet tosi tukevat ja nekin on hajalla nytkin enemmän sisältä kuin ulkoa. Kyllä ne nyt vielä tämän kesän kuitenkin menee, ensivuonna sitten uudet.
Ja rebookin vaelluskengät tai ainakin nuo omani niin niissä ei ole se korkea se nilkkakohta. Ridgerider 6 GTX, naisten vaelluskengät löytyy XXL:stä aika samanlaiset mitä itellä on, tosin selkeästi uudempi versio,.
Vierailija kirjoitti:
Kenkien valinnassa merkittäviä tekijöitä ovat juoksijan jalkaterän, alaraajan ja kehon rakenne, tekniikka, nopeus sekä juoksualusta, jossa lenkit useimmiten tehdään.
Tuo on totta. Mutta nyt puhutaan korkeintaan hölkkääjästä, joka on ylipainoinen ja joka vasta aloittelee. Eli vaikka ap:n kannattaakin motivaation nostamiseksi lueskella juoksijoita koskevia ohjeita, pitää muistaa lähtötilanne. Juoksijoita käsittelevät ohjeet eivät välttämättä ole vielä tässä vaiheessa niitä kaikkein olennaisimpia.
Olen tuo naisten kymppi -lyllertäjä, ja kommentoin paria aiempaa kommenttia.
Älä missään nimessä osta citymarketista tai prismasta kenkiä. Joku fiksusti totesikin, että ne ovat heikommin tehtyjä ja hajoavat kevyelläkin ihmisellä. Älä osta sieltä edes tunnettujen merkkien kenkiä. Ei vaikka sillä säästäisi muutaman kympin. Nimimerkillä "kokemusta on".
En tunne sketchersin juoksukenkiä, mutta muita ko. merkin kenkiä käytin ulkomailta ostettuina (kun kaveri suositteli) ennen kuin ne tulivat kunnolla Suomeen. Minusta ne ovat jalassa joo hyvät, mutta löperöt käyttää pidemmällä tähtäimellä. Olen ennakkoluulojeni vanki, ehkä minun pitäisi tutustua heidän juoksukenkiinsä, mutta tällä hetkellä ei tulisi mieleenikään mennä ostamaan hölkkäkenkiä sieltä. Toisaalta en tykkää xxl-kaupastakaan, lähinnä ahdistun siellä. Ostan omat kenkäni ym. aina intersportista, ja olen ainakin helsingissä saanut aina hyvää palvelua.
Tulkitsen ap:n aloituksen ja kommentit niin, että tarkoitus olisi aloittaa kävelyllä mutta ottaa sitten hölkkää mukaan. Sen verran olen "juoksukouluja aloittelijoille" lukenut, että suositellaan ensin kävelyä muutama viikko ja sitten intervalliharjoittelua eli vähän hölkkää kävelyn lomaan. Oletan, että ap haluaa nimenomaan tätä ja nimenomaan tästä syystä juoksukengät. Itse ehdottaisin, että jos taloudellinen tilanne lainkaan sallii, niin ap ostaisi sekä kävelemiskengät että leveälestiset juoksukengät, joilla myös on hyvä kävellä.
XXL, jalkaskannuksen voi tehdä itse ja saa suositukset suoraan sähköpostiin. Ei välttämättä tarvitse keskustella myyjän kanssa ollenkaan jos se tuntuu vaikealta.
Miksi 10 mm droppi?? Ei ole järkeä ostaa noin korkeaa droppia, jos ei ole akillesjänteen kanssa ongelmia. Oman kokemuksen mukaan painavat juoksijat tykkää Asicsin tossuista. Itse tykkään Hokan Cliftoneista, joista on olemassa myös leveämpää lestiä oleva versio. En tosin ole noin painava kuin sinä, mutta ylipainoa on jonkun verran. Alle sadan euron ei kunnollisia tossuja saa ellei löydä jotain poistomallia. Lenkkarien hinnat on nousseet todella paljon.
Alapeukuista näkee kuinka valaita sun muita läskikasoja hatuttaa nähdä, kun joku on aloittamassa liikunta harrastuksen.
Vierailija kirjoitti:
Jees kiitti!
Ap
Vierailija kirjoitti:
"ei ne kengät luultavasti sulle sovi" niin siis sinäkö olet uniikki, lähes ainoa kelle kyseiset kengät sopivat, vai miten voit esittää em arvelun?
Eri
Tässä aloituksessa nyt ei ole mitään järkeä.
Jos mitään juoksua alkaa harjoittelemaan niin AP:n tuon painoisena tulisi vähintään 3 viikkoa ihan vaan kävellä ja vasta sen jälkeen pikkuhiljaa pieniä matkoja aloittaa. Siinä kerkeää tulla jo jäät ja lumet ennen kuin pääsee oikeasti juoksemaan ja ne juoksukengät mitkä ostaa ei enää sovellu sinne talvijuoksemiseen.
Jos AP:lla on rahaa tuhlata, niin osta mielummin laadukas juoksumatto kotiin ja juoksumatolle soveltuvat kävely- ja juoksukengät.
Hokat ovat hyviä jos painoa paljon,niissä tosihyvät vaimennus ominaisuudet,ja sopivat yleensä hyvin suomalaiseen leveään jalkaan.