Juoksua harrastavat, suosittele aloittelijalle sopivia kenkiä!
Olen kiinnostunut aloittamaan kävelyn ja sitä mukaa toivonmukaan juoksunkin, ja tarvitsisin vinkkejä juoksukengistä mitä tuntuu olevan satoja.
Olen pitkä ja painan vähän päälle 100kg, eli tarvitsisin hyvin iskuja vaimentava mallin. Lisäksi lesti saisi olla leveä ja jalkakin on lättä eli tukea saisi myös olla. Droppi olisi hyvä se 10mm ja tietysti sopiva hinta.
Suosittele kenkämerkkiä ja mallia mistä pääsisin sovituksessa alkuun!
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ääliömäisiä vastauksia asialliseen aloitukseen. Miksi?
Suurin osa on kyllä ihan asiallisia. Se on totta, että juoksukenkiä ei tule ostaa tuon kokoisena, vaan sopivat kengät kävelemiseen. Jos ei ole tottunut esim. pitkiä matkoja kävelemään edes, niin ei silloin juosta. Aluksi harjoittelee pitkien matkojen ripeää kävelyä ja sitten siirtyy juoksuun vasta. Tuohon hänen koollaan menee yli 3 kk ennen kuin juosta kannattaa. Juoksukengät eivät sovellu pitkien matkojen kävelemiseen vaan ovat jopa haitallisia siihen.
Ja myös miten täällä on mainittu sekin, että AP:n pitää mennä itse sovittamaan kenkiä. AP voi itse katsoa vaikka XXL-liikkeen kenkävalikoiman ja millä hintahaitarilla on valmis ostamaan ja käy sitten ne kaikki kengät siellä läpi. Kenkiä ei kannata liikuntaan ostaa sen mukaan onko ne kivan väriset vaan sen mukaan miltä ne tuntuu jalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein halvimmat tennarit. Kukaan ei ole ikinä saanut niveloireita normaalien kenkien takia.
En kyllä ylipainoisena viitsi rikkoa niveliä tai intoani väärillä kengillä
Ap
Kengät eivät riko niveliä, vaan väärä liikunta väärällä alustalla.
Naurettavaa saivartelua. Liikkuva ylipaino nivelien päällä rikkoo nivelet. Ja sen takia tarvitsen kengät mitkä suojelee omalta painoltani.
Ap
...mitkään kengät ei suojele sun niveliä sun ylipainolta. Mitä oikein höpötät.
Jep. Ihmisillä on kummia käsityksiä siitä, että ne lenkkarit tekisi autuaaksi. Tosiasia on kuitenkin se, että oman jalan malli sekä mahdolliset askelvirheet määrittää, mikä kenkä sopii kenellekin. Kovin halvoissa kengissä ei kannata luottaa kengän rakenteisiin, ne murtuu jos materiaali on jotain halpissontaa. Mä olen juossut parissa kuukaudessa halpistennareita sököksi, vaikka painoa on noin 50 kg, ei askelvirhettä ja kilsatkin maltillisia, eli ihan halvimpia ei kannata valita pelkän hinnan perusteella kuitenkaan. Mutta jos et tarvitse pronaatiotuettuja tai hiilikuitulevyllisiä, niin niistä on turha maksaa ekstraa.
Mutta muuten se hyvä kenkä löytyy vain kokeilemalla. Eli mene liikkeeseen ja testaa, mikä passaa omaan jalkaan ja kannattaa kuunnella myyjiä siinä määrin, että he osaavat auttaa esim. koon suhteen. Moni ostaa liian pieniä juoksu/lenkkikenkiä edelleen.
Kenkien valinnassa merkittäviä tekijöitä ovat juoksijan jalkaterän, alaraajan ja kehon rakenne, tekniikka, nopeus sekä juoksualusta, jossa lenkit useimmiten tehdään.
Vierailija kirjoitti: Kävelyyn kannattaa ostaa kävelyyn tarkoitetut kengät. Parhaimmat ovat nimenomaan sellaiset vaelluskengät, koska ne on suunniteltu siihen, että kävellään pitkiä matkoja. Juoksukenkiä ei kannata ostaa, jos ei aio juosta. Jos olet vasta aloittamassa eikä tietoa miten paljon edes jaksat juosta tai kävellä, niin keskity ostamaan hyvät vaelluskengät ja osta juoksukengät vasta sitten, kun koet että jaksat juosta tai alat oikeasti juoksua harjoittelemaan. Satakiloisena en ehkä sun jänteiden takia suosittele sitä juoksemista, vaan että painoa tiputettaisiin sitä ennen.
Vaelluskengät lenkkikengiksi? Jep jep.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan tällä palstalla voi tietää, mitkä kengät sulle sopii. Itse ostin niken vomerot joka sopi minulle jalkaan. Ne ovat myös hyvin vaimennetut ja olen myös aika raskastekoinen. Ei ne kengät luultavasti sulle sovi, mutta ainahan voit kokeilla.
Ihan sivuhuomautuksena vielä mainitsen, että en pysty kävelemään niillä kuin ehkä 5-10km ennen kuin ne alkaa kantapäästä hiertämään, mutta juosta voin miten pitkään vain. Edes maraton ei aiheuttanut hiertymiä tai muita ongelmia.
Ei tietenkään juoksukengät sovellu kävelyyn, koska tekniikkakin on ihan erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nivelet ovat ongelma, älä ala kävellä tai juosta. Pyöräily, uinti yms on suositeltuja.
Asun maalla ja talvi on tulossa, että kävely/juoksu on ainoa helposti harrastettava laji
Ap
Talvijuoksu on aivan eri laji. Nastat kun on liukasta. Voisko siellä hiihtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urheiluliikkeen asiakaspalvelijat osaavat auttaa
Tuntuisi vaivaannuttavalta mennä kyseleen kengistä jos omat alkutiedot on nolla.
Ap
No kun sitä varten ne myyjät on siellä urheiluliikkeessä. Meet ja sanot, että oot aloittamassa lenkkeilyä ja pitäis saada kengät, joilla pääsee siinä alkuun.
Kyllä mä tiedän miksi ne on siellä. Kyseessä on mun oma negatiivinen fiilis ja mieluummin madaltaisi sitä fiilistä etukäteitiedoilla kuin annan sen estää kokonaan kauppaan menoni. Tässä yritän tehdä asiaa itselleni kivemmaksi, ja siihen tarvisi jotain merkkisuosituksia.
Ap
Aivan. Ja sen takia kyselisin omilla spekseilläni mahdollisesti sopivia malleja mitkä voisin katsoa netistä ensin ja sitten kaupan missä niitä on jotta voisin mennä testaileen ihan itsekseni.
Ap
Sellaisia ensiaskelkenkiä on myynnissä. Suosittelen sellaisia.
Asic gt 1000 löytyy varmasti hyvät, myös leveällä lestillä. Juoksukenkien on varattava väljää1,5cm (muistutuksena), monet unohtavat tämän.
Älä tilaa netistä. Omat juoksukengät on gt ja hinta oli muistaakseni 150 €.
Iskun vaimennus on hyvä, juoksen asfaltilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan tällä palstalla voi tietää, mitkä kengät sulle sopii. Itse ostin niken vomerot joka sopi minulle jalkaan. Ne ovat myös hyvin vaimennetut ja olen myös aika raskastekoinen. Ei ne kengät luultavasti sulle sovi, mutta ainahan voit kokeilla.
Ihan sivuhuomautuksena vielä mainitsen, että en pysty kävelemään niillä kuin ehkä 5-10km ennen kuin ne alkaa kantapäästä hiertämään, mutta juosta voin miten pitkään vain. Edes maraton ei aiheuttanut hiertymiä tai muita ongelmia.
Pitää vielä lisätä tähän, että meni kauan, ennen kuin löysin oikeasti sopivat juoksukengät. Siis sellaiset, joilla pystyy juoksemaan ilman rakkoja niin pitkään kuin kuntoa riittää. Jossain kengässä hiersi varvas, toisessa jalkaholvi. Kolmannessa akillesjänne. Mutta oli kyllä hienoa, kun löysi lopulta sopivat kengät. Menin siis urheiluliikkeeseen sovittamaan ja käytin siihen reilusti aikaa, muistaakseni noin 1,5 tuntia. Mutta kärsivällisyys kannatti. Eihän sitä vielä ostaessa tiennyt, että onke ne hyvät vai ei, kyllä se ensimmäinen lenkki sen vasta kertoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Kävelyyn kannattaa ostaa kävelyyn tarkoitetut kengät. Parhaimmat ovat nimenomaan sellaiset vaelluskengät, koska ne on suunniteltu siihen, että kävellään pitkiä matkoja. Juoksukenkiä ei kannata ostaa, jos ei aio juosta. Jos olet vasta aloittamassa eikä tietoa miten paljon edes jaksat juosta tai kävellä, niin keskity ostamaan hyvät vaelluskengät ja osta juoksukengät vasta sitten, kun koet että jaksat juosta tai alat oikeasti juoksua harjoittelemaan. Satakiloisena en ehkä sun jänteiden takia suosittele sitä juoksemista, vaan että painoa tiputettaisiin sitä ennen.Vaelluskengät lenkkikengiksi? Jep jep.
Ap
Nimenomaan. Ne vaelluskengät on suunniteltu pitkien matkojen kävelyyn varsinkin, jos on eritasaista maastoa. Ne kestävät paljon enemmän, kuin jotkut perus "kävelykengät".
Suosittelen kokeilemaan, huomaat aika selkeän eron siihen miten paljon enemmän ne vaelluskengät tukee sun jalkaa kuin peruslenkkarit tai jotkut juoksulenkkarit (joita ei pidä käyttää yhä siihen kävelemiseen).
Ehkä AP sun kannattaisi olla täällä avoimin mielin kuuntelemassa kun ihmiset tietää mistä ne puhuu sen sijaan, että olisit noin putkinäköisesti niitä juoksulenkkareita tuijottamassa. Ymmärrän, että oot tosi motivoitunut nimenomaan siihen juoksemiseen, mutta jos et ole aikaisemmin juossut niin sä tuut vaan pilaamaan nivelet ja jänteet juoksemisella liian varhaisessa vaiheessa ja ne juoksukengätkin menee pilalle nopeasti, jos niillä kävelet pitkiä matkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Kävelyyn kannattaa ostaa kävelyyn tarkoitetut kengät. Parhaimmat ovat nimenomaan sellaiset vaelluskengät, koska ne on suunniteltu siihen, että kävellään pitkiä matkoja. Juoksukenkiä ei kannata ostaa, jos ei aio juosta. Jos olet vasta aloittamassa eikä tietoa miten paljon edes jaksat juosta tai kävellä, niin keskity ostamaan hyvät vaelluskengät ja osta juoksukengät vasta sitten, kun koet että jaksat juosta tai alat oikeasti juoksua harjoittelemaan. Satakiloisena en ehkä sun jänteiden takia suosittele sitä juoksemista, vaan että painoa tiputettaisiin sitä ennen.
Ap
No jep jep idioottitrollipaska tajua nyt eri kengät juoksuun ja kävelyyn.
Meinasit ostaa talveksi jotkut kesälenkkarit??
Reebok ridgerider 6 on hyvä kävelykenkä
Hyvä aloitus. On kuin puhuisit minusta. Nuorena hölkkäilin, sitten loppui, tuli ylipainoa, aloittelin n. 5 vuotta sitten taas, kun halusin hölkätä naisten kympin. Joinakin vuosina hölkännyt, toisina kävellyt reippaasti, myös 5 km tapahtumissa hölkännyt (eli lyllertänyt) menemään. Tapahtumien ulkopuolella valitettavasti hölkkäinto on vaihtelevaa. Salilla lähinnä pyöräilen/soudan tai cross trainerissa.
Oma neuvoni: kannattaa ostaa juoksulenkkarit, jotka tuntuvat sekä jaloissa että silmissä hyvältä. Sellaiset, jotka tekee mieli laittaa jalkaan. Itse löysin omaan silmääni erityisen nätit kengät, sovitin, totesin hyviksi - lesti oli leveä, jalat tuntuivat keveiltä - ja ostin. Vaikka en olisi juuri silloin niitä edes tarvinnut. Ihan vain siksi, kun näyttivät kivoilta. (En yleensä ole ihan noin impulsiivinen, mutta nyt kyllä kannatti.) Kyse oli Brooksin leveälestisistä lenkkareista. Mitään hankaumia ei tullut, vaikka ensimmäinen käyttökerta oli kympin lyllerrys, eikä ole tullut sen jälkeenkään, sukista riippumatta. Ovat olleet myös erinomaiset kävellessä. Saattoi olla ghost-mallia, mutta en ole varma.
Tosiaan, kenkien ohella kannattaa myös hankkia juoksuun/kävelyyn tarkoitetut sukat.
Eli suosittelen kokeilemaan Brooksia, myös eräs ystäväni (samoin kuin minä ylipainoinen keski-ikäinen) suosii sitä. Myös Hokka-merkillä on kuulemma leveä lesti, mutta itse en ole kokeillut.
Ei muuta kuin tsemppiä matkaan, ensin kenkien ostoon ja sitten lenkille!
Ai niin, joku kommentoi rintaliivejä. Itse ylipainoisena ja isotissisenä aikoinaan hankin erilaisia urheilurintsikoita, mutta koin ne hankalasti päällepuettaviksi ja jotenkin epämiellyttäviksi. Tuossa n. 5 v. sitten päätin, että en tee asiasta ongelmaa. Käytän urheillessa samoja (tukevia) rintsikoita kuin normaalistikin, ainoa ero on se, että urheilun jälkeen pesen ne 40 asteessa, normaalisti 30 asteessa ohjeen mukaan. Eivät ole siitä kärsineet. Tärkeintä mielestäni on se, että liikkuu, ihan sama, millä kamppeilla, kunhan ne on hyvät päällä eikä tule hankaumia.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vaelluskengät tarjoavat enemmän kestävyyttä ja tukea kuin juoksukengät. Vaelluskengissä on keskikorkea tai korkea varsi, jonka ansiosta nilkka saa myös tukea. Tuskin sinä vielä ole maratonia kävelemässä?
Eiköhän tässä ole jo aika selvää, että AP:lla on maaninen vaihe menossa, ja kävely-/juoksuharrastus saattaa loppua jo ennen kuin kengät ovat ostettu.
Vierailija kirjoitti:
Asic gt 1000 löytyy varmasti hyvät, myös leveällä lestillä. Juoksukenkien on varattava väljää1,5cm (muistutuksena), monet unohtavat tämän.
Älä tilaa netistä. Omat juoksukengät on gt ja hinta oli muistaakseni 150 €.
Iskun vaimennus on hyvä, juoksen asfaltilla.
Niin...Juok-su-ken-ki-en on varattava väljää1,5cm. Aloittaja on aloittamassa kä-ve-ly-ä.
Asicsilla olen juossut, Hokalla myös hyviä. Kannattaa ehdottomasti kokeilla jalkaan. Ei mistään netistä ensimmäisiä kenkiä. Kootkin vaihtelevat hurjasti.