Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiset eivät suostu käymään miesgynekologeilla

Vierailija
14.10.2024 |

Gynekologiksi opiskelevien miesten määrä on romahtanut viime vuosina. Naiset ovat haluttomia hakeutumaan miesten tutkittavaksi, mikä vaikeuttaa jo alan koulutusta.

Naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuva lääkäri Juuso Isotalo, 32, huomasi jo opiskeluaikanaan, että monet naiset vieroksuivat miesopiskelijaa. Hän työskentelee Turun yliopistollisen keskussairaalan naistenklinikalla.

Naistentautien professori Päivi Polo on opettanut lääketieteen opiskelijoita noin 25 vuotta. Hän on Juuso Isotalon tavoin havainnut viime aikoina, että naiset eivät anna miesopiskelijoiden tutkia itseään. Kieltäytymisiä tulee päivittäin. Pololla on yleensä ryhmissä sekä nais- että miesopiskelijoita, jotta opetustilanne etenee.

- Puhutaan paljon naisten tasa-arvosta, mutta tässä miehiä ei kohdella tasa-arvoisesti. Heitä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti, koska he eivät pääse harjoittelemaan gynekologisia tutkimuksia, vaikka ne kuuluvat oppimistavoitteisiin. Niitä ei opi muuten kuin käytännön harjoituksen avulla, kertoo Polo.

https://yle.fi/a/74-20115705

Kommentit (873)

Vierailija
21/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin. Varsinkin kun miettii, että naistentaudit on ihan lasten kengissä niin tajuaa millainen misogynia naistentaudeissa on. Eihän ne tiedä mitään naisten elimistöstä koska naisia ei ole tutkittu. Ei ne tiedä liikunnan vaikutuksista, ei siitä miten kuukautiskierto vaikuttaa energiatasoihin, peri ja menopaussi tietämys on täysin olematonta. Näköjään se on niin, että siellä on miehet keskittyneet kaikki nämä sata vuotta mitä naisia on suunnilleen ronklattu niin lähinnä pillujen räpläämiseen, mutta mitään lääketiedettä ei ole jaksettu tehdä.

Toisaalta moni naisgynekologikin vaikuttaa naisvihamieliseltä käytöksensä perusteella. Ovat kovakouraisia, vähätteleviä, tiuskivia ja moralisoivia. Miesgyne voi joskus olla asiallisempi ja huomioonottavampi juuri siksi, että hänellä ei ole omaa kokemusta naisena olemisesta. Jotkut naisgynet heijastavat omat kokemuksensa potilaisiin ja kuvittelevat naiseutensa perusteella olevansa kaikkitietäviä myös potilaiden asioissa.

Vierailija
22/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ovat parhaita gynekologeja.653

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin. Varsinkin kun miettii, että naistentaudit on ihan lasten kengissä niin tajuaa millainen misogynia naistentaudeissa on. Eihän ne tiedä mitään naisten elimistöstä koska naisia ei ole tutkittu. Ei ne tiedä liikunnan vaikutuksista, ei siitä miten kuukautiskierto vaikuttaa energiatasoihin, peri ja menopaussi tietämys on täysin olematonta. Näköjään se on niin, että siellä on miehet keskittyneet kaikki nämä sata vuotta mitä naisia on suunnilleen ronklattu niin lähinnä pillujen räpläämiseen, mutta mitään lääketiedettä ei ole jaksettu tehdä.

Toisaalta moni naisgynekologikin vaikuttaa naisvihamieliseltä käytöksensä perusteella. Ovat kovakouraisia, vähätteleviä, tiuskivia ja moralisoivia. Miesgyne voi joskus olla asiallisempi ja huomioonottavampi juuri siksi, että hänellä ei ole omaa kokemusta naisena olemisesta. Jotkut naisgynet heijastavat omat kokemuksen

Ja joskus naisgyne voi olla asiallisempi ja huomioonttavampi siksi, että hänellä nimenomaan on kokemusta naisena olemisesta.

Vierailija
24/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet siellä minun alapäässä häärää muutenkin  niin ei ole outoa. Ja niin kuin joku jo mainitsi niin miehet ovat hellävaraisempia kuin naiset.

Eivät todellakaan ole. Mistä tällainen yleistys on lähtenyt liikkeelle? Kovakouraisia ovat olleet kaikki joilla olen ollut.

jep. pikkaisen härskiä huumoria ja sormet perseeseen,. Hellurei. Niin se on siis synnytystapa arvio kun noin tehdään. Älkää sanoko ettei sitä tehdä niin! 

Vierailija
25/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan taivahan sama onko gyne mies vai nainen. Menen tarkastukseen tai parantamaan jotain vaivaa ja haluan vain saada asiani hoidettua. Sama kumman sukupuolen edustaja sen tekee.

Vierailija
26/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se sille gynelle ole mitään herkkua tutkia velhonhiaa 🤔

Ei lääkärin tunteilla ole merkitystä, ainoastaan potilaan - lääkäri on palveluammatti, jossa potilaan hyvinvointi on ainoa tärkeä asia.

Vierailija
27/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen taisi olla enemmän miesopiskelijoita ja myös mieslääkäreihin taidettiin luottaa enemmän misogynisten asenteiden vuoksi. Nyt sitten ne harvat miespuoliset naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuvat mieslääkärit pistävät silmään hieman creepyinä. Itsehän kävisin mieluummin miesgynellä, kun ovat hellävaraisempia ja empaattisempia tällä lääketieteen alalla.

Vierailija
28/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika, kun on lääketieteellisestä toimenpiteestä kyse niin aivan sama kuka siellä ropeltaa, kunhan osaa asiansa. Siinä ei ole mitään seksuaalista ja samanlainen römpsäke se on kaikilla.

Eikö miesgynelle voisi saada nopeammin ajan tms. ?

Nöyryyttävää ja kivuliasta. On todellakin väliä kuka tekee gynegologisen tutkimuksen. Varaan ajan aina naiselle. Ovat empaattisempia mm. kivun, häpeän ja jännityksen tunteita kohtaan.

Eiköhän se jotakin kerro jos miesgynelle saa heti ajan ja naiset jonottaa naisgynelle. Turhaan miesgynejä edes enää kouluttaa niin paljon. 

Vierailija
29/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämänkin keskustelun perusteella voi todeta, että on  hyviä mieslääkäreistä ja huonoja mieslääkäreitä ja sitten on hyviä naislääkäreitä ja huonoja naislääkäreitä. Mikä yllätys...

Vierailija
30/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yhden kerran ollut mieslääkärillä gynetutkimuksessa, teininä, enkä silloin vielä tajunnut vaatia naislääkäriä. Mieslääkärin tutkimuksen aikana oli oltava myös naishoitaja paikalla. Ainakin ennen vanhaan näin oli. Se kertonee ihan tarpeeksi. Myöhemmin olen aina vaatinut päästä naislääkärille.

Vierailija
31/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta moni naisgynekologikin vaikuttaa naisvihamieliseltä käytöksensä perusteella. Ovat kovakouraisia, vähätteleviä, tiuskivia ja moralisoivia. Miesgyne voi joskus olla asiallisempi ja huomioonottavampi juuri siksi, että hänellä ei ole omaa kokemusta naisena olemisesta. Jotkut naisgynet heijastavat omat kokemuksen

Ne on aina niitä vanhempia oman elämänsä räsäsiä jotka on sisäistäneet naisvihan. Niillä on yleensä uskonnon mukana käsityksiä asioista. Haluaa, että naiset synnyttää oman terveytensäkin kustannuksella ja vastustaa aborttia viimeiseen asti. Jos olet mennyt teettämään sterilisaation niin suhtautuu sinuun kuin roskaan, koska olet hyödytön. Ne ei välitä sinun gynekologista ongelmista kun ei ole missään miestä joka voisi laittaa raskaaksi.

Vierailija
32/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene enää miesgynekologille. Olen ollut miespuolisen synnytyslääkärin käsittelyssä yliaikaisuuden takia. Hän sanoi että nytpä tehdäänkin sellainen sisätutkimus että synnytys käynnistyy. Nousin tutkimuspöydältä verta valuvana. Ja joo, synnytys käynnistyi.

Vierailija
33/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole mennyt miesgynelle enää sen jälkeen, kun törmäsin todella asiattomaan. Ei siinä mitään, että hän otti ylipainoni puheeksi, se on terveyteen ja hormoneihin vaikuttava asia, ja liittyi mahdollisesti kuukautishäiriööni minkä takia siellä olin, mutta että hän suostutteli laihduttamaan, koska sitten minusta tulisi kaunis, saisin miehen ja lapsiakin! Sanoin, että ei kiitos, en kyllä halua mitään parisuhdetta enkä lapsia, ja hän alkoi vänkäämään siitä, että se on defenssi joka monilla obeeseilla naisilla on, ettei muka halua kun oikeasti tiedostavat etteivät saisi ketään vaikka haluaisivat. 

Tuollaisesta gynestä  voisi tehdä valituksen. Aivan törkeä

Vierailija
34/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakaan en näin neitsyenä halua näyttäytyä miehen edessä alasti, vaikka kyseessä olisikin lääkäritilanne. Ja vaikka olisin jo liikuntakyvytön vanhus, en myöskään haluaisi mieshoitajaa pesemään persustani. Tuollaiset asiat ylittävät suostumukseni rajat.

Ei mua haitannut neitsyenä mieslääkäri. Yksilöllistä. 

Vierailija
35/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mene enää miesgynekologille. Olen ollut miespuolisen synnytyslääkärin käsittelyssä yliaikaisuuden takia. Hän sanoi että nytpä tehdäänkin sellainen sisätutkimus että synnytys käynnistyy. Nousin tutkimuspöydältä verta valuvana. Ja joo, synnytys käynnistyi.

Eli väärin sammutettu? :D

Vierailija
36/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EI kyse ole mistään epätasa-arvosta. 

Potilaan on tunnettava itsensä rennoksi lääkärin edessä,mikä yleensä muutenkin on stressaava tilanne. Ihminen on seksuaalinen olento ja sukuelimet ovat ihmisen intiimein paikka.

Naurettavaa ohittaa psykologia tässä asiassa. 

Tämä tuhat kertaa.

Vierailija
37/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs se paljon puhuttu tasa-arvo nyt on, arvon naikkoset?

Vierailija
38/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin maksan itse gynekologin, niin valitsen naisen.

Vierailija
39/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä itsekin olen aina hakeutunut naislääkärille noissa alapääjutuissa. Kerran olen käynyt ihan nuorena mieslääkärillä ja sen jälkeen aina naisella. En voi moittia yhtään naislääkäriä, eivätkä he ole olleet milläänlailla kovakouraisia, päin vastoin (täällä kun väitetään, että mieslääkäri on hellempi.)

Nainen ehkä ymmärtää naista paremmin, näin sen koen. Ja jos saan valita, valitsen naislääkärin.

Vierailija
40/873 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi harmi! Ei mitään väliä gynen sukupuolella! Ammattilaisia kaikki. 

Ystäväpiiri ja suku täynnä lääkäreitä. Ammatilaisia, juu toki, jopa ihan huippua, mutta ihmisiä yhtä kaikki.

En menisi naisena miesgynekologille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä