Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mille omistaisit elämäsi perheettömänä?

Vierailija
13.10.2024 |

Ilman minkäänlaista parisuhdetta ja perhettä, mille omistaisit elämäsi? Vapaaehtoistyölle, harrastukselle, työlle, matkustelulle? Etsin inspiraatiota.

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusuralle.

Vierailija
2/75 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimppa Penikseläiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tekisin vapaaehtoistyötä harrastukseni parissa, eli ohjaisin lasten liikuntaryhmiä / ryhtyisin urheiluseuran aktiivijäseneksi. Tai sitten muuta vapaahetoistyötä, esim. luonnonsuojelua.

Vierailija
4/75 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi omistaa elämänsä jollekin tietylle asialle? Eikö riitä, että elää onnellista tasapainoista perusarkea ja toteuttaa niitä harrastuksiaan arjessa normaalissa määrin? Miksi "kaikki tai ei mitään" ajattelu?

Vierailija
5/75 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan hoitaisin onnettomana huonekasveja ja koiria

Vierailija
6/75 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä keksinyt, joten minuakin kiinnostaa. 

Ongelma itselläni ei ole se, ettenkö keksisi tekemistä vaan se, etten keksi sitä, millä voisi korvata perheen. 

Vierailija
7/75 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi omistaa elämänsä jollekin tietylle asialle? Eikö riitä, että elää onnellista tasapainoista perusarkea ja toteuttaa niitä harrastuksiaan arjessa normaalissa määrin? Miksi "kaikki tai ei mitään" ajattelu?

Ei aavistustakaan mistä puhut mutta ihan turhaan vedit herneet nenään. Ehkä ei tarvitse ottaa noin kirjaimellisesti kysymystä? Huomaa millaisia kiukkuilijoita te perheelliset naiset olette, siksi pahin painajaiseni on olla kuin te.

Vierailija
8/75 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aavistustakaan mistä puhut mutta ihan turhaan vedit herneet nenään. Ehkä ei tarvitse ottaa noin kirjaimellisesti kysymystä? Huomaa millaisia kiukkuilijoita te perheelliset naiset olette, siksi pahin painajaiseni on olla kuin te.

Vaikutti kyllä mielestäni enemmän siltä, että joku lapseton loukkaantuu. 

Vierailija
9/75 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinsuojelulle, taiteelle,  matkustaisin eri maihin kiertelemään kirppiksillä,  tapaisin muita samanhenkisiä erilaisissa ryhmissä, harraste toimintaa vaikkapa pienoismallit tai käsityöt.

Lisäksi kannattaa miettiä mitkä asiat itseä kiinnostaa.

Vierailija
10/75 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin perheetön, ja minulla olisi kaikki tämä viisaus jonka olen perhe-elämäni aikana saanut, niin keskittyisin hyvin paljon omiin harrastuksiini ja siihen mistä pidän. Pitäisin yhtenä isona projektina itsestäni huolehtimista, koska silloin minulla olisi kaikista eniten annettavaa muille. Tahkoisin töitä tekemällä ja sijoittamalla mahdollisimman paljon rahaa, jota sitten jakaisin omien arvojeni mukaisesti eri järjestöille ja suoraan sellaisille ihmisille, jotka sitä mielestäni tarvitsevat. Saattaisin jopa tavoitella taloudellista riippumattomuutta ja laatia sellaisen testamentin, jolla turvaisin omaisuuteni jakautumisen omien arvojeni mukaisiin kohteisiin kuolemani jälkeen. Tekisin paljon vapaaehtoistyötä, kävisin pitämässä seuraa yksinäisille vanhuksille ja hoitamassa lapsia. Välillä myös sijoittaisin itseeni lähtemällä ulkomaille joko etätöihin tai pitkälle lomalle. Sekä ilman muuta tutustuisin uusiin ihmisiin, pyrkisin löytämään uusia ystäviä ja viettäisin näiden ystävien kanssa rauhassa aikaa, mieluusti kodin ulkopuolella kun ei olisi mitään kotiintuloaikoja.

Ennen perheen perustamista en ikimaailmassa olisi keksinyt kaikkea tuollaista. Nyt eletään lapsiperheessä kädestä suuhun, ja vaikka panostankin tulotasoni nostamiseen, käytettävissä oleva aika on rajallista eikä tällainen projekti onnistu nyt niin hyvin kuin se onnistuisi ilman parisuhdetta ja lapsia. Itsestäni huolehtimiseen käytän myös aikaa, mutta jos suunnitelmissa on käydä lenkillä tai vaikka syödä, ja lapset kaipaavat, niin syöminen lykkääntyy ja lenkille lähteminen saattaa jäädä seuraavalle päivälle. Ja koska introverttinä sosiaalinen energiani on rajallinen, lapset ja puoliso vetävät sen toisinaan niin nolliin, etten yksinkertaisesti jaksa tavata ketään muuta vaan vietän oman aikani ihan yksin. En kuitenkaan yhtään kadu perheen perustamista, ja näen tällä hetkellä tärkeimmäksi tehtäväkseni olla omalle perheelleni mahdollisimman omistautuva. Lasten aikuistuttua on vielä sitten toivottavasti kymmeniä vuosia aikaa panostaa johonkin muuhun omien arvojeni mukaiseen toimintaan.

Vierailija
11/75 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nainen ei keksisi suuntaa elämälleen saati yhtään mitään tekemistä ilman perhettä, joten siksi se on pakko hankkia, oli edellytyksiä tai ei. 

Vierailija
12/75 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taiteen luomiselle, lemmikeille, ystäville, työlle joka tähtää ihmisten auttamiseen, henkiselle kasvulle ja itsensä haastamiselle, luonnosta nauttimiselle, uusien asioiden kokeilemiselle, matkustamiselle, hengellisyydelle, aistikkuudelle ja erotiikalle, erilaisille nautinnoille, kodin tekemiselle, omalle yhteisölle mistä ikinä sen löytääkin, läsnäololle... Keksin ihan loputtomasti muitakin merkityksellisiä asioita kuin perhe, yhtään vähättelemättä lisääntymisen ja pariutumisen suurta arvoa ja tärkeyttä. Rakkautta on kuitenkin mahdollista kokea myös ilman perinteistä parisuhdetta ja on mahdollista rakastaa kovaa, antaa itsestään, hoivata muita, kokea olevansa tarvittu ja rakastettu jne. myös ilman lapsia. Täytyy myöskin muistaa, että kaikki parisuhteet eivät valitettavasti ole automaattisesti hyviä ja läheisiä eikä perheen perustaminen takaa sitä, että se merkityksellisyyden tunne löytyy sitä kautta. Turvallisempaa on silti keksiä niitä itselle merkityksellisyyttä tuovia juttuja elämään, sellaisia joita kukaan ei voi viedä sulta pois, oli perhettä tai ei. 

Vierailija
13/75 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin perheetön, ja minulla olisi kaikki tämä viisaus jonka olen perhe-elämäni aikana saanut, niin keskittyisin hyvin paljon omiin harrastuksiini ja siihen mistä pidän. Pitäisin yhtenä isona projektina itsestäni huolehtimista, koska silloin minulla olisi kaikista eniten annettavaa muille. Tahkoisin töitä tekemällä ja sijoittamalla mahdollisimman paljon rahaa, jota sitten jakaisin omien arvojeni mukaisesti eri järjestöille ja suoraan sellaisille ihmisille, jotka sitä mielestäni tarvitsevat. Saattaisin jopa tavoitella taloudellista riippumattomuutta ja laatia sellaisen testamentin, jolla turvaisin omaisuuteni jakautumisen omien arvojeni mukaisiin kohteisiin kuolemani jälkeen. Tekisin paljon vapaaehtoistyötä, kävisin pitämässä seuraa yksinäisille vanhuksille ja hoitamassa lapsia. Välillä myös sijoittaisin itseeni lähtemällä ulkomaille joko etätöihin tai pitkälle lomalle. Sekä ilman muuta tutustuisin uusiin ihmisiin, pyrkisin löytämään uusia

Näin perheettömänä kommentoisin, että tuo homma ei ainakaan omalla kohdallani ole johtanut muuhun kuin enenevään yksinäisyyteen, uupumukseen ja masennukseen. 

Koska ei ole ketään antamassa itselle, pitää pitää itsestä huoli, että voi pitää itse itsestä huolen eikä antaa paljon muille (been there, done that, nyt olen tyhjä eikä kukaan ole antamassa minulle mitään). 

Tahkoin töitä, sain burn outin ja työuupumuksen. 

Olen tehnyt hyväntekeväisyyksiä jne. Se on toki hyvä asia jne, mutta ei tuo kuitenkaan aitoa sisältöä elämään, jos muut rakenteet puuttuvat.

Ymmärrän, että se perhe välillä tuntuu pallolta jalassa, mutta se antaa myös palautumiseen tarvittavia juuria ja merkityksellisyyttä sekä kotoisaa olemista ja vuorovaikutusta. Yksinolon suurin ongelmani on se, etten palaudu kuten perheen parissa ja siksi on tärkeää, etten jaa kaikkea itsestäni muualle, koska kukaan ei täytä vuorostaan minua. Tätä ei pysty ymmärtämään ennen kuin sen kokee itse. En ainakaan itse olisi osannut kuvitella tällaista, muuten olisin toiminut täysin toisin. 

Vierailija
14/75 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kiertää maailmaa talovahtina

Vierailija
15/75 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä yhden kommentin perusteella yleistää koko ihmisryhmää

Vierailija
16/75 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatin harjoittamiselle ja harrastamiselle, riippuen mikä ammatti ja kuinka vapaasti sitä voi toteuttaa. En miettisi asiaa velvollisuuden vaan sen kautta, mikä on sinun lahjasi maailmalle. Eli raha ei ohjaa tätä valintaa

Vierailija
17/75 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin perheetön, ja minulla olisi kaikki tämä viisaus jonka olen perhe-elämäni aikana saanut, niin keskittyisin hyvin paljon omiin harrastuksiini ja siihen mistä pidän. Pitäisin yhtenä isona projektina itsestäni huolehtimista, koska silloin minulla olisi kaikista eniten annettavaa muille. Tahkoisin töitä tekemällä ja sijoittamalla mahdollisimman paljon rahaa, jota sitten jakaisin omien arvojeni mukaisesti eri järjestöille ja suoraan sellaisille ihmisille, jotka sitä mielestäni tarvitsevat. Saattaisin jopa tavoitella taloudellista riippumattomuutta ja laatia sellaisen testamentin, jolla turvaisin omaisuuteni jakautumisen omien arvojeni mukaisiin kohteisiin kuolemani jälkeen. Tekisin paljon vapaaehtoistyötä, kävisin pitämässä seuraa yksinäisille vanhuksille ja hoitamassa lapsia. Välillä myös sijoittaisin itseeni lähtemällä ulkomaille joko etätöihin tai pitkälle

Kiitos kun jaoit kokemuksesi.

Vierailija
18/75 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haahuilulle ja seikkailuille 

Vierailija
19/75 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni eli seksiä ja hurjastelua ympäri maailmaa.

Vierailija
20/75 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin perheetön, ja minulla olisi kaikki tämä viisaus jonka olen perhe-elämäni aikana saanut, niin keskittyisin hyvin paljon omiin harrastuksiini ja siihen mistä pidän. Pitäisin yhtenä isona projektina itsestäni huolehtimista, koska silloin minulla olisi kaikista eniten annettavaa muille. Tahkoisin töitä tekemällä ja sijoittamalla mahdollisimman paljon rahaa, jota sitten jakaisin omien arvojeni mukaisesti eri järjestöille ja suoraan sellaisille ihmisille, jotka sitä mielestäni tarvitsevat. Saattaisin jopa tavoitella taloudellista riippumattomuutta ja laatia sellaisen testamentin, jolla turvaisin omaisuuteni jakautumisen omien arvojeni mukaisiin kohteisiin kuolemani jälkeen. Tekisin paljon vapaaehtoistyötä, kävisin pitämässä seuraa yksinäisille vanhuksille ja hoitamassa lapsia. Välillä myös sijoittaisin itseeni lähtemällä ulkomaille joko etätöihin tai pitkälle lomalle. Sekä ilman muuta tutustuisin uusiin ihmisiin, pyrkisin löytämään uusia

Jännästi kun on aikaa ja mahdollisuus, noista mikään ei tunnu mielenkiintoiselta. Sen sjiaan jumalan palveleminen ja esim. taide kiinnostavat.