Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saisi iäkkäät vanhemmat tajuamaan etteivät he enää pärjää nykyisessä kodissaan?

Vierailija
13.10.2024 |

Jääräpäisesti vaan roikutaan kiinni omakotitalossa joka on jo täysin rempallaan, kumpikaan ei jaksa enää siitä huolehtia. Mitään palveluita ei myöskään ole lähellä. 

Kommentit (262)

Vierailija
201/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummu aikoinaan vastusti hyvinkin raivokkaasti muuttoa keskeltä metsää vanhusten palvelutaloon. Kunhan saatiin muutto tehtyä,niin mummu yhtäkkiä oli hyvinkin tyytyväinen tilanteeseen. Löytyi vanhoja tuttuja, pääsi itsenäisesti kauppaan jne. Loppui puiden kantaminen, lumityöt jne. 

Vierailija
202/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä hoivapaikkoja riitä tuosta vaan kaikille. Sehän on hyvä, että pärjäävät vielä kotonaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö hoivapaikkoja sitten riittää kaikille? Se että ei pärjää kotona ei automaattisesti tarkoita sitä että tarvitsisi hoivaa tai hoivapaikkaa.

Vierailija
204/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona pärjäämättömyys sinällään on ihan uutinen ongelma. Mutta se on myös käsite joka vaatii sen käsitteen avaamista. Miksi henkilö ei pärjää kotona, mitkä palvelut häntä auttaisi pärjäämään siellä kotona? Onko pärjättävä missä tahansa kodissa vai voidaanko vaatia että muutetaan sellaiseen kotiin jossa pärjää? Onko kotona pärjättävä samalla tavalla riippumatta siitä onko koti esimerkiksi esteetön tai ei?

Ravinto,  vessassa käynti,  hygienia,  lääkkeet,  kodin puhtaana pitäminen ja pyykkihuolto, raha-asiat sekä miten saa hälytettyä apua,  jos kaatuu,  saa sairaskohtauksen tms. Nuo on varmaan tärkeimmät. 

Vierailija
205/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona pärjäämättömyys sinällään on ihan uutinen ongelma. Mutta se on myös käsite joka vaatii sen käsitteen avaamista. Miksi henkilö ei pärjää kotona, mitkä palvelut häntä auttaisi pärjäämään siellä kotona? Onko pärjättävä missä tahansa kodissa vai voidaanko vaatia että muutetaan sellaiseen kotiin jossa pärjää? Onko kotona pärjättävä samalla tavalla riippumatta siitä onko koti esimerkiksi esteetön tai ei?

Ravinto,  vessassa käynti,  hygienia,  lääkkeet,  kodin puhtaana pitäminen ja pyykkihuolto, raha-asiat sekä miten saa hälytettyä apua,  jos kaatuu,  saa sairaskohtauksen tms. Nuo on varmaan tärkeimmät. 

Ravinto=ateria palvelut ja kauppapalvelut

Hygienia=kotihoidon käynnit

Lääkkeet=apteekin annosjakelu

Kodin puhtaana pito=siivouspalvelut, samoin pyykkihuolto yksityinen koti-/siivouspalvelu.

Raha-asiat=hoitaa pankki, läheiset tai tarvittaessa palvelu ostetaan talouspalveluita hoitavalta taholta.

Hälytykset=turvaranneke

Vierailija
206/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kodin puhtaana

Näin.  Voi asua kotonaan,  kun hankkii kotiin tarvitsemansa palvelut.  Osan voi saada yhteiskunnalta ja loput ostetaan yksityiseltä.  

Vierailija
207/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kodin puhtaana

Ap:n kertoman mukaan vanhemmat asuvat paikassa,  jossa kaikkia mainitsemiasi palveluita ei ole saatavilla. 

Vierailija
208/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis millä tavalla eivät pärjää kotonaan? Esim. Onko fyysisiä sairauksia jotka estävät, hidastavat huomattavasti koti/pihatöiden tekoa? Onko mielenterveydellisiä häiriöitä jotka vaikuttavat jaksamiseen, tekemiseen? Vai mistä kiikastaa sitten? Onko kaikki mahdolliset tahot selvitetty mistä apua/neuvoa voisi tiedustella? Onko mahdollista pyytää esim. Naapureita apuun pihatöiden tekoon yms? 

Ongelma on se, että AP ei halua että vanhukset asuvat kotonaan. Kun se huonokuntoinen talo sitten jää AP.lle. sitä ei ole edes remontoitu muodikkaan harmaa-valkoiseksi. 

En ymmärrä, miksi AP, ja moni muukaan ei halua auttaa vanhempiaan. 

Minä ajattelen, kuinka paljon olen omilta vanhemmiltani saanut, tottakai autan heitä myös. 

Jokainen aikuinen ihminen varmasti haluaa asua kotonaan , myös AP.n vanhemmat. Minä loukkaantuisin syvästi, jos lapseni käyttäytyisi kuten AP.

Ihan taatusti siellä on apua saatavilla lumitöihin ym, AP nyt vain on päättänyt että ne vanhukset eivät kotonaan pärjää. Ihan sama asia, kuin tällä palstalla haetaan kuinka maalla asuminen on kamalaa. Ei ole niille, jotka siellä viihtyvät. 

Mahdollisesti ne vanhemmat pyytävät ap.n apua siksi, että kaipaavat tätä ja haluavat tekosyyn varjolla tavata. 

Vierailija
209/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n mukaan mitään palveluita ei oo saatavilla vanhemmilleen, missä kuusenlatvassa oikee asuvat sitten?? Eli ap:n omassa mielikuvituksessa noin on vaan. 

Vierailija
210/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kauppa tuo ruoat kotiin, mutta ottaa kotiinkuljetusmaksun.

Ei ole ainakaan kaupungin puolesta nykyään ketään joka voisi käydä jonkun puolesta kaupassa."

Eikö ne euuatkin pidä maksaa? Jos taksin maksaminen ei onnistu niin kuinka onnistuu niiden kauppaostosten maksaminen?

Miten se taksin maksaminen ei onnistu? Maalla hyvinkin taksikuski tuntee asiakkaansa, eli voi pitää mukana käteistä, jos tietää vanhuksen maksavan käteisellä. Pankkikortilla maksaessa pitää tietää pin koodi, ja jos vanhus ei sitä muista, se sitten on mukana vanhuksilla jossain, eikö vain? Ehkä voisi myös hyödyntää jotain tuttua taksikuskia, joka vaikka kirjoittaisi laskun, jonka omainen maksaisi heti?  Ainakin minun kaupungissani (iso kaupunki) tunnen parikin tuttua taksiautoilija yrittäjää, joiden kanssa varmasti voisi moisen sopimuksen tehdä.  Sellaisen kyytiin voisi vanhuksenkin luottaa. 

Vierailija
211/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ap kertonut jo aloituksessa tarkemmin vanhempien tilanteesta? Sitten on hyvä pitkin sivuja sinne tänne kirjoittaa ja vastata kommenteihin. Tosi sekavaa noin lukea. Ja minkä takia ap vastailee trolli viesteihin niin kiivaasti? Onko se tarkoituskin? Ja kuka on oikea ap, kun täällä on selvästi monta "ap:ta" liikkeellä? Lopeta ap tämän keksityn tarinan ylläpitäminen. 

Vierailija
212/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hersileijaa näitä perusteluja vanhusten häätämiseksi omasta kodistaan. 

Lumityöt eivät ole vanhukselle okt este, sillä kaupunki, yksityiset kiinteishuollot  jne  tekevät lumitöitä, harjaavat portaat jne. Se vain maksaa. Samoin myös muu pihanhoito. 

Itsekin asun okt, sama joka auraa kadun, auraa myös meidän piha-alueen ja niin tekee naapurillekin ja tietysti maksetaan siitä erikseen. 

Kaupunki ei hoida kenenkään omakotitalopihan lumitöitä. Mitä ihmettä nyt taas! Ja kyllä ne lumityöt vaan voi olla este jos esim. asuu sellaisessa syrjäisemmässä paikassa ettei niitä kolaajia noin vain ole saatavilla. 

Ihan vain tiedpksi, niin kaupunki kuin yksityiset kiinteistöhuolto yritykset myyvät auraus

Ei tainnut olla kyse aurauksesta vaan jonkun pitäisi jalkautua tekemään ne lumityöt. En ole koskaan kuullut että kaupunki tekisi sellaisia töitä okt-pihoilla, yksityiset toimijat tietysti eri asia. 

Itse hyvin syrjässä asuneena uskallan väittää, että joka paikassa löytyy joku, joka voi auttaa esim. Lumitöiden kanssa. Mekin tehtiin naapurin 90 vuotiaan mummon lumityöt ja seurattiin vointia muutenkin. Omaiset toki kävivät tiheään huolehtimassa, ja mummo sai asua loppuun asti kotonaan. 

Myös eräs naapuri linkosi meille tien ja pihan, kun oma traktorimme oli rikki. Ja toki se mummun piha huolehdittiin myös.

Täällä kaupungissa taas jatkuvasti talvisin laittaan nuoret ilmoituksia faceen, kaupan seinälle ym, että tekevät lumitöitä mönkijällä. 

Kyllä keinoja löytyy, ja ei ne hinnatkaan nyt niin hirveitä ole, kun saa kotonaan asua. 

Vierailija
213/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo lumityöt oli vain yksi esimerkki, ei tietenkään ainoa asia. Esim. talon lämmittäminen tuottaa myös ongelmia. Talossa on paljon portaita jne. Eteneviä sairauksia kummallakin.

Ap

Hitto, kirjoita jo alussa oleelliset seikat eikä vasta sitten kun moni jo kyselee  monen sivun jälkeen. Onko tämä joku jännitysnäytelmä, että joka sivussa tulee pikku hiljalleen tiedon murunen. Mitä oikeen meinaat ap?? Lopeta tämmöinen älyttömyys. Joka on isolla todennäköisyydellä sinun keksimä tarina. 

Vierailija
214/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ap:n kertoman mukaan vanhemmat asuvat paikassa,  jossa kaikkia mainitsemiasi palveluita ei ole saatavilla."

Sitten ei auta muutakuin pärjätä ilman noita palveluita tai muuttaa sellaiseen kotiin johon nuo palvelut on saatavilla.

Vierailija
215/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lää

Ap:n kertoman mukaan vanhemmat asuvat paikassa,  jossa kaikkia mainitsemiasi palveluita ei ole saatavilla. 

Suomessa on lopulta hyvin vähän paikkoja, joissa nuo palvelut, tai suuri osa niistä, ei ole saatavilla. Kyse on nyt enemmän AP.n asenteesta. Hän tuskin on edes selvittänyt asiaa, hän ei vain halua auttaa vanhempiaan. 

Yhtä paljon ne vanhemmat vaivasivat AP.tä siellä kerrostalo-osakkeessakin. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 208: "Mahdollisesti ne vanhemmat pyytävät ap.n apua siksi, että kaipaavat tätä ja haluavat tekosyyn varjolla tavata. "

Lainaan sun kommentistasi vain tuon viimeisen lauseen. Mä havahduin tuohon asiaan vasta noin puoli vuotta sen jälkeen, kun olin aloittanut vanhempieni luona ravaamisen. Alussa - kun äiti ei vielä karkaillut - isä tarvitsi milloin mihinkin mun apua. Kun soitti mulle päivällä, sanoin sitten, että joo, tulen töiden jälkeen. Tai jos soitti töiden jälkeen, sanoin, että joo, käytän koiran vaan ensin ulkona. Joka ainoa kerta huomasin, että isä oli keittänyt valmiiksi kahvit ja sen jälkeen, kun olin hoitanut jonkun viiden minuutin homman, piti tietenkin jäädä pariksi tunniksi kahville. Ymmärsin isää, kun se ainoa seura muuten oli 24/7/365 muistisairas äitini. Isä kaipasi juttuseuraa. Kun tämän tajusin, aloinkin käydä isän soitettua lounastauolla tai kahvitauolla tai töiden jälkeen kävin ensin isän luona ja vasta sitten vein koiran ulos. Kun olin hoitanut homman, sanoin isälle, että en ehdi jäädä kahville, koska pitää mennä jatkamaan töitä/viedä koira ulos. Sellaiset "tikusta asiaa" -soitot loppuivat aika pian sen jälkeen. Kävin kyllä edelleen siellä tosi usein eli monta kertaa viikossa, päivin ja öin, mutta ainoastaan hoitamassa sen asian, mitä varten mua sinne tarvittiin. Kaikki isän kanssa  kahvittelut ja rupattelut jäi yli vuodeksi. Nyt, kun äiti on jo kuollut ja mä käyn joka sunnuntai samaan kellonaikaan isän luona iltapäiväkahvilla, me juodaan kahvia yhdessä ja rupatellaan kaikesta maan ja taivaan välissä. Vähintään 2 tuntia menee joka kerta, mutta yleensä paljon pidempäänkin. Ekan kerran isä sanoi mulle, että on niin mukavaa, kun mä käyn VAIN juttelemassa. Niin minustakin on. Ja mä voin taas suunnitella omaa elämääni muutenkin, kun tiedän, että isän kanssa rupattelu tapahtuu joka sunnuntai klo 14:00. Mun ei enää tarvitse oittaa kännykkää mukaan vessaan, alakertaan, roskia viedessäni jne. koska ei tarvitse olla enää koko ajan hälytysvalmiudessa. Jos isä olisi hommannut mun ehdottamani palvelut jo paljon aikaisemmin, mä olisin voinut käydä ihan vaan rupattelemassa jo paljon pidempäänkin. 

Vierailija
217/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä tämän huomasi että aloitus ei ollut totta. Ap ei kerro tarkemmin millä tavoin vanhemmat ei pärjää jne tärkeitä seikkoja, vaikka on kyselty. Ja tarraa kiinni selvien trollaajien viesteihin ja kertoo jostain tyyliin lumien auraamisesta. Ap hävisi pieru saharaan. 

No hei vaan taas 👋 Lähdin illalla saunaan ja sen jälkeen nukkumaan. Nyt olisin normaalisti töissä mutta vietän tällä hetkellä syyslomaa, joten aikaa on. Haluatko kuulla vielä muuta?

Olen jo aiemmin kertonut miten vanhempani eivät pärjää: fyysiset voimat eivät enää riitä nykyisissä olosuhteissa. Ja tilanne heikkenee vääjäämättä koko ajan.

Sinänsä hieman ihmettelen että epäilet aloituksen todenperäisyyttä. Eiköhän tämä ole varsin yleinen ongelma nykypäivän vanhenevassa Suomessa?

Ap 

Miksi et jo kertonut alussa kaikkea tarvittavaa tietoa tilanteesta? Vai kävitkö välillä vessassa, että jäi kertomatta🤣 no en halua kuulla muuta, oot jo monen sivun verran täällä vastaillut sekavasti eri kommenttikenttiin ja tarraat hanakasti trollaajien puheisiin. Lopeta jo hyvän sään aikaan tämmöinen satuilu, oot jo jäänyt kiinni siitä. 

Vierailija
218/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutukset tappiin. Taloon kaasulaitteita, kaasupulloja, sytkäreitä, raketteja, alkoholia, viallisia sähkölaitteita. Eiköhän se siitä...

Vierailija
219/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
220/262 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: tarrautui lumien auraukseen. kommenteista päätellen. Eikö kyseistä  palvelua tuottavaa tyyppiä/yritystä ole paikassa ollenkaan? Jos tämä on höpöhöpö juttu, mitä epäilen, niin lopeta jo. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi