Miten saisi iäkkäät vanhemmat tajuamaan etteivät he enää pärjää nykyisessä kodissaan?
Jääräpäisesti vaan roikutaan kiinni omakotitalossa joka on jo täysin rempallaan, kumpikaan ei jaksa enää siitä huolehtia. Mitään palveluita ei myöskään ole lähellä.
Kommentit (262)
Olen kotihoidossa huomannut kuinka eri käsitys ihmisillä voi olla mukavasta elämisestä. Usein näihin vanhoihin taloihin mennessä tulee ensin järkytys mutta muutaman viikon kun on käynyt päivittäin niin sitä kummasti kaikkeen tottuu. Pahin paikka oli kylmä savupirtti, jossa ei itse voinut ottaa talvella takkia pois, ilman juoksevaa vettä ja sisävessaa. Mummo vain se kulki teepaidassa ja me tuotiin vettä kaivosta. Oli iloinen ja onnellinen mummo. Toki sitten on niitä jotka ei oikeasti pärjää. Monesti nämä talot on jo siinä kunnossa ettei niistä remppaamalla enää myyntikuntoista saa joten onko sillä merkitystä jos ei enää jaksa kunnossapitoa?
Muakin kiinnostaa, missä on itsemääräämisoikeuden rikkomisen ja heitteillejätön raja lainsäädännön näkökulmasta. Itsemääräämisoikeutta suojaavat varmaan monet lainkohdat liittyen omaisuudensuojaan, yksityisyydensuojaan, terveydenhuoltolakiin. Ja taas heitteillejätöstä selvä esimerkki olisi olla auttamatta kotinsa ulkopuolelle harhaillutta dementikkoa tai kadulle kaatunutta ihmistä.
Tässä on varmaan laaja harmaa alue. Voiko olla niin, että yrität auttaa seniorivanhempiasi, ja lopulta saat syytteen jommasta kummasta, joko itsemääräämisoikeuden loukkaamisesta tai heitteillejätöstä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun äidilläni säilyi liikuntakyky ja hän kävi itse kaupassa mutta shoppaili tyyliin ostanpa lihatiskin tyhjäksi.
Omaisella vähän sama. Muistisairaus on ja ostaminen kaupassa holtitonta ja suuri osa jäi kumminkin syömättä. Nyt tilataan hänelle ruuat kotiin mutta kiukuttelee että haluaisi itse mennä kauppaan. Eläke kuitenkin pieni josta maksettava monta muutakin juttua.
Mikä estää häntä menemästä kauppaan?
Ymmärtää vielä toistaiseksi että ei tarvitse mennä kauppaan kun kaapissa on ruokaa.
Heitteillepanoon (= heitteillejättöön) "hän on velvollinen huolehtimaan ja siten aiheuttaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle."
Kuka sitten on velvollinen huolehtimaan täysi-ikäisestä henkilöstä joka ei ole holhouksen alainen? Ei todennäköisemmin kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun äidilläni säilyi liikuntakyky ja hän kävi itse kaupassa mutta shoppaili tyyliin ostanpa lihatiskin tyhjäksi.
Omaisella vähän sama. Muistisairaus on ja ostaminen kaupassa holtitonta ja suuri osa jäi kumminkin syömättä. Nyt tilataan hänelle ruuat kotiin mutta kiukuttelee että haluaisi itse mennä kauppaan. Eläke kuitenkin pieni josta maksettava monta muutakin juttua.
Ymmärtää vielä toistaiseksi että ei tarvitse mennä kauppaan kun kaapissa on ruokaa.
Hamstraamiselle on aina syynsä, samoin kiukuttelule. Eikä se syy ole ikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hamstraamiselle on aina syynsä, samoin kiukuttelule. Eikä se syy ole ikä.
Tässä tapauksessa syynä noihin on iän myötä tullut muistisairaus. Mitä tarkoitat kommentillasi?
Vierailija kirjoitti:
Heitteillepanoon (= heitteillejättöön) "hän on velvollinen huolehtimaan ja siten aiheuttaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle."
Kuka sitten on velvollinen huolehtimaan täysi-ikäisestä henkilöstä joka ei ole holhouksen alainen? Ei todennäköisemmin kukaan.
Teoriassa ei kai kukaan, käytännön tilanteita joissa velvollisuus syntyy saattaa silti tulla tiheään. Tilanteissa mukana olevalle, jonka on pakko ymmärtää että toinen on hengenvaarassa. Useammin kyse on varmaan moraalisesta ongelmasta, ja nurinkurista on, että omaisensa ongelmiin kaikkein herkimmin reagoiva ja avuliain henkilö tulee todennäköisimmin palkituksi vakavillakin syytöksillä. Onhan erittäin epäilyttävää ja epäuskottavaa, että joku vain hyvää hyvyyttään auttaa omaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teoriassa ei kai kukaan, käytännön tilanteita joissa velvollisuus syntyy saattaa silti tulla tiheään. Tilanteissa mukana olevalle, jonka on pakko ymmärtää että toinen on hengenvaarassa. Useammin kyse on varmaan moraalisesta ongelmasta, ja nurinkurista on, että omaisensa ongelmiin kaikkein herkimmin reagoiva ja avuliain henkilö tulee todennäköisimmin palkituksi vakavillakin syytöksillä. Onhan erittäin epäilyttävää ja epäuskottavaa, että joku vain hyvää hyvyyttään auttaa omaistaan.
Todennäköisesti aikuinen lapsi on ainoa, joka havaitsee tilanteen, missä vanhuksen toimintakyky on laskenut vaarallisen paljon. Ja huoli-ilmoitus voi katkaista välit ja siitä huolimatta vanhuksen el tarvitse edes puhua sosiaalityön kanssa. Koska itsemääräämisoikeus. Eli jos vaikka tosipaikan tullen huoli-ilmoituksen tekeminen omalla nimellä olisi tapa turvata selustansa mahdollisilta heitteillepanosyytöksiltä, voi se tarkoittaa että siinä kohdassa varsinkin vanhukset jäävät täysin heitteille.
Miten kenenkään psyyke kestää tällaisia valintoja?
Vierailija kirjoitti:
Ollaan siis siskon kanssa puhuttu, että kun päästäisiin tuosta talosta eroon ja saataisiin meille edunvalvontavaltuutus, niin helpottuisi kaikkien elämä. Vanhemmat eivät tunnu millään ymmärtävän sitä, että erilaisilla järjestelyillä meille pystyy antamaan ennakkoperintöä täysin ilman veroja, kunhan vaan tuo vanha talo saataisiin myydyksi.
ap
Ei tarvinnutkaan pitkälle lukea, kun sinun "huolesi" tuli ilmi. Et ole huolissasi vanhemmistasi vaan heidän jättämästään perinnöstä. Vai että oikein edunvalvontaa kaipaisit. Jos vanhemmat eivät pärjää ok-talossa, he voivat muuttaa helpompaan asumukseen, mutta siihen ei tarvita mitään edunvalvontaa ja ennakoperintöjä. Elä sinä omilla rahoillasi, jos niitä on. Jos ei, kysy toimeentulotukea Kelalta.
Ei mitenkään. Kokemusta on, niin omasta isoisästä kuin anopista.
Isoisä ei jaksanut huolehtia talostaan, mutta apuakaan ei ottanut vastaan. Kun hänestä aika jätti, jäi jälkeen purkukuntoinen, homeinen murju. Sieltä löytyi mm. putkirikko, joka oli pilannut perustuksia ja ullakko täynnä eläinten ulostetta. Vaikka sijaitsi kasvukeskuksen lähellä, isäni ei meinannut saada myytyä pois.
Anoppini taas kaatuilee kotonaan, on tuhlannut rahansa turhaan shoppailuun ulosottoon asti, ei pysty nostamaan asioita ja juuri ja juuri saa pyykinpesukoneen täytettyä sekä ruuan lämmitettyä. Kotihoidon on käännyttänyt pois, mutta poikaansa soittaa joka päivä apuun. Meidän on pitänyt jättää hänet pärjäämään monta kertaa, koska muuten siellä saa olla kohta laittamassa hänelle sukkia jalkaan kun ei ymmärrä ottaa ulkopuolista apua vastaan.
Vanhuksella on itsemääräämisoikeus, ja jos vanhus haluaa asua murjussa, tuhlata rahansa, kaatuilla, syödä pelkkää näkkäriä, niin hän saa niin tehdä. Olettaen, että pää jotenkuten toimii eikä ole täysin muistisairas.
Vierailija kirjoitti:
Muakin kiinnostaa, missä on itsemääräämisoikeuden rikkomisen ja heitteillejätön raja lainsäädännön näkökulmasta. Itsemääräämisoikeutta suojaavat varmaan monet lainkohdat liittyen omaisuudensuojaan, yksityisyydensuojaan, terveydenhuoltolakiin. Ja taas heitteillejätöstä selvä esimerkki olisi olla auttamatta kotinsa ulkopuolelle harhaillutta dementikkoa tai kadulle kaatunutta ihmistä.
Tässä on varmaan laaja harmaa alue. Voiko olla niin, että yrität auttaa seniorivanhempiasi, ja lopulta saat syytteen jommasta kummasta, joko itsemääräämisoikeuden loukkaamisesta tai heitteillejätöstä?
Heitteillejättöä on lain mukaan se, jos joku havaitsee (omainen, ohikulkija, naapuri tms), että vanhus ei pärjää ( on siis heitteillä), mutta ei ilmoita siitä 112:een (jos muistisairas vanhus hortoilee vaikka ulkona tms) tai ei tee vanhuksesta huoli-ilmoitusta. Kun jompaan kumpaan näistä on ilmoittanut, että tällainen tapaus on, on tehnyt oman lakisääteisen velvollisuutensa ja pallo on heitetty silloin poliisille, ensihoidolle tai hyvinvointialueen seniorityön sosiaalityöntekijälle. Jos paikalle saapuva on poliisi, hän kyllä ilmoittaa sosiaaliviranonmaiselle. Jos paikalle tulee ensihoito, he tilanteen mukaan kuskaavat vanhuksen päivystykseen, jossa sitten hoitaja/lääkäri tekee tuon ilmoituksen sosiaaliviranomaisille. Milloin sitten sosiaalityöntekijä syyllistyy heitteillejättöön, jos vanhus kieltäytyy ottamasta mitään apua vastaan, siihen en näin äkkiseltään osaa vastata. Pitäisi käydä lukemassa muutamia lakeja ensin, mutta nyt en ehdi.
Olisiko mahdollista saada kotiin apua esim siivoukseen, pihatöihin ymv ulkopuoliselta taholta? Onko vanhempien tilaa kartoitettu missään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan siis siskon kanssa puhuttu, että kun päästäisiin tuosta talosta eroon ja saataisiin meille edunvalvontavaltuutus, niin helpottuisi kaikkien elämä. Vanhemmat eivät tunnu millään ymmärtävän sitä, että erilaisilla järjestelyillä meille pystyy antamaan ennakkoperintöä täysin ilman veroja, kunhan vaan tuo vanha talo saataisiin myydyksi.
ap
Ei tarvinnutkaan pitkälle lukea, kun sinun "huolesi" tuli ilmi. Et ole huolissasi vanhemmistasi vaan heidän jättämästään perinnöstä. Vai että oikein edunvalvontaa kaipaisit. Jos vanhemmat eivät pärjää ok-talossa, he voivat muuttaa helpompaan asumukseen, mutta siihen ei tarvita mitään edunvalvontaa ja ennakoperintöjä. Elä sinä omilla rahoillasi, jos niitä on. Jos ei, kysy toimeentulotukea Kelalta.
Ja sitten kun sinäkin vaivautuisit lukemaan edes hieman pidemmälle niin huomaisit ihan turhaan tuohtuneesi trollin eli feikki-ap:n kommentista.
Vierailija kirjoitti:
Olen kotihoidossa huomannut kuinka eri käsitys ihmisillä voi olla mukavasta elämisestä. Usein näihin vanhoihin taloihin mennessä tulee ensin järkytys mutta muutaman viikon kun on käynyt päivittäin niin sitä kummasti kaikkeen tottuu. Pahin paikka oli kylmä savupirtti, jossa ei itse voinut ottaa talvella takkia pois, ilman juoksevaa vettä ja sisävessaa. Mummo vain se kulki teepaidassa ja me tuotiin vettä kaivosta. Oli iloinen ja onnellinen mummo. Toki sitten on niitä jotka ei oikeasti pärjää. Monesti nämä talot on jo siinä kunnossa ettei niistä remppaamalla enää myyntikuntoista saa joten onko sillä merkitystä jos ei enää jaksa kunnossapitoa?
Minä olen ymmärtänyt ettei kotihoito tee mitään tuollaisia kotitöitä, esim. kanna vettä kaivosta.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 227: Myös kaupungin kotipalvelut on maksullisia.
Niin on. Kannattaakin selvittää, olisiko oikeutettu eläkkeensaajan hoitotukeen.
https://www.kela.fi/elaketta-saavan-hoitotuki-maara
Lääkäri ja sosiaaliohjaaja päättää onko siinä kunnossa, että saa kotihoidon maksullisia palveluita. Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. Täytyy oikeasti olla siinä kunnossa ettei itse pysty tekemään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ja sitten kun sinäkin vai
Kuka tämmöistä pjaskaa lukee!
Voihan siitä puhua ja ehdotella, mutta miksi ei kunnioittaisi sitä, että vaikka kuolisivat sinne, niin haluavat omassa tutusa kodissaan asua.
Ap on ihana , kun kuitenkin heitä auttaa. Toki voisi joskus kieltäytyä, ja antaa heidän itse huomata, miten vaikeaa se asuminen ehkä jatkossa on.
Kuntaan voi tehdä huoli-ilmoituksen, jos tilanne on vakava. eivät nekään kyllä pysty pakottamaan muuttamaan muualle omasta asunnostaan.