Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huomaatteko näistä piirteistä itseänne? Estynyt persoonallisuus häiriö

Vierailija
13.10.2024 |

Estyneestä persoonallisuudesta kärsivä on ihmissuhteissaan voimakkaan estoinen. Hän kärsii jatkuvista riittämättömyyden-, jännityksen- ja epävarmuudentunteista ja on herkkä arvostelulle ja hylkäämiselle. 

Piirteet

Estyneestä persoonallisuudesta kärsivällä on seuraavista piirteistä vähintään neljä: 

jatkuva kaikkialle tunkeva jännitys ja pelko 

usko siitä, että on kelpaamaton, epäviehättävä ja vähäarvoinen verrattuna muihin 

jatkuva pelko, että joutuu arvostelun kohteeksi tai torjutuksi 

haluttomuus olla muiden ihmisten kanssa tekemisissä, ellei voi olla varma saavansa osakseen myönteistä suhtautumista 

niin voimakas tarve fyysiselle turvallisuudelle, että se rajoittaa elämää 

runsaasti ihmissuhteita sisältävien sosiaalisten ja ammatillisten toimintojen välttely kritiikin, paheksumisen tai torjutuksi tulemisen pelon vuoksi 

Estyneen persoonallisuuden taustalla saattaa olla lapsuusiän itsetuntovaurioita sekä synnynnäisiä luonteenpiirteitä. 

Yleensä estynyt persoonallisuushäiriö johtaa jonkinlaisiin sopeutumisen tai pärjäämisen vaikeuksiin,

Kommentit (123)

Vierailija
21/123 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sehän on just niinku mä. En kyllä tiedä mitä diagnoosista hyötyisin.

Et mitään muuta kun saisit leiman ja Liisan psykoosilääkkeitä.

Psykoosilla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa 🙄.

Eihän tuo niin sanonutkaan. Psykoosilääkkeitä määrätään nykyään jos jonkinlaiseen vaivaan. Esim. ahdistus, masennus, persoonallisuushäiriöt, käytöshäiriöt, unettomuus

Vierailija
22/123 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/123 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä muista vielä kohdanneeni sellaista mielenterveydellistä häiriötä tms, jota en olisi voinut noita oireita lukemalla itselleni "diagnosoida". 

Vierailija
24/123 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo niin sanonutkaan. Psykoosilääkkeitä määrätään nykyään jos jonkinlaiseen vaivaan. Esim. ahdistus, masennus, persoonallisuushäiriöt, käytöshäiriöt, unettomuus

No mutta tämä diagnoosi ei vaadi mitään lääkitystä eikä se poistu millään lääkityksellä. Eli ei kukaan lääkäri määrää jotain psykoosilääkettä ihan vaan siksi, että on estynyt persoonallisuus. 

Vierailija
25/123 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta tämä diagnoosi ei vaadi mitään lääkitystä eikä se poistu millään lääkityksellä. Eli ei kukaan lääkäri määrää jotain psykoosilääkettä ihan vaan siksi, että on estynyt persoonallisuus. 

Ei niin. Mutta kyllä joku lääkäri voi silti määrätä esim. tuohon liittyvän ahdistuksen vuoksi.

Vierailija
26/123 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuollainen ja valitettavasti myös isäni, äitini ja toinen sisaruksistani on tuollainen. :D Elämme normaalia elämää ja käymme töissä mutta ystävyys- ja perhesuhteet ovat ainoat ihmissuhteet.

Vierailija
27/123 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eristäytyvän persoonallisuuden ominaispiirre on laaja-alainen vetäytyminen ihmissuhteista ja niukka tunteiden ilmaiseminen (englanniksi puhutaan "skitsoidisesta persoonallisuudesta"). Henkilö ei kaipaa läheisyyttä eikä tavoittele mielihyvää ulkoisista lähteistä. Tässä mielessä ilmiö tulee lähelle niin sanottua kiintymyssuhdehäiriötä.

Käytös ja oireisto muistuttavat skitsofrenian niin sanottuja negatiivisia eli vetäytyviä oireita, mutta kyse ei ole skitsofreniasta. Henkilö on joskus ulkonäöltään tai pukeutumiseltaan erikoinen, yhteiskunnan ulkopuolelle ajautuva "erakkokulkuri". Joku toinen taas on hyvinkin pikkutarkasti korrekti, usein epäluuloinen ja määritelmänomaisesti eristäytyvä.

Eristäytyvän persoonallisuuden erottaminen lievistä autismispektrin häiriöistä on vaikeaa, joskus mahdotonta. Vaikeammissa autismispektrin häiriöissä sosiaalinen toimintakyky on vielä heikompi ja oireistossa on mukana kaavamaisia toimintoja

Minusta tuo ei ole häiriö. Ennemminkin syrjintää, että tuollainen diagnoosi löytyy, etenkin jos piirteet ovat lieviä.

Vierailija
28/123 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"jatkuva kaikkialle tunkeva jännitys ja pelko "

ei, vaan haitallisiksi todettuihin tilanteisiin kohdistuva. Vältän niitä, kuten kaikki normaalit ja terveet olennot tekevät.

"usko siitä, että on kelpaamaton, epäviehättävä ja vähäarvoinen verrattuna muihin "

Tiedän, etten kelpaa monelle ja monelle olen liikaa. Tässäkään ei ole mitään epätervettä.

"jatkuva pelko, että joutuu arvostelun kohteeksi tai torjutuksi "

Kaikkia arvostellaan koko ajan ja koko elämä on yhtä torjuntaa. Toisaalta jonnekin kelpaa aina.

"haluttomuus olla muiden ihmisten kanssa tekemisissä, ellei voi olla varma saavansa osakseen myönteistä suhtautumista "

Tämä nyt on jälleen ihan normaalia. Ei koirakaan mene kenenkään luo, jos tätä hakataan, eikä saa silityksiä ja ruokaa. Kuka tämän diagnoosin on kehittänyt? :D

"niin voimakas tarve fyysiselle turvallisuudelle, että se rajoittaa elämää "

Mitä tämä tarkoittaa? Ettei mene naisena töihin lehtien yöjakeluun nistikaupunkiin? Kyllähän se rajoittaa joo, harmin paikka yöjakelufirmalle.. Mutta tykkään siitä, että minulla on terve keho ja sukuelimiini koskevat vain sellaiset tahot, joiden toivon niin tekevän. Psykologiako tämä haittaa?

"runsaasti ihmissuhteita sisältävien sosiaalisten ja ammatillisten toimintojen välttely kritiikin, paheksumisen tai torjutuksi tulemisen pelon vuoksi "

Ennemminkin kysyisin, mikä mielenhäiriö pitää olla, että tarkoituksella etsiytyisi henkisen väkivallan piiriin? Onko kenties tullut lapsuudessaan pahoinpidellyksi ja ajattelee, että ruokkiva käsi hakkaa ja haukkuu? Olen tällaisia henkilöitä tavannut, jotka hokevat toisessa lauseessa rakkautta ja toisessa pahoinpitelevät, eikä siinä ole mitään tervettä. Psykologienko mielestä on tervettä hakeutua väkivaltaisiin ihmissuhteisiin?

Vai haetaanko tässä sitä, että *ei edes uskalla tutustua uusiin ihmisiin siinä pelossa, että altistuu jollekin negatiiviselle*? Toki sekin on riippuvainen menneisyyden kokemuksista: jos negatiivisia kokemuksia on paljon, on luonnollista JA TERVETTÄ adaptoitua tähän todellisuuteen ja etsiä mielekkyyttä elämään muualta

Vierailija
29/123 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue koko ketju, hänelle tuli kirjoitusvirhe. Lisäksi, onhan se valitettavasti nykyään niin että neurolepteja määrätään ihan ahdistukseenkin (mikä on ihan sairasta.)

Vierailija
30/123 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ollen aika pitkälti tuollainen. Koulukiusattu ja vetäydyn pois ihmisten luota.

Vierailija
31/123 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei diagnoosia, mutta oon stressi-erkki, jännitän ja hermoilen elämää liikaa, ja yritänkin vastavoimana tietoisesti relata enemmän.

Itsekseni olo on aina helpointa ja mukavinta.

Altavastaajan fiiliksen olen keskustellut itseni kanssa pois.

(tajuamalla että paremmuuden/huonommuudentunne on niin tapaus/asiakohtaista, että on mahdotonta olla kokonaan huonompi tai parempi ketään.)

Hyvä sanonta toi stressi-erkki. Ymmärrän mitä tarkoitat.

Piirretystä(samannimisestä) pöllin.

Vierailija
32/123 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huutelee taas asiasta täysin tietämätön. Siihen määrätään psykoosilääkkeet. Vaikka henkilö ei olisi psykoosissa. 

Vierailija
33/123 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eristäytyvän persoonallisuuden ominaispiirre on laaja-alainen vetäytyminen ihmissuhteista ja niukka tunteiden ilmaiseminen (englanniksi puhutaan "skitsoidisesta persoonallisuudesta"). Henkilö ei kaipaa läheisyyttä eikä tavoittele mielihyvää ulkoisista lähteistä. Tässä mielessä ilmiö tulee lähelle niin sanottua kiintymyssuhdehäiriötä.

Käytös ja oireisto muistuttavat skitsofrenian niin sanottuja negatiivisia eli vetäytyviä oireita, mutta kyse ei ole skitsofreniasta. Henkilö on joskus ulkonäöltään tai pukeutumiseltaan erikoinen, yhteiskunnan ulkopuolelle ajautuva "erakkokulkuri". Joku toinen taas on hyvinkin pikkutarkasti korrekti, usein epäluuloinen ja määritelmänomaisesti eristäytyvä.

Eristäytyvän persoonallisuuden erottaminen lievistä autismispektrin häiriöistä on vaikeaa, joskus mahdotonta. Vaikeammissa autismispektrin häiriöissä sosiaalinen toimintakyky on vielä heik

Minusta tuo ei ole häiriö. Ennemminkin syrjintää, että tuollainen diagnoosi löytyy, etenkin jos piirteet ovat lieviä.

Idiootti. 

Sitä paits, jos piirteet ovat lieviä, niin ei se silloin ole mikään PERSOONALLISUUSHÄIRIÖ. 🤦🏻

Vierailija
34/123 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"jatkuva kaikkialle tunkeva jännitys ja pelko "

ei, vaan haitallisiksi todettuihin tilanteisiin kohdistuva. Vältän niitä, kuten kaikki normaalit ja terveet olennot tekevät.

"usko siitä, että on kelpaamaton, epäviehättävä ja vähäarvoinen verrattuna muihin "

Tiedän, etten kelpaa monelle ja monelle olen liikaa. Tässäkään ei ole mitään epätervettä.

"jatkuva pelko, että joutuu arvostelun kohteeksi tai torjutuksi "

Kaikkia arvostellaan koko ajan ja koko elämä on yhtä torjuntaa. Toisaalta jonnekin kelpaa aina.

"haluttomuus olla muiden ihmisten kanssa tekemisissä, ellei voi olla varma saavansa osakseen myönteistä suhtautumista "

Tämä nyt on jälleen ihan normaalia. Ei koirakaan mene kenenkään luo, jos tätä hakataan, eikä saa silityksiä ja ruokaa. Kuka tämän diagnoosin on kehittänyt? :D

"niin voimakas tarve

Kyse on siitä, että keskiverto on määritelty terveeksi. Keskiverto mm. seuraa kyseenalaista johtajaa ja on epärealistinen.

Vierailija
35/123 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huutelee taas asiasta täysin tietämätön. Siihen määrätään psykoosilääkkeet. Vaikka henkilö ei olisi psykoosissa. 

Mulla on tuo häiriö ja syön truxalia, ketipinoria ja ariripratsolia. 

Vierailija
36/123 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan määrätä ihan vain siksi, että on diagnoosi tästä persoonallisuushäiriöstä!  Sinä se et mitään tiedä.

Vierailija
37/123 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eristäytyvän persoonallisuuden erottaminen lievistä autismispektrin häiriöistä on vaikeaa, joskus mahdotonta. Vaikeammissa autismispektrin h

Käsittääkseni persoonallisuushäiriötkin luokitellaan lieväksi, keskivaikeaksi ja vaikeaksi. Tautiluokitus on varmasti sadan vuoden päästä aivan erilainen.

Vierailija
38/123 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakavasti todellisuudentajua heikentävä häiriö ja ei mitään tekemistä psykoosin kanssa ? Psyooksilääkeitä määrätään nykyään muutenkin muuhun kuin psykoosiin.

Vierailija
39/123 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakavasti todellisuudentajua heikentävä häiriö ja ei mitään tekemistä psykoosin kanssa ? Psyooksilääkeitä määrätään nykyään muutenkin muuhun kuin psykoosiin.

Sekoilet nyt omiasi. Estynyt persoonallisuushäiriö ei tarkoita, että olisi vahvasti todellisuudentaju heikentynyt. Tätä pers.häiriötä ei pidä sotkea psykoosiin!!! Ne ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija
40/123 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue koko ketju, hänelle tuli kirjoitusvirhe. Lisäksi, onhan se valitettavasti nykyään niin että neurolepteja määrätään ihan ahdistukseenkin (mikä on ihan sairasta.)

Ei persoonallisuushäiriöihin siltikään kirjoiteta automaattisesti jotain neuroleptejä.