Huomaatteko näistä piirteistä itseänne? Estynyt persoonallisuus häiriö
Estyneestä persoonallisuudesta kärsivä on ihmissuhteissaan voimakkaan estoinen. Hän kärsii jatkuvista riittämättömyyden-, jännityksen- ja epävarmuudentunteista ja on herkkä arvostelulle ja hylkäämiselle.
Piirteet
Estyneestä persoonallisuudesta kärsivällä on seuraavista piirteistä vähintään neljä:
jatkuva kaikkialle tunkeva jännitys ja pelko
usko siitä, että on kelpaamaton, epäviehättävä ja vähäarvoinen verrattuna muihin
jatkuva pelko, että joutuu arvostelun kohteeksi tai torjutuksi
haluttomuus olla muiden ihmisten kanssa tekemisissä, ellei voi olla varma saavansa osakseen myönteistä suhtautumista
niin voimakas tarve fyysiselle turvallisuudelle, että se rajoittaa elämää
runsaasti ihmissuhteita sisältävien sosiaalisten ja ammatillisten toimintojen välttely kritiikin, paheksumisen tai torjutuksi tulemisen pelon vuoksi
Estyneen persoonallisuuden taustalla saattaa olla lapsuusiän itsetuntovaurioita sekä synnynnäisiä luonteenpiirteitä.
Yleensä estynyt persoonallisuushäiriö johtaa jonkinlaisiin sopeutumisen tai pärjäämisen vaikeuksiin,
Kommentit (123)
Oletko Supon agentti kun kyselet tuollaista? 🤨
Mulla on tuo diagnoosi skitsofrenian lisäksi.
Eikö meillä kaikilla fyysisen turvallisuuden tarve rajoita elämää- paitsi jollain extremetyypeillä?
Sitähän kutsutaan varovaisuudeksi, eikä tietääkseni ole mikään häiriötila.
Juu, hyvin vahvasti ja on diagnosoitu minulle n. vuosi sitten
Joitain joo, paljonkin piirteitä silloin kun olin paljon masentuneempi, kuin tällä hetkellä. Äärimmäinen ahdistus/masentuneisuus voimistaa ja lisää herkästi noita piirteitä.
Tällä hetkellä muistutan enemmän skitsoidia.
No sehän on just niinku mä. En kyllä tiedä mitä diagnoosista hyötyisin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuo diagnoosi skitsofrenian lisäksi.
...jatkan, että mulla on sekamuotoinen johon kuuluu estynyt ja eristäytyvä persoonallisuus ja lisäksi skitsofrenia ja sosiaalisten tilanteiden pelko. Olenkin suurimman osan ajasta kotona eristyksissä maailmalta.
Mulla ei diagnoosia, mutta oon stressi-erkki, jännitän ja hermoilen elämää liikaa, ja yritänkin vastavoimana tietoisesti relata enemmän.
Itsekseni olo on aina helpointa ja mukavinta.
Altavastaajan fiiliksen olen keskustellut itseni kanssa pois.
(tajuamalla että paremmuuden/huonommuudentunne on niin tapaus/asiakohtaista, että on mahdotonta olla kokonaan huonompi tai parempi ketään.)
Vierailija kirjoitti:
Et mitään muuta kun saisit leiman ja Liisan psykoosilääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*Liudan:D
Ihmiset on aika omissa piireissään, eipä tuolla seuraa saa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei diagnoosia, mutta oon stressi-erkki, jännitän ja hermoilen elämää liikaa, ja yritänkin vastavoimana tietoisesti relata enemmän.
Itsekseni olo on aina helpointa ja mukavinta.
Altavastaajan fiiliksen olen keskustellut itseni kanssa pois.
(tajuamalla että paremmuuden/huonommuudentunne on niin tapaus/asiakohtaista, että on mahdotonta olla kokonaan huonompi tai parempi ketään.)
Hyvä sanonta toi stressi-erkki. Ymmärrän mitä tarkoitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*Liudan:D
😂
Suurin osa jengistä on hyväksikäyttömielessä liikenteessä!
Kannattaakin olla tarkkana ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykoosilla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa 🙄.
Tuota se kiusaaminen teettää. Tuloksena estynyt persoonallisuus.
Eristäytyvän persoonallisuuden ominaispiirre on laaja-alainen vetäytyminen ihmissuhteista ja niukka tunteiden ilmaiseminen (englanniksi puhutaan "skitsoidisesta persoonallisuudesta"). Henkilö ei kaipaa läheisyyttä eikä tavoittele mielihyvää ulkoisista lähteistä. Tässä mielessä ilmiö tulee lähelle niin sanottua kiintymyssuhdehäiriötä.
Käytös ja oireisto muistuttavat skitsofrenian niin sanottuja negatiivisia eli vetäytyviä oireita, mutta kyse ei ole skitsofreniasta. Henkilö on joskus ulkonäöltään tai pukeutumiseltaan erikoinen, yhteiskunnan ulkopuolelle ajautuva "erakkokulkuri". Joku toinen taas on hyvinkin pikkutarkasti korrekti, usein epäluuloinen ja määritelmänomaisesti eristäytyvä.
Eristäytyvän persoonallisuuden erottaminen lievistä autismispektrin häiriöistä on vaikeaa, joskus mahdotonta. Vaikeammissa autismispektrin häiriöissä sosiaalinen toimintakyky on vielä heikompi ja oireistossa on mukana kaavamaisia toimintoja ja kiinnostuksen kohteiden kapeutumista
Kyllä.